Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 173 Bilag 1
Offentligt
2177471_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
18. februar 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
krisecenter).
J.nr. 20-3625
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Tel +45 3341 1200
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0002.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
18.02.2020
J.nr. 3.5.10/sgh
Om psykologbehandling til kvinder i krisecenter
(Ændring af serviceloven)
Børnerådet tilslutter sig forslaget, der indebærer, at kvinder på krisecenter får ret til op til 10
timers psykologbehandling under eller umiddelbart efter opholdet.
Børnerådet kan helt tilslutte sig den vurdering, at psykologstøtte til kvinder på centrene vil
styrke den omsorg, som kvinderne kan drage for deres børn (Bem. 2.2.). Videre er det også
rådets opfattelse, at udbyttet af psykologbehandlingen til de ledsagende børn vil øges i takt
med, at moren får mulighed for psykologbehandling af de problemer, der knytter sig til
opholdet, typisk vold i familien.
Børnerådet formoder, at det stadigt øgede antal ledsagende børn på krisecentrene også har
medført et øget behov for behandling, som børnene allerede har ret til efter SEL §109, stk. 8.
Rådet understreger betydningen af, at de behandlende psykologer besidder den erfaring og
ekspertise, som følgerne af vold i familien og i forældrerelationen kræver.
Rådet kan derfor også støtte det synspunkt, at kommunen og krisecenteret med fordel kan
koordinere tilrettelæggelsen af den behandling, som moren nu vil få, med behandlingen til det
ledsagende barn, fx i forhold til, at hjælpen skal varetages af den samme psykolog.
Med venlig hilsen
Mette With Hagensen
Formand for Børnerådet
Lisbeth Sjørup
Sekretariatschef
Hovedgaden 12, 1D-E
7190 Billund• Tlf. 3378 33 00
[email protected]
www.brd.dk
EAN: 5798000985827
CVR: 25966376
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0003.png
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), sagsnr. 2019-9616
I Danner, hvor vi gennem årtier har arbejdet specialiseret med voldsramte kvinder og deres børn, er vi meget
positive overfor forslaget om at give alle kvinder på krisecenter adgang til psykologhjælp.
Vi ved at den psykiske belastning efter langvarig partnervold
ofte psykisk vold i kombination med andre
voldsformer er enorm. 44% af kvinder, der flytter fra et krisecenter har symptomer på PTSD (Socialstyrelsens
Årsstatistik, 2016) og alle, der bor på krisecenter har større eller mindre symptomer på depression, angst og
manglende redskaber til at tackle, de psykiske belastninger de har haft på grund af volden.
Når en kvinde ikke får mulighed for psykolog-behandling til psykisk helbredelse, så fortsætter hun med at være
plaget, af de traumer og ar på sjælen, som volden har forårsaget.
Hun kan blive re-traumatiseret, når hun møder episoder, der minder hende om voldelige hændelser,
Hun bevæger sig i de samme tankemønstre, som fastholder hende i mistrivsel og med manglende
selvværd
Hun formår ikke at tage sig af sine børns sundhed
Hun har svært ved at fastholde kontakten til familie, venner og arbejdsmarked, hendes tilstand
forværres.
Kvinden forhindres i at genfinde et liv med selvtillid, sunde relationer, arbejds- og forældreevne, hvis hun ikke
tilbydes psykologhjælp som en del af et krisecentertilbud efter at have været udsat for vold i nære relationer.
Tilbuddet styrker også hendes eventuelle børn. Psykisk vold påvirker forældreevnen i en sådan grad, at børn af
voldsudsatte kvinder har brug for særlig omsorg og støtte fra professionelle
derfor er psykologhjælp til
voldsramte børn obligatorisk. Børnene har også brug for en bevidst og anerkendende mor, derfor er mors
psykiske stabilitet afgørende for hele barnets livsfundament. Oplevelser med vold i barndommen kan følge én
resten af livet, derfor skal vi som samfund iværksætte de mest effektive og dokumenterede for at børn i
voldelige familier, får det bedste fundament til at leve videre på.
Vi har to opmærksomhedspunkter i forbindelse med lovgivningen. Først og fremmest er menneskers psykiske
heling efter langvarigt pres, frygt og utryghed essentiel, en heling, der kun kan varetages meningsfyldt af en
voldsfaglig psykolog, som har særlig kendskab til målgruppens særlige problematikker og voldens
kompleksitet. Vi vil derfor indstille til, at kun psykologer med indsigt og erfaring omkring vold varetager
opgaven. Vi stiller os gerne til rådighed for de psykologer, der har brug for et kompetenceløft. I Danner har vi 3
psykologer i hhv. vores krisecenter og vores ambulante rådgivningstilbud, psykologer med årelang erfaring i at
hjælpe kvinder videre efter vold.
For det andet har vi et opmærksomhedspunkt i relation til længden af behandlingen. Vi anser antallet af
samtaler som et relevant og rimeligt antal. Vi bemærker os,
at formuleringen ”Tilbuddet skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf” bør være tilstrækkelig elastisk, således at resterende
samtaler, der afholdes i forlængelse af kvindens ophold på krisecenteret, med baggrund i en faglig vurdering
kan anvendes løbende for at fastholde kvinden i et liv uden vold, samt for at hjælpe hende med i den svære
overgang fra krisecenter til egen bolig. Det vil være fornuftigt for at fastholde kvindens gode udvikling. Vi vil
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
derfor lægge op til en pragmatisk og løsningsorienteret tilgang til
ordlyden ”i umiddelbar forlængelse af”, da en
sådan pragmatisme vil skabe den største værdi for både kvinden, hendes børn og samfundet.
Vi glæder os på vegne af de mange kvinder, der hvert år må flytte på krisecenter til denne styrkelse af
krisecentertilbuddet. Danner har i mere end et år samlet underskrifter ind for at sætte fokus på behovet for
psykologhjælp. Mere end 17.000 har skrevet under på, at de er enige. Tak for lydhørheden.
Danner den 13. februar 2020
Lisbeth Jessen
Direktør
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0005.png
Taastrup, den 17. februar 2020 / SO/jsk
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
/
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
kvindekrisecenter)
_______________________________________________________________________
Dansk Handicap Forbund takker for at blive hørt.
Ifølge høringsmaterialet foretages følgende ændring:
”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling
til kvinder, der får ophold
i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbuddet skal
iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.”
Dansk Handicap Forbund finder det meget positivt, at man tilbyder psykologhjælp til
kvinder, som får ophold krisecentre. Vi har været centrale i arbejdet med at sikre kvinder
med handicap fysisk mulighed for at få ophold på krisecentrene. Vi har derfor en del
viden om den virkelighed, der gør sig gældende for disse kvinder.
I forbundet er det vores erfaring, at mennesker med handicap i mødet med forskellige
fagligheder (herunder psykologer) kan opleve, at der mangler viden om de specifikke
behov og forhold, som gør sig gældende for denne gruppe. Kvinder med indgribende
fysiske handicap befinder sig i en særlig sårbar situation, som betyder, at man ikke har
mulighed for at trække sig i en kritisk situation
ligesom det kan være forbundet med
store udfordringer akut at flytte sig fra eget hjem med hjælpemidler etc. Det placerer
målgruppen i en særligt udsat position, som de pågældende psykologer skal have indsigt
i for at kunne håndtere mest hensigtsmæssigt.
I forbindelse med tilbuddet er det derfor meget vigtigt for os, at det i lovbemærkningerne
tydeliggøres, at der kan være tale om kvinder med meget forskellige baggrunde og
behov. I den forbindelse må det derfor sikres, at de fagpersoner, som skal yde den
pågældende hjælp har indsigt i de forhold omkring kvinder med handicap og det bør
tydeliggøres, at der skal være adgang til specialiseret viden om emnet (evt. gennem
VISO), såfremt den ikke er til stede i det pågældende krisecenter eller hos de psykologer,
man vælger at anvende lokalt.
Vi stiller os naturligvis til rådighed, såfremt der ønskes en uddybning af ovenstående. Der
kan indgås aftale om dette gennem henvendelse til vores sekretariat på 39 29 35 55.
Med venlig hilsen
Susanne Olsen, landsformand
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Telefon +45 39 29 35 55
E-mail [email protected]
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15
Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0006.png
Dato 17. februar 2020
HEN
Side 1 af 2
Høringssvar til lovforslag om psykologbehandling til kvinder på
kvindekrisecentre
Dansk Socialrådgiverforening takker for muligheden for at give høringssvar til
lovforslag om ændring i Serviceloven vedr. psykologbehandling til kvinder på
krisecentre.
Vi støtter fuldt op om forslaget, der giver kvinder, der har været udsat for vold, ret
til psykologforløb med 10 samtaler uden egenbetaling. Lovforslaget er et vigtigt
samfundsmæssigt signal om, at der er opbakning til at styrke indsats og tilbud til
kvinderne, og psykologindsatsen er et vigtigt supplement til den indsats, som
kvindekrisecentrene allerede yder. Vi ved, at socialrådgiverne på centrene i længere
tid har understreget, at denne mulighed burde etableres. Ikke mindst fordi der er
gode erfaringer med den fra en tidligere forsøgsordning.
Vi mener, at det optimale i den konkrete udformning vil være, at krisecentrene selv
kan etablere et samarbejde med kliniske psykologer, der har voldsfaglig
kompetence. Det bør derfor fremgå klart af lovforslaget. Det kan fx være psykologer
i lokalområdet, der kan komme fysisk på det pågældende krisecenter. Eller man kan
bruge psykologer, der allerede er ansat på krisecentrene.
Der skal være sikkerhed for, at samtalerne kan afholdes på krisecentret, hvor
kvinderne er sikre og trygge. I dag oplever socialrådgiverne på centrene, at der ved
psykologsamtaler med børnene ofte stilles krav om, at kvinden skal møde i
hjemkommunen. Vi frygter samme problem ved psykologsamtaler til kvinderne, især
hvis kommunerne vil være udfører på opgaven. Dermed kan udmøntningen af
tilbuddet i praksis afvige fra de gode anvisninger i lovforslaget, der henviser til at
samarbejde med krisecentrene om ordningen.
Et koordineret samarbejde mellem handlekommune og krisecenter er det bedste for
at sikre et godt forløb. Med sikkerheden i orden, med den tryghed af kvinderne, at
det er et samlet og helhedsorienteret forløb samt med et samarbejde mellem
kvinden, krisecentret og psykologen. Det vil skabe bedst mulig sammenhæng
mellem den terapeutiske og den voldsfaglige indsats.
Som kommentar til formuleringerne vedrørende lovforslaget vil vi bemærke, at det
nævnes, at kvinden skal have hjælp til at
”bryde
voldsspiralen”. Vi mener, at det
kan opleves som indirekte victimblaming, selvom det sikkert ikke er utilsigtet.
Kvinden skaber ikke en sådan spiral, og kan dermed ikke have
ansvar for at ”bryde”
den. De har brug for dels den voldsfaglige indsats, som der ydes af krisecentret
(udviklingsstøtte ud fra en krisecenterfaglig /voldsfaglig tilgang), dels psykologforløb
og -behandling, som de nu får mulighed for. Den voldsfaglige indsats, som der
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0007.png
Side 2 af 2
arbejdes med under opholdet på kvindekrisecentrene, er et grundlæggende og
centralt element i indsatsen over for kvinderne.
Endelig vil vi nævne, at arbejdet med volden og sikkerhedsplanlægningen kræver et
kvalificeret forløb, før man kan vurdere, om kvinden er klar til udslusning.
Kommunerne må ikke kunne sætte pres på opholdets længde, når de forpligtes til at
tilbyde et psykologforløb til kvinderne under eller efter endt ophold. De 10 samtaler
må ikke i sig selv blive en anledning til udflytning. Udflytning må altid afhænge af
kvindens konkrete situation og af udviklingen i den voldsfaglige indsats til kvinderne.
Med venlig hilsen
Ditte Brøndum
Næstformand
Dansk Socialrådgiverforening
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0008.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
Cc:
[email protected]
22. januar 2020
J.nr. 2020-11-0349
Dok.nr. 172328
Sagsbehandler
Pernille Ørum Walther
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
kvindekrisecenter)
Ved brev af 20. januar 2020 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet bemærker, at lovforslaget indebærer en behandling af oplysninger om de pågæl-
dende personer, der med forslaget skal tilbydes 10 timers psykologbehandling, herunder i for-
bindelse med eventuel udveksling af oplysninger til brug for en koordineret indsats mellem de
enkelte fagpersoner samt ved tilrettelæggelse af det enkelte psykologbehandlingsforløb. Op-
lysningerne kan omfatte særlige kategorier af oplysninger, herunder helbredsoplysninger, der
er omfattet af forbuddet mod behandling i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1.
Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at det fremgår på s. 6 i de almindelige lovbe-
mærkninger til forslaget, at behandlingen af oplysninger vil ske under iagttagelse af de data-
beskyttelsesretlige regler.
Datatilsynet skal dog opfordre til, at det beskrives i lovbemærkningerne på hvilket databeskyt-
telsesretligt grundlag, behandlingen af oplysninger vil ske.
Endvidere skal Datatilsynet henlede opmærksomheden på særligt vigtigheden af at afklare
dataansvaret mellem de enkelte aktører samt iagttagelse af oplysningspligten med henblik på
at give den enkelte registrerede mulighed for at udøve sine øvrige rettigheder efter databe-
skyttelsesreglerne.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Pernille Ørum Walther
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0009.png
17. februar 2020
Vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Det er vigtigt at voldsudsatte kvinder, der får ophold på et kvindekrisecenter, har mulighed for at
få psykologsamtaler, så de kan få bearbejdet eventuelle følgekonsekvenser af den vold, de har
været udsat for. Dialog mod Vold hilser derfor den nye lov velkommen.
Vi er ligeledes enige i, at behandlingen skal udføres af autoriserede psykologer med relevant
fagligt kendskab til vold i nære relationer, social kontrol mv. for at sikre kvaliteten af
behandlingen.
Vi har følgende forslag til tilføjelser til lovforslaget:
1. Mænd kan også blive udsat for partnervold. Udfra et ligestillingsperspektiv mener vi
derfor, at retten til 10 samtaler med psykolog også bør omfatte mænd, der tager ophold
på et mandecenter (§ 110) som følge af vold i nære relationer. Vi foreslår at dette tilføjes i
lovforslaget.
2. Vi anbefaler ligeledes, at det tilføjes i lovforslaget at kommunen, i forbindelse med at en kvinde -
eller mand - tager ophold på et krisecenter på grund af at de har været udsat for vold, har pligt til
at tage kontakt til den partner/ekspartner, der har udøvet volden. Dette for at vurdere om der er
den nødvendige sikkerhed i hjemmet for eventuelle børn, der har samvær med denne forælder,
samt for at vurdere sikkerheden i tilfælde af, at den voldsudsatte kvinde vælger at flytte tilbage til
udøver.
3. Vi anbefaler endvidere at det indskrives i lovforslaget, at kommunen har en forpligtelse til at
vurdere om der er behov for en særskilt indsats til udøverev fx i form af specialiseret
psykologbehandling for at forhindre gentagelse af den voldelige adfærd.
Med venlig hilsen
Susanne Magnusson
Direktør
Dialog mod Vold
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0010.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att.:
[email protected]
og
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 91325632
SINL@HU MA NR IGHT S .DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 20/00370 -2
18. FEBRUAR 2020
HØRING VEDRØRENDE UD KAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF LOV OM SOCIAL SERVICE
(PSYKOLOGBEHANDLING TIL KVINDER, DER FÅR
OPHOLD PÅ ET KRISECENTER)
Social- og Indenrigsministeriet har sendt udkast til forslag til lov om
ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får
ophold på et krisecenter) i høring. Med lovudkastet foreslås at indsætte
et nyt stykke i servicelovens § 109, som indeholder et tilbud om ti
timers psykologbehandling til kvinder, der får ophold i boformer til
kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende
krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Instituttet har følgende bemærkninger til lovudkastet:
PSYKOLOGBEHANDLING T IL MÆND
Det fremgår af lovudkastets afsnit 3, at det skønnes, at 38.000 kvinder
og 19.000 mænd i Danmark i 2017 var udsat for fysisk partnervold.
1
Det
fremgår endvidere, at ministeriet på den baggrund vurderer, at der er
et stort behov for at sætte ind med hjælp og støtte over for voldsramte
kvinder.
Instituttet finder det positivt, at ministeriet med lovudkastet
understøtter kvinders behov for at bearbejde konsekvenserne ved
volden og dermed komme hurtigere på fode igen.
Det bemærkes, at social- og indenrigsminister Astrid Krag i endeligt svar
på spørgsmål nr. 220 (alm. del) fra Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg af 7. februar 2020
2
har oplyst, at regeringen ikke på
nuværende tidspunkt har planer om at indskrive mænd i servicelovens
Vold og seksuelle krænkelser, Statens Institut for Folkesundhed 2018.
2
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/SOU/spm/220/index.htm
1
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
§ 109. Det fremgår endvidere, at der findes boformer efter
servicelovens § 110, som er særligt målrettet mænd i krise, herunder
mænd som er udsat for vold i nære relationer.
Instituttet anbefaler på den baggrund, at der tilføjes et tilsvarende
behandlingstilbud om ti timers psykologhjælp til mænd, der får ophold i
boformer efter servicelovens § 110. På den måde sikres, at de udsatte
mænd og de udsatte kvinder bliver ligestillet i forhold til tilbuddet om ti
timers psykologbehandling.
Instituttet anbefaler, at ministeriet tilføjer et tilsvarende
behandlingstilbud om ti timers psykologhjælp til mænd, der får
ophold i boformer efter servicelovens § 110.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2019 - 9616.
Med venlig hilsen
Sinja Laursen
JURIDISK R ÅDGIV ER
2/2
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0012.png
Til
Social
og indenrigministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att. Sara Rasmussen
Hørringsvar tilbud om psykologtilbud for kvinder på krisecenter
KFUKs Sociale Arbejder repræsenterer blandt andet følgende institutioner for hvem høringsvaret er
afgivet på vegne af: Redernes Krisecenter, KFUKs Sociale Arbejdes Krisecenter, RI’s Krisecenter for
ofre for menneskehandel
KFUks Sociale Arbejde bakker overodnet stærkt op om forslaget om tilbud om 10 timers
psykologbehandling til kvinder på krisecentre.
Vi møder voldsudsatte kvinder, der i høj grad har brug for psykologbistand for at kunne komme videre i
livet. De kvinder vi møder har brug for hjælp til at håndtere både fysiske og psykiske skade efter vold og
mange har brug for hjælp og støtte til at bryde med et liv med vold.
Ordningen med psykologbehandling til kvinder på krisecentre har tidligere været afprøvet med succes,
og vi mener, det vil have positive langsigtede effekter både for de enkelte kvinder og
samfundsøkonomisk at genindføre ordningen og gøre denne permanent.
Vi har følgende bemærkninger til selve udformningen af loven:
Det tager ofte lang tid at opbygge tillidsrelationer til kvinder på krisecentrene. Det er derfor
vigtigt, at kvinder der ønsker at benytte en psykolog knyttet til et konkret krisecenter, fordi hun
her føler sig tryggest, får mulighed for dette. I bemærkningerne nævnes netop muligheden for at
bruge den psykolog, der allerede er knyttet til krisecenteret, men omvendt vil det stå den enkelte
kommune frit for, at bruge en anden psykolog. Vi foreslår, at kvinden selv får mulighed for at
vælge mellem flere psykolog under forudsætning af at disse er godkendte og autoriserede.
Reden Internationals Krisecenter til ofre for menneskehandel er finansieret via handleplanen
mod menneskehandel og fremgår ikke som §109 tilbud i serviceloven.
De kvinder vi møder på RI’s krisecenter er ofre for menneskehandel og mange har været udsat
for yderst voldsomme og traumatiserende oplevelser.
Vi mener, at disse kvinder har yderst stort behov for psykologhjælp og også bør være omfattet af
ordningen, selvom de ikke er indskrevet på et §109 tilbud efter serviceloven.
Det drejer sig om et begrænset antal kvinder på årsbasis, og dette vil ikke belaste ordningen
økonomisk i nogen nævneværdig grad. Til gengæld kan det gøre en stor forskel for ofrene for
menneskehandel i praksis.
KFUKs Sociale Arbejde ser frem til at ordningen bliver en realitet og vil meget gerne understøtte dette i
praksis, så flere kvinder udsat for vold kan få den rette hjælp til at komme videre i livet.
Vi står til rådighed for evt. uddybende spørgsmål
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
På vegne af KFUKs Sociale Arbejde
Marie Louise Løvengreen
Udviklingschef
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0014.png
1(1
KL's Bemærkning til lovforslag om indførsel af psykologhjælp til
kvinder på krisecentre
KL har modtaget ovenstående lovforslag fra Social- og Indenrigsministe-
riet den 29 januar 2020. Ministeriet udbeder sig KL's bemærkninger se-
nest 18 februar 2020. Grundet den korte tidsfrist har det ikke været mu-
ligt, at behandle sagen politisk, hvorfor KL tager forbehold for eventuelle
senere politiske bemærkninger.
KL har en række generelle bemærkninger til lovforslaget.
KL er tilfreds med, at det er kvindens hjemkommune, der skal til-
byde kvinden psykologhjælpen, og at dette ikke skal indgå som
en del af krisecenterets indsats.
KL er af den opfattelse, at det giver det god mening, at hjælpen
ydes i kvindens hjemkommune og i nærmiljøet, idet mere end
25% af opholdene har en varighed på max en uge, og andre 40%
har en varighed på 3 uger.
Der eksisterer allerede en psykologordning for kvinder, der er ud-
sat for vold i nære relationer. Denne ordning er dog ikke gratis-
men med et tilskud. Da psykologhjælpen skal tilbydes straks ved
indskrivning, og forsætter efter udskrivningen skal der følges op
for, at sikre, at det er den rette målgruppe, der modtager psyko-
loghjælpen.
KL er bekymret over den hastighed ordningen implementeres i.
Det er de færreste kommuner, der har ansat psykologer, som har
ledig kapacitet til, at tilbyde op til 10 timers psykologhjælp. Der er
derfor behov for en længere implementeringsperiode til dels at få
ansat psykologer med de rette vold srelaterede kompetencer eller
til, at indgå aftaler med privatpraktiserende psykologer.
Dato: 19. februar 2020
Sags ID: SAG-2014-07005
Dok. ID: 2874836
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3486
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
1-2
Janet Samuel, Ko'?ftorhef
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0015.png
Social- og indenrigsminsitereiet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Taastrup, d. 17. februar 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psyko-
logbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
LOS - Landsorganisation for sociale tilbud vil indledningsvist gerne takke for muligheden for at afgive
høringssvar til nærværende forslag til ændring af lov om social service. Hertil har LOS nedenstående
bemærkninger.
Lovforslaget har til formål at sikre, at kvinder, der er i målgruppen for kvindekrisecentre, hurtigt får
den hjælp, de har brug for. LOS bifalder lovforslaget i sin helhed, eftersom den pågældende målgruppe
har behov for særligt tilrettelagte indsatser for at skabe en tryg tilværelse i forbindelse med opholdet på
krisecenteret og i dennes videre livsførelse.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder, der får op-
hold i krisecenter efter servicelovens § 109. LOS mener, at den nuværende fremgangsmåde ved læge-
henvisning med efterfølgende tilskud efter sundhedslovens § 69 eller bevilling af psykologhjælp efter
servicelovens § 102 ikke er tidsmæssigt foreneligt med det det behov for psykologbehandling, som
kvinden have på det givent tidspunkt. Ved at forpligte kommunalbestyrelsen til at tilbyde kvinden psy-
kologbehandling vil kunne afhjælpe noget af den proces, som både besværliggør det pædagogiske ar-
bejde og samtidig kan virke hæmmende for kvindens personlige forløb. LOS’ medlemmer kan be-
kræfte, at behovet for psykologbehandling er højaktuelt for kinder på ophold på kvindekrisecentre.
For at indsatsen skal være hensigtsmæssigt og medføre den ønskede virkning for kvinden, er den auto-
riserede psykologs kompetencer afgørende. LOS anbefaler, at der skal stilles yderligere krav til, at
kommunalbestyrelsen anvender psykologer med fagligt kendskab og behandlingsmæssig erfaring. Bo-
former efter servicelovens § 109 har som oftest allerede kontakt til en psykolog, hvorfor det ville være
hensigtsmæssigt at påbegynde samarbejdet med denne forinden anvendelsen af eksterne. Den foreslå-
ede løsning ved benyttelse af disse gennem krisecenteret er derfor fordelagtigt. Det skal dog understre-
ges, at det er kommunalbestyrelsen forpligtigelse at skaffe den nødvendige autoriserede psykolog – og
denne forpligtigelse eller det administrative arbejde forbundet hermed må ikke pålægges krisecenteret,
såfremt den tilknyttede psykolog ikke har mulighed for at indgå i et samarbejde eller lignende.
Forslaget anvender ordlyden
”(..) eller i umiddelbar forlængelse heraf”,
hvilket naturligvis er positivt
set i forhold til at ydelsen ikke er bundet op på selve opholdet. LOS mener dog, at det bør indskrives,
at tilbuddet bør iværksættes så hurtigt som muligt for at sikre et hensigtsmæssigt ophold og medarbej-
derne kan tilrettelægge deres indsats på bedst muligvis i samarbejdet med kvinden – og evt. psykologen,
såfremt kvinden anmoder herom efter aftale med psykologen. At kvinden har modtaget tilbuddet del-
vist, afbrudt eller afvist tilbuddet bør ikke medføre, at kvinden ikke efterfølgende bør tilbydes tilbuddet
igen. Erfaring viser, at tidspunktet for hvornår kvinden ønsker at tage imod tilbuddet om psykologisk
behandling er meget forskelligt, hvorfor tilbuddet bør tilbydes flere gange, såfremt kvinden afslår dette
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0016.png
eller kan iværksættes igen på kvindens anmodning herom. Det bør endvidere fastslås, at anvendelse af
tilbuddet efter forslagets § 109, stk. 9 ikke begrænser kvindens mulighed for at anvende de eksisterende
muligheder for at anvende psykologbehandling.
Det fremgår ikke af forslaget, at de ti timer er for hvert nyt ophold på et krisecenter. Eftersom det ikke
er behandlet yderligere, antager LOS naturligvis, at samme kvinde tilbydes ti timer ved hver optagelse
på et kvindekrisecenter.
Samarbejdet med medarbejderne på kvindekrisecenteret er bygget på faglighed, tryghed og fortrolig-
hed. Det er derfor meget vigtigt, at kommunalbestyrelsen holder en tæt dialog om tilbuddets tilrette-
læggelse med stedets ledelse eller den bemyndigede hertil med de begrænsninger, som følger af gæl-
dende lovgivning.
Med venlig hilsen
Anne B. R. Rugholt
Juridisk konsulent
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0017.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
LAP
"[email protected]"
Sara Rasmussen
LAP Høringssvar. Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på krisecenter)
23. januar 2020 10:15:04
image004.png
Odense, 23.01 2020
LAP Høringssvar: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social
service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
LAP ser med velvilje på selve indføringen af gratis psykologhjælp på krisecentre, men må på
det kraftigste pointere, at i ligestillingens navn bør alle uanset køn og alder kunne få tildelt
gratis psykologhjælp, ikke kun kvinder.
De bedste hilsner
LAP arbejdsgruppe for presse og lov.
Ole Nielsen, Steen Moestrup, Bo Steen Jensen
På vegne af
LAP – Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
Store Glasvej 49
5000 Odense C.
Tlf.: 66 19 45 11
Mail:[email protected]
Web:www.lap.dk
Bemærk venligst at denne e-mail kan indeholde fortrolige oplysninger, der skal håndteres og
opbevares korrekt samt slettes efter brug.
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0018.png
København, den 14. februar 2020
Høringssvar vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
Overordnede bemærkninger
Lev Uden Vold hilser forslaget om gratis psykologbehandling i tilknytning til et
krisecenterophold velkomment. Det er vores klare opfattelse, at målgruppen har et stort behov for
psykologbehandling,
og at det nugældende krav om lægehenvisning samt egenbetaling for
behandlingen er en betydelig forhindring for, at kvinderne i dag hurtigt kan få den hjælp, de har
brug for.
Ligestilling af mænd og kvinder i serviceloven
Det er Lev Uden Volds klare opfattelse, at behovet for psykologbehandling er det samme for
voldsudsatte mænd, som er indskrevet på et mandecenter/i et botilbud under servicelovens § 110.
Helt grundlæggende mener Lev Uden Vold, at serviceloven bør give kvinder og mænd lige
adgang til hjælp
også når det gælder vold i nære relationer. I skrivende stund er §§ 109 og 110
de eneste bestemmelser i serviceloven, hvori der gøres forskel på retsstillingen på baggrund af
køn. Vi mener ikke, at vi i et moderne samfund kan acceptere, at ikke alle er lige for loven.
Istanbulkonventionen
1
fastslår da også, at de tiltrædende stater
”….skal
træffe de
lovgivningsmæssige og andre foranstaltninger, der er nødvendige for at fremme og beskytte
retten for alle mennesker……….til at leve uden vold i såvel den offentlige som den private
sfære.”
2
Vi mener på den baggrund, at servicelovens § 109 skal udvides til at omfatte alle borgere
uanset køn.
Ret til gratis psykologbehandling til mænd indskrevet under § 110
og til medfølgende
børn
Da nærværende lovforslag ikke angår mænds adgang til indskrivning på krisecenter under § 109,
må vi i stedet insistere på, at målgruppen for nærværende lovforslag udvides til også at omfatte
mænd, som indskrives i et § 110-tilbud, når indskrivningsårsagen er vold,
trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
På tilsvarende vis er det vores anbefaling, at også de børn, som på grund af vold i nære relationer,
følger med deres far i et § 110-tilbud, opnår ret til 10 timers gratis psykologhjælp på lige vilkår
med børn, som medindskrives på landets krisecentre under § 109. Det er helt åbenlyst uretfærdigt,
1
2
Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet.
Artikel 4 (2).
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0019.png
at børn, som følger med deres far på et mandecenter, ikke har samme rettigheder, som børn der
indskrives på krisecenter i følge med deres mor.
Af nærværende lovforslags punkt 3 fremgår, at lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser for kvinder samlet set. Denne vurdering deler vi ikke, idet vi
mener, at den omstændighed, at mænd har en ringere retsstilling, end kvinder har, ikke kan siges
at udgøre en fordel for kvinderne. Tværtimod er det vores opfattelse, at lovforslaget rummer
negative ligestillingsmæssige konsekvenser for voldsudsatte mænd.
Konkret foreslår vi derfor, at der
så længe servicelovens § 109 alene vedrører kvinder
af
ligestillingsmæssige hensyn foretages følgende to tilføjelser til servicelovens § 110:
”Stk.
7 Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til personer, der på grund
af vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold, får ophold
i boformer efter stk. 1……”.
”St.
8 Kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle børn, som ledsager en
forælder under dennes ophold i boformer efter denne bestemmelse, når indskrivningsårsagen er
vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold”……..”
Disse forslag skal imidlertid alene ses som et forslag til en midlertidig løsning på
ligestillingsproblematikken.
Tidspunktet for iværksættelse af psykologbehandlingen
En betydelig del af kvinderne på landets krisecentre har været udsat for traumatiserende
oplevelser, og det er derfor væsentligt, at kvinderne hurtigst muligt efter indskrivningen på
krisecentret får tilbudt psykologbehandling. Det er derfor vores anbefaling, at bestemmelsen i
lovforslagets § 1 formuleres således, at tilbuddet om psykologbehandling skal iværksættes
”….hurtigst
muligt efter indskrivningen, og senest når forberedelsen til udflytningen
påbegyndes.” På denne måde vil tilbuddet om behandling fremrykkes til glæde for kvinderne og
deres børn, som er afhængige af deres mors omsorg og nærvær.
Sikring af de indskrevne kvinders ret til anonymitet
Vi mener, at det er væsentligt, at det sikres, at løftet om anonymitet under indskrivning på
krisecenter til enhver tid kan opretholdes; også selvom kvinden vælger at gøre brug af tilbuddet
om psykologbehandling. Vi mener derfor ikke, at psykologlovens regler om pligten for
autoriserede psykologer til at føre ordnede optegnelser skal være en hindring for, at kvinderne
garanteres, at deres anonymitet opretholdes over for krisecentret og kommunalbestyrelsen. Vi er
enige i, at anonymitet ikke kan opretholdes over for den psykolog, som udfører behandlingen, men
da den pågældende har tavshedspligt, ses dette ikke at være en hindring.
Præcisering af betalingsansvaret
Erfaringerne fra Lev Uden Volds juridiske rådgivning viser, at betalingsansvaret for kvinders
ophold på krisecenter i praksis hyppigt giver anledning til tvivl. Det er samtidig vores indtryk, at
tvivlen afføder et betydeligt merarbejde for krisecentrenes administrative personale. Vi foreslår på
den baggrund, at det med nærværende lovforslag præciseres, hvorvidt det er den ansvarlige
2
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0020.png
handlekommune efter § 9, stk. 7 i lovbekendtgørelse nr. 826 af 16/8 2019 om retssikkerhed og
administration på det sociale område (retssikkerhedsloven), der bærer ansvaret for at give kvinden
tilbud om gratis psykologbehandling både under og efter opholdet i et § 109-tilbud.
Af retssikkerhedslovens
§ 9, stk. 8 fremgår, at ”(betalingsforpligtelsen)….består,
så længe
personen har ophold i det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud eller et tilbud omfattet
af stk. 9”.
Der kan derfor være tvivl om, hvorvidt der efter denne bestemmelse er hjemmel til at
pålægge hjemkommunen betalingsansvaret for den eventuelle psykologbehandling, som måtte
finde sted efter udskrivningen fra krisecentret. Hvis det er ministeriets holdning, at det er den i §
9, stk. 8 omtalte hjemkommune, der skal bære den fulde betalingsforpligtelse, vil vi derfor foreslå,
at det undersøges, hvorvidt retssikkerhedslovens § 9, stk. 8 rummer hjemmel hertil.
Vi står naturligvis til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Anne-Sofie Theilgaard
Juridisk konsulent
Lev Uden Vold
3
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0021.png
Social- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Fremsendt til
[email protected]
og
[email protected]
København, den 17. februar 2020
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter) 2019-9616
Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK), som er medlems- og interesseorganisation for 51
kvindekrisecentre, har med interesse læst ovenstående lovforslag.
LOKK ser meget positivt på at regeringen ved lov vil sikre at alle kvinder udsat for vold, som tager ophold på
kvindekrisecenter, får tilbudt 10 timers psykologbehandling, og byder lovforslaget velkommen. LOKK har
kæmpet for netop dette siden afslutningen på den SATS finansierede forsøgsordning som løb mellem 2012
og 2015. LOKK administrerede puljen til brug for tilbud om psykolog til kvinder på krisecenter, og tilbuddet
var så efterspurgt, at Simon Spies Fonden i en årrække donerede midler til LOKK, som krisecentrene kunne
søge og som dækkede udgifterne til psykologsamtaler til mange kvinder indtil disse midler var opbrugt i
midten af 2018.
LOKK bemærker, at det er vigtigt at alle aktører erindrer de erfaringer krisecentrene, kommunerne og
kvinder og børn har gjort sig i forbindelse med tilbuddet om op til 10 samtaler med en psykolog til børn,
som er med deres mor på kvindekrisecenter, samt den viden der blev indhentet med Socialstyrelsens
evalueringsrapport om psykologsamtaler til kvinder på krisecentre, der udkom i 2015.
I forbindelse med lovforslaget har LOKK følgende anbefalinger:
LOKK anbefaler,
at psykologsamtaler til kvinder bliver et takstfinansieret tilbud dvs. at krisecentrene/ejerne
af krisecentre kan lægge udgiften til psykologsamtaler til kvinder i taksten for døgnophold på krisecenter.
LOKK anbefaler,
at kvinder, som modtager behandling med brug af tolk får tildelt behandling på op til 20
timer.
LOKK anbefaler,
at alle udgifter til tolk til psykologbehandling dækkes som en del af ordningen og at
finansieringen af tolkeudgifterne nævnes specifikt i loven.
Følgende begrunder LOKKs anbefalinger:
Takstfinansiering af tilbuddet.
Fordelene ved at udgiften til psykologsamtaler til kvinder integreres i
døgntaksten for ophold på kvindekrisecenter er:
Det går hurtigt, sparer tid og penge, og støtten koordineres efter kvindens behov.
Alle kvinder får tilbuddet i det øjeblik de tager ophold på et krisecenter, og fortsat i løbet af deres ophold
på krisecentret. Krisecentermedarbejdere vil i samarbejde med kvinden støtte hende i beslutningen om
hvilket tidspunkt der vil være bedst for hende at begynde et samtaleforløb, og vil kunne organisere dette
hurtigt.
___________________________________________________________________________________________________________
Protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat · c/o 3F, Kampmannsgade 4 · DK
1790 København V
www.lokk.dk · telefon: 3295 9019 · email:
[email protected]
CVR: 2059 0386 · IBAN: DK9130000007537190
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0022.png
Erfaringer viser, at megen tid spildes mens der ventes på delegation eller tilsagn fra kommuner.
I sammenhæng med psykologtilbuddet til børn har krisecentrene oplevet, at der kan være kommunale
procedurer, der kan forsinke tilvejebringelse af tilbuddet i meget lang tid, hvilket kan betyde at barnet
måske ikke har får samtalerne overhovedet.
Da de fleste kvinder på krisecentrene kommer fra andre kommuner end den kommune hvor krisecentret
ligger, skal der tilvejebringes delegationsaftaler eller betalingstilsagn. Dette tager ofte lang tid og kræver
megen opfølgning af krisecenteret, ofte hos adskillige samarbejdspartnere i adskillige kommuner.
Krisecentret har heller ikke mulighed for at lave aftaler om samtalerne med det samme en kvinde får
ophold, idet de må afvente delegationsaftalen. Det betyder at barnet(i den nugældende ordning om
psykologsamtaler til børn) ikke kan få hjælpen øjeblikkeligt, og at krisecentermedarbejderne ikke sammen
med mor og barn kan planlægge så barnet påbegynder støtten på det optimale tidspunkt.
Det er tidskrævende at afvente tilsagn på en ydelse om er lovpligtig. Krisecentrene samarbejder med
mange kommuner fra hele landet. Det er meget tidskrævende, hvis der skal indgås aftaler med forskellige
kommuner. Fx hvis et krisecenter har 10 pladser og der opholder sig 10 kvinder med 10 forskellige
hjemkommuner. Så skal krisecentret sikre en aftale for hver enkelt kvinde. Processen forsinker tilbuddet og
mindsker krisecentrets mulighed for bedst muligt at planlægge indsatsten under opholdet.
Forsinkelserne går hårdt ud over kvinder og børn.
Man kan frygte at samme forsinkelser, som krisecentrene kan opleve i forhold til tilbuddet om psykolog til
børn, vil ske når kvinder skal have psykologhjælp, med de samme alvorlige negative resultater. Af samme
grund har adskillige krisecentre integreret tilbuddet om psykolog til børn i deres takster i dialog med
Socialtilsynet, og oplever at dette er den nemmeste og mest effektive løsning for alle.
Hvis ydelsen er inkluderet i taksten, kan krisecentret beslutte om de kan og vil ansætte en psykolog
på krisecentret, hvilket nogle vil foretrække, eller de ønsker at arbejde med en eller flere eksterne
psykologer.
Dette betyder at man sikrer at de psykologer der arbejder med kvinderne har den relevante viden om vold,
voldens dynamik og voldens konsekvenser. Der er tale om specialviden, som kommunale og private
psykologer ofte ikke har, men som kan tilvejebringes i et tæt samarbejde mellem psykolog og krisecenter.
Der sikres et tæt samarbejde mellem krisecentret og psykologen om tilrettelæggelsen af indsatsen, så der
arbejdes i samme retning, og så kvinden oplever, at hjælpen er koordineret og sammenhængende. Dette
kan være en stor udfordring med børnepsykologordningen, når nogle kommuner insisterer på at bruge
deres egen psykolog, som f.eks. er ansat i et deres egne tilbud. Den sammenhængende og koordinerede
indsats er i de tilfælde ofte ikke mulig.
Der kan også være et sikkerhedsaspekt ved brug af en psykolog med base i kvindens hidtidige
hjemkommune, idet dette betyder at kvinden må rejse dertil og kan risikere at blive observeret af
voldsudøver eller dennes omgangskreds.
Behandlingen kan iværksættes med det samme.
Krisecentret kan iværksætte tilbuddet, så snart en kvinde giver udtryk for at hun ønsker at tage imod
tilbuddet. Ved et tæt samarbejde mellem psykolog og krisecenter kan man sikre den nødvendige
fleksibilitet, f.eks. at psykologen kan være fleksibel i forhold til at tilbyde samtaler på forskellige tidspunkter
og når det passer og er muligt for kvinderne. Kvinderne er kriseprægede, nogle melder ofte afbud, nogle
glemmer aftaler etc., så psykologen skal være både fleksibel og tæt på kvinden, og det er en stor fordel, når
psykologen kan træde til med kort varsel, når der er akut behov, og at samtalen kan foregå på
krisecentret. Denne fleksibilitet er ofte ikke mulig, hvis samtalerne skal tilbydes af psykolog ansat i
kommunalt regi, som f.eks. i familieafdeling eller familiebehandlingstilbud.
___________________________________________________________________________________________________________
Protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat · c/o 3F, Kampmannsgade 4 · DK
1790 København V
www.lokk.dk · telefon: 3295 9019 · email:
[email protected]
CVR: 2059 0386 · IBAN: DK9130000007537190
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0023.png
Kvinden får mulighed for at tale med en psykolog som har viden om vold, voldens dynamik og
voldens langsigtede konsekvenser, som er erhvervet igennem et samarbejde med krisecentret.
Krisecentrene har tidligere oplevet, at mange psykologer, både kommunale og private, ikke har viden om
volden, voldens dynamik og de langvarige konsekvenser det kan have, at have levet i et forhold hvor
kvinden er udsat for vold. Ved at enten ansætte en psykolog eller samarbejde tværfagligt kan krisecentret
sikre, at kvinderne får hjælp af psykologer som har erhvervet viden om volden, hvilket er en meget vigtig
forudsætning for et godt forløb.
Kvinder, som har behov for tolk, har brug for flere behandlingstimer, og ordningen må dække de
betydelige udgifter til tolke.
Socialstyrelsens evalueringsrapport fra 2015 konkluderede, at kvinder, som havde behov for tolkning under
psykologsamtalerne, de facto kun fik �½ times samtale pr. time. Antallet af timer der tilbydes disse kvinder
børn derfor fordobles.
Samtidig er udgifterne til tolke høje og bør følge tilbuddet således at kommunen dækker udgifter til tolk i
forbindelse med ordningen dvs. enten via taksten eller separat. Det er vigtigt at disse betydelige udgifter
nævnes i lovteksten, da man ellers administrativt kan beslutte ikke at dække tolkning, hvorved
krisecentrene står med en udgift de ikke har midler til. I yderste konsekvens vil kvinder med behov for
tolkning ikke modtage tilbuddet, hvis ikke disse udgifter tydeligt er dækket af ordningen og eksplicit
inkluderet.
Timing af tilbuddet.
I
udkastet står der at ” kvi der e til ydes psykologsa taler før eller efter opholdet.” Det ka
åske
læses som om en kommune kan beslutte hvornår tilbuddet skal igangsættes. Dvs. fx at vælge at fortolke
således at det først er efter opholdet tilbuddet gives. LOKK foreslår derfor at teksten ændres således at der
står ”at kvi der e til ydes psykologsa taler u der og efter opholdet på krise e tret”.
Det er meget vigtigt at kvinden og krisecentret sammen kan drøfte og vurdere det passende tidspunkt for
opstart af et behandlingsforløb, og at krisecentret kan koordinere andre ydelser på tilbuddet i forhold til
den udvikling der kan ske i forbindelse med psykologbehandling. Der er også større sandsynlighed for at et
forløb påbegyndes når der er støtte til dette.
Uklarhed om betalingsansvar af tilbuddet.
Hvis det er kommunalbestyrelsen, der også efter endt ophold har pligt til at tilbyde psykologbehandling,
hvilken kommune skal stå for tilbuddet, hvis en kvinde flytter til an anden kommune efter
krisecenteropholdet? Kan det betyde at kvinden skal skifte psykolog, fordi hun flytter til en anden
kommune? Dette bør tydeligt præciseres så en langstrakt dialog mellem forskellige mulige betalere undgås.
Vi håber at ovenstående tages i betragtning og står naturligvis til rådighed til yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Trine Lund-Jensen
Sekretariatschef
___________________________________________________________________________________________________________
Protektor H.K.H. Kronprinsesse Mary
LOKK sekretariat · c/o 3F, Kampmannsgade 4 · DK
1790 København V
www.lokk.dk · telefon: 3295 9019 · email:
[email protected]
CVR: 2059 0386 · IBAN: DK9130000007537190
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0024.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Cecilia Lawson Vinje
Sara Rasmussen
Udsatte og Civilsamfund, postkasse
Sv: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder,
der får ophold på krisecenter) (Id nr.: 2394384)
22. januar 2020 13:15:38
e273ea0642f3415ea6ae349bed804c81.png
Til Social- og Indenrigsministeriet
Lægeforeningen har ingen bemærkninger til dette lovforslag.
Venlig hilsen
Cecilia Vinje
Cecilia Lawson Vinje
Konsulent
Politik & Koordinering
Tlf: +45 3544 8222 (Direkte)
Tlf: +45 2177 3450 (Mobil)
E-mail: [email protected]
Lægeforeningen
Tlf: +45 3544 8500
Web: www.laeger.dk
Vi passer godt på dine oplysninger. Du kan læse mere om vores behandling af dine personoplysninger i vores
privatlivspolitik
her.
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Udsendelse fra Børne -og Socialministeriet ([email protected])
Sara Rasmussen ([email protected]), Elsebeth Jensen ([email protected])
Lovekspeditionen ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling
til kvinder, der får ophold på krisecenter)
Sendt:
20-01-2020 13:11
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0025.png
17. februar 2020
Bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om
social service (psykologbehandling til kvinder, der får
ophold på kvindekrisecenter)
Mødrehjælpen vil gerne takke for muligheden for at komme med bemærkninger til lovforsla-
get.
Mødrehjælpen støtter på det kraftigste, at der ydes bedre hjælp og støtte til voldsudsatte i
Danmark. Det er derfor ubetinget positivt, at regeringen med lovforslaget vil sikre kvinder, der
tager ophold på krisecenter, ret til ti timers psykologbehandling.
Der er i dag store forskelle på den type af tilbud og hjælp, som det enkelte kvindekrisecenter
tilbyder; herunder også faglig kvalificeret rådgivning og/eller behandling af voldens psykiske
følger. For et flertal af voldsudsatte vil volden have markante psykiske følger, der kan udmønte
sig i bl.a. PTSD, angst eller depression. Det er derfor helt centralt, at voldsudsatte får hjælp til
at adressere disse følger, hvilket vil øge den voldsudsattes trivsel, styrke selvbilledet og øge
forældreevnen for dem, der har børn.
Mødrehjælpen kunne imidlertid godt ønske sig, at regeringen fortsatte sit fokus på at styrke
og udbrede ambulante rådgivningstilbud til voldsudsatte - også i denne sammenhæng. Netop
koblingen mellem krisecentre og ambulante tilbud er desværre overset. Således vil det
for
den voldsudsatte, dennes familie og ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv
være mere
fordelagtigt løbende at vurdere, hvilket tilbud den voldsudsatte (og familien) bedst profiterer
af i den givne situation. F.eks. vil voldsudsatte, hvor der ikke længere er sikkerhedstrusler mod
dem og deres situation er stabiliseret, kunne modtage psykologbehandling og anden relevant
støtte ambulant efter ophold på kvindekrisecenter. Men det kræver, at disse tilbud er til stede
for at krisecenteret eller hjemkommunen har mulighed for at visitere den voldsudsatte hertil.
Voldsudsatte, der ikke er i målgruppen for krisecentre eller ikke ønsker at indskrive sig på dis-
se, bør - hvis der er et fagligt dokumenteret behov - have samme ret til psykologisk hjælp,
som personer med ophold på krisecenter. Det er ikke tilfældet i dag, selvom regeringen har
taget initiativer til at sikre en fast finansiering af eksisterende ambulante rådgivningstilbud til
voldsudsatte og voldsudøvere.
Samme billede gør sig gældende for børn, der er udsat for eller vidne til vold i familien. Selv-
om børn, hvis mor tager ophold på krisecenter, efter loven er sikret ret til psykologhjælp, er
det Mødrehjælpens vurdering, at langt fra alle børn på kvindekrisecentre får den hjælp, de
Side 1 af 2
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0026.png
burde være sikret. Desuden står børn fra familier med vold, hvis mor ikke indskrives på kvinde-
krisecenter, helt uden lovsikrede tilbud. Mødrehjælpen mener derfor, at den lovsikrede hjælp
til børn på kvindekrisecentre bør implementeres mere grundigt, samt at børnene får tilbudt
hjælp, også hvis deres mor ikke er på krisecenter, ved at udbrede og finansiere relevante am-
bulante tilbud med psykologbehandling.
Opsummerende støtter Mødrehjælpen lovforslaget og ser det som yderst positivt, at regerin-
gen sikrer en fælles, og højere, standard for den psykologiske hjælp til voldsudsatte på kvin-
dekrisecentre. Mødrehjælpen mener dog, at regeringen til stadighed bør arbejde for, at der
sikres en bredere vifte af lovsikrede, offentlige finansierede tilbud til voldsudsatte voksne og
børn, hvormed voldsudsatte med forskellige behov og ønsker imødekommes på lige fod. En
større bredde og kapacitet i tilbuddene til voldsudsatte er afgørende for, at flere af de knap
60.000 danske mænd og kvinder, der årligt udsættes for fysisk partnervold, det endnu større
antal, der udsættes for psykisk partnervold, og de mere end 30.000 børn, der er vidne til vold i
hjemmet, modtager den relevante hjælp og kan bryde med volden og dens følger.
Spørgsmål til høringssvaret kan stiles til politisk konsulent Jacob Holch via e-mail
[email protected].
Trine Schaldemose
Vicedirektør
Jacob Holch
Politisk konsulent
Side 2 af 2
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0027.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Fredericia, den 23. januar 2020
Sagsnr. 2019-9616
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social ser-
vice (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Offerrådgivningen i Danmark kan tilslutte sig lovudkastet og byder det velkommen, da vi gen-
nem vores arbejde netop ved, hvor stor betydning et psykologforløb og samtaler kan få for
kvindernes mulighed for at bryde et voldeligt forhold og komme videre i livet.
Vi håber også, at ministeren vil overveje samme mulighed for voldsramte mænd, da det også
her er vores erfaring, at behovet er til stede.
Med venlig hilsen
Offerrådgivningen i Danmark
Knut A. Gulbrandsen
Landsformand
1/1
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0028.png
Projekt Q-værk
Netværk for voldsudsatte kvinder
[email protected]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Først og fremmest takker vi for invitationen til at afgive høringssvar vedr. lovforslaget.
29. januar 2020
 
Projekt Q-værk bifalder initiativet om lovpligtigt tilbud om 10 timers psykologbehandling til kvinder,
der får ophold på et krisecenter, særligt at det omfatter alle kvinder uafhængigt af længden af opholdet.
Vi ser derfor lovforslaget som et skridt i den rigtige retning, hvad angår en styrket hjælp til voldsudsatte
kvinder, da vi møder mange kvinder, der efterspørger psykologbehandling uden betaling.
Udbred retten til psykologbehandling
Vi må dog gøre opmærksom på, at retten til psykologbehandling kun hjælper en ganske lille del af den
samlede målgruppe, da flertallet af voldsudsatte kvinder i dag ikke er eller har været på krisecenter. Som
det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, havde kun 2.019 kvinder ophold på et krisecenter i
2018, mens det skønnes, at 38.000 kvinder årligt udsætte for bare fysisk vold (Lev Uden Vold).
I vores netværk kommer mange voldsudsatte kvinder, der ikke har været eller ikke er i kontakt med
krisecentrene. Enten fordi de allerede har etableret sig i ny bolig væk fra voldsudøver, står på venteliste
til et krisecenter eller af andre årsager ikke har behov for ophold på. Fælles for dem er, at de også
efterspørger psykologbehandling samt generel hjælp til at bearbejde den vold, de har været udsat for.
Som følge af det nuværende lovforslag vil der derfor opstå situationer, hvor vi må oplyse en voldsudsat
kvinde om, at hun
kun
kan få den ønskede hjælp, hvis hun indskrives på et krisecenter.
Dette strider i vores optik imod principper om at tilbyde tidlige og mindst muligt indgribende indsatser.
Hvis vi virkelig skal forebygge og sætte effektivt ind mod vold, så burde retten til psykologhjælp gælde
alle voldsramte kvinder – uafhængigt af om de har etableret sig i egen bolig uden ophold på et
krisecenter.
Med det nuværende lovforslag, skal volden allerede være eskaleret, før voldsudsatte kvinder kan få
retten til psykologhjælp, hvilket vi mener er uhensigtsmæssigt og imod den overordnede intension på
socialområdet om tidlige og forebyggende indsatset.
Har I spørgsmål eller kommentarer, er I velkomne til at kontakte os.
På vegne af foreningen,
Birgitte Toft-Petersen, projektleder
 
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0029.png
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0030.png
4. februar 2020
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
&
[email protected]
Sagsnr. 2019 - 9616
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Red Barnet takker for høringsskrivelsen og har følgende kommentarer til ændringsforslaget.
Red Barnet ser positivt på, at kommunalbestyrelsen får pligt til at tilbyde kvinder, der får ophold på
krisecenter efter servicelovens § 109, ti timers psykologbehandling. Det er allerede fastlagt, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde psykologbehandling til alle børn, som ledsager moderen under
dennes ophold i boformer efter denne bestemmelse. Erfaringerne viser, at en indsats for at fremme
omsorgsgiverens trivsel også har stor betydning for, at også barnet kommer i trivsel.
Red Barnet vil dog samtidig gøre opmærksom på den forskelsbehandling, der sker over for børn og
deres omsorgsgiver, hvis det er faderen/manden, som har behov for midlertidigt ophold på en institution
sammen med sine børn på grund af kriser i familien. Dette ophold vil ske efter servicelovens § 110, og i
den situation har hverken børnene eller faderen det samme krav på psykologbehandling. Der er
således indbygget en kønsdiskrimination i loven, som rammer barnet, hvis barnet på grund af vold eller
andre kriser i samlivsforholdet følger med faderen til et midlertidigt opholdssted.
Red Barnet stiller sig gerne til rådighed i forhold til at uddybe kommentarerne til høringen.
Faglig kontaktperson: Psykolog Kuno Sørensen, [email protected], tlf. 25140069
Med venlig hilsen
Johanne Schmidt-Nielsen
Generalsekretær
Red Barnet
Rosenørns Allé 12
1634 København V
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet arbejder i Danmark og flere end 120 andre lande.
Vi redder børns liv. Vi beskytter og styrker dem. Vi kæmper for deres rettigheder.
Vi er Save the Children
verdens førende uafhængige organisation for børn.
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0031.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att:
[email protected]
og
[email protected]
18. februar 2020
Høring om forslag til lov om ændring af social service (Psykologbehandling til kvinder, der
får ophold på krisecenter)
Røde Kors takker for invitationen til at afgive høringssvar om forslag til lov om ændring af social
service. Med lovforslaget skal kommunerne fremadrettet tilbyde ti timers psykologbehandling til
kvinder efter endt ophold på et krisecenter uanset varigheden af opholdet. Tilbuddet skal iværksættes
under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Røde Kors bakker op om regeringens lovforslag og finder det positivt, at voldsudsatte kvinder
gennem psykologbehandling kan få hjælp til at bearbejde voldsoplevelser og få mere overskud til at
finde fodfæste i deres liv. Vi ved, fra vores sociale arbejde med voldsudsatte kvinder og børn, at
overgangen fra krisecenter til et almindeligt hverdagsliv er svær, og at voldens eftervirkninger ofte
rækker langt ud over voldens ophør.
Mange kvinder er på krisecenter flere gange, før det lykkes dem at etablere en ny hverdag. Desuden
er børn, der vokser op i et voldeligt miljø, i en særlig udsat position og har behov for støtte til at
bearbejde deres oplevelser. Gennem vores arbejde med voldsudsatte kvinder og børn oplever vi, at
ved at styrke mødrene, hjælper vi også børnene bedst muligt.
Det er derfor Røde Kors’ forventning,
at lovændringen vil skabe bedre forudsætninger for, at voldsudsatte kvinder kan etablere en ny
hverdag uden vold og få mere overskud til at drage omsorg for deres børn.
Røde Kors hilser det velkomment, at pligten til at udbyde psykologbehandling gælder alle kvinder på
krisecentre, uanset opholdets varighed, da længden af et ophold ikke nødvendigvis hænger sammen
med, hvor traumatiseret kvinden er. Røde Kors finder det positivt, at det tilsigtes, at behandlingen
kan tilbydes hurtigt og ubureaukratisk, og det ikke er egen læge, som skal visitere
psykologbehandlingen. Kvinder på krisecentre har behov for hurtig hjælp for at mindske senfølgerne
af deres oplevelser, hvorfor det er vigtigt, at behandlingen igangsættes hurtigst muligt.
I forlængelse af dette lovforslag vil Røde Kors gerne pege på behovet for psykologhjælp blandt de
kvinder, som modtager behandling i ambulante tilbud. Denne gruppe er også i en udsat position og
vil i høj grad drage nytte af at få tilbudt psykologbehandling foruden den rådgivning og behandling,
de modtager i de ambulante tilbud. Røde Kors foreslår derfor, at der samles op på erfaringerne fra
implementering af den i lovforslaget forslåede rettighed med henblik på at vurdere, hvilke fordele der
vil være ved også at give kvinder i ambulant behandling samme rettighed.
Gør en forskel
RødeKors.dk
1
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0032.png
Røde Kors står naturligvis til rådighed for uddybning af disse bemærkninger.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
RødeKors.dk
2
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0033.png
Til Social- og Indenrigsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 17 februar 2020
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: MNS
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Ifølge Socialstyrelsens evaluering af krisecentertilbuddene udgjorde etniske minoritetskvinder i 2013-
2015 50 % af kvinderne på centrene, og tallet er desværre stigende. Mange af kvinderne på
krisecentrene har været udsat for æresrelaterede vold, hvilket inkluderer alt fra fysisk- eller psykisk
vold til negativ social kontrol og tvangsægteskaber. Det er derfor nødvendigt at kvinderne får den
tilstrækkelige hjælp, de har behov for, og Rådet for Etniske Minoriteter ser med tilfredshed på
lovforslaget. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at den psykologbehandling, der tilbydes
kvinderne, skal udføres af kvalificerede psykologer, der kender til kvindernes problemer. Derudover
er det vigtigt at tilbyde tolkebistand til de kvinder, der ikke mestrer det danske sprog, idet en
behandling ellers vil være formålsløs. Mens det således er positivt, at der gives mulighed for
psykologbehandling, vil Rådet gerne påpege, at kvinderne også kan være meget trængt økonomisk.
Den netop vedtagne L 1550 om midlertidigt børnetilskud hjælper desværre ikke disse kvinder.
Reglerne kræver en fælles folkeregisteradresse, og det er ikke altid muligt at ændre børnenes
folkeregisteradresse til trods for, at de bor på centrene med deres mor. Ifølge den tidligere nævnte
rapport har 59 % af kvinderne på krisecentrene børn. Disse kvinder er i højere grad på
kontanthjælp og har et lavere uddannelsesniveau end kvinder uden børn på krisecentrene.
Udgangspunktet er, at kvinder betaler for opholdet gennem deres arbejdsindtægt, pension,
kontanthjælp eller anden indtægt. Børn af kvinder på krisecentre har ofte brug for yderlige hjælp,
og det er derfor problematisk, at de ikke får gavn af det midlertidige børnetilskud.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0034.png
18. februar 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling
til kvinder, der får ophold på krisecenter)
Rådet takker for muligheden for at afgive bemærkninger til ovennævnte udkast.
Rådet kan kun bakke op om bestræbelsen på at forbedre vilkårene for kvinder, der har været
udsat for vold i nære relationer. I den forbindelse er adgangen til psykologhjælp et vigtigt
bidrag.
Rådet bemærker i øvrigt, at servicelovens § 109 kun omfatter kvinder. Det bemærkes, at
mænd, der er udsat for vold i nære relationer, også kan have behov for psykologhjælp.
Med venlig hilsen
Vibe Klarup
Formand
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0035.png
Social- og Indenrigsministeriet
J.nr. 2019-9616
Doknr.190096
Att.
[email protected]
kopi til
[email protected]
17-02-2020
Høringssvar over Forslag til Lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter).
SAND
- De Hjemløses Landsorganisation skal hermed takke for det
fremsendte høringsmateriale.
Som udgangspunkt har vi ingen bemærkninger til fremsendte lovforslag, da en
ret til psykologbehandling for kvinder i krise er både fagligt og menneskeligt
berettiget.
SAND ser store sammenfald mellem målgrupperne på henholdsvis
kvindekrisecentre og forsorgshjem, som historien også bevidner. De var under
samme paragraf i flere år. Begge målgrupper har komplekse og sammensatte
problemstillinger.
Hjemløshed kan ligesom vold være en traumatisk oplevelse. Derfor anbefaler
SAND, at man giver samme ret til psykologbehandling til hjemløse på
forsorgshjem, som på kvindekrisecentrene.
I SAND oplever vi at rigtig mange hjemløse efterspørger psykologhjælp, men
kommunerne giver det meget sjældent.
I samme moment kan SAND blot drømme om at forsorgshjem og herberg
landet over modtager samme økonomiske vitaminindsprøjtning, som det har
været tilfældet med tilførslen af midler på § 109 området, og som det er nu
igen med uddelingen af reserven. Hjemløse har for langt de fleste
vedkommende brug for samme helhedsorienterede og koordinerende hjælp
som kvinder i krise.
Uden at skulle lyde som den forsmåede lillebror, er presset på herberger og
forsorgshjem (§ 110) mindst lige så stort som på kvindekriseområdet. Det er
f.eks. nærmest umuligt at finde en § 110 plads i hovedstadsområdet.
Venlige hilsner
René Nielsen
Socialrådgiver og Udviklingskonsulent
SAND- De hjemløses Landsorganisation
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0036.png
Børne- og Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att:
[email protected]
kopi til
[email protected]
6. februar 2020
Høringssvar vedr. forslag om at forpligte kommunen på at tilbyde kvinder med
ophold på et krisecenter psykologbehandling
Overordnede bemærkninger
Selveje Danmark har den 20. januar 2020 modtaget et udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter). Selveje Danmark
har med interesse læst forslaget og bakker helt og fuldt op om forslaget.
Socialstyrelsen har påvist, at knap halvdelen af kvinderne på landets krisecentre har symptomer på
Posttraumatisk Stresstilstand (PTSD) på grund af den vold, der er begået imod dem. Derfor er det helt
essentielt, at voldsramte kvinders tilbydes psykologbehandling til at få bearbejdet traumer.
Specifikke bemærkninger til forslaget
Vedr. § 109 indsættes stk. 9
Selveje Danmark finder det særdeles positivt og helt nødvendigt for at hjælpe voldsramte kvinder
effektivt, at kommunerne forpligtes til at tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder, der har haft
ophold på et krisecenter efter servicelovens § 109.
Selveje Danmark foreslår, at det præciseres i forslaget, at psykologbehandlingen kan bruges fleksibelt,
så behandlingen også kan være en del af efterforsorgen for at forhindre tilbagefald.
Afsluttende bemærkninger
Selveje Danmark har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm
Chefkonsulent, Selveje Danmark
Mail: [email protected]: 41 87 08 04
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0037.png
Socialpædagogerne
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Mail:
[email protected]
i kopi til
[email protected]
Brolæggerstræde 9
1211 København K
Telefon 72 48 60 00
Fax 72 48 60 01
Email: [email protected]
17-02-2020
Høring af udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Socialpædagogerne har i et brev af den 20. januar 2020 modtaget invitation til at komme med
bemærkninger til forslag om psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
kvindekrisecenter.
Socialpædagogerne takker for invitationen til at afgive høringssvar. Vi ser positivt på
ændringsforslaget og anerkender, at Folketinget arbejder på at forbedre hjælpen til voldsramte
kvinder.
Det er ikke rimeligt, at voldsramte kvinder selv skal betale for at bearbejde de traumer, de har
fået påført af andre. 44 pct. af kvinderne på de danske kvindekrisecentre viser symptomer på
PTSD, forvoldt af den psykiske og/eller fysiske vold, der er udøvet af deres ægtefælle,
samlever eller familiemedlemmer. Derfor er de ti timers psykologhjælp, som
kommunalbestyrelsen skal tilbyde kvinder på krisecenter, helt uundværlige for, at kvinderne
kan blive fri for symptomer og få startet deres liv op på ny
både til gavn for dem selv og
deres eventuelle børn.
Socialpædagogerne vil gerne understrege vigtigheden af, at psykologhjælpen bliver foretaget
af en psykolog med særlig viden og kompetencer omkring vold og kendskab til målgruppens
særlige problematikker og voldens kompleksitet.
Derudover er det positivt, at ikke-afholdte psykologsamtaler kan afholdes efter endt ophold, da
de kan bidrage til at fastholde den enkeltes gode udvikling og undgå tilbagefald. Det er dog
vigtigt, at tilrettelæggelsen af de resterende samtaler baserer sig på en social- og
psykologfaglig vurdering, og at de kan tilrettelægges løbende, når behovet er der.
Udover psykologhjælpen bør der være opmærksomhed på, at krisecenteret sammen med
kommunen sikrer, at kvinden og eventuelt børnene får tilbudt yderligere relevant socialfaglig
støtte efter endt ophold, så hun får færdigbearbejdet traumer, og kan koncentrere sig om at
komme på fode igen, samt være en tilstedeværende og støttende mor for hendes eventuelle
børn. Herunder er det vigtigt at være opmærksom på at bryde den sociale arv for børnene.
Socialpædagogerne står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående måtte give anledning til
spørgsmål.
Venlig hilsen
Verne Pedersen
Forbundsnæstformand
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0038.png
Social- og Indenrigsministeriet
Att: Sara Rasmussen
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Dato:
10-02-2020
Sagsnr:
00.15.00-A00-10-20
Høringssvar til forslag om ændring over af lov om social service (psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Lovforslaget indeholder forslag om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbe-
handling af autoristeret psykolog til kvinder, der får ophold i boformer efter lov om social service §
109 stk. 1. Behandlingen skal iværksættes uanset opholdets varighed og skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbart forlængelse heraf.
Socialtilsyn Hovedstaden er overordnet positiv over for forslaget.
Socialtilsynet bemærker, at kommunernes forpligtigelse til, at tilbyde autoriseret psykologbehand-
ling til kvinder kan medfører, at nogle kvindekrisecentre vil vælge, at ansætte egen autoriseret
psykolog. Ansættelse af egen autoriseret psykolog, kan få betydning for krisecenterets budget,
eftersom de vil få en højere udgift til personaleomkostninger, der skal dækkes ind over taksten.
På baggrund heraf, forventer Socialtilsyn Hovedstaden, at krisecentre der ansætter egen autori-
steret psykolog, skal indsende et nyt og retvisende budget, der herefter skal godkendes af Soci-
altilsynet. Endelig forventer Socialtilsyn Hovedstaden, at ansættelse af egen psykolog vil få be-
tydning for taksten, der vil ændre sg i løbet af budgetåret.
Venlig hilsen
Malene Larsen
Socialtilsyn Hovedstaden
www.socialtilsyn.frederiksberg.dk/
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0039.png
Social og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
11. februar 2020
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service
(psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter)
Socialtilsyn Midt takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkast til forslag til lov
om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
kvindekrisecenter).
Socialtilsyn Midt foreslår, at kravene til psykologens faglighed præciseres, idet fagområdet
fordrer højt specialiseret hjælp til såvel kvinder som børn. En overvejelse kunne være, at
psykologen samarbejdede med andre fagpersoner, eks. en specialiseret socialrådgiver, da
det er vigtigt at skal have et omfattende og indgående kendskab til en række fagområder
herunder viden om henvisnings- og behandlingsmuligheder samt juridisk indsigt i familieret
og forvaltningsret.
Venlig hilsen
Karina Høimark Hjermitslev
Jurist
Karina Høimark Hjermitslev
Direkte tlf: 29 12 37 94
[email protected]
Socialtilsyn Midt
Papirfabrikken 38, 8600 Silkeborg
Søvej 1 · 8600 Silkeborg
Tlf.: 89 70 10 00
www.silkeborg.dk
L 173 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social- og indenrigsministeren
2177471_0040.png
Hjørring Kommune
Socialtilsyn Nord
Social- og indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
Postadresse:
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 7233 6930
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Den 17-02-2020
Sagsnr.: 00.01.00-A50-4-14
Sagsnr. 2019-9616 – Høring over udkast til forslag til lovændring af lov om
social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på
kvindekrisecenter)
Social- og Indenrigsministeriet sendte den 20. januar 2020 udkast til forslag til Lov
om ændring af lov om social service i høring hos blandt andet Socialtilsyn Nord,
Hjørring Kommune.
Socialtilsyn Nord takker for denne lejlighed til at afgive høringssvar.
Socialtilsyn Nord tager, på baggrund af det fremsendte, udkastet til efterretning og
har ingen kommentarer til udkastet i øvrigt.
-o0o-
Har I spørgsmål til ovenstående, er I velkomne til at kontakte jurist Lene Skougaard
Magle på telefon 72 33 69 38 eller på mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Sigrid Fleckner
Tilsynschef