Til lovforslag nr.
L 172
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. april 2020
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om
naturgasforsyning
(Bemyndigelse til midlertidig fravigelse af frister og andre betingelser som følge af covid-19)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det
kan vedtages ved 3. behandling.
2. Indstillinger
[Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance støtter lovforslaget. Par‐
tierne havde gerne set, at ministeren på et tidligere tidspunkt
havde vidst, at det ville blive nødvendigt at udskyde visse
frister på sit område. Så havde Folketinget ikke behøvet at
behandle lovforslaget som hastelovgivning.
Med lovforslaget lægges der op til, at ministeren får en
lang række beføjelser. Venstre, Dansk Folkeparti, Det Kon‐
servative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance har
principielt betænkeligheder ved, at ministeren får så vide be‐
føjelser. Når vi alligevel kan støtte lovforslaget i sin nuvæ‐
rende form, skyldes det, at regeringen har tilkendegivet, at
det er nødvendigt i lyset af den aktuelle situation. Derfor er
det også vores forventning, at når ministeren anvender befø‐
jelserne, holdes Folketinget orienteret herom.
Desuden er det meget væsentligt, at Energistyrelsen sik‐
rer, at der sker en hurtig sagsbehandling af de ansøgninger,
styrelsen allerede har modtaget om støtte til energi produce‐
ret ved anvendelse af biogas. Derfor er det også betryggen‐
de, at ministeren i en mail af 22. april 2020 oplyser: »Ener‐
gistyrelsen behandler som udgangspunkt ansøgningerne i
den rækkefølge, de modtages. Sagsbehandlingen af de alle‐
rede modtagne ansøgninger afventer naturligvis ikke hver‐
ken den gældende ansøgningsfrist d. 1. maj eller den nye
frist d. 1. juli. Sagsbehandlingen vil foregå så hurtigt som
muligt, og sagsbehandlingstiden for den enkelte ansøgning
forlænges ikke som følge af udskydelsen af ansøgningsfri‐
sten.« Ministeren har endvidere bekræftet dette i svaret på
spørgsmål 11 til lovforslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. april 2020 og var til 1.
behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsy‐
ningsudvalget.
DokumentId
Journalnummer