Erhvervsudvalget 2019-20
L 181 Bilag 18
Offentligt
Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af []
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
To steder i
§ 7 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.«
[Lovteknisk korrektion]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer.:
»01.
I
§ 7 a, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: » og § 01, stk.1«.
[Konsekvensrettelse]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede affattelse af §
7 a, stk. 6, 1. pkt.,
ændres »stk. 10« til: »stk. 9«.
[Lovteknisk korrektion]
4)
I det under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 7 a, stk. 6, 2. pkt.,
ændres »To tredjedele heraf« til:
»Tilbagebetalingen«.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
5)
I det under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 7 a, stk. 6,
udgår
3. pkt.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 7 a, stk. 7,
indsættes efter »stk. 1 og 2 og «: »§ 01, stk.1 samt« og efter »i medfør af stk. 2«
indsættes: » og § 01, stk.1«.
[Konsekvensrettelse]
7)
I det under
nr.
5 foreslåede ændring af
§ 7 a
udgår
stk. 8.
Stk. 7-8 bliver herefter stk. 8-9.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 7 b, stk. 1,
indsættes efter »§ 7 a«: » og § 01, stk.1«.
[Konsekvensrettelse]
9)
Nr. 6,
der ændrer
§ 7 b, stk. 3,
affattes således:
»6.
Rejsegarantifondens tilbagebetaling efter stk. 2 skal ske med midler fra de individuelle bidrag
fra rejseudbyderne eller formidlerne for udenlandske rejsearrangører fastsat i medfør af § 7 a, stk. 7
og § 01, stk. 5«.
[Ændring af tilbagebetalingsmodel og konsekvensrettelse]
L 181 - 2019-20 - Bilag 18: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
10)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre.:
»04.
I
§ 7 b, stk. 4,
indsættes efter »stk. 1 og 2, og «: »§ 01, stk. 1, samt«.
05.
I
§ 7 b, stk. 5,
indsættes efter »stk. 1 og 2, og «: »§ 01, stk. 1, samt«.«
[Konsekvensrettelse]
11)
Inden nr. 8 indsættes som nyt nummer.:
»06.
I
§ 7 c, stk. 1,
indsættes efter »stk. 1 og 2, og«: »§ 01, stk. 1«
[Konsekvensrettelse]
12)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 7 c, stk. 2,
slettes »og gennem rejseudbyderens eller
formidleren for en udenlandsk rejsearrangørs andel af det samlede kollektive bidrag betalt ved
fonden«
[Ændring af tilbagebetalingsmodel]
13)
Efter § 7 c indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01.
I det omfang en rejseudbyder eller en formidler for en udenlandsk rejsearrangør har afbrudt
en pakkerejse, jf. § 2 a, som følge af ekstraordinære situationer, der påvirker væsentlige dele af
branchen, og rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør efter lov om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer er forpligtet til helt eller delvist at yde den rejsende
et forholdsmæssigt afslag i prisen for den afbrudte rejse og for rejseudbyderens ekstraomkostninger
til hjemtransport, kan rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør få
refunderet beløbet af Rejsegarantifonden.
Stk. 2.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange oplysninger, som skønnes nødvendige for at sikre
dokumentation for refusion efter stk. 1 for afbrudte pakkerejser.
Stk. 3.
Godtgørelse efter stk. 1 sker ved træk fra fondskassen for ekstraordinære situationer.
Stk. 4.
Godtgørelse efter stk. 1 kan ydes i de perioder, hvor erhvervsministeren har aktiveret fonden
for ekstraordinære situationer i medfør af § 7 a, stk. 9.
Stk.
5. Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 tilbagebetales til Rejsegarantifonden af
rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske rejsearrangører. Tilbagebetalingen fastsættes som et
individuelt bidrag i forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs træk på fondskassen efter stk. 1.
[Dækning af afbrudte rejser]
§ 02.
Rejsegarantifonden indtræder, i det omfang den har ydet dækning i henhold § 7 a, stk. 1 og 2
og § 01, i rejseudbyderens eller formidlerens for en udenlandsk rejsearrangørs krav mod dennes
forsikringsselskab, såfremt rejseudbyderen eller formidleren for den udenlandske rejsearrangør har
tegnet en udvidet ansvarsforsikring. Dette gælder Rejsegarantifondens dækning i henhold til § 7 a,
stk. 1 og 2 for samtlige perioder, erhvervsministeren har bestemt, at fondskassen for ekstraordinære
situationer skal aktiveres, jf. § 7 a, stk. 9.
Stk. 2.
I forbindelse med ansøgninger om godtgørelse eller refusion i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2
eller § 01, skal rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører oplyse om eventuelle
forsikringer, og såfremt rejsearrangøren eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør har en
udvidet ansvarsforsikring, vedlægge forsikringen.
Stk. 3.
Rejsegarantifonden kan af enhver forlange alle oplysninger, som skønnes nødvendige for at
sikre dokumentation for krav mod forsikringsselskaber efter stk. 1.
L 181 - 2019-20 - Bilag 18: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Stk. 4.
I det omfang Rejsegarantifonden får udbetalt dækning fra forsikringsselskaber i medfør af
stk. 1, udgør den udbetalte forsikringsdækning et individuelt bidrag til at nedbringe
Rejsegarantifondens krav imod den enkelte rejseudbyder eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangør, jf. § 7 c, stk. 2.«
[Præcisering af forsikringsselskabers dækning]
Til § 3
14)
I det i
§ 3
foreslåede
stk. 1
indsættes efter »anvendelse«: », jf. dog § 01, stk. 5«.
[Dækning af afbrudte rejser med individuel tilbagebetalingsmodel]
15)
I det i
§ 3
foreslåede
stk. 2,
ændres »§ 1, nr. 2« til: »§ 1, nr. 5«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse i nr. 5 udgår stk. 8. I den gældende § 7 a, stk. 1, 2 pkt., henvises til
stk. 8 to steder. Henvisningen til stk. 8 skal derfor ændres til stk. 9.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede § 01 om dækning af afbrudte
pakkerejser.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet stk. 10 som følge af den foreslåede nr. 5 ændres til stk.
9.
Til nr. 4
Med den foreslåede nr. 4 indføres en model, hvor tilbagebetalingen alene sker ved individuelle bidrag
fastsat i forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk rejsearrangørs træk
på fondskassen efter § 7 a, stk. 1 og 2. Hensigten med forslaget er at opnå en bedre balance ved at
indføre en model, der afspejler den enkelte rejseudbyders eller formidler for udenlandske
rejsearrangørers træk på statsgarantien. For tilbagebetalinger til Rejsegarantifonden, der relaterer sig
til perioden for Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med den 13. april 2020, finder de
hidtidig gældende regler anvendelse. Refusioner og godtgørelser efter den gældende § 7 a, stk. 1 og
2, vil for så vidt angår perioden til og med den 13. april 2020 blive afdraget efter gældende regler, det
vil sige med kollektiv betaling. Ansøgninger efter den første periode skal færdigbehandles, inden man
behandler ansøgninger for en ny periode.
L 181 - 2019-20 - Bilag 18: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 5
Den foreslåede nr. 5 er en konsekvens af, at tilbagebetalinger efter den foreslåede nr. 3 alene skal
ske ved individuelle bidrag.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede § 01 om dækning af afbrudte
pakkerejser.
Til nr. 7
Den foreslåede nr. 7 er en konsekvens af, at rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske
rejsearrangører ikke længere kollektivt skal tilbagebetale godtgørelser og refusioner i medfør af § 7
a, stk. 1 og 2 via et formueopbyggende bidrag.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede § 01 om dækning af afbrudte
pakkerejser.
Til nr. 9
Den foreslåede nr. 9 er en konsekvens af, at rejseudbydernes og formidlerne for udenlandske
rejsearrangørers tilbagebetalinger efter den foreslåede nr. 3 alene skal ske ved individuelle bidrag,
og at afbrudte pakkerejser efter omstændighederne også dækkes.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede § 01 om dækning af afbrudte
pakkerejser.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af den foreslåede § 01 om dækning af afbrudte
pakkerejser.
Til nr. 12
Det følger af den foreslåede nr. 12, at Rejsegarantifondens krav mod rejseudbyderen eller formidleren
for en udenlandsk rejsearrangør, nedbringes forholdsmæssigt i takt med, at fonden modtager
individuelle bidrag. Dette er en konsekvens af den ændrede tilbagebetalingsmodel, hvor
tilbagebetalingen alene sker ved individuelle bidrag fastsat i forhold til den enkelte rejseudbyders
eller formidler for en udenlandsk rejsearrangørs træk på fondskassen
L 181 - 2019-20 - Bilag 18: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 13
I den eksisterende ordning er afbrudte rejser ikke inkluderet. Som følge af Covid-19 blev mange rejser
afbrudt, og rejseudbyderne har ombooket flere gæster til andre fly. Forslaget er at dække de
ekstraordinære meromkostninger, som rejseudbyderne eller formidlerne for udenlandske
rejsearrangører har haft til afbrudte pakkerejser. Er pakkerejsen blevet afbrudt, kan rejseudbyderen
kræve godtgørelse fra Rejsegarantifonden for de udgifter, de har haft til afbrudte rejser, herunder
nødvendige ombookinger af fly til hjemtransport samt refusion af tabte feriedage til forbrugeren.
Rejseudbyderen kan få refunderet beløb, som svarer til de ydelser, der ikke er opfyldt over for den
rejsende, hvis afbrydelsen skyldes ekstraordinære situationer. Det gøres ved at udvide
dækningsområdet i Rejsegarantifonden for afbrudte rejser i de perioder, erhvervsministeren har
aktiveret i medfør af § 7 a, stk. 9. Det bemærkes i den forbindelse, at fondskassen for ekstraordinære
situationer er aktiveret ved bekendtgørelse nr. 383 af 6. april 2020 for perioden omfattet af
Udenrigsministeriets rejsevejledning frem til og med 13. april 2020, og at afbrudte pakkerejser i
denne periode således dækkes, såfremt betingelserne herfor er opfyldt. Rejsegarantifondens
bestyrelse fastsætter de nærmere betingelser herfor. I det omfang erhvervsministeren ved
bekendtgørelse fastsætter en ny periode for dækning via fondskassen for ekstraordinære situationer,
vil afbrudte pakkerejser ligeledes være omfattet, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.
Det følger af nr. 13 og den foreslåede § 01, at Rejsegarantifonden af enhver kan forlange oplysninger,
som skønnes nødvendige for at sikre dokumentation for refusion efter stk. 1 for afbrudte pakkerejser.
Det følger endvidere, at godtgørelse efter stk. 1 sker ved træk fra fondskassen for ekstraordinære
situationer for de perioder, hvor erhvervsministeren har aktiveret for ekstraordinære situationer i
medfør af § 7 a, stk. 9.
Endelig følger det af bestemmelsen, at Rejsegarantifondens udbetalinger efter stk. 1 tilbagebetales til
Rejsegarantifonden af rejseudbyderne og formidlerne for udenlandske rejsearrangører som et
individuelt bidrag i forhold til den enkelte rejseudbyders eller formidler for en udenlandsk
rejsearrangørs træk på fondskassen.
Det følger af den foreslåede § 02, at Rejsegarantifonden, i det omfang den har ydet dækning i henhold
til § 7 a, stk. 1 og 2, eller § 01 indtræder i rejseudbyderens eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangørs krav mod dennes forsikringsselskab, såfremt rejseudbyderen eller formidleren for den
udenlandske rejsearrangør har tegnet en udvidet ansvarsforsikring. Der er alene tale om en
præcisering af gældende ret, hvoraf følger, at forsikringsdækningen går forud for et statsgaranteret
lån. Dette gælder Rejsegarantifondens dækning i henhold til § 7 a, stk. 1 og 2 for samtlige perioder,
som erhvervsministeren har bestemt, at fondskassen for ekstraordinære situationer skal aktiveres, jf.
§ 7 a, stk. 9.
Det følger endvidere af ændringsforslaget, at rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører i forbindelse med ansøgninger om godtgørelse eller refusion i henhold til § 7 a, stk. 1
og 2, har pligt til at oplyse om eventuelle forsikringer, og såfremt rejsearrangøren eller formidleren
for en udenlandsk rejsearrangør har en udvidet ansvarsforsikring, skal forsikringen vedlægges.
L 181 - 2019-20 - Bilag 18: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Derudover følger det af den foreslåede bestemmelse, at Rejsegarantifonden af enhver kan forlange
alle oplysninger, som skønnes nødvendige for at sikre krav mod forsikringsselskaber efter stk. 1.
Bestemmelsen sikrer, at Rejsegarantifonden kan kræve oplysninger direkte fra de rejsende, der har
købt en pakkerejse hos en rejseudbyder eller en formidler af en udenlandsk rejsearrangør, der er
omfattet af loven, hvis det er nødvendigt.
Endelig følger det af ændringsforslaget, at i det omfang Rejsegarantifonden får udbetalt dækning fra
forsikringsselskaber i medfør af stk. 1, udgør den udbetalte forsikringsdækning et individuelt bidrag
til at nedbringe Rejsegarantifondens krav imod den enkelte rejseudbyder eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangør, jf. § 7 c, stk. 2.
Formålet med bestemmelsen er at præcisere, at Rejsegarantifonden ikke både kan overtage kravet
mod forsikringsselskabet fra rejseudbyderen og samtidig have et krav mod rejseudbyderen.
Til nr. 14
Da dækning af afbrudte rejser tilbagebetales individuelt ift. den enkelte rejseudbyder eller formidler
for udenlandske rejsearrangørs træk fra fondskassen for ekstraordinære situationer, er det ikke de
hidtidige regler der finder anvendelse, men reglerne i den foreslåede § 01.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisningen til § 1, nr. 2, i den foreslåede bestemmelse
i § 3, stk. 2, ikke er korrekt, men i stedet skal være den foreslåede § 1, nr. 5, som ændrer
hjemmelsbestemmelsen i stk. 8 til stk. 9.