Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 173 Bilag 4
Offentligt
2201900_0001.png
Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
<>:
Til titlen
1)
I
undertitlen
ændres »kvinder« til: »personer«.
[Konsekvensændring]
3)
I
stk. 2
ændres »Loven« til: »§ 1, nr. 1,«
[Konsekvensændring]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
§1, nr. 02, finder tillige anvendelse for mænd, der
grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold inden lovens ikrafttræ‐
den har fået ophold på en boform efter § 110, stk. 1, i lov
om social service, og som fortsat har ophold på boformen
efter lovens ikrafttræden.
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 110, stk. 6,
ændres »henholdsvis optagelsen og« til:
»optagelsen, herunder om der er tale om en mand udsat for
vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til fa‐
milie- eller samlivsforhold, og begrundelse for«.
02.
I
§ 110
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psy‐
kologbehandling til mænd, der grundet vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor‐
hold får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal
udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psy‐
kologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbud‐
det skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar
forlængelse heraf.««
[Ligestilling af mænd og kvinder i forhold til behandlingstil‐
buddet om 10 timers psykologbehandling]
Til § 2
DokumentId
Journalnummer
L 173 - 2019-20 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
2201900_0002.png
2
Stk. 4.
Har en mand inden lovens ikrafttræden fået ophold
på en boform efter § 110, stk. 1, i lov om social service
grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold, og har han fortsat op‐
hold på boformen efter lovens ikrafttræden, skal boformen
sende en ny orientering, jf. § 110, stk. 4, i lov om social ser‐
vice, til kommunalbestyrelsen.«
[Nye overgangsbestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i lov om social service (herefter servicelo‐
ven) om, at kommunen også til mænd skal give det tilbud
om psykologbehandling, som med lovforslaget foreslås ind‐
ført til kvinder, vil det som en konsekvens heraf være nød‐
vendigt at ændre lovforslagets undertitel.
Til nr. 2.
Efter servicelovens § 110, stk. 1, skal kommunalbestyrel‐
sen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan op‐
holde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for
tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Personerne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på boformer efter stk. 1, kan efter servicelo‐
vens § 110, stk. 2, ske ved egen henvendelse eller ved hen‐
visning fra offentlige myndigheder. Det er lederen af bofor‐
men, der træffer afgørelse om optag og udskrivning, jf. §
110, stk. 3.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har efter lo‐
vens § 110, stk. 4, orienteringspligt om optagelse af perso‐
ner og evt. ledsagende børn til den kommune, der har pligt
til at yde hjælp efter serviceloven, jf. §§ 9-9 b i retssikker‐
hedsloven. Efter lovens § 110, stk. 6 skal orienteringen efter
stk. 4 som minimum indeholde personens navn og cpr-num‐
mer samt dato og begrundelse for optagelsen.
Med den forslåede ændring af § 110, stk. 6, i servicelo‐
ven vil boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som noget
nyt også skulle orientere kommunen om, hvorvidt der er tale
om en mand udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende
krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Formålet
hermed er at sikre, at kommunen modtager oplysninger om
optagelse i boformen med henblik på at iværksætte de ind‐
satser, som kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgeren, her‐
under det foreslåede nye tilbud om psykologbehandling.
Med henblik på at sikre, at mænd, der får ophold på bo‐
former efter servicelovens § 110, stk. 1, og som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela‐
tion til familie- eller samlivsforhold, hurtigt får den hjælp,
de har brug for, vil kommunalbestyrelsen med det foreslåe‐
de § 110, stk. 7, 1. pkt., i serviceloven som noget nyt skulle
tilbyde ti timers psykologbehandling til mænd, der får op‐
hold i boformer efter § 110, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af psykologbe‐
handlingen vil ske under hensyn til det forventede forløb,
herunder i forhold til hvor de forventes at opholde sig under
forløbet. Psykologbehandling til manden vil så vidt muligt
skulle koordineres med den øvrige indsats for manden på
boformen samt andre indsatser efter serviceloven og anden
relevant lovgivning.
Ved en times psykologbehandling forstås konsultationer,
der varer 45-60 minutter, og honoraret herfor inkluderer de
opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, her‐
under forberedelse, afregning, tidsbestilling, føre optegnelse
m.v.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre målgruppen for
optag på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som le‐
deren af boformen efter en konkret og individuel vurdering
træffer afgørelse om.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 2. pkt., vil psykologbe‐
handlingen skulle forestås af en autoriseret psykolog. Af
hensyn til at sikre den fornødne faglighed i behandlingen
bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang anvende
psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og behand‐
lingsmæssig erfaring med de særlige problematikker, det ve‐
drører, herunder f.eks. vold i nære relationer, social kontrol
m.v.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 3. pkt., vil pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælde uanset opholdets varig‐
hed. Imidlertid vil ophold, hvor manden og evt. ledsagende
børn f.eks. af sikkerhedsmæssige hensyn overflyttes til en
anden boform efter servicelovens § 110, stk. 1, ikke i denne
forbindelse være at betragte som et nyt ophold med yderli‐
gere tilbud om ti timers psykologbehandling. Tilsvarende vil
det gælde for mænd med gentagne ophold inden for en kort
tidsperiode, og som allerede er i gang med et forløb hos en
psykolog efter denne ordning, at der som udgangspunkt ikke
vil bevilges yderligere psykologbehandling.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 4. pkt., skal tilbuddet
iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlæn‐
gelse heraf. Kommunalbestyrelsen vil snarest muligt efter,
de har modtaget orientering efter § 110, stk. 4, om mandens
ophold, fremsætte tilbuddet til manden med henblik på, at
forløbet kan iværksættes. Forløbet kan fortsætte, efter man‐
den er etableret i egen bolig.
Hvis manden indledningsvis takker nej til tilbuddet om
psykologbehandling, vil han under opholdet på boformer ef‐
ter servicelovens § 110, stk. 1, eller i umiddelbar forlængel‐
se heraf kunne genoptage tilbuddet ved at rette henvendelse
til kommunen herom. En mand vil således kunne genoptage
tilbuddet efter flytning til egen bolig, så længe det sker i til‐
knytning til overgangen hertil. Kommunen er ikke forpligtet
til at genfremsætte tilbuddet.
Til nr. 3.
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i serviceloven om, at kommunen også til
mænd skal give det tilbud om psykologbehandling, som
med lovforslaget foreslås indført til kvinder, og da der med
ændringsforslagene også foreslås indsat en tilhørende over‐
gangsbestemmelse til det nye § 110, stk. 7, i serviceloven,
vil det som en konsekvens heraf være nødvendigt at præci‐
L 173 - 2019-20 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
2201900_0003.png
3
sere i lovforslagets § 2, stk. 2, at den foreslåede overgangs‐
bestemmelse alene vedrører lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4.
Det foreslås med lovforslagets § 2, stk. 1, at loven skal
træde i kraft 1. juli 2020. Det vil betyde, at kommunalbesty‐
relsen fra dette tidspunkt vil skulle tilbyde ti timers psyko‐
logbehandling til mænd, der efter lovens ikrafttræden får op‐
hold på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, når dette
skyldes, at manden har været udsat for vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor‐
hold. Dette vil også medføre, at boformer efter servicelo‐
vens § 110, der efter lovens ikrafttræden skal give en orien‐
tering om optagelse efter servicelovens § 110, stk. 6, vil
skulle oplyse, om opholdet skyldes, at manden har været ud‐
sat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation
til familie- eller samlivsforhold. Dette vil også gælde for si‐
tuationer, hvor opholdet, jf. fristen på 3 hverdage i service‐
lovens § 110, stk. 6, er indledt før lovens ikrafttræden.
Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsen også
skulle tilbyde ti timers psykologbehandling til mænd, der før
lovens ikrafttræden har fået ophold på boformer efter ser‐
vicelovens § 110, stk. 1, og fortsat har ophold der efter lo‐
vens ikrafttræden, hvis kommunalbestyrelsen, på tidspunktet
for mandens optagelse på boformen, var orienteret om, at
der var tale om en mand udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har ikke forud
for lovens ikrafttræden været forpligtet til, at orientere kom‐
munalbestyrelsen om, hvorvidt der er tale om en mand udsat
for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til
familie- eller samlivsforhold. Kommunalbestyrelsen vil der‐
for ikke nødvendigvis have information om, hvorvidt man‐
den er berettiget til psykologhjælp efter servicelovens § 110,
stk. 7.
Med ændringsforslaget foreslås der i lovforslagets § 2, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at give en orientering ef‐
ter stk. 4, til kommunalbestyrelsen, såfremt en mand inden
lovens ikrafttræden har fået ophold på en boform efter §
110, stk. 1, i lov om social service, grundet vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller sam‐
livsforhold, og han fortsat har ophold på boformen efter lo‐
vens ikrafttræden. Formålet hermed er at sikre, at kommu‐
nen modtager oplysninger om optagelse i boformen med
henblik på at iværksætte de indsatser, som kommunalbesty‐
relsen skal tilbyde borgeren, herunder det foreslåede nye til‐
bud om psykologbehandling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
20. januar 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 133. Den 16. april 2020 sendte social- og indenrigsmi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [3] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
48
42
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
L 173 - 2019-20 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
2201900_0004.png
4
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
16
15
13
13
4
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
4