Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170 Bilag 7
Offentligt
2184221_0001.png
Miljøminister Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K.
Deres ref.:
Vor ref.: SBP
Dato: 23.3.2020
Udsættelse af ikrafttræden af skærpede krav til køretøjer i miljøzoner og forhold for
specialkøretøjer
Kære Lea Wermelin,
Det danske samfund er i øjeblikket voldsomt påvirket af coronakrisen, som er en økonomisk og
praktisk udfordring for mange erhverv, herunder også for danske vognmænd.
Vi har tidligere været i kontakt angående miljøzonerne, og jeg vil nævne, at der er stor glæde blandt
vognmændene over, at du har taget initiativ til at ligestille alle dieselkøretøjer med Euro5-motorer i
forhold til skærpelsen af miljøzonerne den 1. juli i år. Mange vognmænd har været i gang med at
forberede sig på de nye krav ved at indkøbe nyt materiel eller montere filtre på eksisterende lastbiler.
Med coronakrisen er denne indsats imidlertid blevet bremset, fordi vognmændene har fået akutte
udfordringer, og fordi aftalte besøg af teknikere, der kan rådgive om filtre og opbygninger m.v.,
aflyses med begrundelse i epidemien.
Derfor vil DTL foreslå, at de skærpede miljøzonekravs ikrafttræden udsættes, så vognmændene gives
bedre tid til at forberede sige på kravene.
Særlige udfordringer for vognmænd med specialkøretøjer
Samtidig vil jeg gøre opmærksom på, at de kommende skærpede krav til køretøjer i miljøzoner udgør
en særlig stor belastning for den begrænsede gruppe af vognmænd, som har specialkøretøjer.
Specialkøretøjer er lastbiler med særlige opbygninger, eksempelvis slamsugere, kraner og flyttebiler.
De er dyre i anskaffelse, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt
færre årlige km og lever derfor markant længere. En slamsuger koster eksempelvis typisk 3-4 mio. kr.,
har en leveringstid på 1 år og kan have en levetid på op til 20 år.
Vognmænd med specialkøretøjer er dermed langt hårdere udfordret af de skærpede miljøzoner end
andre vognmænd, og DTL ønsker, at der tages hensyn til specialkøretøjerne i lovgivningen eller i
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 170 - 2019-20 - Bilag 7: Kopi af henvendelse af 23/3-20 fra DTL - Danske Vognmænd til miljøministeren om udsættelse af ikrafttræden af skærpede krav til køretøjer i miljøzoner og forhold for specialkøretøjer
2184221_0002.png
Miljøstyrelsens dispensationspraksis, som DTL kan forstå er ved at blive fastlagt. En forceret udfasning
af velfungerende specialkøretøjer vil medføre et betydeligt værditab, og den miljømæssige effekt af
en målrettet lempelse for specialkøretøjer vil være begrænset, fordi køretøjerne tilbagelægger få
årlige km.
Miljøzonelovgivningen giver mulighed for, at ældre køretøjer kan få adgang til miljøzonerne, hvis de
har et effektivt partikelfilter, og der kan ligeledes søges dispensation fra miljøzonekravene hos
Miljøstyrelsen. Nogle specialkøretøjers opbygninger betyder, at det ikke er teknisk muligt at montere
et filter. På andre specialkøretøjer, hvor der er plads til at montere et filter, kan lastbilens typiske
arbejdsfunktion betyde, at det er uhensigtsmæssigt at montere et filter. Det gør sig fx gældende for
slamsugere og kraner, der har arbejdsfunktioner, hvor motoren kører ved lave omdrejninger og
filteret stopper til, fordi det ikke opnår en tilstrækkelig arbejdstemperatur. Nogle af de store
lastvognsfabrikanter fraråder decideret, at der eftermonteres partikelfiltre, fordi partikelfiltrene kan
forstyrre den avancerede motorstyring.
Der er sket en stor teknologisk udvikling af motorerne. DTL mener ikke, at man kan basere sig på
erfaringerne med eftermontering af partikelfiltre, som foregik for mere end 10 år siden på køretøjer
med langt mindre avanceret fabriksmonteret efterbehandlingsudstyr af udstødningsgassen og
tilhørende motorstyring, end det som i dag findes på Euro 4 og Euro 5 motorer.
I sin behandling af dispensationsansøgningerne vil Miljøstyrelsen bl.a. tage højde for, om der
foreligger erklæringer fra filterleverandører om, at filtermontering ikke er teknisk muligt. Desværre
oplever nogle vognmænd, at filterleverandørerne lover for meget og er villige til at montere filtre på
lastbiler på trods af lastvognsfabrikanternes advarsler og selvom lastbilen har en arbejdsfunktion, der
gør, at filteret næppe vil fungere i praksis. Det kan i værste fald føre til motorhavari, som ikke dækkes
af forsikringen.
DTL vil fremhæve dette misforhold mellem vognmand og filterleverandør og vil opfordre til, at
Miljøstyrelsen lægger stor vægt på lastbilfabrikanternes erklæringer om, hvilke lastbilmodeller, der
ikke bør eftermonteres med filter og tager hensyn til vognmændenes praktiske erfaringer med
eftermontering af filtre på specialkøretøjer.
Med venlig hilsen
Erik Østergaard
Administrerende direktør
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu