Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 169 Bilag 4
Offentligt
2178455_0001.png
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Forlængelse
af 12-månedersperioden i 225-timersreglen som følge af covid-19)
(L 169)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
»Forslag
Til
lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
sygedagpenge
(Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19, forlængelse
af perioder, der ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v. og udvidelse af perioden, hvor der
sker en midlertidig forlængelse af sygedagpengeperioden)«.
[Titlen omfatter også ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge]
Nye paragraffer
2)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts 2020, som ændret ved § 1 i
lov nr. 701 af 8. juni 2018, § 7 i lov nr. 1430 af 5. december 2018 og § 1 i lov nr. 274 af 26. marts 2020,
foretages følgende ændring:
1.
To steder i
§ 55, stk. 7,
tre steder i
§ 56 a, stk. 9,
og i
§ 60, stk. 9, § 73, stk. 10,
og
§ 84, stk. 11,
ændres »til
og med den 31. maj 2020« til: »til og med den 30. juni 2020«.
[Udvidelse af perioden, der ses bort fra ved forbrug af arbejdsløshedsdagpenge m.v.]
§ 02
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0002.png
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 2. februar 2020, som ændret ved § 4 i lov nr. 339 af
2. april 2019, lov nr. 1555 af 27. december 2019, lov nr. 212 af 17. marts 2020 og lov nr. 275 af 26. marts
2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »31. maj« til: »30. juni«.
2.
§ 26, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
3.
I
§ 26, stk. 4,
der bliver stk. 3, ændres »Inden udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder efter stk. 1 -
3« til: »Inden udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder efter stk. 1 og 2«.
4.
I
§ 26 a, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 26 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »9. juni« til: »30. juni«.
5.
I
§ 26 a, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
» For sygemeldte, som når til udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder inden den 30. juni 2020, træffer
kommunen dog afgørelse om yderligere at forlænge perioden til og med den 30. juni 2020. Inden udløbet af
denne ekstra forlængelsesperiode træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan
forlænges efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller personen har ret til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3.«
6.
I
§ 26 b, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
» For sygemeldte, som når til udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder inden den 30. juni 2020, træffer
kommunen dog afgørelse om yderligere at forlænge perioden til og med den 30. juni 2020. Inden udløbet af
denne ekstra forlængelsesperiode træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan
forlænges efter reglerne i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, eller personen har ret til at få et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter § 24 c.«
[Udvidelse af perioden, hvor der sker midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge]
§ 03
I lov nr. 274 af 26. marts 2020 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om arbejdsgiveres
og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-19, foretages
følgende ændring:
1.
§ 3, stk. 3,
ophæves.
[Lovteknisk ændring]
§ 04
I lov nr. 275 af 26. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig forlængelse af retten til
sygedagpenge) foretages følgende ændring:
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0003.png
1.
§ 2, stk. 3,
ophæves.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
3)
I
§ 2
indsættes som
stk. 3 og 4:
”Stk.
3.
§ 55, stk. 7, § 56 a, stk. 9, § 60, stk. 9, § 73, stk. 10, og § 84, stk. 11, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., som ændret ved denne lovs [§ 01], ophæves den 1. marts 2021.
Stk. 4.
Kapitel 8 a i lov om sygedagpenge, som ændret ved denne lovs [§ 02], ophæves den 1. januar 2021.«
[Indførelse af ophørsklausuler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Til titlen
Med forslaget ændres lovforslagets titel således, at den nu også omfatter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og lov om sygedagpenge.
Til nye paragraffer
Til nr. 2
Til § 01
Til nr. 1
Ved § 1 i lov nr. 274 af 26. marts 2020 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-
19 blev der bl.a. fastsat regler om:
At lediges forbrug af deres dagpengeperiode på 2 år inden for 3 år samt eventuelt en forlænget
dagpengeperiode på højst 1 år inden for 1�½ år, jf. § 55, stk. 4 og 5, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 26. marts 2020, sættes på pause (suspenderes) i perioden fra og
med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020. Dette omfatter også forbrug som følge af
udbetaling af feriedagpenge. Perioden betragtes derfor som en såkaldt død periode ved opgørelsen af
forbrug af dagpenge.
At perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke indgår i opgørelsen af 4-
månedersperioden og dermed ikke har betydning for opgørelsen af, om dagpengene skal nedsættes
med et beløb svarende til én dags dagpenge (karens). Perioden betragtes derfor som en såkaldt død
periode ved opgørelsen af 4-månedersperioden.
At udbetaling af supplerende dagpenge, herunder en eventuel forlænget periode med supplerende
dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020, ikke vil blive
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0004.png
medregnet i opgørelsen af forbruget af de supplerende dagpenge, herunder eventuel forlænget
periode med supplerende dagpenge. Perioden betragtes derfor som en såkaldt død periode ved
opgørelsen af forbruget af supplerende dagpenge.
At arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) midlertidigt
skal suspenderes for medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som bliver omfattet af en
arbejdsfordeling eller hjemsendelse fra og med lovens ikrafttræden den 27. marts 2020 til og med
den 31. maj 2020.
Det bemærkes, at ovennævnte suspension af forbrug af dagpengeperioden m.v. samtidig betyder, at
dagpenge, der udbetales i suspensionsperioden, heller ikke indgår i forbindelse med opgørelsen af forbrug af
dagpenge ved afkortning af dagpengeperioden ved omfattende brug af dagpengesystemet, jf. lovens § 56 b.
En ledige vil således overordnet set have den samme ret til dagpenge efter den 31. maj 2020, som personen
havde forud for den 1. marts 2020.
Det bemærkes yderligere, at der med hjemmel i gældende § 59, stk. 4, i loven er fastsat regler om, at et
fuldtidsforsikret medlem kun kan få udbetalt dagpenge, hvis medlemmets ret til dagpenge i en måned udgør
mindst 14,8 timer. For et deltidsforsikret medlem skal dagpengene udgøre mindst 12 timer i en måned, jf. § 4
i bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om udbetaling af dagpenge (mindsteudbetalingsreglen).
Disse regler kan bl.a. have betydning i de situationer, hvor der mellem arbejdsgivere og
lønmodtagerorganisationer, som følge af covid-19 situationen er indgået aftale om, at medarbejdere kan blive
sendt hjem i kortere eller længere tid i løbet af en måned.
Som følge af den fortsatte udvikling af covid-19 situationen, herunder forlængelse af perioden for den
midlertidige nedlukning af Danmark, som foreløbig løber frem til den 10. maj 2020, har dette fortsat stor
betydning for de dagpengemodtagere, som står til at miste deres dagpenge. De har og
vil desværre fortsat
have
svært ved at finde jobs, og det kan ikke udelukkes, at der fremadrettet fortsat vil være vanskelig
forhold på arbejdsmarkedet.
Det foreslås derfor, at perioder, der ses bort fra ved forbrug af dagpenge, herunder supplerende dagpenge,
at perioder, der ses bort fra ved karens hver fjerde måned, og den midlertidige suspension af arbejdsgivernes
betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage), forlænges frem til og med den 30. juni
2020.
Forslaget betyder overordnet set, at en ledig vil have den samme ret til dagpenge efter den 30. juni 2020,
som personen havde forud for den 1. marts 2020.
Forslaget betyder videre, at udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den
30. juni 2020 ikke vil forbruge af hverken ydelses- eller referenceperioden. Der vil således ikke være
indplacerede dagpengemodtagere, som vil kunne opbruge dagpengeretten i perioden.
Tilsvarende vil det betyde, at for personer, som indplaceres i dagpengesystemet i løbet af perioden, vil
dagpengeudbetaling ikke blive medregnet i opgørelsen af dagpengeforbruget. Personen vil den 1. juli 2020
derfor have en dagpengeret på 2 år inden for 3 år svarende til den ordinære dagpengeperiode.
Der er som følge af vedtagelsen af lov 274 af 26. marts 2020 i bekendtgørelse nr. 288 af 26. marts 2020 om
ændring af bekendtgørelse om medlemskab af en a-kasse fastsat regler om, at personer, hvis dagpengeret
blev opbrugt den 1. marts 2020 frem til og med den 27. marts 2020, og eventuelt har meldt sig ud af deres
arbejdsløshedskasse, vil kunne genindmelde sig, og vil herved kunne opnå ret til dagpenge til og med den 31.
maj 2020. Genindmeldelse vil kunne ske i hele den periode, hvor der ikke vil blive forbrugt af dagpengene
dvs. perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020, og at medlemmet skal efterbetale
medlemsbidrag for perioden.
Det betyder, at medlemskabet vil skulle genoprettes med virkning fra udmeldelsestidspunktet således, at
medlemmet vil opnå ret til dagpenge fra udmeldelsestidspunktet og frem til og med den 31. maj 2020.
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0005.png
Disse regler vil blive rettet til i overensstemmelse med forlængelsen af perioden, der ses bort fra ved
forbrug af dagpenge m.v.
Forslaget betyder videre, at ved opgørelsen af 4-månedersperioden for karens, jf. § 56 a i loven, vil
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020 ikke medregnes i opgørelsen af 4-
månedersperioden.
Dagpengemodtagere vil således ikke automatisk få en karens som følge af manglende beskæftigelse i 4-
månedersperioden i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020.
Der vil således i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020 ikke være nogen
dagpengemodtagere, som får en karens.
Efter udløbet af perioden fra
og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020 fortsætter ”forbruget”
af 4-månedersperioden, og dagpengemodtagere vil herefter igen kunne få en karens.
Forslaget betyder videre, at udbetaling af supplerende dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til
og med den 30. juni 2020 ikke vil indgå i opgørelsen af forbrug af retten til supplerende dagpenge.
Den ledige vil have den samme ret til supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode med
supplerende dagpenge efter den 30. juni 2020, som personen havde forud for den 1. marts 2020.
En person, som påbegynder et forbrug af supplerende dagpenge, herunder eventuelt en forlænget periode
med supplerende dagpenge, i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020, vil den 1.
juli 2020 have ret til supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
Forslaget betyder videre, at arbejdsgiverne ikke vil skulle betale godtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-
dage) til medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som vil blive omfattet af en hjemsendelse eller
arbejdsfordeling fra og med ikrafttrædelses tidspunktet for lov nr. 274 af 26. marts 2020 den 27. marts 2020
til og med den 30. juni 2020.
Hjemsendelser eller arbejdsfordelinger, som er startet forud for den 27. marts 2020, og hvor de ledige dage
vil ligge efter lovens ikrafttræden, vil ikke vil blive omfattet af suspensionen.
For hjemsendelser eller arbejdsfordelinger, der vil starte forud for den 1. juli 2020, og hvor de ledige dage
vil ligge efter denne dato, vil arbejdsgiveren ikke skulle betale for G-dage, da pligten til at betale G-dage vil
være suspenderet på det tidspunkt, hvor medlemmet omfattes af hjemsendelse eller arbejdsfordeling.
Det foreslås videre, at der med hjemmel i gældende § 59, stk. 4, i loven fastsættes nærmere administrative
regler om, at anvendelsen af mindsteudbetalingsreglen suspenderes i perioden fra og med lovens ikrafttræden
til og med den 30. juni 2020.
Der forventes fastsat regler om, at suspensionen kun omfatter medlemmer af en a-kasse, som hjemsendes
eller omfattes af en arbejdsfordeling, og som derfor ikke har ret til G-dage. Hensigten er således at undgå, at
ledige står uden indtægt de to første ledighedsdage, hvis de rammes af mindsteudbetalingsreglen samtidig
med, at de ikke kan få udbetalt G-dage på de to første ledighedsdage.
Dette betyder, at personer omfattet af en hjemsendelse eller arbejdsfordeling, og som har ret til dagpenge i
perioden nævnt ovenfor med mindre end 14,8 timer pr. måned for fuldtidsforsikrede eller 12 timer for
deltidsforsikrede, vil kunne få udbetalt dagpenge.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ som følge af covid-19 situationen, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler ophører den 1. marts 2021 svarende til den ophørsklausul,
som er fastsat i lov nr. 274 af 26. marts 2020.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det foreslås, at den midlertidige ordning, der blev indført med lov nr. 274 af 26. marts 2020, hvor
udbetaling af dagpenge i perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. maj 2020 ikke vil
forbruge af hverken ydelses- eller referenceperioden (såkaldte døde perioder), stop af forbrug af supplerende
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0006.png
dagpenge, suspension af 4-månedersperioden ved opgørelsen af karens samt en suspendering af G-dage i
forbindelse med arbejdsfordeling eller hjemsendelse, udvides til at gælde til og med den 30. juni 2020.
Udvidelse af forslag om såkaldte døde perioder
Udvidelsen af forslagene vedr. dagpenge m.v. vurderes at have konsekvenser i 2020, 2021 og 2022.
Samlet set skønnes forslaget at medføre direkte merudgifter på ca. 125 mio. kr. i hele perioden før skat og
tilbageløb. Forslaget skønnes at medføre merudgifter i hele perioden på i alt ca. 190 mio. kr. efter skat og
tilbageløb af afgifter samt de adfærdsmæssige konsekvenser. Det er skønnet, at forslaget medfører en
midlertidig reduktion i beskæftigelsen på 750 fuldtidspersoner.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekvenser af udvidelsen af forslaget om såkaldte døde
perioder ved forbrug af dagpenge m.v. fordelt på stat og kommuner.
Tabel 1. Udvidelse af forslag om såkaldte døde perioder ved forbrug af dagpenge
Mio.kr. (2020-pl)
2020
2021
2022
Stat
17,2
17,2
8,6
Arbejdsløshedsdagpenge
22,6
22,6
11,3
Aktivering af dagpengemodtagere
0,0
0,0
0,0
Sygedagpenge
Aktivering af sygedagpengemodtagere
Kontanthjælp
Aktivering af kontanthjælpsmodtagere
Seniorjob
Samtaler
Kommune
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige indkomstoverførsler)
Heraf DUT (administrativ DUT)
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt (efter skat og tilbageløb)
Der er foretaget afrundinger.
-1,6
0,0
-2,3
0,0
-1,6
0,0
33,0
42,7
-7,4
-2,5
0,2
50,2
76,6
-1,6
0,0
-2,3
0,0
-1,6
0,0
33,4
42,7
-7,2
-2,5
0,4
50,6
76,9
-0,8
0,0
-1,1
0,0
-0,8
0,0
16,7
21,4
-3,6
-1,3
0,2
25,3
38,5
Udvidelse af suspension af betaling af G-dage
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekvenser af en midlertidig suspension af
arbejdsgivernes betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag fordelt på stat og kommuner.
Forsalget skønnes samlet set at medføre en offentlig merudgift på ca. 34 mio. kr.
Tabel 2 Midlertidig suspension af arbejdsgivernes betaling af G-dage
Mio.kr. (2020 PL)
2020
Stat
11,7
Arbejdsløshedsdagpenge (G-dage)
11,7
Kommune
22,1
Heraf beskæftigelsestilskud
22,1
Heraf budgetgaranti
0,0
Heraf DUT
0,0
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0007.png
I alt (før skat og tilbageløb)
Der er foretaget afrundinger.
33,7
Samlede merudgifter som følge af udvidelse af arbejdsløshedsdagpengeforslag
Samlet set vil forslagene vedrørende arbejdsløshedsdagpenge m.v. medføre merudgifter for det offentlige
(før skat og tilbageløb) på 83,9 mio. kr. i 2020, 50,6 mio. kr. i 2021 og 25,3 mio. kr. i 2022. Heraf vil staten
samlet set have merudgifter på 28,9 mio. kr. i 2020, 17,2 mio. kr. i 2021 og 8,6 mio. kr. i 2022, og
kommunerne vil samlet set have merudgifter på 55,0 mio. kr. i 2020, 33,4 mio. kr. i 2021 og 16,7 mio. kr. i
2022. Alle beløb er angivet i 2020-pl.
I nedenstående tabel fremgår de samlede økonomiske konsekvenser af udvidelsen af
arbejdsløshedsdagpengeforslagene fordelt på stat og kommuner.
Tabel 3. Samlet økonomi for forslag vedrørende udvidelse af midlertidige forslag på
arbejdsløshedsdagpengeområdet.
Mio.kr. (2020-pl)
2020
2021
2022
Stat
28,9
17,2
8,6
Arbejdsløshedsdagpenge (herunder betaling for
G-dage vedr. 2020)
34,3
22,6
11,3
Aktivering af dagpengemodtagere
0,0
0,0
0,0
Sygedagpenge
-1,6
-1,6
-0,8
Aktivering af sygedagpengemodtagere
Kontanthjælp
Aktivering af kontanthjælpsmodtagere
Seniorjob
Samtaler
Kommune
Heraf beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige indkomstoverførsler)
Heraf DUT (administrativ DUT)
I alt (før skat og tilbageløb)
I alt (efter skat og tilbageløb)
Der er foretaget afrundinger.
0,0
-2,3
0,0
-1,6
0,0
55,0
64,8
-7,4
-2,5
0,2
83,9
110,3
0,0
-2,3
0,0
-1,6
0,0
33,4
42,7
-7,2
-2,5
0,4
50,6
76,9
0,0
-1,1
0,0
-0,8
0,0
16,7
21,4
-3,6
-1,3
0,2
25,3
38,5
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget for 2020 bliver indarbejdet på lov om tillægsbevilling for
2020. De økonomiske konsekvenser for 2021 og 2022 indarbejdes på forslag til finansloven for 2021.
Til § 02
Til nr. 1-6
Ved lov nr. 275 af 26. marts 2020 om ændring af ændring af lov om sygedagpenge blev der bl.a. fastsat
regler om:
At uanset § 24 og § 27, stk. 1, træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden
i 3 måneder for en person, der har ret til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 9. marts
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0008.png
2020 til og med den 9. juni 2020 når det tidspunkt, hvor sygedagpengene skulle ophøre efter § 24.
Det gælder, uanset om kommunen har truffet afgørelse om, at personen ikke kan få forlænget
sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1. Inden udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder
træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt personen fortsat har ret til udbetaling af sygedagpenge.
At uanset § 27, stk. 3, træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, hvis sygedagpenge er forlænget efter en bestemmelse i § 27, stk. 1, og hvor
sygedagpengene i medfør af bestemmelsen skulle ophøre i perioden fra og med den 9. marts 2020
til og med den 9. juni 2020. Inden ophøret af forlængelsesperioden på 3 måneder træffer
kommunen afgørelse om, hvorvidt sygedagpengeperioden kan forlænges efter en af
bestemmelserne i § 27, stk. 1, eller den sygemeldte har ret til at få et jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse efter § 27, stk. 3.
At uanset § 24 c træffer kommunen afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder
for en person, der får udbetalt sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, og hvor
sygedagpengene skulle ophøre i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni
2020, fordi en læge har vurderet, at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom.
Inden ophøret af forlængelsesperioden på 3 måneder træffer kommunen afgørelse om, hvorvidt
sygedagpengeperioden kan forlænges efter reglerne i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, eller den
sygemeldte har ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse efter § 24 c.
Som følge af den fortsatte udvikling af covid-19 situationen, herunder forlængelse af perioden for den
midlertidige nedlukning af Danmark, som foreløbig løber frem til den 10. maj 2020, kan det som følge af
suspendering af jobcentrenes indsats og prioriteringerne i sundhedsvæsenet fortsat være vanskeligt at
iværksætte opfølgning og få borgeren afklaret lægeligt.
Det foreslås derfor, at perioden, hvor sygedagpengene midlertidigt forlænges, udvides til at vare frem til og
med den 30. juni 2020.
Forslaget betyder overordnet set, at retten til sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, der i
perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med den 30. juni 2020 har modtaget sygedagpenge i mere end
22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder, dvs. for personer, som når revurderingstidspunktet.
Endvidere betyder det, at retten til sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, hvis sygedagpenge er
forlænget efter en bestemmelse i lovens § 27, stk. 1, og hvor sygedagpengene i medfør af
forlængelsesbestemmelsen skulle ophøre i perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med den 30. juni
2020.
Endelig betyder det, at retten til sygedagpenge forlænges i 3 måneder for personer, hvor sygedagpengene
skulle ophøre i perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med den 30. juni 2020, som følge af, at en læge
har vurderet, at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom.
For personer, hvor sygedagpengene allerede er forlænget efter den gældende, midlertidige ordning, og hvor
de når til udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder inden den 30. juni 2020, betyder det, at
sygedagpengene forlænges frem til og med den 30. juni 2020.
Der vil således i perioden ikke være sygedagpengemodtagere, der vil overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse.
Det bemærkes, at det er en betingelse for udbetaling af sygedagpenge i forlængelsesperioden, at personen
opfylder sygedagpengelovens betingelser, herunder at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Det er
en forudsætning, at personen har ret til sygedagpenge. En person, der ikke har ret til sygedagpenge på sin
første fraværsdag, får ikke ret til at få sygedagpengeperioden forlænget.
Forslaget betyder, at kommunen skal træffe afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3 måneder
for en person, der har ret til sygedagpenge, og som i perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med den
30. juni 2020 når det tidspunkt, hvor sygedagpengene skulle ophøre efter § 24. Forlængelsen regnes fra den
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0009.png
dato, hvor udbetaling af sygedagpengene skulle ophøre efter § 24, stk. 1. Det vil sige, at en person, der er
eller bliver sygemeldt senest den 30. juni 2020, og hvor personen når revurderingstidspunktet i den fastsatte
periode, får ret til at få forlænget sin sygedagpengeperiode med 3 måneder. F.eks. en person, der den 15. juni
2020 har fået udbetalt sygedagpenge i mere end 22 uger inden for 9 kalendermåneder, og hvor udbetalingen
derfor som udgangspunkt skulle ophøre med udgangen af juni måned 2020, jf. lovens § 24, stk. 1. Her skal
kommunen træffe afgørelse om midlertidigt at forlænge sygedagpengene frem til og med udgangen af
september måned 2020.
Forslaget betyder endvidere, at kommunen skal træffe afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, hvis sygedagpenge er forlænget efter en bestemmelse i § 27, stk. 1, og hvor
sygedagpengene i medfør af bestemmelsen skulle ophøre i perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med
den 30. juni 2020. Forlængelsen på de 3 måneder regnes fra den dato, hvor personen ikke længere opfylder
betingelserne i den bestemmelse, der er forlænget efter.
Det vil sige, at en person, der har fået forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, og hvor personen i den
fastsatte periode når til udløbet af den forlængelsesperiode, der er fastsat i § 27, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller ikke
længere opfylder betingelserne for at være omfattet af den regel, sygedagpengene er forlænget efter, har ret
til at få forlænget sin sygedagpengeudbetaling med 3 måneder fra den dato, hvor sygedagpengene skulle
ophøre.
Det kan f.eks. være en person, hvor sygedagpengene er forlænget i 69 uger, fordi personens arbejdsevne
skal klarlægges, jf. § 27, stk. 1, nr. 2. Hvis personen f.eks. den 15. juni 2020 når til det tidspunkt, hvor
sygedagpengene har været forlænget i 69 uger, vil personen få ret til at få forlænget sin
sygedagpengeudbetaling frem til og med den 15. september. Det gælder, uanset om kommunens afgørelse
om forlængelsen på 3 måneder evt. først bliver truffet, efter de 69 uger er nået. Kommunen skal ikke
undersøge, om personen evt. opfylder betingelserne i en af de andre forlængelsesregler og
hvis dette ikke
er tilfældet - træffe afgørelse om ophør af sygedagpengene, men skal i stedet træffe afgørelse om at forlænge
personens sygedagpenge i 3 måneder. Retten til midlertidig forlængelse af sygedagpengeudbetalingen giver
ikke ret til dobbeltforsørgelse, og gælder således ikke, hvis personen f.eks. får tilkendt ret til førtidspension,
fleksjob eller ressourceforløb. Her ophører sygedagpengene efter de almindelige regler.
Forslaget betyder endvidere, at kommunen skal træffe afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden i 3
måneder for en person, der får udbetalt sygedagpenge efter § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, og hvor
sygedagpengene skulle ophøre i perioden fra og med den 10. juni 2020 til og med den 30. juni 2020, fordi en
læge har vurderet, at personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom.
Det vil sige, at hvis en person på grund af livstruende, alvorlig sygdom har fået ret til sygedagpenge efter
reglerne i § 24 a, stk. 6, eller § 24 b, stk. 1, og personen i den fastsatte periode egentlig skulle ophøre med
sygedagpenge, fordi personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom, får personen ret til at få
forlænget sygedagpengene i 3 måneder. Forlængelsen regnes fra den dato, hvor lægen har vurderet, at
personen ikke længere har en livstruende, alvorlig sygdom. Det gælder, uanset at kommunens afgørelse om
forlængelsen på 3 måneder først bliver truffet efterfølgende.
Forslaget betyder også, at for personer, hvor kommunen allerede har truffet afgørelse om midlertidigt at
forlænge sygedagpengene, men hvor personen når til udløbet af forlængelsesperioden på 3 måneder inden
den 30. juni 2020, skal kommunen træffe afgørelse om yderligere at forlænge perioden til og med den 30.
juni 2020.
Kommunen skal træffe en afgørelse om den midlertidige forlængelse af sygedagpengeperioden, som den
sygemeldte efter de almindelige regler kan klage over. Kommunen skal ikke tage stilling til, om
sygedagpengene evt. ville kunne forlænges efter en af bestemmelserne i § 27, stk. 1, men skal træffe
afgørelse efter bestemmelserne om midlertidig forlængelse. Idet der som udgangspunkt er tale om en
begunstigende afgørelse, og retten til at få den midlertidige forlængelse af sygedagpenge ikke afhænger af
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0010.png
nye oplysninger, vil der som udgangspunkt ikke være pligt for kommunen til at foretage partshøring af den
sygemeldte efter reglerne i forvaltningsloven, inden afgørelsen træffes.
Lovens almindelige betingelser skal være opfyldt i forlængelsesperioden. Det vil sige, at sygedagpengene
skal ophøre, hvis personen ikke længere er uarbejdsdygtig efter § 7, og personen skal i det omfang, det er
muligt, medvirke til sagens opfølgning. Endvidere gælder lovens øvrige bestemmelser, herunder om
arbejdsgiver har ret til refusion, kommunens opfølgningsindsats, klagereglerne m.v. I forhold til
opfølgningsindsatsen skal det bemærkes, at med bekendtgørelse nr. 245 af 20. marts 2020 (som ændret ved
bekendtgørelse nr. 309 af 30. marts 2020) om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af
covid-19 er visse regler fraveget.
Inden udløbet af forlængelsesperioden skal kommunen træffe afgørelse om, hvorvidt personen fortsat har
ret til udbetaling af sygedagpenge. Det betyder, at kommunen ikke bare kan standse sygedagpengene efter
udløbet af forlængelsesperioden, men skal tage stilling til, om sygedagpengeudbetalingen kan forlænges.
Hvis sygedagpengene ikke kan forlænges, og personen fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom, er
der ret til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Da der er tale om et midlertidigt initiativ som følge af covid-19 situationen, er der i lovforslaget indsat en
ophørsklausul, hvorefter de midlertidige regler ophører den 1. januar 2021 svarende til den ophørsklausul,
som er fastsat i lov nr. 275 af 26. marts 2020.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det foreslås, at den midlertidige ordning, der blev indført med lov nr. 275 af 26. marts 2020, udvides til at
gælde til og med den 30. juni 2020.
Samlet set skønnes ændringsforslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 5
mio. kr. i 2020 før skat og tilbageløb, svarende til ca. 2 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
Ændringsforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter til
sygedagpengeydelse på ca. 41 mio. kr., og offentlige mindreudgifter til ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb på ca. 36 mio. kr. i 2020. Hertil skønnes der at være merudgifter til aktivering for
sygedagpengemodtagere på ca. 0,4 mio. kr. og mindreudgifter til aktiveringsudgifter for personer i
jobafklaring på ca. 1 mio. kr. i 2020. Endeligt skønnes ændringsforslaget at medføre administrative udgifter
for kommunerne på ca. 0,2 mio. kr. i 2020.
De samlede direkte udgifter fordeler sig med ca. 1 mio. kr. vedrørende staten og ca. 4 mio. kr. vedrørende
kommunerne.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at berøre ca. 950 personer, der får forlænget deres
sygedagpengeperiode i stedet for at overgå til jobafklaringsforløb i perioden 10. juni
30. juni 2020.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl.)
I alt statslige udgifter
Heraf til sygedagpengeydelse
Heraf til ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
Heraf til aktiveringsomkostninger ifbm. jobafklaring
I alt kommunale udgifter
Heraf til sygedagpengeydelse
Heraf til ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
Heraf til aktiveringsomkostninger ifbm. sygedagpenge
Heraf til aktiveringsomkostninger ifbm. jobafklaring
Heraf administration
2020
1,1
11,6
-10,0
-0,5
4,2
29,7
-25,7
0,4
-0,5
0,2
2021
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2022
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2023
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0011.png
I alt (før skat og tilbageløb)
5,3
0
0
0
Anm.: På grund af covid-19 situationen antages det, at der ikke vil være aktiveringsaktiviteter i hele perioden, hvor
lovforslaget gælder. Der er derfor indregnet aktiveringsudgifter for sygedagpenge og jobafklaring for 1/3 af de berørte
personer.
Ændringsforslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre, at der udbetales sygedagpenge til ca. 950
ekstra personer i tre måneder, og at der ikke udbetales ressourceforløbsydelse under jobafklaring for samme
målgruppe i tre måneder i 2020.
Forslaget skønnes at medføre samlede merudgifter til sygedagpengeydelse på ca. 41 mio. kr. i 2020, heraf
ca. 12 mio. kr. til staten og 30 mio. kr. til kommunerne. Forslaget skønnes samtidig at medføre
mindreudgifter til ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb på ca. 36 mio. kr. i 2020, heraf ca. 10
mio. kr. til staten og 26 mio. kr. til kommunerne.
Tabel 2. Ydelseskonsekvenser af lovforslaget
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl.)
I alt ydelseskonsekvenser
I alt sygedagpenge
Heraf stat
Heraf kommune
I alt
r
essourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb
Heraf stat
Heraf kommune
2020
5,6
41,3
11,6
29,7
-35,7
-10,0
-25,7
2021
0
0
0
0
0
0
0
2022
0
0
0
0
0
0
0
2023
0
0
0
0
0
0
0
Anm.: I beregningerne er det antaget, at der ikke er afgang fra sygedagpenge blandt de forlængede personer i de tre
måneder hvor sygedagpengeperioden forlænges.
Forslaget vurderes at have administrative konsekvenser for kommunerne som følge af, at kommunerne skal
træffe afgørelse om forlængelse af sygedagpenge for de ca. 950 berørte personer.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at kommunerne som følge af lovforslaget vil have merudgifter til
administration på ca. 0,2 mio. kr. i 2020.
Tabel 3. Administrative konsekvenser af lovforslaget
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl.)
I alt administration
I alt administration
Heraf stat
Heraf kommune
2020
0,2
0,2
0
0,2
2021 2022 2023
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Anm.: I beregningerne er det lagt til grund, at kommunerne gennemsnitligt bruger 30 minutter pr. sag
De økonomiske og administrative konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
De økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget bliver indarbejdet på lov om tillægsbevilling for 2020.
Til § 03
Til nr. 1
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0012.png
Ved § 3, stk. 3, i lov nr. 274 af 26. marts 2020 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med
covid-19 blev der indsat en bestemmelse om, at § 55, stk. 7, § 56 a, stk. 9, § 60, stk. 9, § 73, stk. 10, og § 84,
stk. 11, om indførelse af såkaldte døde perioder ved udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge, indførelse af
døde perioder ved karens hver fjerde måned, indførelse af døde perioder ved udbetaling af supplerende
dagpenge og suspensionen af arbejdsgivernes betaling af G-dage i forbindelse med hjemsendelser og
arbejdsfordelinger, vil blive ophævet den 1. marts 2021 (bortfaldsklausul).
Forlængelsen af suspensionsperioden m.v. skal også omfattes af bortfaldsklausulen.
Af lovtekniske årsager er det nødvendigt at ophæve § 3, stk. 3, i lov nr. 274 af 26. marts 2020, og det
foreslås i stedet indsat en revideret ophørsklausul til § 2 i dette ændringsforslag.
Der henvises til bemærkningerne til § 2 nedenfor.
Til § 04
Til nr. 1
Ved § 2, stk. 3, i lov nr. 275 af 26. marts 2020 om ændring af lov om sygedagpenge (Midlertidig
forlængelse af retten til sygedagpenge) blev der indsat en bestemmelse om, at kapitel 8 a i lov om
sygedagpenge ophæves den 1. januar 2021 (bortfaldsklausul).
Udvidelsen af perioden, hvor der sker midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge, skal også
omfattes af bortfaldsklausulen.
Af lovtekniske årsager er det nødvendigt at ophæve § 2, stk. 3, i lov nr. 275 af 26. marts 2020, og der
foreslås i stedet indsat en revideret ophørsklausul til § 2 i dette ændringsforslag.
Der henvises til bemærkningerne til § 2 nedenfor.
Til nr. 3
Til § 2
Det foreslås, at der i
§ 2
som
stk. 3
indsættes, at § 55, stk. 7, § 56 a, stk. 9, § 60, stk. 9, § 73, stk. 10, og §
84, stk. 11, som ændret ved denne lovs [§ 01, nr. 1], vil blive ophævet den 1. marts 2021.
Forslaget betyder, at forslagene om indførelse af såkaldte døde perioder ved udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge, indførelse af døde perioder ved karens hver fjerde måned, indførelse af døde
perioder ved udbetaling af supplerende dagpenge og suspensionen af arbejdsgivernes betaling af G-dage i
forbindelse med hjemsendelser og arbejdsfordelinger, automatisk vil blive ophævet, medmindre Folketinget
forinden vil beslutte at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Det bemærkes, at virkningstidspunkt for ophørsklausulen svarer til den ophørsklausul, som er fastsat i lov
nr. 274 af 26. marts 2020, jf. ovenfor til [§ 03].
Det foreslås, at der i
§ 2
som
stk. 4
indsættes, at kapitel 8 a i lov om sygedagpenge, som ændret ved denne
lov [§ 02], ophæves den 1. januar 2021.
Forslaget betyder, at forslagene om indførelse af bestemmelserne om midlertidig forlængelse af
sygedagpengene automatisk vil blive ophævet, medmindre Folketinget forinden vil beslutte at forlænge
reglernes gyldighedsperiode.
Det bemærkes, at virkningstidspunkt for ophørsklausulen svarer til den ophørsklausul, som er fastsat i lov
nr. 275 af 26. marts 2020, jf. ovenfor til [§ 04].
Det bemærkes, at dette ændringsforslag i øvrigt følger § 2 i lovforslag L 169 af 14. april 2020 om, at loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende (stk. 1), og at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse (stk. 2).
Kommenterede [HL1]:
FT.lovsekr. indsætter korrekt
paragrafhenvisning
Kommenterede [HL2]:
FT.lovsekr. indsætter korrekt
paragrafhenvisning
Kommenterede [PB3]:
FT.lovsekr. indsætter korrekt
paragrafhenvisning
Kommenterede [HL4]:
FT.lovsekr. indsætter korrekt
paragrafhenvisning
L 169 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
2178455_0013.png
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og lov om sygedagpenge i øvrigt ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 105 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og § 83 i lov om sygedagpenge.