Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 24 til L 170, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
stillet den 13. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 24 til L 170
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Miljøstyrelsen vurderer dispensationsansøgninger, og om de
samlede udgifter inklusiv eftermontering af filtre indgår i Miljøstyrelsens vurdering af
dispensationsansøgninger?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, der oplyser:
”Den hidtidige
dispensationspraksis for lastbiler og busser vil som udgangspunkt videreføres, hvilket
også fremgår af lovforslagets bemærkninger. Her gives der dispensation i tre hovedkategorier:
Der er tale om et unikt specialkøretøj, der kun kører i miljøzonerne få dage om året, samt hvor
prisen for at montere et filter er væsentligt højere end den gennemsnitlige filterpris.
Omkostningerne for partikelfilter, som medtages i vurderingen, inkluderer prisen for selve
partikelfilteret og montering af dette.
I tilfælde, hvor montering af et filter er teknisk umuligt på grund af køretøjets særlige
konstruktion eller anvendelse, og der foreligger andre særlige omstændigheder, herunder bl.a. at
køretøjet kun anvendes i begrænset omfang inden for miljøzonerne.
Hvor en offentlig aktivitet af samfundsmæssig interesse ikke kan gennemføres, fordi ansøgeren
ikke har mulighed for at overholde miljøzonekravene.
Endvidere vil der i en overgangsfase kunne gives midlertidige dispensationer til ejere, der er atypisk
hårdt ramt.”
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk