Skatteudvalget 2019-20
L 175
Offentligt
2182118_0001.png
27. april 2020
J.nr. 2020 - 3026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 175 - Forslag til Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og løn-
sumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 26. april 2020.
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-20 fra KPMG Acor Tax om opfølgende spørgsmål til svar på spm. 2 om ophævelse af loftet på skattekontoen, til skatteministeren
2182118_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. april 2020 fra KPMG Acor Tax, jf. L
175 - bilag 7.
Svar
1.
KPMG Acor Tax henviser i sin henvendelse af 26. april 2020 til svar på L 175
spørgsmål 2. KPMG Acor Tax beder på baggrund heraf om at få oplyst, om det vil være
acceptabelt, hvis virksomheden f.eks. allerede den 7. maj i år indbetaler et beløb, der sva-
rer til virksomhedens samlede betalingsudskydelser, eller om virksomheden skal indbetale
på skattekontoen, i takt med at skattebeløbene ville være forfaldne til betaling, og om en
sådan ”forskudsbetaling” til skattekontoen vil blive
anset for en overførsel af beløb, der
væsentligt overstiger det beløb, der skal anvendes til de udskudte betalinger, dvs. at virk-
somheden har anvendt skattekontoen som en bankkonto.
Herudover spørger KPMG Acor Tax, om det vil give anledning til behov for fornyet lov-
givning, som nævnt i svaret på L 175
spørgsmål 2, hvis virksomheden på skattekontoen
også ”forskudsbetaler” andre skatter, herunder afgifter, der forfalder via skattekontoen i
perioden frem til 1. april næste år, og om en sådan forudbetaling også vil blive anset for,
at virksomheden har anvendt skattekontoen som en bankkonto.
Kommentar
Som nævnt i mine svar på L 175
spørgsmål 1 og 2 er formålet med at afskaffe loftet på
skattekontoen, at virksomhederne ikke risikerer at skulle betale mere i negativ bankrente
fra og med den 7. maj 2020 som følge af udskydelsen af betalingsfristerne, ligesom statens
lånebehov vil blive reduceret.
Det er derimod ikke formålet, at skattekontoen skal fungere som alternativ til en bank-
konto, hvor virksomhederne indskyder ekstra kapital på skattekontoen ud over inde-
holdte A-skatter og moms mv., for hvilke betalingsfristerne er udskudt.
Det er heller ikke formålet, at der placeres midler på skattekontoen til kortsigtet kapital-
forvaltning, f.eks. som alternativ til at købe helt korte rentebærende papirer som f.eks.
korte statsobligationer eller de obligationer, der ligger til grund for rentetilpasningslån til
boligejerne.
Der er ikke foreslået regler, som forbyder, at den enkelte virksomhed indbetaler et beløb
svarende til de samlede betalingsudskydelser på én gang allerede fra den 7. maj 2020, eller
at den enkelte virksomhed indbetaler beløb på andre skatter og afgifter, der forfalder til
betaling frem til den 1. april 2021, sådan som KPMG Acor Tax er inde på i sin henven-
delse.
Skatteforvaltningen vil præcisere kommunikationen om baggrunden for afskaffelsen af
loftet på skattekontoen. Endvidere vil Skatteforvaltningen i perioden efter den 7. maj
2020 overvåge anvendelsen af skattekontoen nøje. Hvis det viser sig, at virksomhederne
Side 2 af 3
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-20 fra KPMG Acor Tax om opfølgende spørgsmål til svar på spm. 2 om ophævelse af loftet på skattekontoen, til skatteministeren
2182118_0003.png
generelt indbetaler beløb, der væsentlig overstiger det beløb, der skal anvendes til de ud-
skudte betalinger, vil regeringen være klar til at lovgive for at dæmme op for en sådan an-
vendelse af skattekontoen.
2.
KPMG Acor Tax spørger endvidere, om skatteministeren samtidig kan bekræfte, at en
virksomhed i indkomståret 2019 både kunne betale frivillig acontoskat den 20. marts og
20. november 2019 på skattekontoen vedrørende hele sin forventede selskabsskat for
2019 uden noget loft, og at en overskydende acontoskat blev udbetalt 20. november 2020
med et rentetillæg til virksomheden på 0,1 pct.
Kommentar
En virksomhed kan foretage frivillig indbetaling af acontoskat som supplement til betalin-
gen af den ordinære acontoskat. Det foregår ved at indberette den frivillige indbetaling via
TastselvErhverv og dernæst at indbetale det indberettede beløb til skattekontoen. Frivillig
indbetaling skal ske senest henholdsvis den 20. marts og 20. november i indkomståret
samt den 1. februar i året efter indkomståret. Det er korrekt, at der ikke gælder en maksi-
mumgrænse for indbetaling af frivillig acontoskat.
Hvis der opstår en overskydende skat for 2019, vil den overskydende blive udbetalt man-
dag den 22. november 2020 inklusive et rentetillæg. Rentetillægget fastsættes en gang år-
ligt og er for 2019 på 0,1 pct.
3.
KPMG Acor Tax henviser endelig til, at skatteministeren vedrørende udbetalingstids-
punktet for et overskydende beløb på skattekontoen bemærker, at Skattestyrelsen har op-
lyst, at en udbetaling af et tilgodehavende på skattekontoen normalt vil kunne ske inden
for 5 dage, men at det dog ikke kan afvises, at der i perioden fra og med den 7. maj 2020
til og med den 1. april 2021, som er perioden, i hvilken den foreslåede forhøjelse af be-
løbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen ifølge lovforslaget skal gælde, vil være et
større tryk på Skattestyrelsens håndtering af udbetalingsanmodninger, således at perioden
fra anmodningen til udbetalingen vil kunne blive forlænget.
Med henvisning hertil beder KPMG Acor Tax skatteministeren oplyse, om virksomheden
har ret til forrentning, hvis Skattestyrelsen ikke kan overholde de 5 hverdage, herunder fra
hvilket tidspunkt virksomheden har ret til forrentning.
Kommentar
Som det fremgår af lovforslaget, vil der ikke blive ydet rentegodtgørelse til virksomheder,
hvis lånet udbetales senere end 5 bankdage fra anmodningen.
Side 3 af 3