Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 169 Bilag 1
Offentligt
2175544_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2019-20
Fremsat den 14. april 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 981
af 23. september 2019, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 551
af 7. maj 2019, § 1 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og
senest ved § 3 i lov nr. 1559 af 27. december 2019,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 13 g indsættes før overskriften før § 14:
Ȥ 13 h.
En person, som ansøger om hjælp efter § 11 i pe‐
rioden fra og med den 9. marts 2020 og til og med den 9.
juni 2020, vil som følge af covid-19 først blive omfattet af §
13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, efter periodens
udløb.
Stk. 2.
Perioden på 12 kalendermåneder for både en ægte‐
fælle, jf. § 13 f, stk. 1, nr. 2 og stk. 3, nr. 2, og en ugift per‐
son, jf. § 13 f, stk. 6, nr. 2, skal ud over mulighederne for
forlængelse af 12 måneders perioden efter § 13 f, stk. 12,
forlænges med en periode på 3 måneder som følge af co‐
vid-19, hvis de har været omfattet af § 13 f, stk. 1, nr. 2, stk.
3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, i perioden fra og med den 9. marts
2020 til og med den 9. juni 2020.
Stk. 3.
For personer, der er omfattet af stk. 2, hvor kom‐
munen forud for lovens ikrafttræden har truffet en afgørelse
om nedsættelse eller bortfald af hjælpen efter § 13 g og §
26, stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret, skal kommunen
tilbagekalde afgørelsen og samtidig skriftligt orientere per‐
sonen om, at der er grundlag for en udskydelse af bortfalds‐
datoen som følge af forlængelsen af 12 måneders perioden.
Stk. 4.
Forlængelsen i stk. 2 indgår i § 13 f, stk. 13, på til‐
svarende måde som en forlængelse efter § 13 f, stk. 12.
Stk. 5.
Stk. 1, 2 og 4 finder tilsvarende anvendelse for
modtagere af uddannelses- eller kontanthjælp, som er omfat‐
tet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovti‐
dende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedta‐
gelse.
BE008372
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/06077
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Covid-19 situationen betyder, at Danmark på mange må‐
der er lukket ned. Dele af den beskæftigelsesrettede indsats i
jobcentrene og de generelle rådighedsregler i kontanthjælps‐
systemet er blevet midlertidigt suspenderet. Det er gjort for
at sikre, at situationen ikke går ud over bl.a. nogle af de me‐
re udsatte borgere i vores samfund. Der er imidlertid ikke
suspenderet fra kravene i 225-timersreglen, som betyder, at
modtagere af kontanthjælp m.fl. kan få nedsat deres ydelse,
hvis de ikke har 225 timers beskæftigelse inden for en 12-
måneders periode. Modtagere af kontanthjælp kan dermed
få nedsat hjælpen, hvis de ikke opfylder 225-timersreglen,
fordi de ikke kan fastholde eller finde beskæftigelse.
Regeringen fremsætter derfor forslag om, at 12 måneders
perioden til opfyldelse af det skærpede rådighedskrav om
225 timers ordinært og ustøttet arbejde skal forlænges i pe‐
rioden, hvor den almindelige rådighedsforpligtelse og be‐
skæftigelsesindsatsen er suspenderet som følge af covid-19.
Det foreslås derfor, at perioden fra og med den 9. marts
2020 og til og med den 9. juni 2020 skal forlænge 12 måne‐
ders perioden med 3 måneder, dog således at arbejdstimer,
der optjenes i perioden, fortsat kan tælle med i opgørelsen af
225 timers arbejde.
Personer, der forud for den 1. april 2020 har fået en afgø‐
relse om, at hjælpen nedsættes eller bortfalder med virkning
fra den 1. april 2020, der effektueres ved den månedsvis
bagudbetalte hjælp ved udgangen af april, skal orienteres
om forlængelsen og have udskudt bortfaldsdatoen samtidig
med, at afgørelsen om nedsættelse eller bortfald tilbagekal‐
des.
Personer, der allerede har fået nedsat hjælpen som følge af
225-timersreglen før den 9. marts 2020, vil ikke i suspensi‐
onsperioden få sat ydelsen op til hidtidigt niveau. Personer,
der har fået nedsat hjælpen, eller hvor hjælpen er bortfaldet,
og som i suspensionsperioden har ordinære arbejdstimer,
kan tælle disse med til opfyldelse af arbejdskravet på 225 ti‐
mer.
Samtidig vil nye ansøgere af hjælp ikke blive omfattet af
225-timersreglen i perioden fra og med 9. marts til og med
9. juni 2020, da beskæftigelsesindsatsen er delvist suspende‐
ret i en periode, og der derfor ikke skal holdes samtaler,
hvor kommunerne kan vurdere personernes arbejdsevne
med henblik på, om de skal være omfattet af 225-timersreg‐
len.
2. Forlængelse af 12 måneders perioden til at opfylde kravet
om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
2.1. Gældende ret
Efter gældende regler nedsættes hjælpen til et ægtepar el‐
ler en ugift person, når ægteparret eller den ugifte person har
modtaget hjælp i sammenlagt 1 år inden for 3 år, og ægte‐
fællen eller den ugifte person ikke opfylder kravet om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder. I visse tilfælde kan perioden på de 12 ka‐
lendermåneder, inden for hvilken arbejdskravet skal være
opfyldt, forlænges. En forlængelse kan bl.a. ske på baggrund
af egen sygdom, barsel m.v. Der er 6 grunde, der kan be‐
grunde en forlængelse af 12 måneders perioden, jf. § 13 f,
stk. 12, i lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
981 af 23. september 2019.
Som udgangspunkt er alle modtagere af kontanthjælp m.v.
omfattet af 225-timersreglen. Dog er personer med så be‐
grænset arbejdsevne, at de ikke kan opnå beskæftigelse på
det ordinære arbejdsmarked, ikke omfattet af kravet.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 1, nr. 2, i lov om
aktiv socialpolitik fremgår det, at for så vidt angår ægtepar,
hvor en eller begge ægtefæller er berettiget til uddannelses-
eller kontanthjælp efter § 11, og hvor hjælpen til ægteparret
beregnes efter § 26, stk. 1, på baggrund af satserne i §§
23-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejds‐
muligheder efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13,
stk. 1-6, og § 13 a, når den pågældende ægtefælle ikke har
dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 3, nr. 2, i loven
fremgår det, at for så vidt angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til selvforsørgelses- og hjemrejse‐
ydelse eller overgangsydelse efter § 11, og hvor hjælpen be‐
regnes efter § 26, stk. 1 eller 2, på baggrund af satserne i §§
22-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejds‐
muligheder efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13,
stk. 1-6, og § 13 a og efter reglerne i lov om integration af
udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendt‐
gørelse nr.1 af 1. januar 2020, når den pågældende ægtefæl‐
le ikke har dokumenteret at have haft mindst 225 timers or‐
dinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalender‐
måneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 6, nr. 2, i loven
fremgår det, at en ugift modtager af uddannelses- eller kon‐
tanthjælp efter § 11, hvis hjælp beregnes på baggrund af sat‐
serne i §§ 23-25, anses for ikke at udnytte sine arbejdsmu‐
ligheder efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13, stk.
1-6, og § 13 a, når den pågældende ikke har dokumenteret at
have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde in‐
den for de seneste 12 kalendermåneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 12, 1. og 2. pkt., i
loven, sker opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 ka‐
lendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, for hver
ægtefælle for sig. Perioden på 12 kalendermåneder forlæn‐
ges med perioder, hvor den pågældende ikke har kunnet ar‐
bejde på grund af dokumenteret sygdom, jf. § 13 f, stk. 12,
nr. 1, perioder, hvor den pågældende har haft ret til fravær
ved graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 2,
perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter lov
om social service til pasning af handicappet barn, handicap‐
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0003.png
3
pet voksen eller døende nærtstående eller efter lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt
barn, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 3, perioder, hvor den pågældende
har aftjent værnepligt, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 4, perioder, hvor
den pågældendes arbejdsevne har været vurderet så begræn‐
set, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på
det ordinære arbejdsmarked, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 5, og pe‐
rioder, hvor den pågældende har været under ordinær ud‐
dannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til ud‐
dannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejds‐
mulighederne, eller hvor den pågældende har modtaget en
anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af, at
vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder, jf. § 13 f,
stk. 12, nr. 6.
Efter den gældende regel § 13 f, stk. 13, i lov om aktiv so‐
cialpolitik, fremgår, at resulterer en forlængelse efter § 13 f,
stk. 12 i, at der ved opgørelsen af arbejde inden for de sene‐
ste 12 kalendermåneder indgår måneder, der ligger mere end
3 år før opgørelsestidspunktet, ses der bort fra sådanne må‐
neder. I et sådant tilfælde får ægtefællen eller den ugifte per‐
son tillagt yderligere måneder fremadrettet svarende til an‐
tallet af måneder, der er set bort fra.
Af den gældende regel i § 10 g, stk. 1, i loven, fremgår, at
for personer, der er omfattet af § 10 f, stk. 1, og som modta‐
ger uddannelses- eller kontanthjælp, finder §§ 13 f, 13 g, 25
b-25 e, 26 og 34 tilsvarende anvendelse som for modtagere
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydel‐
se efter § 22.
Af den gældende regel i § 10 i, stk. 1, i loven, fremgår, at
for personer, der er omfattet af § 10 h, stk. 1, og som modta‐
ger uddannelses- eller kontanthjælp, finder §§ 13 f, 13 g, 25
b-25 e, 26 og 34 tilsvarende anvendelse som for modtagere
af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydel‐
se efter § 22.
Baggrunden for disse bestemmelser er, at personer, som er
omfattet af reglerne i §§ 10 f og 10 h om nedsættelse af
hjælpen til et niveau svarende til niveauet for selvforsørgel‐
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, skal have de‐
res ydelsessager behandlet efter reglerne for modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Covid-19 situationen betyder, at Danmark på mange må‐
der er lukket ned. Dele af den beskæftigelsesrettede indsats i
jobcentrene og de generelle rådighedsregler i kontanthjælps‐
systemet er blevet midlertidigt suspenderet. Det er gjort for
at sikre, at situationen ikke går ud over bl.a. nogle af de me‐
re udsatte borgere. Der er imidlertid ikke suspenderet fra
kravene i 225-timersreglen, som betyder, at modtagere af
kontanthjælp m.fl. kan få nedsat deres ydelse, hvis de ikke
har 225 timers beskæftigelse inden for en 12-måneders peri‐
ode.
Der vil således være personer, som ikke vil have en reel
mulighed for at søge og få beskæftigelse i den periode, hvor
såvel rådighedsforpligtelsen som beskæftigelsesindsatsen er
suspenderet. Med de gældende regler er der ikke hjemmel til
at forlænge 12 måneders perioden svarende til den periode,
hvor beskæftigelsesindsatsen midlertidig er suspenderet.
Som følge af, at rådighedsforpligtelsen og beskæftigelses‐
indsatsen er suspenderet foreslås det, at det skærpede rådig‐
hedskrav om 225 timers arbejde inden for de seneste 12 ka‐
lendermåneder forlænges med 3 måneder, hvis en person
har været omfattet af 225-timersreglen i perioden fra og med
den 9. marts 2020 og til og med den 9. juni 2020, således at
perioden korresponderer med de perioder, der som følge af
covid-19 er indført for sygedagpenge og arbejdsløshedsdag‐
penge.
Det foreslås, at personer, der ansøger om hjælp efter § 11 i
lov om aktiv socialpolitik i perioden fra og med den 9. marts
til og med den 9. juni 2020, ikke omfattes af 225-timersreg‐
len i denne periode. Bagrunden for dette er, at rådighedsfor‐
pligtelsen og beskæftigelsesindsatsen er suspenderet, og der
derfor ikke skal holdes jobsamtaler, hvor kommunerne kan
vurdere personens arbejdsevne med henblik på, om de skal
være omfattet af 225-timersreglen. Fra den 10. juni 2020 vil
denne persongruppe blive omfattet af 225-timersreglen, jf. §
13 f i lov om aktiv socialpolitik. Dette følger af forslaget til
§ 13 h, stk. 1. Baggrunden for dette er, at så længe beskæfti‐
gelsesindsatsen er suspenderet, vil det være vanskeligt at
vurdere, hvorvidt nye ansøgere om hjælp i kontanthjælpssy‐
stemet skal undtages fra 225-timersreglen.
Med nuværende lovforslag foreslås det, at personer i pe‐
rioden, hvor beskæftigelsesindsatsen er suspenderet som føl‐
ge af covid-19, ikke får nedsat hjælpen, og at hjælpen ikke
bortfalder i suspensionsperioden som følge af, at de ikke op‐
fylder betingelsen om at have haft 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Den foreslåede lovændring skal sikre, at der sker forlængel‐
se af 12 måneders perioden med 3 måneder for personer,
som er omfattet af 225-timersreglen fra og med den 9. marts
til og med den 9. juni 2020.
Personer, som er omfattet af 225-timersreglen, men som
ikke ville få deres hjælp nedsat, eller hvor hjælpen ikke
skulle bortfalde i suspensionsperioden som følge af, at de ik‐
ke har haft 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 12 kalendermåneder, vil også blive omfattet af
forlængelsen af 12 måneders perioden som følge af, at dele
af beskæftigelsesindsatsen er suspenderet som følge af co‐
vid-19.
Konkret foreslås det derfor, at der indsættes en ny § 13 h,
stk. 2, i loven, således at ud over de gældende 6 grunde i §
13 f, stk. 12, der kan forlænge 12 måneders perioden, vil der
også skulle ske forlængelse af 12 måneders perioden med 3
måneder som følge af suspensionen af beskæftigelsesindsat‐
sen.
Eventuelle arbejdstimer med ordinært og ustøttet arbejde i
perioden fra og med den 9. marts til og med den 9. juni
2020, vil skulle medregnes til at opfylde kravet om 225 ti‐
mers arbejde, ligesom det er gældende for de øvrige forlæn‐
gelsesgrunde for både personer, som skulle have haft deres
hjælp nedsat, eller hvor hjælpen skulle bortfalde i oven‐
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0004.png
4
nævnte periode, og for personer, som endnu ikke skulle ha‐
ve deres hjælp nedsat, eller hvor hjælpen ikke skulle bortfal‐
de i perioden.
Personer, der før den 9. marts 2020 har fået nedsat hjæl‐
pen, eller hvor hjælpen er bortfaldet som følge af, at de ikke
opfylder arbejdskravet på 225 timer, vil ikke blive sat op i
ydelse til tidligere niveau i suspensionsperioden. De vil dog
blive omfattet af en forlængelse af 12 måneders perioden til
genoptjening af det tilstrækkelige antal timer til atter at
modtage fuld ydelse. Det betyder, at eventuelle løntimer, der
indtjenes i suspensionsperioden, vil kunne medregnes til at
genoptjene retten til fuld ydelse for de personer, der på nu‐
værende tidspunkt har mistet eller fået nedsat deres ydelse,
og deres periode til genoptjening af 225 timers arbejde vil
blive forlænget.
Lovforslaget skal medvirke til at afbøde de negative øko‐
nomiske konsekvenser, som spredningen af covid-19 allere‐
de har og vil kunne få for personer, der modtager ydelser i
kontanthjælpssystemet, og som vil få ydelsen nedsat i sus‐
pensionsperioden som følge af 225-timersreglen.
Det foreslås videre, at der indsættes et § 13 h, stk. 3, om,
at for personer, der er omfattet af stk. 2, hvor kommunen
forud for lovens ikrafttræden har truffet en afgørelse om
nedsættelse eller bortfald af hjælpen efter § 13 g og § 26,
stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret, skal kommunen tilba‐
gekalde afgørelsen og samtidig skriftligt orientere personen
om, at der er grundlag for en udskydelse af bortfaldsdatoen
som følge af forlængelsen af 12 måneders perioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget en afgørelse
forud for lovens ikrafttræden om, at pågældendes hjælp vil
blive nedsat, eller hjælpen vil bortfalde som følge af, at per‐
sonen ikke har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde, jf. §§ 13 f, 13 g og § 26, stk. 5-8, i perio‐
den fra og med 9. marts 2020 og til og med 9. juni 2020,
men hvor afgørelsen endnu ikke er effektueret, vil kommu‐
nen skulle tilbagekalde afgørelsen og samtidigt skriftligt ori‐
entere personen om, at denne vil få udskudt datoen for ned‐
sættelse eller bortfald af hjælpen som følge af forlængelsen
af 12 måneders perioden, jf. forslaget til stk. 2.
Det foreslås i § 13 h, stk. 4, i loven, at forlængelsen i stk.
2 indgår i § 13 f, stk. 13, på tilsvarende måde som en for‐
længelse efter § 13 f, stk. 12. Forslaget medfører, at en for‐
længelse efter forslaget til § 13 h, stk. 2, i lighed med en for‐
længelse efter § 13 f, stk. 12, vil medføre, at hvis der ved
opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 kalendermåne‐
der indgår måneder, der ligger mere end 3 år før opgørelses‐
tidspunktet, vil der skulle ses bort fra sådanne måneder. I et
sådant tilfælde vil ægtefællen eller den ugifte person få til‐
lagt yderligere måneder fremadrettet svarende til antallet af
måneder, der er set bort fra.
Det foreslås i § 13 h, stk. 5, i loven, at stk. 1, 2 og 4, vil
finde tilsvarende anvendelse for modtagere af uddannelses-
eller kontanthjælp, som er omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10
i, stk. 1. Der er tale om en rettelse som skal ses i sammen‐
hæng med indførelsen af stk. 1, 2 og 4, så bestemmelserne i
forslaget til § 13 h finder tilsvarende anvendelse for perso‐
ner, der er omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft ved bekendtgørel‐
sen i Lovtidende. Baggrunden for, at loven foreslås at træde
i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende er, at for personer,
som er omfattet af forslaget til § 13 h, stk. 3, vil kommuner‐
ne skulle have mulighed for at tilbagekalde afgørelsen og
meddele personer, at deres hjælp først vil skulle nedsættes
eller bortfalde på et senere tidspunkt. Der er derfor behov
for, at loven træder i kraft forud for, at kommunerne giver
meddelelse om, at en persons hjælp skal udbetales, således
at kommunerne ikke efterfølgende skal efterbetale hjælp til
en person, hvis hjælp er nedsat eller bortfaldet som følge af
manglende opfyldelse af 225-timersreglen. Det er samtidigt
vigtigt, at kommunerne har tid, inden kommunen i slutnin‐
gen af april 2020 skal træffe afgørelse om udbetaling af
hjælp for april måned 2020, til at meddele udskydelsen af
nedsættelsen eller bortfaldet af en persons hjælp med virk‐
ning fra den 1. april 2020, som følge af at personen ikke har
opfyldt arbejdskravet inden for de seneste 12 kalendermåne‐
der.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
3.1. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at berøre ca.
14.700 personer, der får udskudt tidspunktet for, hvornår de
reduceres i ydelse som følge af 225-timersreglen.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at
medføre umiddelbare offentlige merudgifter på i alt 45,7
mio. kr. i 2020 og 33,1 mio. kr. i 2021 før skat, tilbageløb
og adfærd.
Når der tages højde for skat, tilbageløb og adfærd skønnes
forslaget at svække de offentlige finanser svarende til 32,5
mio. kr. i 2020 og 22,5 mio. kr. i 2021. Det er skønnet, at
forslaget vil medføre en midlertidig reduktion af beskæfti‐
gelsen på ca. 50 fuldtidspersoner over perioden.
Forslaget medfører merudgifter til både ydelse, aktivering
og administration samt et ændret provenu fra skat og tilba‐
geløb.
De offentlige merudgifter til kontanthjælp, uddannelses‐
hjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangs‐
ydelse, herunder merudgifter som følge af ændret adfærd,
skønnes at udgøre ca. 50,6 mio. kr. i 2020 og 36,8 mio. kr. i
2021 før skat og tilbageløb, jf. tabel 1.
De offentlige merudgifter til aktivering skønnes at udgøre
0,7 mio. kr. i 2020 og 0,4 mio. kr. i 2021.
Endeligt skønnes der at være administrative udgifter for
kommunerne på ca. 1,5 mio. kr. i 2020, som følge af at
kommunerne skal ændre varslingen for og eventuelt hørin‐
gen af de borgere, der kan blive reduceret som følge af 225-
timersreglen efter den 9. marts 2020.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovfor‐
slaget skal forhandles med de kommunale parter. De økono‐
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0005.png
5
miske konsekvenser af lovforslaget vedrørende 2020 bliver
indarbejdet på lov om tillægsbevilling for 2020.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget, mio. kr. (2020-pl.)
2020
I alt statslige udgifter
Heraf til kontanthjælp inkl. adfærd
Heraf til uddannelseshjælp inkl. adfærd
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og over‐
gangsydelse inkl. adfærd
Heraf aktiveringsudgifter
I alt kommunale udgifter
Heraf til kontanthjælp inkl. adfærd
Heraf til uddannelseshjælp inkl. adfærd
Heraf til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og over‐
gangsydelse inkl. adfærd
Heraf til aktiveringsudgifter
Heraf administration
I alt, inkl. adfærd (før skat og tilbageløb)
I alt, inkl. adfærd (efter skat og tilbageløb)
10,4
7,6
1,6
1,0
0,2
42,5
30,1
6,4
4,0
0,5
1,5
52,8
32,5
2021
7,3
5,4
1,1
0,7
0,1
29,9
22,0
4,7
2,9
0,3
0,0
37,2
22,5
2022
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2023
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Anm: Tallene er afrundet til nærmest 100.000 kr., og beløbene i rækkerne summer derfor ikke nødvendigvis.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget lever op til de syv principper for digitalise‐
ringsklar lovgivning, jf. aftale om digitaliseringsklar lovgiv‐
ning indgået af Folketingets partier i januar 2018, idet lov‐
forslagets ovennævnte indhold understøtter muligheden for
digital administration under hensyntagen til borgernes data-
og retssikkerhed.
Lovforslaget er udformet under hensyntagen til ambitio‐
nen i aftale om en digitaliseringsklar lovgivning, så loven
kan understøttes digitalt. Lovteksten er i videst muligt om‐
fang udformet med objektive kriterier, så lovgivningen er
digitaliseringsklar og der er mulighed for effektiv it-anven‐
delse i kontroløjemed.
Reglerne er formuleret teknologineutralt, så de også kan
rumme fremtidig teknologisk udvikling og med lovforslaget
bliver flere ordninger understøttet af digitale løsninger.
Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget højde for at
anvende den eksisterende offentlige it-infrastruktur, og at
behandlingen af borgernes oplysninger kan finde sted inden
for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Hensigten er, at de mange data på beskæftigelsesområdet
bringes bedre i spil til gavn for kommuner, borgere og virk‐
somheder.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative kon‐
sekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har positive administrative konsekvenser for
borgerne, idet det er kommunerne, som skal underrette bor‐
gerne om, at deres hjælp ikke bliver nedsat eller bortfalder i
perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni
2020.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget indeholder ikke miljømæssig konsekvenser.
7 Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige elementer.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i høring, da
regeringen ønsker, at reglerne skal træde i kraft hurtigst mu‐
ligt. Under hensyntagen til at lovforslaget ønskes hastebe‐
handlet, er lovforslaget ikke sendt i høring i forbindelse med
fremsættelsen.
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0006.png
6
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
»Ingen«)
Ingen
Stat: 10,4 mio. kr. i 2020; 7,3 mio. kr. i
2021. 0,0 mio. kr. i 2022-2023.
Kommune: 42,5 mio. kr. i 2020, 29,9
mio. kr. i 2021, 0,0 mio. kr. i
2022-2023.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for
JA
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end minimums‐
krav i EU-regulering
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 1, nr. 2, i lov om
aktiv socialpolitik, fremgår, at for så vidt angår ægtepar,
hvor en eller begge ægtefæller er berettiget til uddannelses-
eller kontanthjælp efter § 11, og hvor hjælpen til ægteparret
beregnes efter § 26, stk. 1, på baggrund af satserne i §§
23-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejds‐
muligheder efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13,
stk. 1-6, og § 13 a, når den pågældende ægtefælle ikke har
dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 3, nr. 2, i loven
fremgår, at for så vidt angår ægtepar, hvor en eller begge
ægtefæller er berettiget til selvforsørgelses- og hjemrejse‐
ydelse eller overgangsydelse efter § 11, og hvor hjælpen be‐
regnes efter § 26, stk. 1 eller 2, på baggrund af satserne i §§
22-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejds‐
muligheder efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13,
stk. 1-6, og § 13 a og efter reglerne i integrationsloven, når
den pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret at have
haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 12 kalendermåneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 6, nr. 2, i loven
fremgår, at en ugift modtager af uddannelses- eller kontant‐
hjælp efter § 11, hvis hjælp beregnes på baggrund af satser‐
ne i §§ 23-25, anses for ikke at udnytte sine arbejdsmulighe‐
der efter reglerne om rådighedsforpligtelsen i § 13, stk. 1-6,
og § 13 a, når den pågældende ikke har dokumenteret at ha‐
ve haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden
for de seneste 12 kalendermåneder.
Efter den gældende regel i § 13 f, stk. 12, 1. og 2. pkt., i
loven, sker opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 ka‐
lendermåneder efter stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, for hver
ægtefælle for sig. Perioden på de seneste 12 sammenhæn‐
gende kalendermåneder, inden for hvilken en ægtefælle eller
ugift person skal dokumentere 225 timers ordinært og ustøt‐
tet arbejde forlænges med perioder, hvor en ægtefælle eller
en ugift person ikke har kunnet arbejde på grund af doku‐
menteret sygdom, og hvor den pågældende således ikke har
haft reel mulighed for at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf.
§ 13 f, stk. 12, nr. 1.
Endvidere vil perioder, hvor den pågældende har haft ret
til fravær ved graviditet, barsel eller adoption, jf. § 13, stk.
7, i loven, medføre forlængelse af den periode på de seneste
12 kalendermåneder, inden for hvilken der skal dokumente‐
res 225 timers ordinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk. 12,
nr. 2. Der vil her kunne anvendes samme afgrænsning, som
gælder efter lovens § 13, stk. 7, hvorefter en modtager af
hjælp ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller ar‐
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0007.png
7
bejdsmuligheder, i det omfang der under fravær efter be‐
stemmelserne i barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk.
1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved
graviditet, barsel og adoption.
Perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter
lov om social service til pasning af handicappet barn, handi‐
cappet voksen eller døende nærtstående eller efter lov om
ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt
sygt barn, medfører ligeledes forlængelse af den periode på
de seneste 12 kalendermåneder, inden for hvilken der skal
dokumenteres 225 timers ordinært og ustøttet arbejde, jf. §
13 f, stk. 12, nr. 3. I disse situationer vil en modtager af
hjælp ikke have pligt til at udnytte sine uddannelses- eller
arbejdsmuligheder.
Perioden, hvor den pågældende har aftjent værnepligt,
medfører endvidere forlængelse af den periode på de seneste
12 kalendermåneder, inden for hvilken der skal dokumente‐
res 225 timers ordinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk. 12,
nr. 4.
Perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været
vurderet så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet op‐
nå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked, jf. § 13 f,
stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, medfører endvidere for‐
længelse af den periode på de seneste 12 kalendermåneder,
inden for hvilken der skal dokumenteres 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 5. Der forudsættes
her anvendt samme afgrænsning som ved undtagelsesbe‐
stemmelsen i lovens § 13 f, stk. 9, om den personkreds, der
ikke vil blive omfattet af den nye regel. Heri indgår bl.a. en
vurdering af personens aktuelle arbejdsevne, men ikke om
det er realistisk, at den pågældende kan finde arbejde.
Perioder, hvor den pågældende har været under ordinær
uddannelse eller anden uddannelse eller opkvalificering til
uddannelse, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af ar‐
bejdsmulighederne, eller hvor den pågældende har modtaget
en anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget
af, at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder med‐
fører endvidere forlængelse af den periode på de seneste 12
kalendermåneder, inden for hvilken der skal dokumenteres
225 timers ordinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk. 12, nr.
6.
Efter den gældende regel § 13 f, stk. 13, i lov om aktiv so‐
cialpolitik, fremgår, at resulterer en forlængelse efter stk. 12
i, at der ved opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12
kalendermåneder indgår måneder, der ligger mere end 3 år
før opgørelsestidspunktet, ses der bort fra sådanne måneder.
I et sådant tilfælde får ægtefællen eller den ugifte person til‐
lagt yderligere måneder fremadrettet svarende til antallet af
måneder, der er set bort fra. Bestemmelsen indebærer, at
hvis en forlængelse efter lovens § 13 f, stk. 12, resulterer i,
at der ved opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 ka‐
lendermåneder indgår måneder, der ligger mere end 3 år før
opgørelsestidspunktet, ses der efter § 13 f, stk. 13, bort fra
sådanne måneder, herunder fra eventuelle arbejdstimer, der
ligger inden for de pågældende måneder. Til gengæld får
ægtefællen eller den ugifte person tillagt yderligere måneder
fremadrettet svarende til antallet af måneder, der er set bort
fra, således at perioder, inden for hvilken ægtefællen eller
den ugifte person kan opnå arbejdstimer til opfyldelse af
kravet om 225 timers arbejde, forlænges.
Af den gældende regel i § 10 g, stk. 1, fremgår, at for per‐
soner, der er omfattet af § 10 f, stk. 1, og som modtager ud‐
dannelses- eller kontanthjælp, finder §§ 13 f, 13 g, 25 b-25
e, 26 og 34 tilsvarende anvendelse som for modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22.
Af den gældende regel i § 10 i, stk. 1, fremgår, at for per‐
soner, der er omfattet af § 10 h, stk. 1, og som modtager ud‐
dannelses- eller kontanthjælp, finder §§ 13 f, 13 g, 25 b-25
e, 26 og 34 tilsvarende anvendelse som for modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22.
Baggrunden for disse bestemmelser er, at personer, som er
omfattet af reglerne i §§ 10 f og 10 h om nedsættelse af
hjælpen til et niveau svarende til niveauet for selvforsørgel‐
ses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse skal have de‐
res ydelsessager behandlet efter reglerne for modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 13 h
i loven. Det
foreslås i
stk. 1,
at en person, som ansøger om hjælp efter §
11 i perioden fra og med den 9. marts 2020 og til og med
den 9. juni 2020, som følge af covid-19 først vil blive om‐
fattet af § 13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, efter
periodens udløb.
Forslaget indebærer, at nye ansøgere om hjælp i kontant‐
hjælpssystemet i perioden fra og med den 9. marts 2020 og
til og med den 9. juni 2020 ikke vil skulle have vurderet,
hvorvidt de er omfattet af 225-timersreglen, da de ikke skal
deltage i samtaler, tilbud m.v., der kan medvirke til at vurde‐
re arbejdsevnen grundet den midlertidige suspendering af
beskæftigelsesindsatsen. Idet beskæftigelsesindsatsen er sus‐
penderet, vil det således være vanskeligt at vurdere, hvorvidt
nye ansøgere om hjælp i kontanthjælpssystemet skal undta‐
ges fra 225-timersreglen. Fra den 10. juni 2020 vil personen
blive omfattet af de almindelige bestemmelser i § 13 f, og
kommunen skal derfor vurdere, hvorvidt personen skal være
omfattet af kravet om, at skulle have 225 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder el‐
ler ej.
Det foreslås i § 13 h,
stk. 2,
i loven, at perioden på 12 ka‐
lendermåneder for både en ægtefælle, jf. § 13 f, stk. 1, nr. 2
og stk. 3, nr. 2, og en ugift person, jf. § 13 f, stk. 6, nr. 2, ud
over mulighederne for forlængelse af 12 måneders perioden
efter § 13 f, stk. 12, skal forlænges med en periode på 3 må‐
neder som følge af covid-19, hvis de har været omfattet af §
13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, i perioden fra
og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020.
Baggrunden for forslaget er, at personen ikke vil skulle
udnytte sine arbejdsmuligheder i suspensionsperioden på
grund af covid-19, og at det kan være svært for en person at
finde arbejde i en situation, hvor arbejdsgiverne mere over‐
vejer at afskedige medarbejdere end at ansætte nye medar‐
bejdere.
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0008.png
8
Forslaget indebærer, at ud over de gældende 6 grunde, der
kan forlænge den periode på de seneste 12 kalendermåne‐
der, inden for hvilken der skal dokumenteres 225 timers or‐
dinært og ustøttet arbejde, jf. § 13 f, stk. 12, i loven, vil pe‐
rioden på 12 kalendermåneder, inden for hvilken arbejdskra‐
vet skal være opfyldt, blive forlænget med 3 måneder grun‐
det covid-19 for personer, der er omfattet af § 13 f, stk. 1,
nr. 2, stk. 3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, i perioden fra og med den
9. marts og til og med den 9. juni 2020. Det gælder både for
personer, hvis hjælp skule have været nedsat eller bortfaldet,
som følge af at de ikke har opfyldt arbejdskravet på 225 ti‐
mers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 ka‐
lendermåneder i perioden fra og med den 9. marts 2020 til
og med den 9. juni 2020 og for personer, hvis hjælp ikke
skulle nedsættes eller bortfalde i perioden fra og med den 9.
marts 2020 til og med den 9. juni 2020.
For personer, der inden den 9. marts 2020 er blevet omfat‐
tet af 225-timersreglen, og som skulle have haft hjælpen
nedsat i perioden fra den 9. marts til den 9. juni 2020, vil
hjælpen ikke blive nedsat eller bortfalde i denne periode.
Hjælpen vil først skulle nedsættes eller bortfalde, når for‐
længelsen af 12 måneders perioden inden for hvilken ar‐
bejdskravet skal opfyldes, er udløbet.
For en person, hvis hjælp f.eks. skulle bortfalde den 1.
april 2020, vil hjælpen således først bortfalde den 1. juli
2020. En person, som har været omfattet af en anden forlæn‐
gelsesgrund i § 13 f, stk. 12, i dele af perioden fra og med
den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020, vil ligeledes
få forlænget 12 måneders perioden, inden for hvilken ar‐
bejdskravet skal opfyldes med 3 måneder. Hvis forlængel‐
sen f.eks. ophørte den 9. maj 2020, fordi personen ikke læn‐
gere var syg, vil pågældende således få forlænget 12 måne‐
ders perioden, dels med den periode, som pågældende har
været syg, jf. § 13 f, stk. 12, nr. 1, dels med 3 måneders pe‐
rioden efter forslaget til § 13 h, stk. 2.
En person, som er på barsel og dermed omfattet af forlæn‐
gelsesreglen i § 13 f, stk. 12, nr. 2, frem til den 1. september
2020, vil ligeledes få forlænget 12 måneders perioden, inden
for hvilken arbejdskravet skal opfyldes, med 3 måneders pe‐
rioden efter forslaget til § 13 h, stk. 2.
For øvrige personer, som er omfattet af 225-timersreglen,
vil der ske en forlængelse af 12 måneders perioden, inden
for hvilken arbejdskravet skal være opfyldt med 3 måneders
perioden som følge af covid-19, hvis de har været omfattet
af § 13 f, stk. 1, nr. 2, stk. 3, nr. 2 og stk. 6, nr. 2, i perioden
fra og med den 9. marts 2020 til og med den 9. juni 2020.
Administrationen af den foreslåede bestemmelse i § 13 h,
stk. 2, i loven, vil skulle følge de tilsvarende principper, som
allerede er gældende ved forlængelse af 12 måneders perio‐
den efter § 13 f, stk. 12, i loven. Bemyndigelsen i § 13 f, stk.
17, til at fastsætte nærmere regler om bl.a. kommunernes
pligt til at sende varslingsbreve vil blive udnyttet til at fast‐
sætte nærmere regler i bekendtgørelse om kommunernes
pligt til varsling, vejledning m.v. af modtagere af selvforsør‐
gelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelses‐
hjælp eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive
nedsat som følge af 225-timersreglen i forhold til bl.a. var‐
slingsbreve, breve vedrørende udsættelse af dato for nedsæt‐
telse eller bortfald af hjælpen som følge af, at hjælpen ikke
skal nedsættes eller bortfalde i perioden fra den 9. marts til
og med den 9. juni 2020 samt, at 12 måneders perioden, in‐
den for hvilken arbejdskravet skal være opfyldt, forlænges
med 3 måneder.
I forhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyt‐
telsesloven vil forlængelsen af 225-timersreglen med § 13 h
ikke medføre ændringer i de oplysninger, som behandles i
forhold til § 13 f.
Det foreslås i § 13 h,
stk. 3,
at for personer, der er omfattet
af stk. 2, hvor kommunen forud for lovens ikrafttræden har
truffet en afgørelse om nedsættelse eller bortfald af hjælpen
efter § 13 g og § 26, stk. 5-8, der endnu ikke er effektueret,
skal kommunen tilbagekalde afgørelsen og samtidig skrift‐
ligt orientere personen om, at der er grundlag for en udsky‐
delse af bortfaldsdatoen som følge af forlængelsen af 12 må‐
neders perioden.
Det betyder, at hvis en person har modtaget en afgørelse
forud for lovens ikrafttræden om, at pågældendes hjælp vil
blive nedsat, eller hjælpen vil bortfalde som følge af, at per‐
sonen ikke har opfyldt arbejdskravet på 225 timers ordinært
og ustøttet arbejde, jf. §§ 13 f, 13 g og § 26, stk. 5-8, i perio‐
den fra og med 9. marts 2020 til og med 9. juni 2020, men
som endnu ikke er effektueret, vil kommunen skulle tilbage‐
kalde afgørelsen. Kommunen skal samtidigt skriftligt orien‐
tere personen om, at denne vil få udskudt datoen for nedsæt‐
telse eller bortfald af hjælpen som følge af forlængelsen af
12 måneders perioden, jf. forslaget til stk. 2. Kommunen vil
endvidere, som efter de gældende regler i bekendtgørelse
om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v. af mod‐
tagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangs‐
ydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis hjælp kan
bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen,
skulle orientere en person om, hvornår hjælpen herefter for‐
ventes af skulle nedsættes eller bortfalde, hvis personen ikke
har opfyldt arbejdskravet på dette tidspunkt.
Det foreslås i § 13 h,
stk. 4,
i loven, at forlængelsen i stk.
2 indgår i § 13 f, stk. 13, på tilsvarende måde som en for‐
længelse efter § 13 f, stk. 12. Forslaget medfører, at en for‐
længelse efter forslaget til § 13 h, stk. 2, i lighed med en for‐
længelse efter § 13 f, stk. 12, vil medføre, at hvis der ved
opgørelsen af arbejde inden for de seneste 12 kalendermåne‐
der indgår måneder, der ligger mere end 3 år før opgørelses‐
tidspunktet, vil der skulle ses bort fra sådanne måneder. I et
sådant tilfælde vil ægtefællen eller den ugifte person få til‐
lagt yderligere måneder fremadrettet svarende til antallet af
måneder, der er set bort fra.
Det foreslås i § 13 h,
stk. 5,
i loven, at stk. 1, 2 og 4 vil
finde tilsvarende anvendelse for modtagere af uddannelses-
eller kontanthjælp, som er omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10
i, stk. 1. Der er tale om en rettelse, som skal ses i sammen‐
hæng med indførelsen af stk. 1, 2 og 4, så bestemmelserne i
forslaget til § 13 h finder tilsvarende anvendelse for perso‐
ner, der er omfattet af § 10 g, stk. 1, og § 10 i, stk. 1.
L 169 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af lovforslag - Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Forlængelse af 12 måneders perioden i 225-timersreglen som følge af covid-19), fra beskæftigelsesministeren
2175544_0009.png
9
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft ved bekendtgø‐
relsen i Lovtidende. Baggrunden for, at loven foreslås at
træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende er, at for per‐
soner, som er omfattet af forslaget til § 13 h, stk. 3, vil kom‐
munerne skulle have mulighed for at tilbagekalde afgørelsen
og meddele personer, at deres hjælp først vil skulle nedsæt‐
tes eller bortfalde på et senere tidspunkt. Der er derfor be‐
hov for, at loven træder i kraft forud for, at kommunerne gi‐
ver meddelelse om, at en persons hjælp skal udbetales, såle‐
des at kommunerne ikke efterfølgende skal efterbetale hjælp
til en person, hvis hjælp er nedsat eller bortfaldet som følge
af manglende opfyldelse af 225-timersreglen. Det er samti‐
digt vigtigt, at kommunerne har tid, inden kommunen i slut‐
ningen af april 2020 skal træffe afgørelse om udbetaling af
hjælp for april måned 2020, til at meddele udskydelsen af
nedsættelsen eller bortfaldet af en persons hjælp med virk‐
ning fra den 1. april 2020, som følge af at personen ikke har
opfyldt arbejdskravet inden for de seneste 12 kalendermåne‐
der.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslaget kan stadfæstes straks
efter dets vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et
lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks efter dets vedtagelse,
når forslaget indeholder bestemmelse herom. I den forbin‐
delse bemærkes, at forslaget vil skulle medvirke til at afbøde
de negative økonomiske konsekvenser, som spredningen af
covid-19 allerede har og vil kunne få, og at det er afgørende,
at dette vil ske snarest. Der henvises i øvrigt til bemærknin‐
gerne til stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det be‐
mærkes, at lov om aktiv socialpolitik i øvrigt ikke finder an‐
vendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 118 i loven.