Indfødsretsudvalget 2019-20
L 180 Bilag 12
Offentligt
2207722_0001.png
Til lovforslag nr.
L 180
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. juni 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-4 og 6-11 til lovforslaget. Det Konservative Folkparti
har stillet ændringsforslag nr. 1. Venstre har stillet æn‐
dringsforslag nr. 5 og 12.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det at deltage
i en grundlovsceremoni og trykke en kommunal repræsen‐
tant i hånden, er en vigtig forudsætning for at kunne blive
dansk statsborger. Det er et signal om, at man har taget Dan‐
mark og de danske værdier, herunder ligestilling, til sig.
Derfor mener V ikke, at håndtrykskravet skal suspenderes
ved dette lovforslag.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der
er i den nære fortid blevet givet alt for mange statsborger‐
skaber til folk, der ikke ønsker eller kan blive danske. Det
drejer sig først fremmest om et stort antal personer fra Mel‐
lemøsten og Asien med muslimsk baggrund, der aldrig bur‐
de have haft dansk statsborgerskab. Det var en fatal fejl,
som vi kommer til at lide under i mange år.
I DF har vi stemt nej til langt de fleste love om indføds‐
ret, som partiet er blevet præsenteret for og DF har gang på
gang skærpet kravene til at få indfødsret. Det har forbedret
situationen betydeligt. Før fik man nærmest udleveret stats‐
borgerskab uden modkrav. I dag skal man trods alt leve op
til en række krav, der gør det langt mere sandsynligt, at de
personer, der modtager statsborgerskab, faktisk er blevet
danske eller ønsker at blive det. Men vi er ikke i mål.
Men der er stadig alt for mange, der får statsborgerskab,
og reglerne er ikke skrappe nok. DF mener, at man bør ind‐
skrænke tildelingen af indfødsret til folk, der på alle måder
ønsker at assimilere sig, folk der gifter sig med en dansker,
samt kræve, at folk bor her i 20 år, før statsborgerskab kan
komme på tale. Der bør heller ikke gives mere end maksi‐
malt 1000 statsborgerskaber om året. På denne lov er der
1861 personer, der får statsborgerskab. Og det er kun den
ene af to love i 2020. DF stemmer derfor nej til L180.
Det Konservative Folkeparti
Ifølge nærværende lovforslag ønsker regeringen at su‐
spendere kravet vedrørende håndtryk ved grundlovsceremo‐
nier i forbindelse med udlændinges erhvervelse af dansk
statsborgerskab. Dette skyldes den aktuelle situation vedrø‐
rende Covid-19-virus, hvor det for nuværende er sundheds‐
myndighedernes anbefaling, at man ikke giver hånd. Sus‐
penderingen af håndtrykskravet ved grundlovsceremonier
omfatter både ansøgere om dansk statsborgerskab jf. L 41
samling 2019-20 og nærværende lovforslag.
Det Konservative Folkeparti er af den opfattelse, at det er
for tidligt i den aktuelle situation med Covid-19-virus, hvis
man allerede på nuværende tidspunkt suspenderer kravet om
håndtryk. I stedet ønsker KF, at man vurderer den aktuelle
DokumentId
Journalnummer
L 180 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2207722_0002.png
2
situation vedrørende Covid-19-virus ved næste lovforslag
om indfødsrets meddelelse. Vurderingen skal bero på sund‐
hedsmyndighedernes anbefalinger på dette tidspunkt. Frarå‐
der sundhedsmyndighederne fortsat, at man giver hånd på
dette tidspunkt, er KF indforstået med, at man suspenderer
kravet om håndtryk for ansøgere, der fremgår af L 41 sam‐
ling 2019-20 og nærværende lovforslag.
KF mener, at det er ude af proportioner, hvis man sus‐
penderer kravet vedrørende håndtryk ved grundlovsceremo‐
nier permanent grundet situationen mede Covid-19-virus,
uden at en løbende vurdering tages i betragtning. I denne
særlige situation, som Danmark og resten af verden står i, er
det om noget nødvendigt med en løbende vurdering. Dette
gælder især, når man ønsker at suspendere en regel, som
skal sikre overholdelse af en helt almindelig dansk skik, når
man som udlænding ønsker at opnå det kæmpe privilegie,
som det er at blive dansk statsborger.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener, at politi‐
kerne har uddelt alt for mange danske statsborgerskaber til
udlændinge, der aldrig burde have haft det. At få dansk
statsborgerskab er en stor gave, der skal værnes om. Derfor
bør dansk statsborgerskab ikke gives til indvandrere og ef‐
terkommere af indvandrere fra muslimske lande, da der er
statistisk belæg for, at indvandrere og deres efterkommere
langt oftere end danskere begår kriminalitet, når de kommer
hertil.
NB mener, at lovforslaget giver statsborgerskab til alt for
mange udlændinge, og at det er uholdbart, at alle ansøgere
er samlet i det samme lovforslag, da det umuliggør den nød‐
vendige differentiering.
NB kan ikke stemme for dansk statsborgerskab til en ene‐
ste ansøger på lovforslaget, da alle ansøgerne er samlet på
samme lovforslag uanset oprindelsesland.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(KF), tiltrådt af<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende
§§ 1 og 2, § 3, stk. 1, nr. 1-255, 257-278, 280-286, 288-322,
324-373, 375-543, 545-685, 687-917, 919-930, 932-1237,
1239-1261, 1263-1473, 1475-1511, 1513-1624, 1626-1685,
1687-1861, § 3 stk. 2-4, og §§ 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om indfødsret meddelelse til visse perso‐
ner« omfattende § 3, stk. 1, nr. 256, 279, 287, 323, 374, 544,
686, 918, 931, 1238, 1262, 1474, 1512, 1625, 1686, § 3 stk.
2-4, og § 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Af
udlændinge-og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»32 A)
Gisela Charlotte Agnes Daetz, Flensborg i For‐
bundsrepublikken Tyskland.«
[Optagelse af person]
3)
I
nr. 58
ændres »Hampshire« til: »Fleet«.
[Korrektion]
4)
I
nr. 70
ændres »Den Sydafrikanske Republik« til:
»Republikken Sydafrika«.
[Korrektion]
Til § 3
Af
et mindretal
[V], tiltrådt af <>:
5)
I
stk. 1
indsættes efter »demokrati«: », og udveksler et
håndtryk med en eller flere repræsentanter for kommunalbe‐
styrelsen«.
[Indførsel af krav om håndtryk]
Af
udlændinge- og Integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
6)
Nr. 301
udgår.
[Udtagelse af person]
7)
Nr. 430
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 927
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
Nr. 1114
udgår.
[Udtagelse af person]
10)
Nr. 1322
udgår.
[Udtagelse af person]
11)
Nr. 1846
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til § 4
12)
Paragraffen udgår
[Regler om suspension af håndtrykskrav udgår]
L 180 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2207722_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag. Det
ene lovforslag (A) indeholder alle de bestemmelser, der
fremgår af det oprindelige lovforslag bortset fra en mindre
gruppe personer, der er optaget på det oprindelige lovfor‐
slag. Denne mindre gruppe af personer fremgår af det andet
lovforslag (B).
Til nr. 2
Ansøgeren, som foreslås indsat som nr. 32 A, er behand‐
let efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation. Ansøgeren foreslås opta‐
get under lovforslagets § 1 som nyt nr. 32 A.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet forkerte bopælsop‐
lysninger for ansøger. Ansøgers bopælsby ændres med for‐
slaget til Fleet.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet forkerte bopælsop‐
lysninger for ansøger. Ansøgers bopælsland ændres med
forslaget til Republikken Sydafrika.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det at indføre et krav om,
at ansøger som betingelse for erhvervelse af dansk indføds‐
ret i forbindelse med deltagelse i en grundlovsceremoni skal
udveksle et håndtryk med en eller flere repræsentanter for
kommunalbestyrelsen. Kravet om håndtryk er tilsvarende
blevet stillet overfor de ansøgere, der har fået deres ansøg‐
ning om dansk indfødsret behandlet efter cirkulæreskrivelse
nr. 9779 af 14. september 2018, og som har været optaget på
love om indfødsrets meddelelse siden ikrafttræden af denne
cirkulæreskrivelse.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 301 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 430 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 927 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, da den pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne
for naturalisation.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 1114 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla‐
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings‐
linjerne for naturalisation.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 1322 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla‐
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings‐
linjerne for naturalisation.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 1846 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforsla‐
gets § 3, da den pågældende ikke længere opfylder retnings‐
linjerne for naturalisation.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås det, at den forslåede su‐
spension af kravet om håndtryk for de personer, som er om‐
fattet af § 3, stk. 1, i lov nr. 1553 af 27. december 2019 om
indfødsrets meddelelse, og som endnu ikke har deltaget i en
grundlovsceremoni, udgår.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2020 og var til 1.
behandling den 5. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, [som ministeren har besvaret. ]
L 180 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2207722_0004.png
4
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Nils Sjøberg (RV) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4