Erhvervsudvalget 2019-20
L 181 Bilag 14
Offentligt
2186367_0001.png
5. maj 2020
Til:
Folketingets Erhvervsudvalg
Kopi til:
Erhvervsminister Simon Kollerup,
Brian Wessel, erhvervsjuridisk direktør, Erhvervsministeriet,
Sigrid Dahlerup, kontorchef, Erhvervsministeriet
Opfølgning på samråd med Erhvervsministeren - L 181 om Rejsegarantifonden
Først vil vi endnu en gang sige tak til Erhvervsudvalget for den store opmærksomhed, udvalget
giver vores sag. Det er Erhvervsudvalgets og Erhvervsministerens beslutninger, der afgør hvor
stor en del af branchen, som stadig står oprejst, når året rinder ud.
Vi er efter dagens samråd også meget glade for de tilkendegivelser i forhold til justering af L
181, Ministeren kom med under samrådet. Det forudsætter naturligvis, at udvalget foreslår og
støtter sådanne ændringer, og vi skal derfor i lyset heraf summere, hvad vi mener er den rigtige
vej fremad:
1. I forhold til 1. periode (13/3
13/4)
Lov nr. 326 af 26. marts forbliver, som den er; herunder den fulde kollektive hæftelse
og udbetaling begrænset til de faktiske omkostninger.
Nye eller allerede registrerede rejseudbydere, som ikke modtager udbetaling under
ordningen, er ikke omfattet af den kollektive hæftelse.
Tilbagebetalingsperioden for det statsgaranterede lån på op til 1,5 mia. kr. forlænges til
eks. 12 år.
Tilbagebetalingsperioden gøres ikke-lineær.
I tilknytning til loven tildeles branchen statsstøtte på 500 mio. kr. til brug for
tilbagebetalinger til kunderne. Alternativt kan statsstøtten udgøre halvdelen af det
beløb, som rejseudbyderne får dækket ift. faktiske omkostninger. Fordeling sker efter
nærmere fastsatte retningslinjer, eks. omsætning i 2019.
Tilbagebetalingsperioden for mellemværende mellem Rejsegarantifonden og rejse-
udbyderne fsva. forskellen mellem udbetalte kundefordringer og de faktiske omkost-
ninger forlænges til 31. marts 2021 for at styrke rejseudbydernes likviditet. Rejse-
garantifondens bestyrelse træffer endelig beslutning herom.
Begrebet
”faktiske
omkostninger” præciseres, således at det både omfatter eksterne
forudbetalinger/leverandørforpligtelser og rejseudbydernes egne, faktiske omkostninger
relateret til de annullerede rejser i perioden (dvs. salgs-, marketing- og andre drifts-
omkostninger knyttet til salg og forberedelse af de annullerede rejser). Omkostninger,
der dækkes af andre hjælpepakker, er naturligvis ikke omfattet. Rejsegarantifondens
bestyrelse træffer endelig beslutning herom.
1
L 181 - 2019-20 - Bilag 14: Henvendelse af 5/5-20 fra Rejsearrangører i Danmark om opfølgning på udvalgets samråd den 5/5-20 om Rejsegarantifonden
2186367_0002.png
2. I forhold til 2. periode (14/5
10/5)
L 181
Udbetalingen er begrænset til de faktiske omkostninger, jf. L 181
Hæftelsen og lånene til rejsebranchen gøres 100% individuelle.
Dokumenterbare omkostninger til afbrudte rejser i periode 1 i forbindelse med Udenrigs-
ministeriets COVID-19 relaterede rejsevejledninger bliver omfattet af ordningen. Det
gælder hjem-rejseomkostninger og kompensation for tabte feriedage.
Øvrige vilkår er uændret ift. forslagene ovenfor for 1. periode; dvs:
Tilbagebetalingsperioden for det statsgaranterede lån på op til 1,5 mia. kr. forlænges til
eks. 12 år.
Tilbagebetalingsperioden gøres ikke-lineær.
I tilknytning til loven tildeles branchen statsstøtte på 500 mio. kr. til brug for
tilbagebetalinger til kunderne. Alternativt kan statsstøtten udgøre halvdelen af det
beløb, som rejseudbyderne får dækket ift. faktiske omkostninger. Fordeling sker efter
nærmere fastsatte retningslinjer, eks. omsætning i 2019.
Tilbagebetalingsperioden for mellemværende mellem Rejsegarantifonden og rejse-
udbyderne fsva. forskellen mellem udbetalte kundefordringer og de faktiske omkost-
ninger forlænges til 31. marts 2021 for at styrke rejseudbydernes likviditet. Rejse-
garantifondens bestyrelse træffer endelig beslutning herom.
Begrebet
”faktiske
omkostninger” præciseres, således at det både omfatter eksterne
forudbetalinger/leverandørforpligtelser og rejseudbydernes egne, faktiske omkostninger
relateret til de annullerede rejser i perioden (dvs. salgs-, marketing- og andre drifts-
omkostninger knyttet til salg og forberedelse af de annullerede rejser). Omkostninger,
der dækkes af andre hjælpepakker, er naturligvis ikke omfattet. Rejsegarantifondens
bestyrelse træffer endelig beslutning herom.
3. I forhold til 3. periode (10/5 - )
Forudsætninger for 3. periode:
Fortsat intet rejsesalg pga. rejserestriktioner.
Fortsat stort likviditetsbehov til tilbagebetaling til kunder.
Ikke mulighed for at øge branchens gæld udover 1,5 mia. for periode 1 og 2. Derfor
ikke yderligere lånoptagelse.
2
L 181 - 2019-20 - Bilag 14: Henvendelse af 5/5-20 fra Rejsearrangører i Danmark om opfølgning på udvalgets samråd den 5/5-20 om Rejsegarantifonden
2186367_0003.png
Anbefaling
Mulighed for obligatoriske vouchers (dækning i 12-18 måneder, kan herefter
konverteres til kontanter, dækkes af EU-godkendt rejsegarantiordning). Gerne med
virkning fra periode 1 og 2.
Alternativt:
Statsstøtte i ”lukkeperioden”
til dækning af tilbagebetaling til kunder.
Statsstøtte til rejseudbydernes egne, faktiske omkostninger knyttet til de annullerede
rejser i perioden.
Vi håber meget på udvalgets forståelse for og opbakning til ovennævnte forslag.
Med venlig hilsen
REJSEARRANGØRER I DANMARK
Henrik Specht, direktør
[email protected]
40 82 86 77
DANMARKS REJSEBUREAU FORENING
Lars Thykier, adm. direktør
[email protected]
40 45 68 14
3