Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 179 Bilag 7, L 179 A Bilag 7, L 179 B Bilag 7
Offentligt
2200387_0001.png
Til lovforslag nr.
L 179
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om produkter og markedsovervågning
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 33 ændringsforslag til lov‐
forslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind‐
stiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller det under A nævn‐
te lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
for‐
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om produkter og markedsovervågning«
omfattende titelnoten og § 1, § 2, stk. 1 og stk. 2, nr. 1 og 2,
§ 3, § 4, nr. 1, 3, 4 og 6, §§ 5-8 og 14-41, § 42, stk. 1, nr. 1,
2 og 4-12, og stk. 2-8, og §§ 43-51.
B.
»Forslag til lov om salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere« omfattende §§ 2, 4, 9-16 og 30, § 42, stk. 1, nr.
3-5, og stk. 2-6 og 8, og §§ 43 og 51.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 3
2)
Ordene »der på en mere specifik måde« ændres til: »og
som på en mere specifik måde«.
[Sproglig præcisering]
Til § 4
3)
I
nr. 1
ændres »enhver, der handler i en erhvervsdri‐
vendes navn eller på en erhvervsdrivendes vegne« til: »en‐
hver, der handler i en sådan erhvervsdrivendes navn eller på
en sådan erhvervsdrivendes vegne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 7
4)
I
stk. 2
ændres »denne anvendelse« til: »den tiltænkte
anvendelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
5)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Er der i eller i medfør af anden lovgivning fastsat
regler om forebyggelse af specifikke risici ved særlige pro‐
dukter, er den relevante kontrolmyndighed, der påser risici
ved produkter omfattet af § 2, stk. 1, for så vidt angår sådan‐
ne særlige produkter, den myndighed, der påser overholdel‐
sen af den anden lovgivning.«
[Tilpasning til lovforslagets sprogbrug]
AX024658
L 179 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200387_0002.png
2
Til § 19
6)
Ordene »træffe afgørelse over for enhver« ændres til:
»udstede påbud til enhver«.
[Sproglig præcisering]
7)
I
nr. 2
ændres »brugere« til: »brugerne«.
[Sproglig præcisering]
8)
I
nr. 6
ændres »og« til: »eller«.
[Sproglig præcisering]
Til § 33
9)
I
stk. 2
ændres »systemet om hurtig udveksling« til:
»systemet for hurtig udveksling«, og »Fællesskabet,« til:
»Unionen,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 37
10)
I
stk. 1
ændres »produkter og til tekniske specifikatio‐
ner« til: »produkter, og tekniske specifikationer«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
11)
I
stk. 2
udgår to steder »eller undladelse«, og tre ste‐
der »eller undladelsen«.
[Sproglig præcisering]
12)
Stk. 2, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
13)
I
stk. 3
udgår »og undladelser« og »og undladelser‐
ne«.
[Sproglig præcisering]
14)
I
stk. 4
udgår »og undladelser«, »eller undladelserne«
og »eller undladelser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 43
15)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 43
Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2
og 3.
Stk. 2.
§ 42, stk. 1, nr. 9-11, træder i kraft den 16. juli
2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 46.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 45
16)
Paragraffen udgår.
[Flytning af bestemmelsen til kapitel 12]
Til § 48
17)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »nr. 1-3« til: »nr. 1 og 2«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 49
18)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 1,
udgår », nr. 1, 2, 4 og 5«.«
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 24, stk. 1,
ændres »nr. 4« til: »nr. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 50
20)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 4, stk. 4« til: »§ 4, stk.
2«.«
[Konsekvensrettelse]
Ny paragraf
21)
Efter § 50 indsættes i kapitel 12:
Ȥ 01.
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning
m.v. af visse produkter, som ændret ved § 2 i lov nr. 238 af
18. marts 2014 og lov nr. 197 af 13. marts 2018, foretages
følgende ændring:
1.
§§ 1, 4, 5
og
11-27
ophæves.«
[Flytning og ændring af bestemmelse om ophævelse]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
22)
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
»1) Loven har som udkast været notificeret i overensstem‐
melse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hen‐
syn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informa‐
tionssamfundets tjenester (kodifikation).«
[Indsættelse af EU-fodnote]
Til § 2
23)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2.
Loven finder anvendelse på lattergas.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 4
24)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4.
I denne lov forstås ved:
L 179 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200387_0003.png
3
Lattergas: En beholder, der i overvejende grad indehol‐
der N
2
O, og hvis indhold ikke er beregnet til medicin‐
ske formål.
2) Forbruger: En fysisk eller juridisk person, der hovedsa‐
gelig handler uden for sit erhverv.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 14
25)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 14.
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kon‐
trolmyndighed og fører kontrol med, at regler i denne lov og
regler fastsat i medfør af denne lov overholdes.
Stk. 2.
Kontrol efter stk. 1 skal udøves på en sådan måde,
at der gribes ind med de midler og den hurtighed, som risi‐
koens alvor kræver, herunder ved brug af en skjult identi‐
tet.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 15
26)
Stk. 2
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 16
27)
Stk. 1, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 30
28)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 30.
Told- og skatteforvaltningen yder efter aftale mel‐
lem skatteministeren og erhvervsministeren kontrolmyndig‐
heden bistand til gennemførelsen af kontrollen efter § 14.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med skattemini‐
steren fastsætte nærmere regler herom, herunder om, at told-
og skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt, hvor
modtageren af produktet ikke er erhvervsdrivende, og at
told- og skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt i
lufthavne, havne eller ved grænseovergange el.lign. hvor
den, der indfører produktet, ikke er erhvervsdrivende, hvis
det pågældende produkt formodes ikke at være i overens‐
stemmelse med regler i denne lov eller regler fastsat i med‐
før af denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan i regler fastsat i medfør af
stk. 1 endvidere fastsætte, hvordan kontrolmyndigheden
træffer afgørelse om, at et produkt ikke er i overensstemmel‐
se med regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af den‐
ne lov, og om produktet kan konfiskeres og destrueres.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 42
29)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Straffen efter stk. 1 kan under skærpende om‐
stændigheder stige til fængsel indtil 2 år. Det anses som
skærpende omstændigheder, når
1)
overtrædelsen har fremkaldt fare for sikkerhed eller
sundhed,
2) overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig per‐
sonskade eller døden til følge,
3) der er tale om gentagelsestilfælde, hvor virksomheden
tidligere har begået en lignende overtrædelse,
4) overtrædelsen er begået som led i en systematisk over‐
trædelse af reglerne med økonomisk vinding for øje el‐
ler
5) den erhvervsdrivende har forsøgt at omgå eller unddra‐
ge sig kontrolmyndighedens kontrol.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
30)
I
stk. 3
udgår »og undladelser« og »og undladelser‐
ne«.
[Sproglig præcisering]
31)
I
stk. 4
udgår »og undladelser«, »eller undladelserne«
og »eller undladelser«.
[Sproglig præcisering]
32)
Stk. 6, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 43
33)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 43.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovti‐
dende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 12.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene
lovforslag (A) omfatter reguleringen af visse produkter og
markedsovervågningen heraf. Reguleringen indebærer bl.a.
en ensretning af regelsæt, nye kontrolbeføjelser og en skær‐
pelse af sanktionsmuligheder. Lovforslaget bidrager til initi‐
ativer i regeringens vækstplan for handel og logistik fra ja‐
nuar 2020, herunder i relation til import af produkter fra lan‐
de uden for EU, og endelig supplerer lovforslaget markeds‐
overvågningsforordningen (forordning (EU) 2019/1020).
Det andet lovforslag (B) vedrører reguleringen af salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere. Lovforslaget er en
udmøntning af aftalen om indgreb mod misbrug af lattergas,
der den 21. januar 2020 er indgået mellem regeringen (So‐
cialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser‐
vative Folkeparti og Alternativet.
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligt frem‐
går, at bestemmelsens sidste led viser tilbage til hovedsæt‐
ningen i bestemmelsens første led.
1)
L 179 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200387_0004.png
4
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig præcisering, idet der to steder før
»erhvervsdrivende« indsættes »sådan«. Det sker for at præ‐
cisere, at bestemmelsen dækker enhver, der handler i de i
bestemmelsen tidligere nævnte erhvervsdrivendes navne el‐
ler på deres vegne, og således ikke enhver erhvervsdrivende.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig præcisering, hvor »denne anven‐
delse« erstattes med »den tiltænkte anvendelse«.
Til nr. 5
Der foreslås, at bestemmelsen nyaffattes for at tilpasse
bestemmelsen til lovforslagets øvrige sprogbrug. Der foreta‐
ges ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
Der foreslås en sproglig præcisering for at skabe bedre
indholdsmæssig sammenhæng i bestemmelsen. Det sker,
ved at »træffe afgørelse over for enhver« ændres til »udste‐
de påbud til enhver«.
Til nr. 7
Der foreslås en sproglig præcisering, så der står »bruger‐
ne« i bestemmelsens nr. 2, ligesom der gør i bestemmelsens
nr. 1 og 6.
Til nr. 8
Der foreslås en sproglig præcisering, hvor »og« ændres
til »eller«. Ændringen skal præcisere, at kontrolmyndighe‐
den kan vælge mellem de forskellige indgrebsmuligheder.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligere
fremgår, hvad RAPEX bruges til.
Til nr. 10
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligere
fremgår, at der er tale om både regler fastsat i medfør af lov‐
forslaget og tekniske specifikationer.
Til nr. 11, 13 og 14
Der foreslås flere sproglige præciseringer, så undladelser
ikke længere fremgår af bestemmelserne. Da både overtræ‐
delser og undladelser betragtes som overtrædelse af regler‐
ne, er formuleringerne, hvor undladelser indgår, overflødige.
Til nr. 12
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets straffebestemmelse i § 42.
Da reguleringen af salg og markedsføring af lattergas til for‐
brugere ikke omfattes af det under A nævnte lovforslag,
foreslås det, at bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse
hermed.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 15
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i
§ 43. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2020
bortset fra lovforslagets § 42, stk. 1, nr. 9-11, om overtræ‐
delse af bestemmelser i markedsovervågningsforordningen,
som foreslås at træde i kraft den 16. juli 2021, og lovforsla‐
gets § 46 om ophævelse af lov nr. 155 af 20. februar 2013
om indretning m.v. af visse produkter med senere ændrin‐
ger, hvor erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for be‐
stemmelsens ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 16
Lovforslagets § 45 udgår, idet der indsættes en tilsvaren‐
de paragraf i lovforslagets kapitel 12 om ændringer i anden
lovgivning, hvor bestemmelsen rettelig skal placeres. Der
henvises til bemærkningerne til nr. 21.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 17
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konse‐
kvensændring af elsikkerhedslovens § 5, stk. 2. Det sker
som følge af den foreslåede ophævelse af elsikkerhedslo‐
vens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i § 5, stk. 2, skal ske hen‐
visning til § 5, stk. 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 18
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konse‐
kvensændring af gassikkerhedslovens § 7, stk. 1. Det sker
som følge af den foreslåede ophævelse af gassikkerhedslo‐
vens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i gassikkerhedslovens § 7,
stk. 1, skal ske henvisning til § 5, stk. 1.
Til nr. 19
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konse‐
kvensændring af gassikkerhedslovens § 24, stk. 1. Det sker
som følge af den foreslåede ophævelse af gassikkerhedslo‐
vens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i § 24, stk. 1, skal ske hen‐
visning til § 5, stk. 1, nr. 3, idet nr. 4 bliver nr. 3.
Til nr. 20
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konse‐
kvensændring af fyrværkerilovens § 7, stk. 1, nr. 3. Det sker
som følge af den foreslåede ophævelse af fyrværkerilovens
§ 4, stk. 2 og 3, hvorfor der i § 7, stk. 1, nr. 3. skal ske hen‐
visning til § 4, stk. 2.
Til nr. 21
Der indsættes i lovforslagets kapitel 12 om ændringer i
anden lovgivning en ny paragraf tilsvarende lovforslagets §
45. Det følger af lovforslagets § 45, at §§ 1-5 og 11-31 i lov
nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse pro‐
dukter med senere ændringer ophæves.
Med den nye paragraf foreslås det, at det alene er §§ 1, 4,
5 og 11-27, der ophæves i lov om indretning m.v. af visse
produkter. Dermed vedbliver lovens §§ 2 og 3 om anvendel‐
sesområde, §§ 28 og 29 om ikrafttrædelse, § 30 om ændrin‐
ger i anden lovgivning og § 31 om territorial gyldighed med
at være gældende.
Ændringen foretages med henblik på at sikre, at lov om
indretning m.v. af visse produkter fortsat kan anvendes i et
L 179 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200387_0005.png
5
nødvendigt omfang, indtil erhvervsministeren ophæver lo‐
ven i sin helhed, jf. lovforslagets § 46, jf. § 43, stk. 4.
Endelig er den nye paragraf affattet på den lovteknisk
korrekte måde i modsætning til lovforslagets § 45.
Til nr. 22
For så vidt angår reguleringen af salg og markedsføring
af lattergas til forbrugere, har lovforslaget som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for infor‐
mationssamfundets tjenester (kodifikation). Der indsættes
derfor en EU-fodnote til det under B nævnte lovforslag.
Til nr. 23
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets anvendelsesområde i § 2.
Der foretages en ændring, således at det fremgår, at loven
finder anvendelse på lattergas.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 24
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele nyaffat‐
tes definitionsbestemmelsen i lovforslagets § 4. Den pågæl‐
dende definitionsbestemmelse omfatter alene en definition
af lattergas og af forbrugere. Definitionen af lattergas æn‐
dres til nr. 1, og definitionen af forbrugere til nr. 2.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 25
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyn‐
dighed vedrørende kontrollen af salg og markedsføring af
lattergas til forbrugere. Det foreslås derfor at nyaffatte § 14
for at præcisere Sikkerhedsstyrelsens kompetence som den
relevante kontrolmyndighed og for at fjerne de overflødige
dele af bestemmelsen, der fortsat vil være omfattet af det
under A nævnte lovforslag. Dette gælder således § 14, stk.
2, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås, at bestemmelsen nyaffattes i overensstem‐
melse hermed, så det alene fremgår, at det er Sikkerhedssty‐
relsen, der varetager opgaven som kontrolmyndighed, og
hvordan kontrollen udøves.
Til nr. 26
Det foreslås, at § 15, stk. 2, udgår. Bestemmelsen om‐
handler billedmateriale, som er indhentet ved kontrol, og
som efterfølgende kan bruges i forbindelse med oplysninger
til offentligheden, jf. lovforslagets § 27. Efter § 27 skal of‐
fentligheden oplyses om visse produkter, der ikke er i over‐
ensstemmelse med reglerne, herunder hvis materielle og for‐
melle krav til produkterne ikke er opfyldt. Det sker bl.a. for
at sikre, at produkter kan identificeres af offentligheden.
Det under B nævnte lovforslag omfatter regulering i rela‐
tion til salg og markedsføring af lattergas til forbrugere. Der
stilles således ikke hverken materielle eller formelle krav til
lattergas som produkt med lovforslaget. Der er alene tale om
salgs- og importbegrænsninger og bestemmelser i forlængel‐
se heraf.
Lattergas, der sælges som et produkt til forbrugere, her‐
under f.eks. som en almindelige lattergaspatron, er som føl‐
ge af direktivet om produktsikkerhed i almindelighed (direk‐
tiv 2001/95/EF) omfattet af det under A nævnte lovforslag.
§ 15, stk. 2, er derfor relevant i det omfang, at lattergas som
forbrugerprodukt ikke er i overensstemmelse med produkt‐
reglerne, f.eks. hvor der er tale om en beholder, som udgør
en eksplosionsfare, eller beholderen i øvrigt er mangelfuld.
§ 15, stk. 2, er derimod ikke relevant, i det omfang der er ta‐
le om salgs- og importregulering.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslaget, at §
15, stk. 2, udgår.
Til nr. 27
Det foreslås, at der foretages en ændring af § 16, stk. 1,
om kontrolmyndighedens mulighed for at opnå adgang uden
retskendelse til lokaliteter og transportmidler omfattet af
lovforslaget.
Ændringen indebærer, at § 16, stk. 1, 2. pkt. udgår, idet
bestemmelsen giver myndigheden mulighed for at opnå ad‐
gang uden retskendelse til visse private lokaliteter, hvor ele‐
vatorer og andet løfteudstyr, trykbærende udstyr, elektrisk
materiel og gasmateriel måtte være opstillet eller opbevaret.
De pågældende produkter er ikke omfattet af det under B
nævnte lovforslag, hvorfor bestemmelsen tilpasses i over‐
ensstemmelse hermed.
Til nr. 28
Det foreslås, at bestemmelsen i § 30 ændres, så det ikke
fremgår, at lattergas kan være uoverensstemmende med pro‐
duktforordningerne, der nævnes i bestemmelsen. Det skyl‐
des, at lattergas ikke er omfattet af produktforordningerne,
jf. definitionen i lovforslagets § 4, nr. 6, hvorefter produkt‐
forordninger er den samlede betegnelse for forordningerne,
der nævnes i § 2, stk. 1, nr. 13-15. Med ændringsforslaget
tilpasses § 30 i overensstemmelse hermed.
Til nr. 29-32
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets straffebestemmelse i § 42.
Ændringen indebærer, at stk. 2 nyaffattes, idet anvendelses‐
området for det under B nævnte lovforslag alene er lattergas.
Bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse hermed.
Derudover foretages en række sproglige præciseringer, så
undladelser ikke længere fremgår af § 42. Da både overtræ‐
delser og undladelser betragtes som overtrædelse af regler‐
ne, er formuleringerne, hvor undladelser indgår, overflødige.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 33
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse i
§ 43. Det under B nævnte lovforslag foreslås at træde i kraft
ved bekendtgørelsen i Lovtidende bortset fra lovforslagets §
12 om krav om et effektivt alderskontrolsystem ved forbru‐
gerrettet internethandel, hvor erhvervsministeren fastsætter
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
L 179 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200387_0006.png
6
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2020 og var til 1.
behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring i to omgange. Erhvervsministeren sendte det
oprindelige udkast til udvalget den 12. november 2019, jf.
ERU alm. del – bilag 58, og det reviderede udkast den 22.
januar 2020, jf. ERU alm. del – bilag 138. Den 23. april
2020 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et hø‐
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Peter Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4