Erhvervsudvalget 2019-20
L 181 Bilag 2
Offentligt
2183656_0001.png
29. april 2020
Til:
Folketingets erhvervsordførere
Kopi til:
Erhvervsminister Simon Kollerup,
Brian Wessel, erhvervsjuridisk direktør, Erhvervsministeriet,
Sigrid Dahlerup, kontorchef, Erhvervsministeriet
Rejsebranchens bemærkninger til L 181 om ændring af lov om en rejsegarantifond
De to brancheforeninger Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, og Rejsearrangører i Danmark,
RID, har med interesse læst Erhvervsministerens forslag til lov om ændring af lov om en rejse-
garantifond, L 181.
Lovforslaget åbner mulighed for en forlængelse af Folketingets hjælpepakke, som vedtaget i lov
nr. 326 af 31. marts 2020. Det sætter rejsebranchen som udgangspunkt stor pris på.
Men…
Det vigtigste mangler
Branchen står som bekendt i en helt ekstraordinær situation, hvor vi forventer en række
konkurser inden for den nærmeste fremtid. Og forlængelsen, som beskrevet i L 181, er ikke
tilstrækkelig til at nedtone den dystre, men realistiske, forventning.
Det hænger sammen med, at lovforslaget alene handler om en ændret tilbagebetalingsmodel.
Ikke om den nødvendige kapital- og likviditetstilvejebringelse, som er den akutte og helt
nødvendige forudsætning for branchens overlevelse.
Derfor skal vores indledende og vigtigste budskab til politikerne være en opfordring til hurtigst
muligt at få tilvejebragt det nødvendige likviditetsmæssige fundament, således at branchen
bliver i stand til at honorere kravene fra de skønnet 175.000
200.000 danskere, som har fået
annulleret deres rejse. Indtil videre.
Hvad end det er i form af statsstøtte eller et statsgaranteret lån med individuel tilbagebetaling
til honorering af de nævnte kundefordringer, er det en opgave, Folketinget ikke må lade hånt
om. På samme måde, som dette var en central del af den første hjælpepakke (lov nr. 326), som
dog siden er blevet ændret. Det er ikke nok at dække de faktiske omkostninger.
Branchen har en akut likviditetsudfordring i forhold til at honorere kunderne for rejser, som i
perioden er blevet helt eller delvis annulleret. Vi har virkelig behov for hjælp. Det haster.
Kommentarer til hybridmodellen
Rejsebranchen har igennem de seneste par uger advokeret for, at den kollektive model bør være
individuel. Den kollektive ordning i forhold til det formueopbyggende bidrag indebærer, at nogle
rejseudbydere skal tilbagebetale mere, end de har modtaget. Det er ikke rimeligt. Navnlig, når
ordningen er obligatorisk og således omfatter alle registrerede rejseudbydere, uanset om de
han modtaget nogen refusion fra Rejsegarantifonden eller ej.
Man skal tilbagebetale det, man låner, og ikke mere. Det er en fair ordning.
1
L 181 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 29/4-20 fra Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening om rejsegarantifonden
2183656_0002.png
Forslaget om en hybridmodel, hvor 2/3 af lånet gøres individuelt, er isoleret set et skridt i den
rigtige retning. Forslaget skal dog ses i sammenhæng med ordningen for første periode, som er
100% kollektiv. Det betyder, at det samlet set kun er 1/3 af udbetalingen fra det stats-
garanterede lån på 1,5 mia. kr., som er individuelt.
I lyset af den anførte urimelighed skal vi derfor foreslå følgende alternativer i prioriteret
rækkefølge:
1. 2/3 individuelle hæftelse udstrækkes til at gælde hele perioden
(13/3 til 10/5).
For forbrugerne og for branchen er der grundlæggende tale om én periode. Èn årsag til
Udenrigsministeriets fraråden. Én statsgaranti. Èn låneramme. Og indtil videre én model for
refusion til rejseudbyderne. Derfor bør tilbagebetalingsmodellen også udstrækkes til at omfatte
hele perioden. Èn individuelt baseret tilbagebetalingsmodel.
2. Tilbagebetalingsmodellen i L 181 bliver 100% individuel
Hvis det juridisk og forvaltningsmæssigt måtte være vanskeligt at ændre tilbagebetalings-
vilkårene i hjælpepakkens første fase, kunne dette forslag være et alternativ. Det indebærer i
praksis, at 50% af de samlede refusioner i perioden bliver kollektive og 50% individuelle.
3. Individuel tilbagebetaling/lån (4/5) med en kollektiv buffer (1/5)
Dette forslag vil i et vist omfang imødekomme branchens indvendinger imod skævvridningerne
ved den kollektive hæftelse. 4/5 af udbetalingerne ville skulle tilbagebetales 1:1, mens 1/5 ville
være en kollektiv hæftelse til bl.a. at imødegå eventuelle konkurser.
Det skønnes, at 1/5 vil udgøre i størrelsesorden 75-100 mio. kr. som, i kombination med den
kollektive hæftelse for første periodes forventede udbetalinger på 7-800 mio. kr., vil svare til
ca. 30 gange tabet ved den største konkurs i Rejsegarantifondens historie
(Calypso Verdensrejser).
Øvrige kommentarer
Afbrudte rejser bør dækkes
Som indledningsvis anført, har branchen behov for likviditet til bl.a. godtgørelse af delvis
annullerede rejser. Som lån eller kompensation for de merudgifter, som branchen havde til dels
hjemtransport grundet Udenrigsministerens opfordring til hjemrejse hurtigst muligt. Dels til
dækning af godtgørelsen for de tabte feriedage, de rejsende havde grundet de afbrudte rejser.
Tilbagebetalingsperioden m.v.
Det fremgår af den foreslåede 7 a stk. 7, at Erhvervsministeren fastsætter tilbagebetalings-
perioden m.v. I den første periode er tilbagebetalingsperiode anført til 6 år.
Tilbagebetalingstiden på 6 år betyder imidlertid, at den danske rejsebranche vil have meget
svære vilkår for at drive virksomhed og udvikle sig i fremtiden. Rejseudbyderne vil være
nødsaget til at pålægge et langt større beløb på hver enkelt rejse. Det vil stille de danske
rejseudbydere markant dårligere i international konkurrence, og vil begrænse branchens
udviklingsmuligheder.
2
L 181 - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 29/4-20 fra Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening om rejsegarantifonden
2183656_0003.png
Som det også har været drøftet i forbindelse med dette og det tidligere lovforslag, er omlæg-
ningen af udbetalings- og refusionsvilkårene bl.a. begrundet i, at 1,5 mia. kr. er noget nær det
maksimale, branchen kan tilbagebetale.
I samme forståelse og grundet forventninger om, at branchens salg og marginer også til næste
år vil være betydelig påvirket af pandemien, anbefaler branchen, at tilbagebetalingsperioden
forlænges til mindst 12 år for at sikre, at flest mulige har mulighed for at tilbagebetale egen
andel.
Herudover vil vi anbefale, at tilbagebetalingen gøres ikke-lineær, men tilrettelægges på en
måde, så tilbagebetalingen er mindst i 2021 og efterfølgende gradvist stigende.
Bestyrelsens rolle og mandat
Det fremgår af forslagets § 7 a stk. 8, at det formueopbyggende bidrag
”fastsættes af
Rejsegarantifondens bestyrelse som en procentdel af de enkelte rejseudbyderes eller formidlere
for udenlandske rejsearrangørers omsætning.”
Det bør i lovbemærkningerne tydeliggøres, hvad bestyrelsens mandat er i forhold til fastsættelse
af det formueopbyggende bidrag. Herunder, om det falder inden for bestyrelsens mandat
eventuelt at fastsætte en differentieret procentdel, således at der skabes en vis sammenhæng
mellem den enkelte udbyders omsætning og det beløb, den enkelte har modtaget i refusion fra
Rejsegarantifonden.
Afsluttende bemærkninger
Lovforslaget dækker perioden frem til 10. maj. Der er mindre end 2 uger til udløb af perioden.
Og intet tyder på, at det vil være muligt at genoptage flytrafikken umiddelbart efter denne dato.
Vi forventer, at Udenrigsministeriets rejserestriktioner vil blive forlænget med yderligere én eller
flere perioder.
Det vil sætte rejsebranchen under yderligere pres, og vi skal derfor indtrængende appellere til
Folketinget om, at det sammensætter en overordnet, samlet hjælpepakke, som i første omgang
kan holde hånden under branchen i de to første perioder baseret på de anførte løsningsforslag.
Og som derefter med en ny konstruktion, som også inkluderer statsstøtte og muligheden for at
udstede vouchers som godkendt tilbagebetalingsform, kan sikre, at branchen kan komme
igennem den vanskelige tid og ud på den anden side, så danskerne også fremover har mulighed
for et mangfoldigt udbud af rejser til fremmede lande og kulturer.
Med venlig hilsen
REJSEARRANGØRER I DANMARK
Henrik Specht, direktør
[email protected]
40 82 86 77
DANMARKS REJSEBUREAU FORENING
Lars Thykier, adm. direktør
[email protected]
40 45 68 14
3