BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2020
2020-4384
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 11. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L 176
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
(Øgede energikrav ved anvendelse af boligreguleringslovens 5, stk. 2, og fast-
frysning af vurderinger af værdien af andelsboligforeningers ejendomme), L
177
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligfor-
holdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Karens-
periode ved erhvervelse m.v. af udlejningsejendomme og lovfæstelse af nor-
malvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til opløsning af andelsboligforeninger),
L 178
–
Forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene. (Styrkelse af lejerne), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 27:
I en situation, hvor udlejer i lejemål, hvor lejen er fastsat over det lejedes værdi
ved brug
af ”væsentlighedsreglen” (dvs. 10 pct.-reglen),
skal udlejer så have lov
til at sætte huslejen yderligere op uden at blive bremset af huslejebremsen?
Svar:
Huslejebremsen finder ikke anvendelse på eksisterende lejeforhold. Dette med-
fører, at der kan ske lejeforhøjelser i lejeperioden, når blot lejen ikke væsentligt
overstiger det lejedes værdi.
Ophører lejeforholdet, vil nye lejeforhold omfattes af huslejebremsen, og lejen
må herefter ikke overstige det lejedes værdi.
For lejeforhold indgået efter d. 1. juli 2015 gælder dog, at aftalt regulering af
lejen alene kan ske ved stigninger efter stigningen i Danmarks Statistiks Netto-
prisindeks. Der er her tale om en stigning på niveau med inflationsniveauet.