BOLIGMINISTEREN
15. maj 2020
2020-4384
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 7. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L 176
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
(Øgede energikrav ved anvendelse af boligreguleringslovens 5, stk. 2, og fast-
frysning af vurderinger af værdien af andelsboligforeningers ejendomme), L
177
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligfor-
holdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Karens-
periode ved erhvervelse m.v. af udlejningsejendomme og lovfæstelse af nor-
malvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til opløsning af andelsboligforeninger),
L 178
–
Forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene. (Styrkelse af lejerne), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren har tidligere udtalt, at den nye boligaftale ikke kommer til at ramme
andelshaverne på pengepungen med henvisning til, at langt de fleste andelsbo-
liger i dag bliver solgt under markedsprisen. Hvordan vurderer ministeren, at
eksisterende andelshavere vil blive påvirket økonomisk, hvis markedsprisen for
en andelsbolig bliver lavere end prisen ud fra en fastholdt valuarvurdering?
Svar:
Det vurderes, at alene lovforslag (L 176), som skærper kravet til ejendommens
energimærke som betingelse for, at boligreguleringslovens § 5, stk. 2, kan an-
vendes, vil påvirke værdien af andelsboligejendomme. Skærpelsen af energi-
kravet vurderes at kunne medføre, at værdien af ældre andelsboligejendomme
beliggende i hovedstadsområdet og Aarhus vil falde med i størrelsesorden 0-9
pct. (i gennemsnit 3 pct.)
–
blandt andet afhængigt af ejendommens konkrete
beliggenhed, energimærke og de enkelte andelsboligers stand.
Forslaget om at andelsboligforeninger får mulighed for at fastholde valuarvur-
deringen af ejendommen, vurderes at kunne skærme eksisterende andelshave-
re fra energikravets eventuelle negative virkninger på andelsboligejendommens
værdi, idet det vurderes, at kommende købere af andelsboligerne vil være villi-
ge til at købe til den fastholdte maksimalpris. I hovedstadsområdet og Aarhus,
hvor § 5, stk. 2-forbedringer primært er attraktive, ligger markedsprisen på
andelsboliger (den pris andelsboligkøbere er villig til at betale for en andelsbo-
lig) i dag typisk væsentligt over maksimalprisen. Et mindre fald i andelsbolig-