Hr. Erhvervsminister Simon Kollerup
Erhvervsministeriet
Vedr. L 181 og tidligere.
”Det sku’ vær’ så godt, og så’ det faktisk skidt”
Man kommer uvilkårligt til at tænke på netop denne linie i det gamle teaterstykke om
Larsen. Nu er der ganske vidst ikke meget i den nuværende alvorlige samfundsmæs-
sige situation, der er godt, men intentionen om hjælp fra Erhvervsministeren er dog
et lille lyspunkt
Men det bliver desværre hurtigt skidt, for nu er det 2 gange lykkedes dig, at foreslå
en ordning, som for nogle rejseudbydere gør mere skade end gavn. Som den samlede
branche er lodret imod. Det gælder både L145 og nuværende L181.
Skulle det ikke være en hjælp, kære Simon Kollerup og ikke en klods om benet, som
om situationen ikke er alvorlig nok for alle. Med det gentagne krav om kollektive hæf-
telse giver det for dem, som ikke vil eller ikke kan bruge lånemuligheden en ukendt
gældsstiftelse.
Jeg har tidligere skrevet til dig, men endnu ikke fået svar på det helt essentielle
spørgsmål. Jeg bliver derfor nødt til at gentage og ser frem til et svar overfor Er-
hvervsudvalget inden L181 bliver færdigbehandlet.
1. Kan man lovligt pålægge enkelte rejseudbydere en kollektiv tilbagebetalings-
pligt på et ekstraordinært lån, som de ikke har ønsket eller ikke gør brug af.
Der har nu været 2 muligheder for at lave en låneordningen på kendte og rimelige be-
tingelser, nemlig at de der låner, også må betale tilbage. Desværre har du ikke, som i
så mange andre situationer, f.eks. kulturlivet, været i stand til at yde et egentligt til-
skud til branchen.
Det tyder på, at Erhvervsministeriet ikke er helt klar over, hvor alvorlig situationen
er i rejsebranchen. Ikke alene mangler man omsætning, og hvornår kommer den mon?
P.g.a. den meget favorable brugerbeskyttelse i enhver situation, skal rejseudbyderne
også tilbagebetale aflyste rejser. D.v.s at før man kan se positive tal på bundlinien,
skal man afdrage den gæld der er opstået, som følge af de aflyste rejser. Sådanne
afdrag klares jo ikke blot ved likviditet, det kræver en omsætning og et overskud. Ud
over lysten til rejse skal komme tilbage hos kunderne, kræver det at restriktionerne
(Udenrigsministeriets vejledninger, grænselukninger m.m.) ophæves, men også at