Indfødsretsudvalget 2019-20
L 180 Bilag 13
Offentligt
2209023_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 11. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn-
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-4 og 6-11. Det Konservative Folkpartis medlem af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1. Venstres medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5 og 12.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 2-12 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV, SF og EL) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 2-4 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 1 og 5-12.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF og NB) vil stemme for
ændringsforslaget om deling af lovforslaget. Såfremt lovfor-
slaget ikke bliver delt, indstiller mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 2-12 stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (KF) vil stemme for æn-
dringsforslaget om deling af lovforslaget. Såfremt lovforsla-
get ikke bliver delt, indstiller mindretallet lovforslaget til
vedtagelse
ved 3. behandling, og mindretallet vil stemme for
de under nr. 2-12 stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det at deltage
i en grundlovsceremoni og trykke en kommunal repræsen-
tant i hånden er en vigtig forudsætning for at kunne blive
dansk statsborger. Det er et signal om, at man har taget Dan-
mark og de danske værdier, herunder ligestilling, til sig.
Derfor mener V ikke, at håndtrykskravet skal suspenderes
ved dette lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der i
den nære fortid er blevet givet alt for mange statsborgerska-
ber til personer, der ikke ønsker at eller kan blive danske.
Det drejer sig først fremmest om et stort antal personer fra
Mellemøsten og Asien med muslimsk baggrund, der aldrig
burde have haft dansk statsborgerskab. Det var en fatal fejl,
som vi kommer til at lide under i mange år.
I DF har vi stemt nej til langt de fleste love om indføds-
rets meddelelse, som partiet er blevet præsenteret for, og DF
har gang på gang skærpet kravene til at få indfødsret. Det
har forbedret situationen betydeligt. Før fik man nærmest
udleveret statsborgerskab uden modkrav. I dag skal man
trods alt leve op til en række krav, der gør det langt mere
sandsynligt, at de personer, der modtager statsborgerskab,
faktisk er blevet danske eller ønsker at blive det. Men vi er
ikke i mål.
Der er stadig alt for mange, der får statsborgerskab, og
reglerne er ikke skrappe nok. DF mener, at man bør ind-
skrænke tildelingen af indfødsret til folk, der på alle måder
ønsker at assimilere sig, og folk, der gifter sig med en dan-
sker, og kræve, at folk har boet her i 20 år, før statsborger-
skab kan komme på tale. Der bør heller ikke gives mere end
maksimalt 1.000 statsborgerskaber om året. Med dette lov-
forslag er der 1.861 personer, der får statsborgerskab. Og det
AX024776
L 180 - 2019-20 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 11/6-20
2209023_0002.png
2
er kun den ene af to love i 2020. DF stemmer derfor imod
lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget be-
mærker, at regeringen med nærværende lovforslag ønsker at
suspendere kravet vedrørende håndtryk ved grundlovscere-
monier i forbindelse med udlændinges erhvervelse af dansk
statsborgerskab. Dette skyldes den aktuelle situation vedrø-
rende coronavirus, hvor det i øjeblikket er sundhedsmyndig-
hedernes anbefaling, at man ikke giver hånd. Suspenderin-
gen af håndtrykskravet ved grundlovsceremonier omfatter
både ansøgere af dansk statsborgerskab nævnt i det tidligere
vedtagne lovforslag L 41 og nærværende lovforslag.
Det Konservative Folkeparti er af den opfattelse, at det er
for tidligt i den aktuelle situation med coronavirus, hvis man
allerede på nuværende tidspunkt suspenderer kravet om
håndtryk. I stedet ønsker KF, at man vurderer den aktuelle
situation vedrørende coronavirus ved næste lovforslag om
indfødsrets meddelelse. Vurderingen skal bero på sundheds-
myndighedernes anbefalinger på dette tidspunkt. Fraråder
sundhedsmyndighederne fortsat, at man giver hånd på dette
tidspunkt, er KF indforstået med, at man suspenderer kravet
om håndtryk for ansøgere, der fremgår af det tidligere ved-
tagne lovforslag L 41 og nærværende lovforslag.
KF mener, at det er ude af proportioner, hvis man sus-
penderer kravet vedrørende håndtryk ved grundlovsceremo-
nier permanent grundet situationen med coronavirus, uden at
en løbende vurdering tages i betragtning. I denne særlige si-
tuation, som Danmark og resten af verden står i, er det om
noget nødvendigt med en løbende vurdering. Dette gælder
især, når man ønsker at suspendere en regel, som skal sikre
overholdelse af en helt almindelig dansk skik, når man som
udlænding ønsker at opnå det kæmpe privilegie, som det er
at blive dansk statsborger.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener, at politi-
kerne har uddelt alt for mange danske statsborgerskaber til
udlændinge, der aldrig burde have haft det. At få dansk
statsborgerskab er en stor gave, der skal værnes om. Derfor
bør dansk statsborgerskab ikke gives til indvandrere og ef-
terkommere af indvandrere fra muslimske lande, da der er
statistisk belæg for, at indvandrere og deres efterkommere
langt oftere end danskere begår kriminalitet, når de kommer
hertil.
NB mener, at lovforslaget giver statsborgerskab til alt for
mange udlændinge, og at det er uholdbart, at alle ansøgere
er samlet i det samme lovforslag, da det umuliggør den nød-
vendige differentiering.
NB kan ikke stemme for dansk statsborgerskab til en ene-
ste ansøger på lovforslaget, da alle ansøgerne er samlet på
samme lovforslag uanset oprindelsesland.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et
mindretal
(DF og NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende
§§ 1 og 2, § 3, stk. 1, nr. 1-255, 257-278, 280-286, 288-322,
324-373, 375-543, 545-685, 687-917, 919-930, 932-1237,
1239-1261, 1263-1473, 1475-1511, 1513-1624, 1626-1685
og 1687-1861, § 3, stk. 2-4, og §§ 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse til visse perso-
ner« omfattende § 3, stk. 1, nr. 256, 279, 287, 323, 374, 544,
686, 918, 931, 1238, 1262, 1474, 1512, 1625 og 1686, § 3,
stk. 2-4, og § 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, RV, SF og EL):
Til § 1
2)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»32 A)
Gisela Charlotte Agnes Daetz, Flensborg i For-
bundsrepublikken Tyskland.«
[Optagelse af person]
3)
I
nr. 58
ændres »Hampshire« til: »Fleet«.
[Korrektion]
4)
I
nr. 70
ændres »Den Sydafrikanske Republik« til:
»Republikken Sydafrika«.
[Korrektion]
Til § 3
Af et
mindretal
(V):
5)
I
stk. 1
indsættes efter »demokrati«: », og udveksler et
håndtryk med en eller flere repræsentanter for kommunalbe-
styrelsen«.
[Indførelse af krav om håndtryk]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S og V):
6)
Nr. 301
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 430
udgår.
L 180 - 2019-20 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 11/6-20
2209023_0003.png
3
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 927
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
Nr. 1114
udgår.
[Udtagelse af person]
10)
Nr. 1322
udgår.
[Udtagelse af person]
11)
Nr. 1846
udgår.
[Udtagelse af person]
Af et
mindretal
(V):
Til § 4
12)
Paragraffen udgår.
[Regler om suspension af håndtrykskrav udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag. Det
ene lovforslag (A) indeholder alle de bestemmelser, der
fremgår af det oprindelige lovforslag, bortset fra en mindre
gruppe personer, der er optaget på det oprindelige lovfor-
slag. Denne mindre gruppe af personer fremgår af det andet
lovforslag (B).
Til nr. 2
Ansøgeren, som foreslås indsat som nr. 32 A, er behand-
let efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås opta-
get under lovforslagets § 1 som nyt nr. 32 A.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en korrektion, som følge af at
der i det fremsatte lovforslag er angivet forkerte bopælsop-
lysninger for ansøger. Ansøgers bopælsby ændres med for-
slaget til Fleet.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører en korrektion, som følge af at
der i det fremsatte lovforslag er angivet forkerte bopælsop-
lysninger for ansøger. Ansøgers bopælsland ændres med
forslaget til Republikken Sydafrika.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre et krav om,
at ansøger som betingelse for erhvervelse af dansk indføds-
ret i forbindelse med deltagelse i en grundlovsceremoni skal
udveksle et håndtryk med en eller flere repræsentanter for
kommunalbestyrelsen. Kravet om håndtryk er tilsvarende
blevet stillet over for de ansøgere, der har fået deres ansøg-
ning om dansk indfødsret behandlet efter cirkulæreskrivelse
nr. 9779 af 14. september 2018, og som har været optaget på
love om indfødsrets meddelelse siden ikrafttræden af denne
cirkulæreskrivelse.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 301 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 430 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 927 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 1114 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla-
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings-
linjerne for naturalisation.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 1322 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla-
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings-
linjerne for naturalisation.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 1846 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla-
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings-
linjerne for naturalisation.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås det, at den forslåede su-
spension af kravet om håndtryk for de personer, som er om-
fattet af § 3, stk. 1, i lov nr. 1553 af 27. december 2019 om
indfødsrets meddelelse, og som endnu ikke har deltaget i en
grundlovsceremoni, udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2020 og var til 1.
behandling den 5. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 180 - 2019-20 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 11/6-20
2209023_0004.png
4
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Nils Sjøberg (RV) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4