Skatteudvalget 2019-20
L 175
Offentligt
2183629_0001.png
30. april 2020
J.nr. 2020 - 3026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 175 - Forslag til Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og løn-
sumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 29. april 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/4-20 fra KPMG Acor Tax om fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v., til skatteministeren
2183629_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28. april 2020 fra KPMG Acor Tax, jf. L
175
bilag 14.
Svar
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax påpeges vigtigheden af klare retningslinjer for virk-
somheder og revisorer i forhold til hvilke udgifter, der er omfattet skattekreditordningen
efter ligningslovens § 8 X.
Det er erfaringen hos KPMG Acor Tax, at der er en generel tvivl bl.a. hos revisorerne,
der skal afgive en erklæring ved en fremrykket udbetaling af skattekreditter efter lignings-
lovens § 8 X. Tvivlen går på, om ligningslovens § 8 B også finder anvendelse for afholdte
forsknings- og forsøgsudgifter til udvikling af nye processer, som ikke har til formål at
blive videresolgt, men hvor processerne vedrører en produktion, der ultimativt vedrører
et salgbart slutprodukt.
KPMG Acor Tax anmoder på den baggrund om, at det præciseres, at det er uden betyd-
ning for anvendelsen af ligningslovens § 8 B, om forsknings- og forsøgsudgifterne vedrø-
rer udvikling af et nyt produkt bestemt for salg, eller om udgifterne vedrører udvikling af
en ny produktionsproces bestemt for fremstilling af virksomhedens produkter.
Derudover anmodes konkret om, at det bekræftes, at udvikling af en ny egen produkti-
onsproces efter ligningslovens § 8 B også kan omfatte udgifter i form af lønninger og ma-
terialer til opbygning af et forsøgsanlæg.
I henvendelsen opstilles et eksempel, hvor en virksomhed til brug for sin energikrævende
produktion afholder udviklingsomkostninger i en forsøgsfase herunder udgifter til opbyg-
ning af et forsøgsanlæg, der ved hjælp af sol eller vindenergi kan omdanne havvand til
elektricitet til erstatning for kul. Der spørges i den forbindelse til, hvorvidt udgifterne vil
være omfattet af ligningslovens § 8 B, og såfremt udgifterne ikke er omfattet af bestem-
melsen, hvorledes udgifter skattemæssigt skal behandles.
Endelig spørges der i henvendelsen til, om det ændrer på reglernes anvendelse, såfremt
der er tale om et moderselskab i en koncern, der afholder udgifterne til forsøgs- og forsk-
ningsaktiviteterne. Moderselskabet anvender i eksemplet ikke selv den nyudviklede tekno-
logi, men opnår ejerskab over denne produktionsteknologi og stiller den til rådighed for
produktionsselskaberne i koncernen mod skattepligtige royaltybetalinger. Der spørges
konkret til, om moderselskabets udgifter til udvikling af den nye produktionsteknologi i
eksemplet vil være omfattet af ligningslovens § 8 B.
Kommentar:
Indledningsvis vil jeg godt understrege, at Skatteforvaltningen bestræber sig på at give så
god vejledning som overhovedet muligt. Det gælder også i forhold til afgrænsningen af,
hvilke udgifter der kan fradrages med hjemmel i ligningslovens § 8 B, og som derfor kan
berettige til udbetaling af skattekreditter.
Side 2 af 3
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/4-20 fra KPMG Acor Tax om fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v., til skatteministeren
2183629_0003.png
Jeg bliver dog samtidigt nødt til at understrege, at der med den del af lovforslaget, som
vedrører fremrykket udbetaling af skattekreditter, ikke ændres på selve afgrænsningen af,
hvilke udgifter der må anses for at være omfattet af ligningslovens § 8 X om skattekredit-
ter eller ligningslovens § 8 B om udgifter til forsøgs- og forskningsaktiviteter. Jeg har som
minister heller ikke mulighed for eller et ønske om at gå ind i vurderingen af, hvordan
konkrete udgifter skal kvalificeres.
Ved lovforslaget foreslås det helt ekstraordinært som følge af corona-krisen at give mulig-
hed for, at virksomhederne kan få fremrykker udbetalingen af skattekreditter, således at
udbetalingen finder sted allerede i løbet af juni måned. Dette sker for at imødekomme
virksomhedernes akutte behov for likviditet.
Da der er et stort behov for denne likviditet, er fristen for ansøgningen kort. Det er bl.a.
også derfor, at der stilles krav om, at anmodningen om fremrykket udbetaling af skatte-
kreditter skal ledsages af en revisorerklæring, da muligheden for den fornødne kontrol
hos Skatteforvaltningen ligeledes forkortes.
Hvis der skulle foreligge tvivl hos revisor om, hvorvidt en enkelt konkret udgift vil være
omfattet af reglerne, vil det være mest oplagt at undlade at medtage denne ene konkrete
udgift i anmodningen om fremrykket udbetaling af skattekreditter.
Dette afskærer dog ikke virksomheden fra ved den senere indsendelse af oplysningsskema
at anmode om udbetaling af skattekredit på grundlag af den konkrete udgift med henblik
på evt. udbetaling i november. Derved opnås der mulighed for i mellemtiden at afklare, fx
ved anmodning om bindende svar fra Skattestyrelsen, hvorvidt denne enkelte konkrete
udgift kvalificerer til udbetaling af skattekredit eller ej.
Side 3 af 3