Skatteudvalget 2019-20
L 174 Bilag 6
Offentligt
2198496_0001.png
27. maj 2020
J.nr. 2019-11703
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema til tidligere oversendt hø-
ringsskema (L 174
bilag 1) med mine kommentarer til vedlagte høringssvar af 26. maj
2020 fra Danske Advokater vedrørende forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, pensionsbeskatningsloven og lov om fremgangsmåden ved ind-
drivelse af skatter og afgifter m.v. (Restanceinddrivelsesmyndighedens håndtering af for-
dringer med dataproblemer, forældelse m.v. samt fradrag for seniormedlemskabskontin-
gent i arbejdsløshedskasser).
Morten Bødskov
/ Annemette Ottosen
L 174 - 2019-20 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2198496_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater
Danske Advokater er enig i, at der
kan være behov for at styrke og
sikre den offentlige gældsinddri-
velse.
Danske Advokater bemærker dog,
at de foreslåede regler om at styrke
og sikre den offentlige gældsind-
drivelse ikke forekommer at være
helt proportionale, når det tages i
betragtning, at den manglende
gældsinddrivelse overvejende skyl-
des fejl og mangler ved inddrivel-
sessystemerne i det offentlige.
Danske Advokater tilslutter sig så-
ledes bemærkningerne i hørings-
svar af 3. marts 2020 fra FSR, hvor
der udtrykkes bekymring for, at
lovgivningen og forvaltningen til-
passes IT-systemernes formåenhed
og ikke omvendt.
Med henvisning til høringssvar af
5. marts 2020 fra Dommerforenin-
gen bemærker Danske Advokater,
at det giver anledning til retssikker-
hedsmæssige betænkeligheder, at
lovforslaget ikke indeholder nogen
overvejelser om formålet og hen-
sigten med de almindelige foræl-
delsesregler, som man konkret ”ta-
ger ud af drift”, når det kommer til
det offentliges gældsinddrivelse og
fordringer. Danske Advokater be-
mærker i den forbindelse, at hen-
synene og det overordnede formål,
som ligger til grund for indførelsen
af forældelsesfrister
herunder
særligt en absolut forældelsesfrist
og som er kommet til udtryk i for-
ældelsesloven, forsat gælder. Dan-
ske Advokater er på baggrund
heraf af den opfattelse, at borgere
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer (L 174
bilag 1).
Der henvises til kommentaren til
Den Danske Dommerforening (L
174
bilag 1).
Side 2 af 5
L 174 - 2019-20 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2198496_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og virksomheder som udgangs-
punkt ikke bør kunne blive mødt
med meget gamle krav, uanset at
kreditor er det offentlige.
Danske Advokater bemærker, at
det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at det er urimeligt, at
andre borgere betaler for dem, der
ikke betaler. Danske Advokater
bemærker hertil, at det i en meget
lang periode har været meget van-
skeligt for borgere og virksomhe-
der ved en henvendelse til Gælds-
styrelsen at få en klar besked om
oprindelse og status i forhold til en
gæld, som de pågældende måtte
have til det offentlige, og at udta-
lelser herom fra Gældsstyrelsen
har indeholdt forbehold om gæl-
dens retskraft og korrekte opgø-
relse, hvilket den enkelte borger
som oftest ikke har haft en reel
chance for at vurdere. Danske Ad-
vokater påpeger i den forbindelse,
at skyldnerens manglende betaling
af gælden i visse tilfælde kan skyl-
des, at gældens størrelse var helt
eller delvist ukendt, og at det ikke
kan forventes, at skyldnere betaler,
når der ikke har været sikkerhed
om kravets størrelse og beretti-
gelse.
Vedrørende lovforslagets del om
forlængelse af forældelsesudsky-
delse henviser Danske Advokater
til de overordnede bemærkninger
vedrørende de retssikkerhedsmæs-
sige overvejelser, som en sådan
fravigelse af forældelseslovens al-
mindelige regler naturligt må give
anledning til, herunder når det sker
Formålet med lovforslaget er bl.a.
at foreslå en yderligere udskydelse
af forældelsen af gæld under ind-
drivelse for at sikre, at gæld ikke
forældes utilsigtet, fordi Gældssty-
relsen ikke har nået at forholde sig
til gældens retskraft. Det er natur-
ligvis en generel forudsætning, at
der kun inddrives på gæld, der er
retskraftig, og der pågår et omfat-
tende oprydningsarbejde i Gælds-
styrelsen mhp. at afklare tvivl om
retskraft.
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer (L 174
bilag 1).
Side 3 af 5
L 174 - 2019-20 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2198496_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
med henblik på at lovgive af hen-
syn til systemudvikling.
Vedrørende lovforslagets del om
lempelse af krav om sædvanlig ryk-
kerprocedure og underretning ved
overdragelse af fordringer til ind-
drivelse bemærker Danske Advo-
kater, at lovforslaget er udtryk for
en skærpelse af reglerne og en æn-
dring af den praksis, der er på om-
rådet. Danske Advokater finder
det betænkeligt at indføre en gene-
rel lempelse af kravene om sæd-
vanlig rykkerprocedure og under-
retning ved overdragelse af for-
dringer til inddrivelse
navnlig
henset til, at lovforslaget ikke ses
at indeholde nogen nærmere be-
grundelse for behovet for en sådan
generel lempelse af reglerne. Dan-
ske Advokater henviser derudover
til, at hvis manglende iagttagelse af
rykker- og underretningsprocedure
ikke medfører en retsvirkning, så
er der risiko for, at overholdelsen
af reglerne svækkes. Danske Ad-
vokater mener derfor, at lovforsla-
get på dette punkt er udtryk for en
væsentlig forringelse af skyldners
rettigheder, hvorfor Danske Advo-
kater opfordrer til, at begrundelsen
og behovet herfor klargøres.
Som det fremgår af lovforslaget, er
det nødvendigt at undgå usikker-
hed om, hvorvidt gennemførelse
af sædvanlig rykkerprocedure og
foretagelse af underretning ved
overdragelse af fordringer til ind-
drivelse er gyldighedsbetingelser,
for at fordringer kan overdrages til
inddrivelse. De foreslåede ændrin-
ger af reglerne herom har til for-
mål at sikre dette. Det findes ikke
betænkeligt at foreslå, at rykker- og
underretningsprocedure ikke skal
være en gyldighedsbetingelse for
overdragelse af gæld til inddrivelse,
idet en skyldner må forvente, at
hvis vedkommende ikke betaler
sin gæld, vil gælden blive sendt til
inddrivelse. Der er ved udformnin-
gen af lovforslaget foretaget en
nøje vurdering af på den ene side
hensynet til, at skyldnere skal vide,
om gælden fortsat er under op-
krævning eller er kommet under
inddrivelse, og på den anden side
hensynet til at foretage en effektiv
inddrivelse af gæld. Det er vurde-
ringen, at lovforslaget er udtryk for
en rimelig balance mellem disse
hensyn. Som det også fremgår af
lovforslaget, skal fordringshaveren
således fortsat så vidt muligt gen-
nemføre sædvanlig rykkerproce-
dure og underrette skyldneren om
overdragelsen til inddrivelse. Det
skal således være muligt at sende
gæld til inddrivelse, selv om skyld-
neren har ukendt adresse, f.eks.
fordi skyldneren er flyttet til udlan-
det.
Side 4 af 5
L 174 - 2019-20 - Bilag 6: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2198496_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Vedrørende lovforslagets del om
afskæring af forældelsesindsigelser
tilslutter Danske Advokater sig det
anførte i Dommerfuldmægtigfor-
eningens høringssvar af 6. marts
2020. Danske Advokater finder, at
forslaget på dette punkt er særde-
les indgribende, og henviser til, at
visse fristafbrydende inddrivelses-
skridt (f.eks. modregning og bero-
stillelse grundet skyldnerens mang-
lende betalingsevne) ikke fordrer
en egentlig stillingtagen fra skyld-
ner til spørgsmålet om forældelse,
og at spørgsmålet om forældelse
ofte er juridisk komplekst og ikke
nødvendigvis er til at overskue for
den enkelte skyldner, der uden ju-
ridisk bistand risikerer at fortabe
retten til at gøre indsigelsen gæl-
dende, hvis skyldneren først på et
senere tidspunkt bliver opmærk-
som på, at fordringen var forældet.
Der henvises til kommentarerne til
Den Danske Dommerforening og
Dommerfuldmægtigforeningen (L
174
bilag 1).
Side 5 af 5