Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 173 Bilag 6
Offentligt
2210600_0001.png
Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
arbejder for at nedbringe alle typer af vold i samfundet. In‐
gen danskere skal udsættes for vold af nogen art. Vold i en‐
hver form har store konsekvenser for den enkeltes trivsel,
tryghed og generelle sundhed. Desværre bliver mange kvin‐
der og mænd udsat for såkaldt partnervold. I Venstre vil vi
ikke se passivt til, når mennesker i Danmark udsættes for
vold af nogen art. Derfor kan Venstre støtte lovforslaget,
som pålægger kommunerne at tilbyde 10 timers psykologbe‐
handling til kvinder, der får ophold på et krisecenter. Det er
væsentligt at sikre, at kvinder, der har været udsat for vold,
trusler om vold eller tilsvarende krise i nære relationer, hur‐
tigt får den hjælp, de har behov for til at bearbejde konse‐
kvenserne ved volden og dermed hurtigere komme på fode
igen.
Venstre kan også støtte det ændringsforslag, som Dansk
Folkeparti har stillet. I Venstre vil vi hjælpe både mænd og
kvinder, der er udsat for vold i nære relationer. Mænd, der
har taget ophold på et mandecenter (jf. § 110) som følge af
vold i nære relationer, skal også have ret til 10 timers psyko‐
logbehandling. Ud fra et ligestillingsperspektiv er det ulo‐
gisk, at der er forskel. Mænd kan også blive udsat for part‐
nervold.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget om, at kvinder der gør ophold
på et krisecenter tilbydes ti timers psykologbehandling. Det
er vigtigt, at kvinder får den nødvendige behandling til, at
bearbejde de traumer et liv i vold uundgåeligt har ført med
sig og hjælp til at genetablere et liv med familie, venner og
arbejde – væk fra volden.
SF og EL anerkender, at partnervold er kønsbestemte
voldsformer, der altovervejende udøves af mænd og rammer
kvinder oftere og med mere alvorligere konsekvenser.
SF og EL støtter ikke ændringsforslaget om at udvide til‐
buddet om psykologhjælp til at omfatte borgere på tilbud ef‐
ter servicelovens § 110, men mener, at alle der udsættes for
partnervold har brug for behandling og beskyttelse fra sam‐
fundet. Partierne er tilfredse med, at der med finansloven for
2020 er afsat varige midler til den ambulante rådgivning og
behandling både til mænd og kvinder, og partierne vil gerne
fortsætte dialogen om, hvordan vi bedre kan hjælpe mænd,
der udsættes for partnervold.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget an‐
erkender hensigten med lovforslaget. For os er det vigtigt, at
DokumentId
Journalnummer
L 173 - 2019-20 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2210600_0002.png
2
hjælpe og støtte voldsramte kvinder. Det skal gøres med den
rigtige indsats.
KF mener, at indsatsen og behovet for hjælp skal bero på
en faglig individuel vurdering, hvor den enkelte kvinde ind‐
drages og høres.
KF har ikke været inviteret med til forhandlingerne, og vi
har derved ikke haft indflydelse på aftalen. Den er lavet
mellem regeringen og dens støttepartier. Vi mener, at der
kan stilles spørgsmålstegn ved, om 10 timers psykologhjælp
er den rigtige indsats for alle kvinder. Samtidig undrer det
os, at voldsramte mænd ikke er tænkt ind i aftalen. KF støt‐
ter derfor ikke lovforslaget, selv om hensigten er god.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
<>:
Til titlen
1)
I
undertitlen
ændres »kvinder« til: »personer«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 110, stk. 6,
ændres »henholdsvis optagelsen og« til:
»optagelsen, herunder om der er tale om en mand udsat for
vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til fa‐
milie- eller samlivsforhold, og begrundelse for«.
02.
I
§ 110
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psy‐
kologbehandling til mænd, der grundet vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor‐
hold får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal
udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psy‐
kologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbud‐
det skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar
forlængelse heraf.««
[Ligestilling af mænd og kvinder i forhold til behandlingstil‐
buddet om 10 timers psykologbehandling]
Til § 2
3)
I
stk. 2
ændres »Loven« til: »§ 1, nr. 1,«
[Konsekvensændring]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
§1, nr. 02, finder tillige anvendelse for mænd, der
grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold inden lovens ikrafttræ‐
den har fået ophold på en boform efter § 110, stk. 1, i lov
om social service, og som fortsat har ophold på boformen
efter lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
Har en mand inden lovens ikrafttræden fået ophold
på en boform efter § 110, stk. 1, i lov om social service
grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold, og har han fortsat op‐
hold på boformen efter lovens ikrafttræden, skal boformen
sende en ny orientering, jf. § 110, stk. 4, i lov om social ser‐
vice, til kommunalbestyrelsen.«
[Nye overgangsbestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i lov om social service (herefter servicelo‐
ven) om, at kommunen også til mænd skal give det tilbud
om psykologbehandling, som med lovforslaget foreslås ind‐
ført til kvinder, vil det som en konsekvens heraf være nød‐
vendigt at ændre lovforslagets undertitel.
Til nr. 2.
Efter servicelovens § 110, stk. 1, skal kommunalbestyrel‐
sen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan op‐
holde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for
tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Personerne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på boformer efter stk. 1, kan efter servicelo‐
vens § 110, stk. 2, ske ved egen henvendelse eller ved hen‐
visning fra offentlige myndigheder. Det er lederen af bofor‐
men, der træffer afgørelse om optag og udskrivning, jf. §
110, stk. 3.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har efter lo‐
vens § 110, stk. 4, orienteringspligt om optagelse af perso‐
ner og evt. ledsagende børn til den kommune, der har pligt
til at yde hjælp efter serviceloven, jf. §§ 9-9 b i retssikker‐
hedsloven. Efter lovens § 110, stk. 6 skal orienteringen efter
stk. 4 som minimum indeholde personens navn og cpr-num‐
mer samt dato og begrundelse for optagelsen.
Med den forslåede ændring af § 110, stk. 6, i servicelo‐
ven vil boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som noget
nyt også skulle orientere kommunen om, hvorvidt der er tale
om en mand udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende
krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Formålet
hermed er at sikre, at kommunen modtager oplysninger om
optagelse i boformen med henblik på at iværksætte de ind‐
satser, som kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgeren, her‐
under det foreslåede nye tilbud om psykologbehandling.
Med henblik på at sikre, at mænd, der får ophold på bo‐
former efter servicelovens § 110, stk. 1, og som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold, hurtigt får den hjælp,
de har brug for, vil kommunalbestyrelsen med det foreslåe‐
de § 110, stk. 7, 1. pkt., i serviceloven som noget nyt skulle
tilbyde ti timers psykologbehandling til mænd, der får op‐
hold i boformer efter § 110, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af psykologbe‐
handlingen vil ske under hensyn til det forventede forløb,
herunder i forhold til hvor de forventes at opholde sig under
forløbet. Psykologbehandling til manden vil så vidt muligt
skulle koordineres med den øvrige indsats for manden på
L 173 - 2019-20 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2210600_0003.png
3
boformen samt andre indsatser efter serviceloven og anden
relevant lovgivning.
Ved en times psykologbehandling forstås konsultationer,
der varer 45-60 minutter, og honoraret herfor inkluderer de
opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, her‐
under forberedelse, afregning, tidsbestilling, føre optegnelse
m.v.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre målgruppen for
optag på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som le‐
deren af boformen efter en konkret og individuel vurdering
træffer afgørelse om.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 2. pkt., vil psykologbe‐
handlingen skulle forestås af en autoriseret psykolog. Af
hensyn til at sikre den fornødne faglighed i behandlingen
bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang anvende
psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og behand‐
lingsmæssig erfaring med de særlige problematikker, det ve‐
drører, herunder f.eks. vold i nære relationer, social kontrol
m.v.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 3. pkt., vil pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælde uanset opholdets varig‐
hed. Imidlertid vil ophold, hvor manden og evt. ledsagende
børn f.eks. af sikkerhedsmæssige hensyn overflyttes til en
anden boform efter servicelovens § 110, stk. 1, ikke i denne
forbindelse være at betragte som et nyt ophold med yderli‐
gere tilbud om ti timers psykologbehandling. Tilsvarende vil
det gælde for mænd med gentagne ophold inden for en kort
tidsperiode, og som allerede er i gang med et forløb hos en
psykolog efter denne ordning, at der som udgangspunkt ikke
vil bevilges yderligere psykologbehandling.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 4. pkt., skal tilbuddet
iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlæn‐
gelse heraf. Kommunalbestyrelsen vil snarest muligt efter,
de har modtaget orientering efter § 110, stk. 4, om mandens
ophold, fremsætte tilbuddet til manden med henblik på, at
forløbet kan iværksættes. Forløbet kan fortsætte, efter man‐
den er etableret i egen bolig.
Hvis manden indledningsvis takker nej til tilbuddet om
psykologbehandling, vil han under opholdet på boformer ef‐
ter servicelovens § 110, stk. 1, eller i umiddelbar forlængel‐
se heraf kunne genoptage tilbuddet ved at rette henvendelse
til kommunen herom. En mand vil således kunne genoptage
tilbuddet efter flytning til egen bolig, så længe det sker i til‐
knytning til overgangen hertil. Kommunen er ikke forpligtet
til at genfremsætte tilbuddet.
Til nr. 3.
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i serviceloven om, at kommunen også til
mænd skal give det tilbud om psykologbehandling, som
med lovforslaget foreslås indført til kvinder, og da der med
ændringsforslagene også foreslås indsat en tilhørende over‐
gangsbestemmelse til det nye § 110, stk. 7, i serviceloven,
vil det som en konsekvens heraf være nødvendigt at præci‐
sere i lovforslagets § 2, stk. 2, at den foreslåede overgangs‐
bestemmelse alene vedrører lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4.
Det foreslås med lovforslagets § 2, stk. 1, at loven skal
træde i kraft 1. juli 2020. Det vil betyde, at kommunalbesty‐
relsen fra dette tidspunkt vil skulle tilbyde ti timers psyko‐
logbehandling til mænd, der efter lovens ikrafttræden får op‐
hold på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, når dette
skyldes, at manden har været udsat for vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor‐
hold. Dette vil også medføre, at boformer efter servicelo‐
vens § 110, der efter lovens ikrafttræden skal give en orien‐
tering om optagelse efter servicelovens § 110, stk. 6, vil
skulle oplyse, om opholdet skyldes, at manden har været ud‐
sat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation
til familie- eller samlivsforhold. Dette vil også gælde for si‐
tuationer, hvor opholdet, jf. fristen på 3 hverdage i service‐
lovens § 110, stk. 6, er indledt før lovens ikrafttræden.
Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsen også
skulle tilbyde ti timers psykologbehandling til mænd, der før
lovens ikrafttræden har fået ophold på boformer efter ser‐
vicelovens § 110, stk. 1, og fortsat har ophold der efter lo‐
vens ikrafttræden, hvis kommunalbestyrelsen, på tidspunktet
for mandens optagelse på boformen, var orienteret om, at
der var tale om en mand udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har ikke forud
for lovens ikrafttræden været forpligtet til, at orientere kom‐
munalbestyrelsen om, hvorvidt der er tale om en mand udsat
for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til
familie- eller samlivsforhold. Kommunalbestyrelsen vil der‐
for ikke nødvendigvis have information om, hvorvidt man‐
den er berettiget til psykologhjælp efter servicelovens § 110,
stk. 7.
Med ændringsforslaget foreslås der i lovforslagets § 2, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at give en orientering ef‐
ter stk. 4, til kommunalbestyrelsen, såfremt en mand inden
lovens ikrafttræden har fået ophold på en boform efter §
110, stk. 1, i lov om social service, grundet vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller sam‐
livsforhold, og han fortsat har ophold på boformen efter lo‐
vens ikrafttræden. Formålet hermed er at sikre, at kommu‐
nen modtager oplysninger om optagelse i boformen med
henblik på at iværksætte de indsatser, som kommunalbesty‐
relsen skal tilbyde borgeren, herunder det foreslåede nye til‐
bud om psykologbehandling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
L 173 - 2019-20 - Bilag 6: 3. udkast til betænkning
2210600_0004.png
4
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
20. januar 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 133. Den 16. april 2020 sendte social- og indenrigsmi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [5] bilag på lovfor‐
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til social- og indenrigs‐
ministeren til mundtlig besvarelse, [som denne har besvaret
i et åbent samråd med udvalget den 16. juni 2020. ]
[social- og indenrigsministeren har efterfølgende sendt
udvalget de talepapirer, der dannede grundlag for ministe‐
rens besvarelse af spørgsmålene. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4