Skatteudvalget 2019-20
L 175 Bilag 9
Offentligt
2181941_0001.png
Fra:
Michael Camphausen [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. april 2020 14:56
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
Mads Fallesen <[email protected]>; Tina Grønlund <[email protected]>
Emne:
L 175 - spørgsmål om virksomheders mulighed for ændring af momsperiode
Til Skatteministeren og Folketingets Skatteudvalg
Nærværende henvendelse og spørgsmål skal læses i forlængelse af de til lovforslaget stillede
spørgsmål 1, 2, 16 og 17 med dertil hørende svar.
Som følge af coronaviruskrisen kan en række virksomheder ikke blot have behov for en
forhøjelse af kreditsaldoen på skattekontoen i lyset af de udskudte momsindbetalingsfrister,
men også have behov for at vælge en anden momsperiode, dvs. en kortere eller længere
momsperiode, til brug for virksomhedens momsindberetninger.
Denne mulighed for at anmode om forkortelse eller forlængelse af momsperioden eksisterer i
forvejen i medfør af momsloven. Dog gælder der den udtrykkelige begrænsning i momsloven,
at en virksomhed, som efter anmodning allerede har fået ændret sin momsperiode, ikke inden
for de 2 følgende år kan anmode om ændring på ny, dvs. momsperioden fastfryses i 2 år,
hvorefter virksomheden igen kan anmode om forkortelse eller forlængelse af momsperioden.
Flere virksomheder kan således i praksis have ændret deres momsperiode op til
coronaviruskrisen ud fra forudsætninger, som slet ikke er til stede længere og således
uvidende om den forestående coronaviruskrise, hvilke virksomheder alt andet lige ikke ville
have valgt en sådan ændring eller ville have valgt en helt anden ændring, såfremt
virksomhederne havde været bekendt med eller kunne forudse den forestående
coronaviruskrise. Med andre ord kommer flere virksomheder nu i praksis i klemme, ved at
deres momsændring forud for coronaviruskrisen uhensigtsmæssigt er fastfrosset i de
kommende op til 2 år.
Vil ministeren i lyset heraf foranledige en midlertidig suspension af 2 års fastfrysningsperioden
på samme måde som den midlertidige suspension af kreditsaldoen på skattekontoen for
derved at give virksomhederne mulighed for at tilrettelægge deres momsforhold bedst muligt
under coronaviruskrisen?
Lovmæssigt og systemmæssigt kan dette formentligt gennemføres uproblematisk ved ikke helt
at ophæve fastfrysningsperioden herom, men ved i stedet at nedsætte de nævnte 2 år til fx 1
uge eller 14 dage i en midlertidig periode - eller ved blot at give virksomheder, som i en vis
periode (fx 3 eller 6 måneder) op til krisen ændrede deres momsperiode, mulighed for at
annullere denne seneste anmodning og anmode om ændret momsperiode på ny, eventuelt blot
give mulighed herfor én enkelte ekstra gang / vælge om én gang (således at der ikke løbende
kan ændres momsperiode i tide og utide).
Det handler således blot om at give de ramte virksomheder med uheldig timing muligheden for
at få tilpasset deres momsperiode i lyset af den uforudsete coronaviruskrise uden at komme i
klemme som følge af 2 års fastfrysningsperioden.
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Camphausen
Partner, Advokat (L), PhD
M: +45 22 30 60 65
L 175 - 2019-20 - Bilag 9: Henvendelse af 27/4-20 fra Camphausen & Co Advokatfirma om spørgsmål om virksomheders mulighed for ændring af momsperiode
2181941_0002.png
[email protected]
Advokatfirma
| Law Firm
Bredgade 30 1260 København K
T: +45 72 15 72 05
CVR: 35 34 56 12
www.camphausen.dk
Camphausen|Co Advokatfirma er et højtspecialiseret kontorfællesskab mellem selvstændige
advokater dedikeret den finansielle sektor, virksomheder under finansielt tilsyn og finansielle
forhold. Vi yder rådgivning og sparring om alle aspekter af den finansielle regulering. Vi har
sektorindsigten, erfaringen og specialistkompetencerne.
Denne e-mail og enhver vedhæftet fil kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du derfor ikke
rette modtager, bedes du venligst straks underrette os og derefter slette e-mailen og enhver
vedhæftet fil uden at beholde kopi heraf og uden at videregive de fortrolige oplysninger.