Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 Bilag 1
Offentligt
2082869_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til L 00 om lettelse af grænse-
hindringer ved flytning mellem rigsdelene
m.v.
23. september 2019
J.nr. 19/04398
SYD
1. Indledning
Lovforslaget har været i høring i perioden 9. august til 30. august 2019.
Lovforslaget blev den 12. august 2019 lagt på Høringsportalen.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, KL, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark,
Ældre Sagen, Landsforeningen for førtidspensionister, Det Grønlandske Hus i Aal-
borg, Det Grønlandske Hus i Aarhus, Det Grønlandske Hus i Odense, Det Grøn-
landske Hus i København.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, Datatilsynet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Rigsrevisi-
onen, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling Danmark, Ældre Sagen, Det Grønland-
ske Hus i Aalborg.
Herudover er der modtaget høringssvar fra ATP og Departementet for Sociale An-
liggender og Justitsområdet i Grønland.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har ikke bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer. Rigsrevisionen har
konstateret, at lovforslaget ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i sta-
ten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen, og har
derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
2. Bemærkninger
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet i Grønland konstaterer, at
udkastet harmonerer med det samtidigt udarbejdede forslag til Inatsisartutlov om
ændring af Inatsisartutlov om førtidspenison. Det har i den forbindelse været væ-
sentligt at tage hensyn til, at højeste førtidspension ifølge forslaget til Inatsisartut-
lov ikke udbetales ved flytning til en anden rigsdel, men stoppes ved udgangen af
fraflytningsmåneden.
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082869_0002.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Efter lovforslaget overgår en førtidspensionist, der flytter fra Grønland til Dan-
mark, uden ansøgning fra højeste grønlandske førtidspension til førtidspension
efter lov om social pension med tilbagevirkende kraft fra tilflytningstidspunktet. En
dansk førtidspension vil kunne udbetales, når der foreligger dokumentation for ret
til højeste førtidspension fra Grønland, når det er konstateret, at de generelle be-
tingelser i kapitel 1 i lov om social pension for ret til dansk førtidspension er op-
fyldt, og når optjeningsperioden er omregnet efter reglerne i lov om social pension.
Der er ved flytning til Danmark mulighed for at modtage kontanthjælp, hvis betin-
gelserne herfor er opfyldt. En eventuel udbetalt kontanthjælp for samme periode
fradrages i førtidspensionen.
Det Grønlandske Hus Aalborg har ikke bemærkninger til lovforslaget, men be-
mærker, at det ser godt ud.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Der kan henvises til høringssvaret fra Departementet for Sociale Anliggender og
Justitsområdet i Grønland og Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil.
Rådet for Socialt Udsatte finder det meget positivt, at man vil lette grænsehindrin-
gerne ved flytning mellem rigsdelene
også for personer, der er eller er i risiko for
at blive socialt udsatte. Det gælder fx førtidspensionister, der flytter fra Grønland
til Danmark, som møder store forhindringer i forbindelse med en flytning. Rådet
mener bl.a., at det er en stor forbedring, at personer, der modtager førtidspension, i
visse tilfælde kan bevare deres hidtidige forsørgelsesgrundlag i op til 12 måneder,
når de søger førtidspension et andet sted i Rigsfællesskabet, og i visse tilfælde
permanent kan overgå til førtidspension i det nye land uden ansøgning.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Der kan henvises til høringssvaret fra Departementet for Sociale Anliggender og
Justitsområdet i Grønland og Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil.
Ældre Sagen har ikke bemærkninger til lovforslaget, men bemærker dog, at der
ikke er tale om fastsættelse af lovregler, men blot bemyndigelse til at beskæftigel-
sesministeren kan fastsætte regler.
Datatilsynet oplyser, at enhver behandling af personoplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, skal ske på baggrund af et lov-
ligt grundlag i forordningens artikel 6, stk. 1. Datatilsynet henstiller, at Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering i bemærkningerne til lovforslaget anfører, om
behandlingen af personoplysninger, der vil følge af ministerens fastsættelse af reg-
ler i henhold til de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, er omfattet af databe-
skyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c eller e.
Herudover bemærker Datatilsynet, at det i forbindelse med udveksling af sagsop-
lysninger mellem en dansk kommune og en kommune i Grønland, der vil følge af
de nye regler, er nødvendigt at være opmærksom på databeskyttelsesforordningens
kapitel V om overførsel af personoplysninger til tredjelande. Datatilsynet bemær-
2
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082869_0003.png
ker, at de forudsætter, at de vil blive hørt over eventuelle bekendtgørelser, der ud-
stedes som følge af lovforslaget, som har betydning for beskyttelsen af privatlivets
fred i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Styrelsens for Arbejdsmarked og Rekruttering har i lovforslaget indsat afsnit 2.6.
om forholdet til databeskyttelsesforordningens artikel 6 og artikel 9. Grundlaget
for overførsel af oplysninger til tredjelande vil blive fastlagt i forbindelse med ud-
møntning af bekendtgørelsen. Datatilsynet vil i den forbindelse blive hørt.
Udbetaling Danmark bemærker, at lovforslaget primært bemyndiger beskæftigel-
sesministeren til at fastsætte regulering i bekendtgørelsesform, og at lovbemærk-
ninger ikke fuldt ud tager højde for, hvordan området skal reguleres.
Udbetaling Danmark har anført, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvordan indbe-
retningen af førtidspension skal ske. Udbetaling Danmark forudsætter, at de grøn-
landske og færøske pensionsmyndigheder indberetter førtidspensionen til Ind-
komstregistret. Udbetaling Danmark foreslår, at indberetningen til Indkomstregi-
stret skal ske ved, at de skattepligtige dele indberettes i ét skattefelt og de skattefrie
dele indberettes i et andet skattefelt.
Udbetaling Danmark forudsætter,
at der i bekendtgørelsen om social pension alene vil blive fastsat regler om
flytning mellem rigsdelene og ikke flytning fra udlandet til de forskellige
rigsdele,
at der skal udbetales dansk førtidspension i op til 12 måneder til alle borge-
re omfattet af EF- forordning 883/04 om koordinering af de sociale sik-
ringsordninger, uanset om borgeren ikke er omfattet af den personkreds,
der ville kunne få førtidspension på Færøerne eller i Grønland,
at det præciseres i bekendtgørelsen, hvordan udbetaling af dansk pension
til pensionister bosat på Færøerne og Grønland skal administreres i forhold
til forskellig folkepensionsalder i rigsdelene, herunder konsekvensen af
ændret status fra førtidspensionist til folkepensionist i 12 måneders perio-
den,
at det præciseres i bekendtgørelsen, at retten til at få udbetalt dansk pensi-
on på Færøerne eller i Grønland i op til 12 måneder betyder, at den danske
pension kan udbetales frem til udgangen af 12. måneders perioden efter
flytning,
at den danske førtidspension modregnes i den færøske eller grønlandske
førtidspension, når der sker udbetaling af dansk førtidspension for en peri-
ode efter der på Færøerne eller i Grønland er truffet afgørelse om forsør-
gelsesgrundlag, og
at den færøske og grønlandske førtidspension i første omgang indgår i ind-
tægtsgrundlaget efter § 29, stk. 1 og § 32 a, stk. 1 og 2, selvom denne er
skattefri,
3
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Udbetaling Danmark bemærker, at en forudsætning for effektiv administration af
lovforslaget forudsætter, at Udbetaling Danmark straks informeres om de færøske
og grønlandske myndigheders afgørelse om forsørgelsesgrundlag, og at tilflyt-
ningsrigsdelen hurtigst muligt får besked om, hvor meget fraflytningsrigsdelen har
udbetalt i førtidspension efter flytningen til Danmark. Udbetaling Danmark foreslår
derfor, at det præciseres, at Udbetaling Danmark kommunikerer direkte med myn-
dighederne på Færøerne og i Grønland, hvis de nødvendige oplysninger ikke kan
findes bl.a. i Indkomstregistret.
Udbetaling Danmark har oplyst, at de estimerede implementeringsomkostninger af
lovforslaget samlet set forventes at beløbe sig til 0,2-0,4 mio. kr., mens de estime-
rede løbende administrative omkostninger for Udbetaling Danmark under de an-
givne forudsætninger vurderes at udgøre under 100.000 kr. årligt.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet skal bemærke, at det ikke er forudsat, at indberetning af
førtidspension skal indberettes til indkomstregisteret af de grønlandske og færøske
myndigheder.
Med lovforslaget indsættes en hjemmel i lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. til at beskæftigel-
sesministen kan fastsætte regler om ret til at medtage en tilkendt førtidspension,
når førtidspensionisten tager fast bopæl på Færøerne eller i Grønland. Efter for-
slaget er det hensigten, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, at en
dansk førtidspension i sådanne tilfælde kan medtages fra Danmark, indtil der er
truffet afgørelse om færøsk eller grønlandsk forsørgelsesgrundlag, dog højest i 12
måneder fra fraflytningen. Baggrunden for en afgørelse på Færøerne eller i Grøn-
land om ret til eller afslag på et forsørgelsesgrundlag vil ikke få betydning for ud-
betalingen af den danske førtidspension.
Når der udbetales dansk førtidspension efter flytning til Færøerne og Grønland, vil
pensionen fortsat skulle udbetales efter reglerne i den danske pensionslovgivning.
Det vil fx betyde, at der alene vil kunne udbetales førtidspension, så længe betin-
gelserne herfor efter dansk lovgivning er opfyldt, herunder aldersbetingelsen for
ret til dansk førtidspension. Det vil endvidere betyde, at alle dele af pensionen ud-
betales, og at reglerne om indbetaling af bidrag til ATP, Obligatorisk Pensions-
ordning samt evt. Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtidspension finder
anvendelse. Efter de danske pensionslove sker udbetalingen af den løbende pension
som udgangspunkt månedsvis.
De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i pensionslovgivningen vil blive udmøn-
tet, således at der opnås en så enkel administration som muligt
også henset til, at
der er tale om en meget begrænset målgruppe.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser skal forhandles med de
kommunale parter.
4
L 18 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2082869_0005.png
ATP har på baggrund af oplysninger fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring lagt til grund, at det er forudsat, at der skal indbetales bidrag til ATP, Obliga-
torisk Pensionsordning samt evt. Supplerende Arbejdsmarkedspension for Førtids-
pensionister, når førtidspensionisten har tilmeldt sig denne ordning, i de op til 12
måneder, som en førtidspensionist kan få udbetalt dansk førtidspension ved flyt-
ning til Færøerne eller Grønland. ATP har derfor ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Se under bemærkningerne til Udbetaling Danmarks høringssvar.
5