Høringssvar til journalnummer 2019-20525: Udkast til lovforslag om digital
håndhævelse af miljøzoner
Purefi er meget positiv overfor den digitale registrering af køretøjer, men er stærk uenig i ændring af
kravet om partikelfiltre hvad Euro 5 køretøjer angår. Dette vil give en klar forringelse af luftkvaliteten i
miljøzonerne.
Kravet om eftermontering af partikelfiltre blev vedtaget for under 1 år siden pga. ønske om bedre
luftkvalitet i miljøzonerne og allerede inden loven træder i kraft ønsker regeringen at fjerne kravet om
partikelfiltre på de først registrerede Euro V køretøjer. Begrundelsen om at alle Euro V køretøjer skal
behandles ens er langt fra et tilfredsstillende argument, da baggrunden for dette lovkrav var at mindske
partikelforureningen. Det er derfor helt naturligt at opdele Euro 5 køretøjerne efter dato, og derfor
giver nuværende lovforslag rigtig god mening som det er i dag. De køretøjer som er registreret tidligst
af Euro 5 køretøjerne er også de køretøjer som har forurenet længst på de danske veje og må derfor
være de køretøjer der skal eftermonteres med partikelfiltre først. Datoopdeling uanset Euronorm er
meget almindeligt indenfor f-eks- miljøafgifter på biler/varevogne. Samme euronormer takseres
forskelligt, dvs. det ene køretøj kan være dobbelt så dyr i miljøafgift som det andet hvis det blot er
registreret en dag senere.
Som dansk partikelfilterproducent er vi er stærkt forundret over dette tiltag fra regeringens side. Vi har
fået en del forespørgsler på eftermontering af filtre, en mindre del har endda taget skridtet fuldt ud og
har allerede eftermonteret partikelfiltre for at køre lovligt i miljøzonerne. Vores kunder ser ikke de
samme problemer med eftermontering af partikelfiltre som andre med særlige interesser. En stærk
gruppe bestående af en interesseorganisation for vognmænd har efter vores opfattelse presset dette
ændringsforslag igennem med faktuelt forkerte påstande. Vi hører også påstande om eftermontering
af partikelfilter ikke er muligt, men dette er også faktuelt forkert, da vi har udviklet filtre som helt
problemfrit kan eftermonteres på både Euro IV, Euro V samt EEV køretøjer. Disse projekter er endda
støttet af Miljøstyrelsen og Miljøstyrelsen er derfor fuldt ud bekendt med resultaterne og at
teknologien fungerer meget fint på både Euro 4 samt Euro 5.
Eksisterende lovkrav giver rigtig god mening som det er pga:
•
Euro 4 køretøjer udgør en forsvindende lille del af køretøjsflåden i Danmark, hvorfor kun at
omfatte Euro 4 stort set ikke vil give nogen mærkbar forbedring af luftkvaliteten. Det drejer som
om måske maksimalt 50-100 køretøjer som reelt vil have behov for eftermontering af
partikelfilter jf. kravet for trin 1.
Euro 5 køretøjer forurener præcis lige så meget mht. partikler som Euro 4, derfor giver det ikke
mening når det påstås at Euro 5 er mere miljøvenlige, dette passer ikke da grænseværdierne er
de samme.
•