Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20, Boligudvalget 2019-20
L 176 Bilag 5, L 177 Bilag 5, L 178 Bilag 5
Offentligt
2184639_0001.png
Advokatpartnerselskab
Skt. Clemens Stræde 7
Postboks 623
8000 Aarhus C
Folketinget
Boligudvalget
[email protected]
www.clemenslaw.dk
Tlf. 87 32 12 50
CVR-nr. 32 67 65 61
LOVFORSLAG 176 OM ØGEDE ENERGIKRAV VED ANVENDELSE AF BOLIG-
REGULERINGSLOVENS § 5, STK. 2
Min henvendelse drejer sig om ovennævnte lovforslag og navnlig ikrafttrædelsesbestem-
melsen i lovens § 3, stk. 2.
Bestemmelsen rejser en problemstilling, som jeg ikke kan se, er fremført tidligere, og som
udvalget derfor muligvis ikke er bekendt med. Det vedrører skærpelsen af kravet til ener-
gimærke for at kunne udleje et lejemål efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2.
Hidtil har det været således, at en ejendom skulle have minimum energimærke D for, at
der kunne ske udlejning efter § 5, stk. 2. Dette skærpes som bekendt således, at energi-
mærket fremadrettet som minimum skal være energimærke C.
Ifølge ikrafttrædelsesbestemmelsen i L176 § 3, stk. 2, gælder det skærpede krav for leje-
mål, hvor lejeperioden begynder 1. juli 2020 eller senere. Det må formentlig forstås såle-
des, at lejeren skal være flyttet ind og være forpligtet til at betale leje, inden den 1. juli
2020, dvs. om knap 2 måneder i skrivende stund.
Allerede inden lovforslaget blev fremsat, har mange udlejere igangsat gennemgribende
moderniseringer i ejendomme med energimærke D. I mange tilfælde vil det ikke være
muligt for disse udlejere at nå at færdiggøre arbejderne eller at finde en ny lejer, der kan
flytte ind i lejemålet inden 1. juli 2020.
Konsekvensen heraf er således, at disse udlejere ender med at have igangsat en række
moderniseringsarbejder, som de efter færdiggørelsen ikke kan bruge som forudsat til at
DATO
30. april 2020
JOURNAL NR.
KN-55009
PARTNER
Kim Nielsen
SEKRETÆR
Marianne Brus Hesselvang
[email protected]
Direkte tlf. +45 87 32 12 70
L 176 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 30/4-20 fra Clemens Advokatfirma vedr. ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovens § 3, stk. 2
2184639_0002.png
leje ud efter § 5, stk. 2, da energikrævet bliver skærpet, inden de når at blive færdige med
arbejderne, eller inden de når at finde en ny lejer.
Det virker ikke rimeligt, at man på den måde reelt lovgiver med tilbagevirkende kraft.
Jeg har i går talt med en klient med en større ejendomsportefølje, hvis ultimative ejere er
forskellige danske pensionskasser. Min klient anslår, at de p.t. har ca. 25 igangværende
moderniseringssager i ejendomme med energimærke D, hvor de ikke kan nå at blive fær-
dige eller foretage udlejning inden 1. juli 2020. Disse lejligheder kan således ikke lejes ud
efter § 5, stk. 2 alligevel, medmindre min klient tillige afholder udgifter til at løfte ejendom-
mens energimærke til C, hvis dette i øvrigt er praktisk muligt.
Min klient er næppe den eneste udlejer med dette problem.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen bør derfor ændres således, at det skærpede energikrav gæl-
der for lejemål, hvor de gennemgribende moderniseringsarbejder først er igangsat efter
lovens ikrafttræden den 1. juli 2020, og således uden skelen til, hvornår lejemålet herefter
lejes ud efter § 5, stk. 2. Dette vil man sagtens kunne håndtere, f.eks. ved at udlejeren så
i en senere sag må dokumentere ved fremlæggelse af entrepriseaftale e.l., at arbejderne
var igangsat inden lovens ikrafttræden.
Jeg skal derfor henstille til, at Boligudvalget drøfter problemstillingen, og forhåbentlig også
tager højde herfor i den endelige formulering af lovens ikrafttrædelsesbestemmelser.
Med venlig hilsen
Kim Nielsen
advokat (H)
[email protected]
KN-55009
Side 2/2