Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 170 Bilag 3
Offentligt
2179671_0001.png
Miljøminister Lea Wermelin
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K.
Deres ref.:
Vor ref.: SBP
Dato: 21.4.2020
Fremrykning af frister i Lovforslag L170 om miljøzoner
Kære Lea Wermelin,
Du fremsatte den 16. april lovforslag om miljøbeskyttelsesloven vedrørende miljøzoner, herunder
indførsel af digital kontrol af miljøzonekravene. DTL er opmærksom på, at lovforslaget indeholder
nogle problematiske skærpelser i forhold til den version af lovforslaget, som Miljø- og
Fødevareministeriet oprindelig udsendte i høring.
Lovforslaget lægger således op til at fremrykke ikrafttræden af trin 2 i skærpelsen af miljøzonerne
med �½ år til den 1. januar 2022, ligesom kravet til køretøjets 1. registreringsdato strammes med 1 år,
så køretøjerne tidligst må være registrerede 1. gang den 1. januar 2015 eller skal have monteret et
partikelfilter.
DTL vil påpege, at ændringen vil udgøre et stort problem for mange vognmænd, der vil have
væsentlig kortere tid til at omstille sig, end de oprindelig var blevet stillet i udsigt. Skærpede
miljøzonekrav bør indføres med en frist på flere år, og med fremrykningen af trin 2 gives
vognmændene for lidt tid til den nødvendige omstilling. Det medfører værditab for samfundet og
ekstra omkostninger for vognmanden.
Den korte frist udgør et særligt stort problem for vognmænd med specialkøretøjer. Specialkøretøjer
er lastbiler med særlige opbygninger, eksempelvis slamsugere, kraner og flyttebiler. De er dyre i
anskaffelse, har lange leveringstider, kører i sammenligning med andre lastbiler langt færre årlige km
og lever derfor markant længere.
Vognmænd med specialkøretøjer er dermed langt hårdere udfordret af de skærpede miljøzoner end
andre vognmænd, og hvis fremrykningen af ikrafttræden fastholdes, vil DTL opfordre til, at der tages
hensyn til specialkøretøjerne med en målrettet lempelse i lovgivningen eller gennem retningslinjerne
for Miljøstyrelsens dispensationspraksis.
Eftermontering af filtre på Euro4 og Euro5-motorer er omstridt, og nogle vognmænd med
specialkøretøjer har allerede dårlige erfaringer med eftermontering af filtre på køretøjer med typiske
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu
L 170 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 21/4-20 fra DTL - Danske Vognmænd om fremrykning af frister
2179671_0002.png
kørselsmønstre, hvor motoren ikke opnår tilstrækkelig driftstemperatur til at holde filteret rent.
Nogle af de toneangivende lastvognsfabrikanter fraråder direkte eftermontering af filtre på Euro4- og
Euro5-motorer, og det er DTLs indtryk, at filterleverandørerne på den anden side er alt for
optimistiske i deres vurderinger af, om det er hensigtsmæssigt at montere filtre.
Vi må forudse, at Danmark står over for en økonomisk krise som følge af corona-epidemien. En
økonomisk krise vil erfaringsmæssigt vanskeliggøre omstillingen, da antallet af naturlige fornyelser
dvs. ny registreringer af Euro6-køretøjer vil falde betydeligt (muligvis halveres eller mere). Det vil ske
som følge af fald i efterspørgslen efter godstransporter og som følge af vanskeligheder med
finansiering af selvsamme køretøjer.
Transporterhvervet bidrager gerne, og den løbende udskiftning til senest Euro6-køretøjer har været
en stor miljømæssig succes. Den oprindeligt fastsatte stramning pr. 1. juli 2022 var inden for rammen
af det mulige og fornuftige. Det er stærkt problematisk med en yderligere stramning af en i forvejen
økonomisk og krævende omstilling af transporterhvervet på et tidspunkt, hvor vi er på vej mod en
økonomisk krise. De nye stramninger vil sammen med den økonomiske krise lægge et alvorligt pres
på transporterhvervet og svække erhvervet i forhold til at kunne bidrage til forsyningskæden og den
økonomiske genopretning.
Vi står i en ny og vanskelig situation, og DTL vil derfor kraftigt opfordre til at fastholde
ikrafttrædelsesdatoen for trin 2 til 1. juli 2022 og kravet til 1. registreringsdato til 1. januar 2014, eller
at der i det mindste laves en løsning for specialkøretøjerne.
Med venlig hilsen
Erik Østergaard
Administrerende direktør
Kopi af brevet er sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg og Transportudvalg.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
1270 København K
Tel. 7015 9500
[email protected]
www.dtl.eu