Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20
L 176 , L 177 , L 178
Offentligt
2191675_0001.png
BOLIGMINISTEREN
15. maj 2020
2020-4384
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 7. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L 176
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
(Øgede energikrav ved anvendelse af boligreguleringslovens 5, stk. 2, og fast-
frysning af vurderinger af værdien af andelsboligforeningers ejendomme), L
177
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligfor-
holdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Karens-
periode ved erhvervelse m.v. af udlejningsejendomme og lovfæstelse af nor-
malvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til opløsning af andelsboligforeninger),
L 178
Forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene. (Styrkelse af lejerne), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 15:
Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke opstår misforståelser hos både eksi-
sterende og kommende andelsbolighavere i forhold til betydningen af fastfrys-
ningen af valuarvurderingen og konsekvenser for f.eks. belåningsmuligheder-
ne?
Svar:
Det vurderes, at kun det grønne energikrav vil påvirke værdien af andelsbolig-
ejendomme. Dette vil kunne medføre et mindre værdifald i størrelsesorden 0-9
pct. (i gennemsnit 3 pct.), som vil kunne imødegås af den foreslåede mulighed
for at fastholde en valuarvurdering.
Muligheden for at fastholde en valuarvurdering vil sikre andelshaverne mod et
fald i den maksimalpris, som de lovligt kan sælge deres andelsbolig for. En
fastholdelse vil dog kunne have en vis begrænset betydning, når andelsbolig-
foreningen skal optage lån, og ved andelshaveres optagelse af lån med sikker-
hed i andelene, da den fastholdte vurdering ikke har indregnet det potentielle
værditab som følge af ændring af boligreguleringslovens § 5, stk. 2.
Penge- og realkreditinstitutter foretager allerede i dag en selvstændig vurdering
af andelsboligforeningers værdiansættelse ved belåning, og såvel andelshavere
som sælgere og købere af andelsboliger skal også i dag være opmærksomme på
værdiansættelsen.
L 177 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om misforståelser hos både eksisterende og kommende andelsbolighavere i forhold til betydningen af fastfrysningen af valuarvurderingen og konsekvenser for f.eks. belåningsmulighederne, til boligministeren
2191675_0002.png
Side 2/2
Endvidere fremgår værdiansættelsen i dag af årsregnskabet, som skal udleveres
inden aftale om salg af en andelsbolig.
For at sikre fuld gennemsigtighed om fastholdelse af valuarvurderingen er det
med lovforslag L 176 foreslået, at der indsættes et krav i andelsboligloven om,
at der ved anvendelse af en fastholdt vurdering som grundlag for fastsættelse af
andelsværdier skal optages en note til årsregnskabet om, at andelsværdierne
som vedtaget på generalforsamlingen er fastsat på baggrund af en fastholdt
valuarvurdering.
Da det senest godkendte årsregnskab efter andelsboliglovgivningen skal udle-
veres af sælger til køber inden indgåelse af aftale om salg af en andelsbolig,
sikres det, at informationen om, at der er anvendt en fastholdt vurdering, vide-
regives til køber.
Det er endvidere min hensigt at ændre den gældende bekendtgørelse om oplys-
ningspligt ved salg af andelsboliger m.v., så der medtages et punkt i det lovplig-
tige nøgleoplysningsskema for andelsboligforeningen om, at der er anvendt en
fastholdt valuarvurdering.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek