Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2020-8033
Den 1 8. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 6 til L 1 7 0, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
stillet den 6. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai V illadsen (EL).
Spørgsm ål nr. 16 til L 17 0
”Som
lov forslaget er udformet, forekommer slettefristen noget u klar i de tilfælde, hv or billeder skal
bruges i dokumentationsøjemed v ed bødeforlæg og ev entuel retssag. V il ministeren medvirke til, at der
her anføres præcise regler for sletning, og v il ministeren i benægtende fald y de teknisk bistand til at
udarbejde et ændringsforslag med bemærkninger, som f.eks. fastlægger, at data skal slettes senest en
uge efter, at bøden er betalt eller retssagen er afsluttet?”
Sv ar
Lov forslaget indeholder ikke regler om slettefrister i de tilfælde, hv or billeder skal bruges i
dokumentationsøjemed v ed administrative bødeforlæg eller ved en eventuel retssag. I sådanne tilfælde
v il det v ære den almindelige forvaltningsret, herunder bl.a. offentlighedsloven, arkivloven og de
databeskyttelsesretlige regler og principper, der reguler er forholdet.
Efter disse regler er udgangspunktet, at offentlige myndigheder i almindelighed ikke er berettiget til at
slette dokumenter m.v., der indgår i en sag, men derimod er forpligtet til at gemme dem. Sagsakter v il
ty pisk indeholde oplysninger om tid, sted og køretøjets registreringsnummer. Dette betragtes som
personoplysninger. Billedet er sløret, og det er alene nummerpladen, der fremgår på billedet af
køretøjet. En sletning, der udelukkende omfatter billedet, v il således ikke reducere mængden af
informationer eller personoplysninger, der er tilbage i sagen.
Miljø- og Fødev areministeriet v urderer, at det v il v ære uhensigtsmæssigt at fastsætte særlige
slettefrister i de næv nte tilfælde, hvor oplysningerne v il kunne blive relevante og v æsentlige i en
længere periode i forbindelse med klager eller i genoptagelsestilfælde.
Som det fremgår v il det ønskede ændringsforslag indebære væsentlige fravigelser af
forv altningsrettens almindelige ordning. Æ ndringsforslaget v il endvidere forudsætte y derligere
analy ser og konsekvensberegninger, der ikke er foretaget i forbindelse med lovforslagets tilblivelse , og
som ikke har v æret mulige at gennemføre inden for fristen af besv arelsen af spørgsmål et.
På det foreliggende grundlag anmodes spørgeren om at præcisere ændringsforslagets nærmere
indhold, såfremt der fortsat ønskes lovteknisk bistand hertil, hvorefter der v il ydes bistand til et
sådant.
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
Mi l jø- og Fødev areministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
•
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
•
•
w ww.mf vm.dk