Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 til L 170, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
stillet den 29. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 4 til L 170
”Vil
ministeren redegøre for, om lastbil- og busbranchen indirekte kan blive givet et uhensigtsmæssigt
incitament til at eftermontere et partikelfilter for at kunne køre i visse miljøzoner frem for at investere
i nyt, mere miljøvenligt materiel?”
Svar
Cowi anslår i deres analyse af konsekvenser ved miljøzoner, at kravene primært vil blive opfyldt ved, at
der skiftes til nyt eller nyere køretøjer, da det i de fleste tilfælde vil være det billigste alternativ for
vognmændene. Det kan både ske ved, at vognmændene anvender deres nyeste køretøjer, når de skal
løse opgaver i en miljøzone og ved indkøb af nyt materiel.
Eftermontering af partikelfiltre er en mulighed, hvor udskiftning af køretøjer bliver uforholdsmæssigt
dyrt. Det kan for eksempel være på specialkøretøjer med en dyr opbygning.
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk