Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 179 , L 179 A , L 179 B
Offentligt
2193286_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 179 stillet af udvalget den 12. maj 2020
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V)
Spørgsmål:
Er ministeren, givet de øgede beføjelser på det harmoniserede produktom-
råde, villig til at etablere en hjemmel til oprettelse af et klageorgan, som
virksomheder kan benytte, hvis de mener en afgørelse er urimelig?
Svar:
Med forslaget til lov om produkter og markedsovervågning ønsker regerin-
gen at give kontrolmyndighederne bedre betingelser for at sikre, at produk-
ter, der markedsføres mod danske forbrugere, lever op til gældende krav
om sikkerhed og overensstemmelse. Den globale online-handel har ændret
vilkårene for kontrollen og skabt en række udfordringer, hvor de eksiste-
rende redskaber ikke slår til. Derfor rummer lovforslaget en række nye be-
føjelser, der særligt retter sig mod disse udfordringer.
Jeg er meget bevidst om, at nye kontrolbeføjelser skaber et særligt ansvar
for samtidig at værne om virksomhedernes retssikkerhed. Det har været en
gennemgående præmis for lovforslaget, at retssikkerheden ikke må kom-
promitteres.
Jeg mener imidlertid ikke, at der på nuværende tidspunkt er tilstrækkeligt
grundlag for at etablere et særskilt nyt klageorgan for danske virksomheder.
Indtil nu har der således kun været enkelte klager årligt over Sikkerheds-
styrelsens afgørelser på tværs af alle de produktområder, som lovforslaget
omfatter. I 2020 har der foreløbigt været 0 klager, i 2019 var der 2 klager
og i 2018 var der 0 klager.
Det ville blive særdeles omfattende og dyrt at etablere og understøtte et nyt
organ med tilstrækkelig teknisk indsigt til at favne hele lovens brede an-
vendelsesområde. Når der er tale om 0-2 klager årligt, mener jeg ikke der
er grundlag for, at prioritere ressourcer til dette.
Dertil kommer, at der fortsat er mulighed for, at en virksomhed kan få prø-
vet en afgørelse ved domstolene, ligesom virksomheder, der opererer på
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 179 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at etablere en hjemmel til oprettelse af et klageorgan, som virksomheder kan benytte, hvis de mener, at en afgørelse er urimelig, til erhvervsministeren
2/2
flere markeder, fortsat vil kunne benytte EU-systemets muligheder for at få
efterprøvet afgørelser truffet af andre medlemslandes kontrolmyndigheder.
Det er dog min forventning, at antallet af afgørelser generelt vil stige som
konsekvens af de nye regler. Men selv hvis det skulle medføre en eventuelt
lille stigning i antallet af potentielle klager mener jeg ikke at man på bag-
grund af dette, bør iværksætte et så omfattende tiltag.
Loven skal evalueres senest efter to år efter ikrafttrædelse. I forbindelse
med evalueringen vil jeg lægge op til, at udviklingen i antallet og typen af
afgørelser blandt andet vil være et punkt der skal indgå i evalueringen, så-
ledes at vi kan se på om der til den tid er grundlag for at etablere et klage-
organ.
Sikkerhedsstyrelsen vil desuden i deres oplysningsindsats gøre det mere
overskueligt for danske virksomheder, hvilke klage- og efterprøvelsesmu-
ligheder, der allerede eksisterer i dag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup