Hr. Erhvervsminister Simon Kollerup
Erhvervsministeriet
11. maj 2020
Vedr. L 181 og tidligere.
Kære Simon Kollerup
I dit svar af 4. maj 2020 til Erhvervsudvalget pba. af mit spørgsmål (bilag 1 af 29.
april 2020) svarer du,
”
at al lovgivning, som fremsættes af enhver siddende regering for Folketinget, gennemgår en
juridisk vurdering hos Justitsministeriet samt hos de relevante ressortministerier.”.
Det kan jeg selvfølgelig ikke betvivle, men jeg er uenig i konklusionen og skal uddybe.
1. Rejsegarantifonden er etableret som en sikkerhed for kunden.
Kan rejsen ikke gennemføres, hvis rejseudbyderens går konkurs indestår Rej-
segarantifonden for tilbagebetaling til kunden og søger efterfølgende sit ud-
læg opkrævet af konkursboet.
Rejsegarantifonden overvåger løbende rejseudbyderens regnskaber og vurde-
rer sikkerheden ud fra økonomiske nøgletal. Opfylder rejseudbyderen ikke
disse nøgletal forlanges ekstra sikkerhed. På den måde er Rejsegarantifonden
alle rejseudbyderes sikkerhed for, at der er fornuft i den kollektive forpligti-
gelse, man har, såfremt fondens formue påvirkes af en konkurs.
Branchen er kendetegnet ved få konkurser og begrænsede tab for fonden og
dermed rejseudbyderne.
Fonden kan ikke yde lån eller bistand, uanset hvilket problem en rejseudbyder
er kommet i, det være sig pga. af Udenrigsministeriet rejsevejledninger eller
økonomiske dispositioner.
2.
”Den nye Rejsegarantifond” yder ifølge L326 bistand (lån) til rejseudbyderne
for at sikre kundens tilbagebetaling i ekstraordinære situationer.
Staten garanterer for Fonden forpligtigelser og har foreløbig stillet en låner-
amme på 1,5 milliarder kr. til rådighed. Låne skal afdrages.
Lånene til den enkelte rejseudbyder skal udbetales såfremt betingelserne er
opfyldt og det er efter de seneste ændringer, ved dokumentation for tab på
betalinger til leverandører i forbindelse den rejse, som ikke kan gennemføres.
Der stilles ingen krav om garanti eller andre regnskabsmæssige krav om