Til lovforslag nr.
L 181
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 13. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Ændret tilbagebetalingsmodel i forbindelse med udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 12 ændringsforslag til lov-
forslaget
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Det Konserva-
tive Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker sig, at en
voucherordning ikke er en tilfredsstillende løsning for bor-
gerne. Herunder noteres det, at selv om Europa-Kommissio-
nen har præciseret, at det inden for EU-lovgivningen er til-
ladt at tilbyde forbrugerne en voucher, dog understreget af,
at nationale tiltag skal udformes i overensstemmelse med
EU-retten, så findes det ikke ønskværdigt, da det giver for-
brugerne usikkerhed om deres rettigheder, som yderligere
kan betyde, at forbrugerne bliver mere usikre og tilbagehol-
dende med at handle.
Det bemærkes herudover, at også Forbrugerrådet Tænk
er stærk kritisk over for en voucherordning: »Mange forbru-
gere er presset hårdt i den nuværende situation, og ens øko-
nomi kan se ganske anderledes ud og påvirke ens mulighe-
der for at rejse. Selvfølgelig skal man kunne stole på, at de
rettigheder man havde, da man bestilte sin rejse, også gæl-
der, når krisen rammer, og tingene går galt. Det er netop
derfor, at vi har vores lovsikrede rettigheder, udtaler for-
mand Anja Philip i artiklen »Danmark går til EU: Slut med
penge tilbage for aflyst pakkerejse«, dr.dk, den 12. maj
2020.
Mange familier i Danmark har sparet op for at holde en
sommerferie sammen, og her betyder en voucherordning, at
deres opsparede midler beslaglægges inden for et givet rej-
seområde. Det finder Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti ikke hensigtsmæssigt.
Med de kommentarer vil Socialistisk Folkeparti, Enheds-
listen og Det Konservative Folkeparti dog fortsat stemme
for lovforslaget med respekt for den politiske aftale og de
dertilhørende gode elementer, som er drøftet ved førstebe-
handlingen.
5) Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I
nr. 2
ændres »I« til: »To steder i«.
[Lovteknisk korrektion]
AX024560