Skatteudvalget 2019-20
L 175
Offentligt
2181426_0001.png
26. april 2020
J.nr. 2020 - 3026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 175 - Forslag til Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og løn-
sumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 23. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 175 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvor i dækningsrækkefølgen disse lån vil være i forhold til anden gæld, som en virksomhed måtte have, til skatteministeren
2181426_0002.png
Spørgsmål
Hvor i dækningsrækkefølgen vil disse lån være i forhold til anden gæld, som en virksom-
hed måtte have?
Svar
Krav mod en virksomhed påvirker (debiteres) saldoopgørelsen på skattekontoen fra den
seneste rettidige betalingsdag for beløbet. Det gælder for skatte- og afgiftskrav m.v. og vil
også skulle gælde for lån efter den foreslåede låneordning. Lån vil således med hensyn til
dækningen blive behandlet på samme måde som skatte- og afgiftskrav.
Det såkaldte øremærkningsprincip, hvorefter en skyldner selv vælger, hvilke gældsposter
en betaling skal dække, gælder ikke for skattekontoen. I stedet gælder det såkaldte FIFO-
princip (first in, first out), hvorefter det ældste krav
ud fra kravets sidste rettidige beta-
lingsdag
dækkes først. Hvis skattekontoen på tidspunktet for låneordningens tilbagebe-
talingstidspunkt viser en debetsaldo
dvs. at virksomheden har ubetalt skattekontogæld,
der har nået eller passeret sidste rettidige betalingsdag
vil en indbetaling fra virksomhe-
den eller en udbetaling af f.eks. negativ moms fra Skattestyrelsen blive anvendt til at
dække først den ældste gæld, dernæst den næstældste og så fremdeles. Denne modregning
sker automatisk som følge af det saldoprincip, der er kendetegnende for skattekontoen.
Hvis en debetsaldo, der indeholder et tilbagebetalingskrav vedrørende et lån efter den fo-
reslåede ordning, er sendt til inddrivelse hos Gældsstyrelsen, hvilket kræver, at debetsal-
doen overstiger 5.000 kr., vil dækningen af debetsaldoen med beløb, der inddrives hos
virksomheden, skulle afvente dækningen af først eventuelle bøder og dernæst eventuelle
underholdsbidrag, der begge dækkes, inden de øvrige krav under inddrivelse
fx. den
skattekontogæld, som debetsaldoen er sammensat af
kan få dækning. Indgår der i de-
betsaldoen også et bødekrav, vil dette bødekrav således blive dækket inden de øvrige
krav, som debetsaldoen består af, fx et tilbagebetalingskrav vedrørende den foreslåede lå-
neordning.
Side 2 af 2