Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 Bilag 1
Offentligt
2082870_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72
2300 København S
28. august 2019
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om
individuel boligstøtte og lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven) (Lettelse af grænsehindring ved flytning
mellem rigsdelene m.v.)
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
J.nr. 19-38904
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Sendt til
[email protected], [email protected], [email protected]
Cc:
[email protected]
27. august 2019
J.nr. 2019-11-0253
Dok.nr.
Sagsbehandler
Betty Husted
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte og lov om påligningen af indkomstskat til staten
(ligningsloven) (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem
rigsdelene m.v.)
Ved brev af 9. august 2019 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering anmodet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
1.
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 12:
”Forslaget indebærer, at udveksling af relevante sagsoplysninger mellem fraflytningskom-
munen og tilflytningskommunen i den anden rigsdel, giver mulighed for en hurtigere be-
handling af en sag om førtidspension eller behandling af en sag om et andet forsørgelses-
grundlag.
Forslaget indebærer endvidere, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om ud-
veksling af relevante sagsoplysninger mellem fraflytningskommunen og tilflytningskom-
munen i en anden rigsdel, når folkepensionister flytter mellem rigsdelene.”
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
Følgende fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 10:
”Forslaget indebærer, at der indsættes en hjemmel i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren kan fast-
sætte regler om udveksling af relevante sagsoplysninger mellem fraflytningskommunen
og tilflytningskommunen i den anden rigsdel. Udveksling af sagsoplysninger giver mulig-
hed for en hurtigere behandling af en sag om førtidspension eller behandling af en sag om
et andet forsørgelsesgrundlag.”
Datatilsynet kan oplyse, at enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af data-
beskyttelsesforordningens anvendelsesområde, skal ske på baggrund af et lovligt grundlag i
forordningens artikel 6, stk. 1.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, er behandling af personoplysninger lov-
lig bl.a., hvis behandling er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, eller hvis behandling er nødvendig af hensyn til ud-
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
førelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsu-
døvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger i forlængelse heraf af bestemmelsens stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde el-
ler indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af forordningens bestem-
melser om behandling med henblik på overholdelse af stk. 1, litra c og e, ved at fastsætte mere
præcist specifikke krav til behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig be-
handling, herunder for andre specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i kapitel
IX.
Det fremgår endvidere af bestemmelsens stk. 3, at grundlaget for behandling i henhold til stk.
1, litra c og e, skal fremgå af:
a)
b)
EU-retten, eller
medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt.
Side 2 af 2
Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så vidt angår den
behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være nødvendig for udførelsen af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den da-
taansvarlige har fået pålagt. Dette retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med
henblik på at tilpasse anvendelsen af bestemmelserne i forordningen, bl.a. de generelle betin-
gelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling, hvilke typer oplysninger der skal be-
handles, berørte registrerede, hvilke enheder personoplysninger må videregives til, og formå-
let hermed, formålsbegrænsninger, opbevaringsperioder og behandlingsaktiviteter mv.
Datatilsynet henstiller, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i bemærkningerne til
lovforslaget anfører, om behandlingen af personoplysninger, der vil følge af ministerens fast-
sættelse af regler i henhold til de forslåede bemyndigelsesbestemmelser, er omfattet af data-
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c eller e.
2.
For så vidt angår den udveksling af sagsoplysninger mellem en dansk kommune og en kom-
mune i Grønland, der vil følge af ministerens fastsættelse af regler i henhold til de foreslåede
bemyndigelsesbestemmelser, skal Datatilsynet henlede opmærksomheden på reglerne i da-
tabeskyttelsesforordningens kapitel V om overførsel af personoplysninger til tredjelande.
3.
Endelig kan Datatilsynet oplyse, at det følger af databeskyttelseslovens § 28, at ved udar-
bejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer og lignende generelle retsforskrifter, der
har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysnin-
ger, indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Datatilsynet forudsætter, at tilsynet vil blive hørt over eventuelle bekendtgørelser, der udste-
des i medfør af de omhandlede bemyndigelsesbestemmelser, såfremt disse har betydning for
beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Betty Husted
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0004.png
Idet vi henviser til j.nr. 19.04398 har FSR – danske revisorer ikke for nærværende kommentarer til
lovforslaget.
Vi takker for muligheden for at blive hørt.
Med venlig hilsen
Kasper B. Truelsen
Skattekonsulent - cand.merc.jur
Erhvervspolitisk Center
FSR – danske revisorer
M +45 4193 3162
E
[email protected]
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0005.png
Beskæftigelsesministeriet har den 9. august 2019 sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om social
pension m.fl. i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10
(Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have
betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget/bekendtgørelsen og kan konstatere, at det/den ikke omhandler revisions-
eller regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0006.png
[email protected]
[email protected]
[email protected]
29. august 2019
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om individuel boligstøtte og lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven)
(Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.)
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen af 9. august 2019.
Rådet skal indledningsvist bemærke, at Rådet finder det meget positivt, at man vil lette
grænsehindringerne ved flytning mellem rigsdelene
også for personer, der er eller er i risiko
for at blive socialt udsatte. Det gælder fx førtidspensionister, der flytter fra Grønland til
Danmark, som i dag kan møde store forhindringer i forbindelse med en flytning.
Rådet mener, at det er en stor forbedring, at personer, der modtager førtidspension, i visse
tilfælde kan bevare deres hidtidige forsørgelsesgrundlag i op til 12 måneder, når de søger
førtidspension et andet sted i rigsfællesskabet, og i visse tilfælde permanent kan overgå til
førtidspension i det nye land uden ansøgning. Ændringen kan være medvirkende til, at
førtidspensionister, der fx flytter fra Grønland til Danmark, er sikret et rimeligt
forsørgelsesgrundlag og ikke ender i fattigdom.
Afslutningsvis vil Rådet påpege, at det kunne være ønskværdigt, om man ligeledes kunne lette
flytninger mellem rigsdelene for personer, der modtager kontanthjælp ved at indføre
overgangsordninger, som indebærer en midlertidig ret til at medtage sin kontanthjælp til en
anden rigsdel.
Med venlig hilsen
Jann Sjursen
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0007.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
30.august 2019
Ref.nr.: Lovændring om
lettelse af grænsehindringer
Høringssvar til
lovændring om lettelse af grænsehindring ved flyt-
ning mellem rigsdelene m.v.
telse af grænsehindring.
STAR har den 9. august 2019 anmodet Udbetaling Danmark om bemærkninger, herun-
der vurdering af de a
dministrative konsekvenser, ved lovforslaget vedrørende let-
I udkastet til lovforslaget foreslås bl.a.:
mulighed for udveksling af oplysninger mellem rigsdelene, der kan nedsætte
sagsbehandlingstiden i den tilflyttede rigsdel
mulighed for at medtage en førtidspension i op til 12 måneder ved flytning til en
anden rigsdel
tilkendelse uden ansøgning af pension efter lov om social pension ved flytning
til Danmark, når der er tilkendt højeste førtidspension på Færøerne eller i Grøn-
land
ret til boligstøtte efter regler om boligstøtte til førtidspensionister for borgere, der
flytter til Danmark og modtager førtidspension fra Grønland/Færøerne
skattefrihed for den oprindeligt skattefri del af grønlandsk/færøsk førtidspension,
der udbetales i op til 12 måneder, mens borgeren bor i Danmark og
givningen
Det bemærkes, at Udbetaling Danmark generelt arbejder på omkostningsdækket basis,
og at det forudsættes at omkostningerne er omfattet af DUT-forhandlingerne. Udbetaling
Danmark skal desuden gøre opmærksom på, at nærværende notats forudsætninger og
estimater er behæftet med usikkerhed. Der vil blive udarbejdet et revideret estimat når
det endelige lovforslag er udmøntet i bekendtgørelser.
STAR har oplyst at forslaget årligt forventes at påvirke ca. 5 pensionister, der flytter fra
Danmark til Grønland/Færøerne og 30 pensionister, der flytter fra Grønland/Færøerne
til Danmark.
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0008.png
Indledende bemærkninger
Udbetaling Danmark har bemærket, at lovforslaget primært bemyndiger beskæftigelses-
ministeren til at fastsætte regulering i bekendtgørelsesform, og at lovbemærkningerne
ikke fuldt ud tager højde for, hvordan området skal reguleres.
Udbetaling Danmark forudsætter, at der i bekendtgørelsen alene vil blive fastsat regler
om flytning mellem rigsdelene og ikke fra udlandet til de forskellige rigsdele.
Bemærkninger i relation til ændringer i boligstøtteloven:
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvordan indberetningen af førtidspension skal ske. Ud-
betaling Danmark forudsætter, at de grønlandske og færøske pensionsmyndigheder
indberetter førtidspensionen til Indkomstregistret.
Dermed indgår indkomsten i den automatiske systemmæssige månedlige genberegning
af boligstøtten. Hvis førtidspensionen indberettes med den skattepligtige del i et skatte-
felt og den skattefrie del i et andet skattefelt, kan boligstøtten blive beregnet på bag-
grund af den skattepligtige del.
Hvis der indberettes i det samme skattefelt for både den skattepligtige og den skattefrie
del, vil hele førtidspensionen indgå i den automatiske genberegning af den månedlige
boligstøtte. Dermed vil borgeren blive genberegnet på en højere indkomst og få en la-
vere boligstøtte.
Det betyder, at borgeren hver måned skal henvendelse til Udbetaling Danmark, og gøre
opmærksom på, samt dokumentere, at indkomsten indeholder skattefrie beløb. Udbeta-
ling Danmark kan herefter ved beregning af boligstøtten foretage en beregning uden
den skattefrie del af indkomsten. Det vil være en manuel behandling, der vil give øget
administration for behandlingen af boligstøtte.
Når boligstøtteåret er gået, skal boligstøtten for året efterreguleres. Hvis førtidspensio-
nen er indberettet til Indkomstregistret i henholdsvis et skattepligtigt felt og et ikke skat-
tepligtigt felt, der bliver overført til årsopgørelsen, vil den skattepligtige del tages med i
den systemmæssige automatiske efterregulering.
Såfremt førtidspensionen er indberettet i det samme felt, vil hele pensionsbeløbet indgå
i den automatiske systemmæssige efterregulering.
Udbetaling Danmark vil foreslå, at indberetningen til indkomstregistret skal ske således,
at de skattepligtige dele indberettes i ét skattefelt og de skattefrie dele indberettes i ét
andet skattefelt.
Bemærkninger vedr. ændringer til pensionslovene
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Udbetaling Danmark forudsætter, at det i bekendtgørelsen præciseres, hvordan udbe-
taling af dansk pension til pensionister bosat i Grønland/på Færøerne skal administre-
res, i forhold til at Rigsdelene har forskellig folkepensionsalder. Herunder, at det præci-
seres, hvilken konsekvens det skal have, hvis borgeren efter fraflytning til Grønland/Fæ-
røerne i 12 måneders perioden ændrer status fra førtidspensionist til folkepensionist.
Det er endvidere en forudsætning for effektiv administration af lovforslaget, at Udbeta-
ling Danmark straks informeres om de grønlandske/færøske myndigheders afgørelse
om forsørgelsesgrundlaget (tilkendelse/afslag). Samt at tilflytningsrigsdelen hurtigt får
besked om, hvor meget fraflytningsrigsdelen har udbetalt i førtidspension efter flytnin-
gen. Udbetaling Danmark foreslår derfor, at det præciseres, at Udbetaling Danmark
kommunikerer direkte med myndighederne i Grønland/på Færøerne, såfremt de nød-
vendige oplysninger ikke kan findes i bl.a. Indkomstregistreret.
Udbetaling Danmark forudsætter yderligere, at hvis der sker udbetaling af dansk førtids-
pension efter den grønlandske/færøske afgørelse om forsørgelsesgrundlag er truffet,
f.eks. pga. sen besked om afgørelsen, så modregnes den faktisk udbetalte danske før-
tidspension i den grønlandske/færøske førtidspension.
Udbetaling Danmark forudsætter endeligt, at det præciseres i bekendtgørelsen, at retten
til at få udbetalt dansk pension i Grønland/på Færøerne i op til 12 måneder, betyder at
den danske pension kan udbetales frem til udgangen af 12. måned efter flytning.
Udbetaling Danmark har forstået lovforslaget således:
-
Når den danske pension skal beregnes, forudsættes det, at den grønlandske/færøske
pension i første omgang indgår i indtægtsgrundlaget efter § 29, stk. 1 og 3 og 32 a stk.
1 og 2 selvom denne er skattefri.
At Udbetaling Danmark skal udbetale danske førtidspension i op til 12 måneder til alle
borgere omfattet af forordning 883/04, uanset om borgeren ikke er omfattet af den per-
sonkreds, der ville kunne få førtidspension i Grønland/på Færøerne.
-
Estimerede drifts- og implementeringsomkostninger som følge af lettelse
af grænsehindring
A. Implementeringsomkostninger
Tabel 1 angiver omkostningerne forbundet med systemunderstøttelsen hos hen-
holdsvis den eksterne leverandør, såvel som Udbetaling Danmarks egen ind-
sats.
Der vil være behov for at ændre opsætningen af systemet, så en fraflytning til
hhv. Grønland eller Færøerne ikke automatisk standser udbetalingen, men i stedet for
sender et brev til borgeren, og eventuelt manuelt, orienterer om at pensionsudbetalingen
fortsætter i 12 måneder, eller indtil borgeren er tilkendt pension i hhv. Grønland eller
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0010.png
Færøerne. Tilsvarende kan der være behov for at registrere størrelsen af udbetalt pen-
sion fra hhv. Grønland eller Færøerne, hvis Udbetaling Danmark modtager besked om
borgeren er tilkendt dansk førtidspension.
Tabel 1:
Oversigt over
estimerede udviklingsomkostninger,
som følge af lettelse af
grænsehindring.
Udviklingsomkostninger
IT-omkostninger til ekstern leverandør (Netcom-
pany)
Udbetaling Danmarks egen indsats (interne omk.)
Samlede udviklingsomkostninger
0,1-0,2
0,2-0,4
Mio. kr.
(ekskl. moms PL 2019)
0,1-0,2
Samlet set forventes udviklingsomkostningerne forbundet med implementeringen af æn-
dringen at beløbe sig til
0,2-0,4 mio. kr.
B. Estimater for de løbende administrative omkostninger for Udbetaling Dan-
mark
Ved flytning til Grønland/Færøerne skal den tidligere udbetaling af førtidspen-
sion stoppes. Hvis borger modtager mellemste eller lavest førtidspension, skal
det undersøges om borgeren har søgt om førtidspension i Grønland, forinden ny
udbetaling kan startes. En alternativ, skattefri udbetaling af førtidspensionen
skal startes op. Udbetaling Danmark skal sikre, at pensionsudbetaling kan stop-
pes senest efter 12 måneder. De grønlandske/færøske myndigheder skal for-
mentligt oplyses om, den samlede udbetaling af dansk pension efter flytning.
Ved tilflytning fra Grønland/Færøerne og efterfølgende tilkendelse af danske før-
tidspension, skal Udbetaling Danmark lave en beregning af, hvor stor en andel
af den danske pension, der skal udbetales efter modregning af allerede udbetalt
grønlandsk/færøsk pension.
Såfremt de grønlandske/færøske myndigheder ikke indretter de skattepligtige
og de ikke skattepligtige dele af førtidspensionerne særskilt, vil Udbetaling Dan-
mark ved beregning af boligstøtten få en ekstra, månedlig manuel opgave med
at flytte indkomster.
På baggrund af erfaringerne med tilsvarende opgaver, vurderer Udbetaling
Danmark, at der under de angivne antalsforudsætninger, vil være tale om be-
grænsede årlige driftsomkostninger på
under 100.000 kr. årligt.
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0011.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
30. august 2019 · cb
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om social pension mm.
Ældre Sagen har ikke bemærkninger til forslaget. Vi bemærker dog, at der ikke er tale om
fastsættelse af lovregler, men blot om en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at
fastsætte regler.
Herudover savner vi oplysning om størrelsen af den pension, som en dansk førtidspensionist
bliver berettiget til ved flytning til Grønland eller Færøerne, hvis der tilkendes pension efter
reglerne i hhv. Grønland eller Færøerne.
Endelig bemærker vi, at Grønland og Færøerne formodentlig fortsat er de eneste steder i verden,
hvor en dansk folkepensionist ikke er berettiget til at modtage folkepensionens grundbeløb.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0012.png
Susan Therkelsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Aalborg <[email protected]>
29. august 2019 11:36
Elisabeth Pilegaard
SV: Høring over udkast til lovforslag. Høringsfrist 190830 kl.12.00
Kæ e Elisa eth Pilegaa d 
F a Det G ø la dske Hus i Aal o g ha   i i ge  ko
 
Ve lig hilse  / I ussia e su ik i uullua
 
Bo Al e htse  
Di ektø  
 
Tlf.:         
Mo il:         
usillu ga 
e ta e  til det f e se dte hø i gs ate iale – det se  godt ud. 
 
 
 
Veste o   
 Aal o g 
 
.dgh‐aal o g.dk 
 
Fra: Elisa
eth Pilegaa d <epi@sta .dk>  
Se dt: 
. august 
  :  
Til: A
kesty else  <[email protected]>; ds@so ial aadgi e e.dk; dh@ha di ap.dk; i fo@da skese io e .dk; 
dt@datatilsy et.dk; d h@d h.dk; fsd@so ial heffo e i ge .dk; fs @fs .dk; [email protected];  a le@ ielse .td adsl.dk; 
Foe tid@ ail.dk; i fo@ igs e isio e .dk; Rådet fo  So ialt Udsatte <[email protected]>; [email protected]
aeld esage @aeld esage .dk; Aal o g <aal o g@dgh‐aal o g.dk>; dgh@aa hus.dk; i fo@dgh‐ode se.dk; 
ill@su ut.dk 
Cc: Sa
ah To o  Sø e se  <sts@sta .dk> 
E e: Hø
i g o e  udkast til lo fo slag. Hø i gsf ist 
 kl. .  
 
Hermed fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension m.fl.
Med venlig hilsen
Elisabeth Pilegaard
1
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0013.png
Isumaginninnermut Inatsisinillu Atuutsitsinermut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet
Til:
E-mail:
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected]
og [email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lov om påligningen af ind-
komstskat til staten (ligningsloven).
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet under Grønlands Selvstyre tak-
ker for høringen over det ovenfor anførte udkast til lovforslag.
Departementet konstaterer, at udkastet nu harmonerer med det samtidigt udarbejdede
forslag til Inatsisartutlov om ændring af Inatsisartutlov om førtidspension.
Det har i den forbindelse været væsentligt at tage hensyn til, at højeste førtidspension
ifølge forslaget til Inatsisartutlov ikke kan udbetales ved flytning til en anden rigsdel, men
stoppes ved udgangen af fraflytningsmåneden.
Departementet har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Ole Christiansen
Immikkut Siunnersorti
Specialkonsulent
29-08-2019
Sagsnr. 2018-26577
Akt. id. 11473329
Postboks 260
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 66 66
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Isumaginninnermut Inatsisinillu Atortitsinermut Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet
Ministry of Social Affairs and Justice
P.O. Box 260
3900 Nuuk
Oq./Tel.: +299 34 67 58
[email protected]
www.naalakkersuisut.gl
1/1
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082870_0014.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
STAR har den 9. august 2019 sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lov om påligningen af indkomstskat til staten
(ligningsloven) og anmodet om ATP´s eventuelle bemærkninger.
STAR har på forespørgsel fra ATP oplyst, at der skal indbetales bidrag til ATP, Obligatorisk
Pensionsordning samt evt. Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister (hvis
førtidspensionisten har tilmeldt sig denne ordning) i de op til 12 måneder, som en førtidspensionist
kan få udbetalt en førtidspension (tilkendt i Danmark), hvis vedkommende rejser til Grønland eller
Færøerne.
STAR har samtidig oplyst, at der ikke skal indeholdes AMB af de indbetalte bidrag til ATP og
Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspensionister, da det er den del af Riget, hvor
førtidspensionisten bor, som har beskatningsretten. Skatteministeriet har bekræftet dette.
ATP har taget ovennævnte til efterretning og har derfor ingen bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Anne Schiött Rasmussen
Juridisk konsulent · Pension og Sikring - Hillerød
Direkte nummer +4548204065 · Mobil +4548204065
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP Koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør
opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en
fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.