BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. maj 2020
2020-4384
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 7. maj 2020 stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L 176
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
(Øgede energikrav ved anvendelse af boligreguleringslovens 5, stk. 2, og fast-
frysning af vurderinger af værdien af andelsboligforeningers ejendomme), L
177
–
Forslag til lov om ændring af lov om midlertidig regulering af boligfor-
holdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber. (Karens-
periode ved erhvervelse m.v. af udlejningsejendomme og lovfæstelse af nor-
malvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til opløsning af andelsboligforeninger),
L 178
–
Forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regule-
ring af boligforholdene. (Styrkelse af lejerne), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren redegøre for den totale rentabilitet for de udgifter, udlejer har
ved at forbedre ejendommen til energimærke C, og de udgifter, der efterfølgen-
de kræves for at foretage en gennemgribende forbedring efter boligregulerings-
lovens § 5, stk. 2?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Energiforbedringer
i ældre private udlejningsejendomme vil have et afkast
svarende til forbedringer efter Boligreguleringslovens
§ 5, stk. 1 (herefter 5.1-
forbedringer). Herudover kan
udlejer benytte ordningen om totaløkonomisk
rentable energiforbedringer og derigennem forbedre afkastet. Idet en meget
stor del af de ejendomme, der har et potentiale for gennemgribende forbedrin-
ger efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2 (herefter 5.2-forbedringer), kan opnå
energimærke C gennem rentable energiforbedringer (ca. 75 pct.), vil afkastet i
en del af disse ejendomme kunne ligge over afkastet for almindelige forbedrin-
ger.
Afkastet af investeringer i 5.2-forbedringer er i høj grad betinget af geografi. I
Københavns og Frederiksberg kommuner, i Hovedstadsregionen og i Århus
kommune er afkastet generelt meget højt. Afkastet afhænger i høj grad af den