Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20
L 176 Bilag 7, L 177 Bilag 7, L 178 Bilag 7
Offentligt
2188685_0001.png
Til Folketingets Boligudvalg
København, den 7. maj 2020
Uddybende materiale om flertalskrav
Som lovet på foretrædet d.d. fremsendes hermed uddybende materiale om problemstillingen.
Med venlig hilsen
Jan Hansen
Direktør
L 176 - 2019-20 - Bilag 7: Henvendelse af 7/5-20 fra ABF vedr. betragtninger ift. flertalskrav ved forslag om opløsning af andelsboligforening
2188685_0002.png
Betragtninger ift. flertalskrav ved forslag om opløsning af andelsboligforening
Det bemærkes både i den politiske aftale
”Initiativer
mod kortsigtede investeringer i private udlejnings-
boliger” og i Transport- og Boligministeriets høringsnotat vedr. forslag til lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber (karensperiode ved erhver-
velse mv. af udlejningsejendomme og lovfæstning af krav til oplæsning af andelsboligforeninger), at af-
taleparterne er enige om initiativerne ikke skal have negative konsekvenser for andelsboliger.
Andelsboligforeningers undtagelse fra karensperiode
Som følge heraf er der derfor blandt andet aftalt en undtagelse fra karensperioden ved omdannelse af
andelsboligejendomme til udlejningsejendomme. Andelsboligforeninger friholdes herved for værditabet
som følge af karensperioden. Bestemmelsen om undtagelsen er udformet, så den alene gælder for an-
delsboligforeninger, der er stiftet
før
lovens ikrafttræden den 1. juli 2020.
Øget pres som følge af undtagelse fra karensperiode
I aftalen ” Initiativer mod kortsigtede investeringer i private udlejningsboliger” var der enighed om at
modvirke et utilsigtet øget pres på andelsboligforeningerne til frivillig opløsning på baggrund af uopfor-
drede købstilbud fra investorer, der ønsker at omdanne andelsboligejendomme. Derfor lovfæstes nor-
malvedtægtens krav om 4/5 tilslutning til forslag om foreningens opløsning.
Flertalskrav ved opløsning af andelsboligforeninger
I lovforslaget er der indsat krav om, at forslag om foreningens opløsning kun kan vedtages med et fler-
tal på 4/5 af samtlige mulige stemmer. Af ikrafttrædelsesbestemmelsen fremgår det dog, at bestemmel-
sen kun gælder foreninger, der er stiftet
efter
lovens ikrafttræden, og foreninger, der allerede har dette
flertalskrav i deres vedtægter.
Forslag rammer forkert
Som beskrevet ovenfor gælder undtagelse for karensperiode foreninger stiftet
før
lovens ikrafttræden.
Det betyder, at det er disse foreninger, som alt andet lige vil opleve en stigende interesse og pres fra
investorer.
L 177 lovfæster et flertalskrav på 4/5 gældende for de foreninger, der er stiftet
efter
lovens ikrafttræden
og for foreninger, der allerede har dette flertalskrav i deres vedtægter.
Bestemmelsen bliver derfor ikke et værn mod opløsning af eksisterende andelsboligforeninger, idet for-
slaget ikke tager højde for et betydeligt antal foreninger, der i dag har besluttet
enten på en stiftende
generalforsamling eller på et senere tidspunkt - et flertalskrav på 2/3 eller ¾.
Konklusionen er derfor, at forslagets bestemmelse om lovfæstning af 4/5 flertal ikke omfatter de andels-
boligforeninger, der er stiftet før lovens ikrafttrædelse og dermed netop de foreninger, der vil opleve et
pres fra ejendomsinvestorer for opløsning og salg af ejendommen.
2/3
L 176 - 2019-20 - Bilag 7: Henvendelse af 7/5-20 fra ABF vedr. betragtninger ift. flertalskrav ved forslag om opløsning af andelsboligforening
2188685_0003.png
Skærpet flertalskrav ved forslag om opløsning af andelsboligforening
En styrke ved andelsboligforeninger er, at ikke alle beslutninger nødvendigvis behøver at blive vedtaget
enstemmigt, men kan foregå ved et simpelt eller kvalificeret flertal. Dog er udgangspunktet, at forenin-
gen ikke bør kunne pålægge andelshaveren væsentlige forpligtelser eller fjerne rettigheder. En opløs-
ning af foreningen har betydning for den enkelte, fordi man overgår fra at være andelshaver til at være
lejer. Hermed er der tale om en vidtrækkende beslutning, da den medfører en fundamental ændring af
den enkeltes boligsituation.
Derfor anbefaler ABF et skærpet tilslutningskrav, idet der bør stilles større krav til enighed, når der er
tale om så indgribende en beslutning. Hermed bør der lovfæstes et tilslutningskrav på 9/10 af samtlige
mulige stemmer ved forslag om opløsning af andelsboligforeningen.
Større tryghed på andelsboligmarkedet
Et skærpet tilslutningskrav vil betyde større tryghed for andelsboligkøbere. Herved risikerer man ikke,
på baggrund af lovgivning, at se sin andelsbolig overgå til en lejebolig mod sin vilje. Det vil være i god
tråd med de politiske tiltag, der er gjort over de seneste år for at sikre et mere trygt andelsboligmarked.
Senest med
den lovmæssige udmøntning af den politiske aftale om ”mere robuste andelsboligforenin-
ger”.
3/3