Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 179 Bilag 4, L 179 A Bilag 4, L 179 B Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til
Lov om produkter og markedsovervågning (L 179)
Af erhvervsministeren (Simon Kollerup):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om produkter og markedsovervågning« omfattende titelnoten og § 1, § 2, stk. 1 og stk. 2,
nr. 1 og 2, § 3, § 4, nr. 1, 3, 4 og 6, §§ 5-8, §§ 14-41, § 42, stk. 1, nr. 1, 2 og 4-12, og stk. 2-8, §§ 43-51.
B.
»Forslag til lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere« omfattende § 2, stk. 2, nr. 3, § 4, nr.
2 og 5, §§ 9-16, § 30, § 42, stk. 1, nr. 3-5, og stk. 2-6 og 8, § 43 og § 51.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 3
2)
I paragraffen ændres »der på en mere specifik måde« til: »og som på en mere specifik måde«.
[Sproglig præcisering]
Til § 4
3)
I
nr. 1
ændres »enhver, der handler i en erhvervsdrivendes navn eller på en erhvervsdrivendes vegne« til:
»enhver, der handler i en sådan erhvervsdrivendes navn eller på en sådan erhvervsdrivendes vegne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 7
4)
I
stk. 2
ændres »denne anvendelse« til: »den tiltænkte anvendelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
5)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Er der i eller i medfør af anden lovgivning fastsat regler om forebyggelse af specifikke risici ved
særlige produkter, er den relevante kontrolmyndighed, der påser risici af produkter omfattet af § 2, stk. 1, for
så vidt angår sådanne særlige produkter, den myndighed, der påser overholdelsen af den anden lovgivning.«
[Tilpasning til lovforslagets sprogbrug]
Til § 19
6)
I paragraffen ændres » træffe afgørelse over for enhver« til: »udstede påbud til enhver«.
1
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
[Sproglig præcisering]
7)
I
nr. 2
ændres »brugere« til: »brugerne«.
[Sproglig præcisering]
8)
I
nr. 6
ændres »og« til: »eller«.
[Sproglig præcisering]
Til § 33
9)
I
stk. 2,
ændres »systemet om hurtig udveksling« til: » systemet for hurtig udveksling«, og
»Fællesskabet,« til: »Unionen,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 37
10)
I
stk. 1,
ændres »produkter og til tekniske specifikationer« til: »produkter, og tekniske specifikationer«.
[Sproglig præcisering]
Til § 42
11)
I
stk. 2
udgår »eller undladelse« og »eller undladelsen« fem steder.
[Sproglig præcisering]
12)
Stk. 2, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
13)
I
stk. 3
udgår »og undladelser« og »og undladelserne« to steder.
[Sproglig præcisering]
14)
I
stk. 4
udgår »og undladelser« og »eller undladelserne« tre steder.
[Sproglig præcisering]
Til § 43
15)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
43.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
§ 42, stk. 1, nr. 9-11, træder i kraft den 16. juli 2021.
Stk. 3.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
§
46.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 45
16)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
45.
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter med senere ændringer ophæves
§§ 1, 4, 5 og §§ 11-27. «
[Ændring af bestemmelse om ophævelse]
Til § 48
17)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 2,
ændres »nr. 1-3« til: »nr. 1 og 2«. «
[Konsekvensrettelse]
2
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til § 49
18)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 1,
udgår », nr. 1, 2, 4 og 5«. «
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 24, stk. 1,
ændres »nr. 4« til: »nr. 3«. «
[Konsekvensrettelse]
Til § 50
20)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 4, stk. 4« til: »§ 4, stk. 2«. «
[Konsekvensrettelse]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
21)
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
»1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).«
[Indsættelse af EU-fodnote]
Til § 2
22)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
2.
Loven finder anvendelse på lattergas.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 4
23)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
4.
I denne lov forstås ved:
1) Lattergas: En beholder, der i overvejende grad indeholder N
2
O, og hvis indhold ikke er beregnet til
medicinske formål.
2) Forbruger: En fysisk eller juridisk person, der hovedsageligt handler uden for sit erhverv.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 14
24)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
14.
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed og fører kontrol med, at regler i denne
lov og regler fastsat i medfør af denne lov overholdes.
Stk. 2.
Kontrol efter stk. 1 skal udøves på en sådan måde, at der gribes ind med de midler og med den
hurtighed, som risikoens alvor kræver, herunder ved brug af en skjult identitet. «
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 15
25)
Stk. 2
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
3
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til § 16
26)
Stk. 1, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 30
27)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
30.
Told- og skatteforvaltningen yder efter aftale mellem skatteministeren og erhvervsministeren
kontrolmyndigheden bistand til gennemførelsen af kontrollen efter § 14. Erhvervsministeren kan efter
forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler herom, herunder at told- og skatteforvaltningen
kan tilbageholde et produkt, hvor modtageren af produktet ikke er erhvervsdrivende, og at told- og
skatteforvaltningen kan tilbageholde et produkt i lufthavne, havne eller grænseovergange eller lignende, hvor
den, der indfører produktet, ikke er erhvervsdrivende, hvis det pågældende produkt formodes ikke at være i
overensstemmelse med regler i denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan i regler fastsat i medfør af stk. 1 endvidere fastsætte, hvordan
kontrolmyndigheden træffer afgørelse om, at et produkt ikke er i overensstemmelse med regler i denne lov
eller regler fastsat i medfør af denne lov, og om produktet kan konfiskeres og destrueres.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 42
28)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Straffen efter stk. 1 kan under skærpende omstændigheder stige til fængsel indtil 2 år. Det anses som
skærpende omstændigheder, når:
1) Overtrædelsen har fremkaldt fare for sikkerhed eller sundhed.
2) Overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller døden til følge.
3) Der er tale om gentagelsestilfælde, hvor virksomheden tidligere har begået en lignende overtrædelse.
4) Overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for
øje.
5) Den erhvervsdrivende har forsøgt at omgå eller unddrage sig kontrolmyndighedens kontrol.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
29)
I
stk. 3
udgår »og undladelser« og »og undladelserne« to steder.
[Sproglig præcisering]
30)
I
stk. 4
udgår »og undladelser« og »eller undladelserne« tre steder.
[Sproglig præcisering]
31)
Stk. 6, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Til § 43
32)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
43.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 12.«
[Konsekvens af deling af lovforslaget]
Bemærkninger
4
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag. Det ene lovforslag (A) omfatter reguleringen af visse
produkter og markedsovervågningen heraf. Reguleringen indebærer bl.a. en ensretning af regelsæt, nye
kontrolbeføjelser og en skærpelse af sanktionsmuligheder. Lovforslaget bidrager til initiativer i regeringens
vækstplan for handel og logistik fra januar 2020, herunder i relation til import af produkter fra lande uden for
EU, og endelig supplerer lovforslaget markedsovervågningsforordningen (forordning (EU) 2019/1020).
Det andet lovforslag (B) vedrører reguleringen af salg og markedsføring af lattergas til forbrugere.
Lovforslaget er en udmøntning af aftalen om indgreb mod misbrug af lattergas, der den 21. januar 2020 er
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet.
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligt fremgår, at bestemmelsens sidste led viser tilbage til
hovedsætningen i bestemmelsens første led.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig præcisering, idet der to steder før ”erhvervsdrivende” indsættes ”sådan”. Det sker
for at præcisere, at bestemmelsen dækker enhver, der handler i de i bestemmelsen tidligere nævnte
erhvervsdrivendes navne eller på deres vegne, og således ikke enhver erhvervsdrivende.
Til nr. 4
Der foreslås en sproglig præcisering, hvor ”denne anvendelse ” erstattes med ”den tiltænkte anvendelse”.
Til nr. 5
Der foreslås, at bestemmelsen ny affattes for at tilpasse bestemmelsen til lovforslagets øvrige sprogbrug.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
Der foreslås en sproglig præcisering for at skabe bedre indholdsmæssig sammenhæng i bestemmelsen. Det
sker ved, at ”træffe
afgørelse over for enhver”
ændres til ”udstede påbud til enhver”.
Til nr. 7
Der foreslås en sproglig præcisering, så der både står ”brugerne” i bestemmelsens nr. 2, ligesom der gør i
bestemmelsens nr. 1 og 6.
5
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 8
Der foreslås en sproglig præcisering, hvor ”og” ændres til ”eller”. Ændringen skal præcisere, at
kontrolmyndigheden kan vælge imellem de forskellige indgrebsmuligheder.
Til nr. 9
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligere fremgår, hvad RAPEX bruges til.
Til nr. 10
Der foreslås en sproglig præcisering, så det tydeligere fremgår, at der er tale om både regler fastsat i medfør
af lovforslaget og tekniske specifikationer.
Til nr. 11, 13 og 14
Der foreslås flere sproglige præciseringer, så undladelser ikke længere fremgår af bestemmelserne. Da både
overtrædelser og undladelser betragtes som overtrædelse af reglerne, er formuleringerne, hvor undladelser
indgår, overflødige.
Til nr. 12
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets straffebestemmelse i §
42. Da reguleringen af salg og markedsføring af lattergas til forbrugere ikke omfattes af det under A nævnte
lovforslag foreslås det, at bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse hermed.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 15
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 43. Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2020, bortset fra
lovforslagets § 42, stk. 1, nr. 9-11, om overtrædelse af bestemmelser i markedsovervågningsforordningen,
som foreslås at træde i kraft den 16. juli 2021, og lovforslagets § 46 om ophævelse af lov nr. 155 af 20.
februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter med senere ændringer, hvor erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for bestemmelsens ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 16
I lovforslagets § 45 foreslås det, at §§ 1-5 og §§ 11-31 ophæves. Der foretages en ændring af lovforslagets §
45, idet det med ændringsforslaget foreslås, at det alene er §§ 1, 4, 5 og §§ 11-27, der ophæves. Dermed
vedbliver lovens §§ 2 og 3 om anvendelsesområde, §§ 28 og 29 om ikrafttrædelse, § 30 om ændringer i
anden lovgivning og § 31 om territorial gyldighed fortsat med at være gældende.
6
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Ændringen foretages med henblik på at sikre, at lov om indretning m.v. af visse produkter fortsat kan
anvendes i et nødvendigt omfang, indtil erhvervsministeren ophæver loven i sin helhed, jf. lovforslagets §
46, jf. § 43, stk. 4.
Til nr. 17
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konsekvensændring af elsikkerhedslovens § 5, stk. 2. Det
sker som følge af den foreslåede ophævelse af elsikkerhedslovens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i § 5, stk. 2,
skal ske henvisning til § 5, stk. 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 18
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konsekvensændring af gassikkerhedslovens § 7, stk. 1. Det
sker som følge af den foreslåede ophævelse af gassikkerhedslovens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i
gassikkerhedslovens § 7, stk. 1, skal ske henvisning til § 5, stk. 1.
Til nr. 19
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konsekvensændring af gassikkerhedslovens § 24, stk. 1. Det
sker som følge af den foreslåede ophævelse af gassikkerhedslovens § 5, stk. 1, nr. 3, hvorfor der i § 24, stk.
1, skal ske henvisning til § 5, stk. 1, nr. 3, idet nr. 4 bliver til nr. 3.
Til nr. 20
Der indsættes et nyt nummer, som medfører en konsekvensændring af fyrværkerilovens § 7, stk. 1, nr. 3. Det
sker som følge af den foreslåede ophævelse af fyrværkerilovens § 4, stk. 2 og 3, hvorfor der i § 7, stk. 1, nr.
3. skal ske henvisning til § 4, stk. 2.
Til nr. 21
For så vidt angår regulereingen af salg og markedsføring af lattergas til forbrugere har lovforslaget som
udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om
en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets
tjenester (kodifikation). Der indsættes derfor en EU-fodnote til det under B nævnte lovforslag.
Til nr. 22
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets anvendelsesområde i
§ 2. Der foretages en ændring, således at det fremgår, at loven finder anvendelse på lattergas.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 23
7
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele nyaffattes definitionsbestemmelsen i lovforslagets § 4. Den
pågældende definitionsbestemmelse omfatter alene en definition af lattergas og af forbrugere. Definitionen af
lattergas ændres til nr. 1 og definitionen af forbrugere til nr. 2.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 24
Sikkerhedsstyrelsen varetager opgaven som kontrolmyndighed vedrørende kontrollen af salg og
markedsføring af lattergas til forbrugere. Det foreslås derfor at nyaffatte § 14 for at præcisere
Sikkerhedsstyrelsens kompetence som den relevante kontrolmyndighed, og for at fjerne de overflødige dele
af bestemmelsen, der fortsat vil være omfattet af det under A nævnte lovforslag. Dette gælder således § 14,
stk. 2, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt.
Det foreslås, at bestemmelsen nyaffattes i overensstemmelse hermed, så det alene fremgår, at det er
Sikkerhedsstyrelsen, der varetager opgaven som kontrolmyndighed, og hvordan kontrollen udøves.
Til nr. 25
Det foreslås, at § 15, stk. 2, udgår. Bestemmelsen omhandler billedmateriale, som er indhentet ved kontrol,
og som efterfølgende kan bruges i forbindelse med oplysninger til offentligheden, jf. lovforslagets § 27. Efter
§ 27 skal offentligheden oplyses om visse produkter, der ikke er i overensstemmelse med reglerne, herunder
hvis materielle og formelle krav til produkter ikke er opfyldt. Det sker bl.a. for at sikre, at produkter kan
identificeres af offentligheden.
Det under B nævnte lovforslag omfatter regulering i relation til salg og markedsføring af lattergas til
forbrugere. Der stilles således ikke hverken materielle eller formelle krav til lattergas som produkt med
lovforslaget. Der er alene tale om salgs- og importbegrænsninger og bestemmelser i forlængelse heraf.
Lattergas, der sælges som et produkt til forbrugere, herunder f.eks. som en almindelige lattergaspatron, er
som følge af direktivet om produktsikkerhed i almindelighed (direktiv 2001/95/EF) omfattet af det under A
nævnte lovforslag. § 15, stk. 2, er derfor relevant i det omfang, at lattergas som forbrugerprodukt ikke er i
overensstemmelse med produktreglerne, f.eks. hvor der er tale om en beholder, som udgør en
eksplosionsfare eller beholderen i øvrigt er mangelfuld. § 15, stk. 2, er derimod ikke relevant, i det omfang
der er tale om salgs- og importregulering.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslaget, at § 15, stk. 2, udgår.
Til nr. 26
Det foreslås, at der foretages en ændring af § 16, stk. 1, om kontrolmyndighedens mulighed for at opnå
adgang uden retskendelse til lokaliteter og transportmidler omfattet af lovforslaget.
Ændringer indebærer, at § 16, stk. 1, 2. pkt. udgår, idet bestemmelsen giver myndigheden mulighed for at
opnå adgang uden retskendelse til visse private lokaliteter, hvor elevatorer og andet løfteudstyr, trykbærende
udstyr, elektrisk materiel og gasmateriel måtte være opstillet eller opbevaret. De pågældende produkter er
ikke omfattet af det under B nævnte lovforslag, hvorfor bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse hermed.
8
L 179 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Til nr. 27
Det foreslås, at bestemmelsen i § 30 ændres, så det ikke fremgår, at lattergas kan være uoverensstemmende
med produktforordningerne, der nævnes i bestemmelsen. Det skyldes, at lattergas ikke er omfattet af
produktforordningerne, jf. definitionen i lovforslagets § 4, nr. 6, hvorefter produktforordninger er den
samlede betegnelse for forordningerne, der nævnes i § 2, stk. 1, nr. 13-15. Med ændringsforslaget tilpasses §
30 i overensstemmelse hermed.
Til nr. 28-31
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets straffebestemmelse i §
42. Ændringen indebærer, at stk. 2 nyaffattes, idet anvendelsesområdet for det under B nævnte lovforslag
alene er lattergas. Bestemmelsen tilpasses i overensstemmelse hermed.
Derudover foretages en række sproglige præciseringer, så undladelser ikke længere fremgår af § 42. Da både
overtrædelser og undladelser betragtes som overtrædelse af reglerne, er formuleringerne, hvor undladelser
indgår, overflødige.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 32
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en ændring af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse i § 43. Det under B nævnte lovforslag foreslås at træde i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende, bortset fra lovforslagets § 12 om krav om et effektivt alderskontrolsystem ved
forbrugerrettet internethandel, hvor erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for bestemmelsens
ikrafttrædelse.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
9