Skatteudvalget 2019-20
L 175 Bilag 6
Offentligt
2181441_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
26. april 2020
L 1 7 5 - For sla g t il lov om r e nt e fr ie lå n sva r e nde t il
a ngive t m om s og lønsum sa fgift og fr e m r yk k e t
udbe t a ling a f sk a t t e k r e dit t e r m .v. i for binde lse m e d
covid- 1 9
FSR – danske revisorer takker for muligheden for at kommentere ovenstående
lovforslag.
Vi ser det som en vigtig opgave, at dansk erhvervsliv får adgang til likviditet i en
svær tid, og vi bidrager naturligvis gerne til større sikkerhed i forvaltningen af
statens midler igennem en revisorerklæring.
Det ligger FSR – danske revisorer meget på sinde at bidrage i denne svære tid. I
den forbindelse er det afgørende, at revisors involvering i forbindelse med
hjælpepakker er balanceret i forhold til formålet, omkostningerne,
tidsperspektivet og risikoen. Vi har derfor nedenstående bemærkninger til det
fremsatte lovforslag.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Adga n g t il r e n t e fr ie lå n
Skatteministeren giver med lovforslaget kvartals- og halvårsafregnende
momspligtige og lønsumsafgiftspligtige metode 4-virksomheder adgang til at
søge om rentefrit lån for seneste angivelse af henholdsvis moms eller lønsum.
En af betingelserne for at modtage et rentefrit lån er ifølge lovforslaget, hvis
virksomheden i perioden fra og med den 9. april 2020 til og med den 15. juni
2020 har skiftet 50 pct. eller mere af ejerkredsen, at anmodningen skal
vedlægges en erklæring fra en uafhængig godkendt revisor.
Vi forstår behovet for kontrol i den aktuelle situation, men er bekymrede for om,
kravet om en revisorerklæring for virksomheder, som har foretaget ændringer i
ejerkredsen, vil imødegå risikoen for snyd med ordningen. Vi bemærker
samtidig, at denne kontrol kun vil have effekt, hvis ejerskiftet er registreret
L 175 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 26/4-20 fra FSR - danske revisorer om adgang til rentefrie lån og fremrykning af udbetaling af skattekreditter
2181441_0002.png
behørigt på tidspunktet for anmodning om lånet. Vi er endvidere skeptiske
overfor om personer, som vil forsøge at snyde, fx vil registrere et ejerskifte forud
for ansøgningen.
Det følger desuden af betingelsen, at revisor skal erklære sig om, at ejerskiftet
er sket med henblik på at drive virksomheden videre.
Uafhængige godkendte revisorer kan afgive erklæring med sikkerhed om
faktuelle, objektive, konstaterbare forhold og gennemførte transaktioner eller
tilsvarende. Lovforslagets krav om, at en uafhængig godkendt revisor skal
erklære sig om købers
hensigt
, er derfor ikke inden for rammerne af, hvad
revisor kan erklære sig om, da hensigter ikke umiddelbart kan verificeres på
andre måder end ved forespørgsel til ledelsen.
Det er således vores opfattelse, at lovforslaget, i sin nuværende form, lægger op
til at pålægge revisorerne en opgave, som en uafhængig godkendt revisor ikke
kan løse inden for rammerne af standarderne og den gældende lovgivning. Vi ser
derfor behov for, at skatteministeren ændrer de forhold, som revisor skal
erklære sig om.
Vi kan i den forbindelse bemærke, at en uafhængig godkendt revisor på
ansøgningstidspunktet vil kunne erklære sig om konstaterbare forhold frem til
erklæringstidspunktet. Det kan fx være om, der foreligger en overdragelsesaftale
eller om der er registreret skift i ejerkredsen/ledelsen. En sådan erklæring kan
udarbejdes på flere måder afhængigt af, hvilke forhold, der skal påses. Hvilken
grad af sikkerhed en sådan erklæring skal afgives med, afhænger af formålet
med erklæringen og indholdet. Der er naturligvis en sammenhæng mellem
graden af sikkerhed og antallet af forhold revisor skal undersøge og
omkostninger og tidsperspektivet. Derfor er vores umiddelbare forslag at
fastlægge de specifikke krav til revisors arbejde efter vedtagelsen af loven,
således en balanceret løsning kan tilrettelægges.
Vi vil derudover forslå, at lovforslaget tilrettes, så lønsumsafgiftspligtige
virksomheder har valgfrihed mellem om anmodning om lån sker på baggrund af
2019-indkomståret eller 1. kvartal 2020
Side 2
Fr e m r yk n in g a f u dbe t a lin g a f sk a t t e k r edit t e r
Skatteministeren foreslår at fremrykke udbetalingen af skattekreditter til juni
2020. Det er glædeligt, at Folketingets partier skaber adgang for, at
L 175 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 26/4-20 fra FSR - danske revisorer om adgang til rentefrie lån og fremrykning af udbetaling af skattekreditter
2181441_0003.png
virksomheder kan modtage likviditet tidligere end loven hidtil har givet mulighed
for.
Det fremgår af lovforslaget, at revisor skal påtegne anmodning om fremrykning
af udbetaling. Det fremgår yderligere af bemærkningerne, at ”… Revisors
påtegning bør bl.a. forholde sig til…”.
En
påt egning
er revisors erklæring på et fuldstændigt regnskab med generelt
formål. Vi forslår i stedet at anvende formuleringen ”anmodning skal udarbejdes
med bistand fra en uafhængig godkendt revisor” eller ”anmodning skal ledsages
af en erklæring fra en uafhængig godkendt revisor”.
Lovforslaget lægger op til, at revisor skal
” være m edvirkende t il at sikre, at der
konkret er afholdt de udgift er, som der anm odes om skat t ekredit t er for, og at
der er t ale om udgift er, der beret t iger t il udbet aling af skat t ekredit t er. Revisors
påt egning bør bl.a. forholde sig t il, hvorvidt virksom heden har haft underskud for
det indkom st år, der søges for, og de konkret e forsøgs- og forskningsudgift er,
som anm odningen er baseret på, og at revisor har kont rolleret den
dokum ent at ion, der ligger t il grund for udgift erne.”
Forudsætningen for, at revisor kan afgive en erklæring om disse forhold er, at
virksomheden har færdiggjort skatteregnskabet (det betyder i praksis også
årsregnskabet, da de to regnskaber hænger sammen), samt at revisor forholder
sig til hele virksomhedens skatteregnskab og ikke kun forhold vedrørende § 8 X.
Lovforslagets formuleringer betyder, at der skal afgives en erklæring med høj
grad af sikkerhed, hvilket er en stor omkostning for virksomheden, som følge af
det omfattende arbejde revisor skal udføres, når der skal udarbejdes en
erklæring med høj grad af sikkerhed. Det står i kontrast til, at der sædvanligvis
ikke er krav om erklæring om virksomheders skatteforhold.
FSR – danske revisorer har forståelse for et politisk ønske om høj grad af
sikkerhed. I den konkrete situation vil det medføre relativt høje omkostninger og
en betydelig forsinkelse, idet virksomheden skal have færdiggjort et
tilstrækkeligt grundlag som forudsætning for afgivelse af erklæringen. Vi foreslår
derfor et alternativ med lavere sikkerhed, men samtidig langt mere
omkostningseffektivt og tidsmæssigt hurtigere.
Side 3
L 175 - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 26/4-20 fra FSR - danske revisorer om adgang til rentefrie lån og fremrykning af udbetaling af skattekreditter
2181441_0004.png
Vi foreslår som alternativ, at virksomhedens opgørelse af skatten, kan
udarbejdes med bistand fra revisor, samt at der kan afgives en erklæring om
opstilling af bilaget til selvangivelsen, således at dette kan ledsage ansøgningen.
Det vil være en balanceret løsning både for så vidt angår tidsperspektivet og
omkostningerne samt svare til den løsning, som de fleste virksomheder allerede
anvender i dag, når revisor er involveret.
Det er under alle omstændigheder vigtigt, at der udarbejdes klare retningslinjer
for, hvilke udgifter ligningsloven § 8 X omfatter, da ligningsloven § 8 X
indeholder en lang række afgrænsningsproblemer, som vil kunne give anledning
til kontrolsager og efterreguleringer af den udbetalte skattekredit.
Ovenstående forslag til formulering giver samtidig mulighed for, at
Skatteministeriet og FSR – danske revisorer kan gå i dialog om det konkrete
arbejde og tilvejebringe en løsning, som ikke er unødigt byrdefuld og
omkostningstung for virksomhederne.
I lovforslaget fremgår det, at virksomheden senest den 15. maj skal anmode om
fremrykning af udbetaling af skattekreditter. Lovforslaget forventes vedtaget den
30. april. Det giver virksomheden 11 dage til at anmode om udbetalingen. Det er
meget kort tid og står i kontrast til, at Skattestyrelsen tilsvarende har frem til
den 30. juni med at udbetale beløbet. Det er endvidere ikke realistisk, at
virksomhederne eller revisor kan nå at udføre, det krævede arbejde inden for
den angivne tidsramme.
Vi vil derfor også gerne bede skatteministeren revurdere om fristen for
anmodning kan rykkes til 1. juni.
Side 4
Vi står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget
Lars Engelund
Formand for revisionsteknisk udvalg