29. april 2020
Til:
Folketingets erhvervsordførere
Kopi til:
Erhvervsminister Simon Kollerup,
Brian Wessel, erhvervsjuridisk direktør, Erhvervsministeriet,
Sigrid Dahlerup, kontorchef, Erhvervsministeriet
Rejsebranchens bemærkninger til L 181 om ændring af lov om en rejsegarantifond
De to brancheforeninger Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, og Rejsearrangører i Danmark,
RID, har med interesse læst Erhvervsministerens forslag til lov om ændring af lov om en rejse-
garantifond, L 181.
Lovforslaget åbner mulighed for en forlængelse af Folketingets hjælpepakke, som vedtaget i lov
nr. 326 af 31. marts 2020. Det sætter rejsebranchen som udgangspunkt stor pris på.
Men…
Det vigtigste mangler
Branchen står som bekendt i en helt ekstraordinær situation, hvor vi forventer en række
konkurser inden for den nærmeste fremtid. Og forlængelsen, som beskrevet i L 181, er ikke
tilstrækkelig til at nedtone den dystre, men realistiske, forventning.
Det hænger sammen med, at lovforslaget alene handler om en ændret tilbagebetalingsmodel.
Ikke om den nødvendige kapital- og likviditetstilvejebringelse, som er den akutte og helt
nødvendige forudsætning for branchens overlevelse.
Derfor skal vores indledende og vigtigste budskab til politikerne være en opfordring til hurtigst
muligt at få tilvejebragt det nødvendige likviditetsmæssige fundament, således at branchen
bliver i stand til at honorere kravene fra de skønnet 175.000
–
200.000 danskere, som har fået
annulleret deres rejse. Indtil videre.
Hvad end det er i form af statsstøtte eller et statsgaranteret lån med individuel tilbagebetaling
til honorering af de nævnte kundefordringer, er det en opgave, Folketinget ikke må lade hånt
om. På samme måde, som dette var en central del af den første hjælpepakke (lov nr. 326), som
dog siden er blevet ændret. Det er ikke nok at dække de faktiske omkostninger.
Branchen har en akut likviditetsudfordring i forhold til at honorere kunderne for rejser, som i
perioden er blevet helt eller delvis annulleret. Vi har virkelig behov for hjælp. Det haster.
Kommentarer til hybridmodellen
Rejsebranchen har igennem de seneste par uger advokeret for, at den kollektive model bør være
individuel. Den kollektive ordning i forhold til det formueopbyggende bidrag indebærer, at nogle
rejseudbydere skal tilbagebetale mere, end de har modtaget. Det er ikke rimeligt. Navnlig, når
ordningen er obligatorisk og således omfatter alle registrerede rejseudbydere, uanset om de
han modtaget nogen refusion fra Rejsegarantifonden eller ej.
Man skal tilbagebetale det, man låner, og ikke mere. Det er en fair ordning.
1