Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170 Bilag 8
Offentligt
2184956_0001.png
Miljøminister Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholsgade 12
1216 København K
København, den 22. april 2020
Fremrykning af frister i L170 om miljøzoner
Kære miljøminister Lea Wermelin
Den 16. april fremsatte du lovforslag vedr. digital håndhævelse af miljøzoner og ændring af
trinkrav for lastbiler og busser.
Dansk PersonTransport har i høringssvaret til det oprindelige lovforslag kvitteret for fjernelsen
af den uhensigtsmæssige datogrænse, som medførte, at de vognmænd der havde været
frontløbere i den grønne omstilling og købt en Euro 5 bus inden det blev et lovkrav blev
straffet. Vi er stadig positive overfor, at denne datogrænse er fjernet.
Dansk PersonTransport er imidlertid bekymrede over den ændring af lovforslaget, der betyder
en fremrykning af ikrafttrædelsesdatoen for trin 2 til Euro 6 med 6 måneder til 1. januar
2022.
Dansk PersonTransport vil gerne bemærke, at ændringen vil have stor økonomisk konsekvens
for de busvognmænd, som dermed får et halvt år mindre til at foretage de nødvendige
tilpasninger af deres forretning.
De danske busvognmænd og særligt turistbusvognmændene står midt i den største
økonomiske krise nogensinde, hvor ordrebogen er reduceret til nul med øjeblikkelig virkning
fra medio-marts og uden klar udsigt til genåbning og genrejsning af turisterhvervet.
Vognmændene lider således allerede økonomisk på grund af corona-krisen, og en investering
for at leve op til nye og skrappere miljøzonekrav et halvt år tidligere vil derfor ikke kunne
honoreres af mange vognmænd.
Det er en overordentlig vanskelig situation for hele busbranchen, og Dansk PersonTransport
vil derfor kraftigt opfordre regeringen til at fastholde den oprindelige ikrafttrædelsesdato den
1. juli 2022 for Euro 6-kravet.
Med venlig hilsen
Michael Nielsen
Administrerende direktør