Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170
Offentligt
2193055_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-8033
Den 18. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 til L 170, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af trinkrav for lastbiler og busser)
stillet den 6. maj 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 15 til L 170
”Som
lovforslaget er udformet, forekommer slettefristerne som upræcise, når der skal foretages
manuel behandling og når det handler om udenlandske køretøjer. Vil ministeren medvirke til, at der
her anføres præcise regler for sletning, og vil ministeren i benægtende fald yde teknisk bistand til at
udarbejde et ændringsforslag med bemærkninger, som f.eks. fastlægger, at data skal slettes enten efter
1 måned, dog senest en uge efter at den pågældende sag er afklaret, det vil sige, at myndighederne har
op til 1 måned til at klarlægge, om en sag, der kræver manuel behandling eller handler om et
udenlandsk køretøj, opfylder reglerne?”
Svar
Jeg har drøftet spørgsmålet med transportministeren, og vi er enige om, at databeskyttelse har været
et grundlæggende paramenter for design af det digitale håndhævelsessystem for miljøzoner.
Størstedelen af de nummerpladebilleder, der tages af systemet, slettes inden for få sekunder. Det
gælder især for de danske køretøjer, hvor data indhentes fra Køretøjsregisteret (det såkaldte DMR) til
at vurdere, om køretøjet opfylder kravene for kørsel i miljøzonen. For så vidt angår de udenlandske
køretøjer, vil der være en større procentdel, der skal vurderes ved kontakt med udenlandske
motorregistre, hvilket forventes at kunne tage op til 10 dage. For både udenlandske og danske
køretøjer vil der være nummerpladebilleder, som systemet ikke kan læse automatisk. Det drejer sig om
ca. 1,5-2 pct. af billederne. I disse tilfælde skal billederne vurderes manuelt.
Databeskyttelsesforordningen indeholder et krav om, at personoplysninger skal opbevares på en sådan
måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personoplysninger behandles. Der er ikke i
databeskyttelsesforordningen fastsat frister for, hvor længe personoplysninger må opbevares.
Opbevaring af billeder af nummerplader skal leve op til databeskyttelsesforordningens krav.
Vi er enige i, at der skal være klare retningslinjer for, hvornår billeder af nummerplader slettes. Frister
for sletning af billederne er beskrevet i lovbemærkningerne til § 17 a, stk. 2, i lov om Sund og Bælt
Holding A/S, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, på side 38 og 39.
Det fremgår således af lovbemærkningerne, at i de tilfælde, hvor der foretages en manuel behandling
af billedet af nummerpladen, vil Sund og Bælt Holding A/S slette billedet inden for en periode på op til
60 dage og snarest muligt efter, at det ved den manuelle behandling er konstateret, at køretøjet
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 170 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om slettefrister, når der skal foretages manuel behandling, og når det handler om udenlandske køretøjer, til miljøministeren
overholder kravene for at køre i miljøzonen. Det fremgår endvidere, at billederne af udenlandske
køretøjer slettes, når det er konstateret, at vedkommende overholder reglerne, hvilket forventes at
kunne ske inden for 10 dage. Hvis billedet af det udenlandske køretøjs nummerplade kræver manuel
behandling, vil billedet blive slettet inden for de 60 dage, med mindre det viser sig, at køretøjet ikke
overholder kravene.
De 60 dage er en absolut frist for, hvor længe oplysningerne, for så vidt angår køretøjer, som opfylder
reglerne for at køre i miljøzonerne, kan opbevares i Sund og Bælt Holding A/S’ systemer. Forslaget om
60 dage skal også ses i sammenhæng med, at også Miljøstyrelsen skal have mulighed for at vurdere,
om køretøjerne overholder reglerne, inden billederne slettes i Sund og Bælt Holding A/S’ systemer.
Det bemærkes, at nummerpladegenkendelsessystemet automatisk vil sløre evt. billeder af fører eller
passagerer, som måtte være kommet med på billedet af køretøjets nummerplade.
Sund og Bælt Holding A/S har endnu ikke erfaringer med at indhente oplysninger om køretøjsejere
hos udenlandske myndigheder i forbindelse med miljøzoneordningen. Sund og Bælt Holding A/S ved
derfor heller ikke, hvor lang tid det vil tage at indhente de relevante oplysninger, herunder om det i
enkelte tilfælde vil være nødvendigt at gå ud over de 10 dage. Det vurderes derfor ikke at være
hensigtsmæssigt at fastlægge absolutte frister for indhentelse af oplysninger om udenlandske
køretøjer, før vi har fået erfaringer med ordningen.
Det er vores vurdering, at fristerne for sletning af billederne er klart beskrevet i lovbemærkningerne,
og at der således ikke er behov for et ændringsforslag. Hvis der fortsat er et ønske om ændringsforslag,
medvirker vi gerne til udarbejdelsen.
Det vurderes derfor ikke at være hensigtsmæssigt
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
2