Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20, Erhvervsudvalget 2019-20
L 168 Bilag 4, L 168 A Bilag 4, L 168 B Bilag 4
Offentligt
2173456_0001.png
Til lovforslag nr.
L 168
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 1. april 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af virksomheders
pligter på selskabs- og regnskabsområdet og af reglerne om begrænsning af
butikkernes åbningstider i forbindelse med covid-19
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov‐
forslaget, herunder 1 om deling af lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor‐
slag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem‐
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2
og 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil gerne under‐
strege, at Enhedslisten deler regeringens intention med lov‐
forslaget, der er at begrænse covid-19-smittefaren, men En‐
hedslisten mener ikke, at det er nødvendigt at sløjfe de
hårdtarbejdende butiksansattes fridage, da færre i år skal
handle stort ind til påskefrokoster og der er bedre mulighed
end normalt til at kunne planlægge sine indkøb. Derudover
er Enhedslisten taknemmelig for det arbejde, som flere an‐
satte i dagligvarebutikkerne har ydet i lang tid nu. Enhedsli‐
sten vil derfor gerne takke hverdagens helte, som de butiks‐
ansatte er en stor del af. De har udvist en helt ekstraordinær
fleksibilitet i de her uger og har stået allerforrest i forhold til
risikoen for at blive smittet. De dagligvarebutikker, der har
en omsætning på under 35 mio. kr., er åbne, så derfor er der
ingen grund til at udsætte nogle af de mest eksponerede
mennesker i samfundet for yderligere smitterisiko. De for‐
tjener tværtimod nogle velfortjente fridage. Derudover læg‐
ger Enhedslisten også særlig vægt på, at de små dagligvare‐
butikker ofte tjener en væsentlig del af deres omsætning i
påsken. Enhedslisten kan derfor ikke støtte lovforslag nr. L
168 B.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX024457
L 168a - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 1. april 2020
2173456_0002.png
2
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om bemyndigelse til midlertidig fravigel‐
se af virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområ‐
det i forbindelse med covid-19« omfattende §§ 1, 2, 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om bemyndigelse til midlertidig fravigel‐
se af reglerne om begrænsning af butikkernes åbningstider i
forbindelse med covid-19« omfattende § 3, § 4, stk. 1 og 2,
og § 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 2
2)
I
1. pkt.
ændres »§ 1, stk. 1, nr. 1,« til: »§ 1, stk. 1,«.
[Ændring af henvisning]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af LA):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 4
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 15. april 2020.«
[Ændring af lovens ophævelsestidspunkt]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 5
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om bemyndigelse til mid‐
lertidig fravigelse af virksomheders pligter på selskabs- og
regnskabsområdet og af reglerne om begrænsning af butik‐
kernes åbningstider i forbindelse med covid-19 (L 168) de‐
les i to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområdet i
forbindelse med covid-19, mens den anden del (B) omfatter
forslaget om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af reg‐
lerne om begrænsning af butikkernes åbningstider i forbin‐
delse med covid-19.
Til nr. 2
I lovforslagets § 2, 1. pkt., hvor det foreslås, at afgiften,
uanset årsregnskabslovens § 151, stk. 2, for ledelsesmed‐
lemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en forlæn‐
get frist for indsendelse af årsrapporter m.v., der fastsættes i
medfør af § 1, stk. 1, nr. 1, beregnes fra udløbet af den for‐
længede frist, er henvisningen til § 1, stk. 1, nr. 1, forkert.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen til § 1, stk. 1.
Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Der foreslås en ændring af lovens solnedgangsklausul,
således at det fremgår, at den del, der vedrører fravigelse af
reglerne om begrænsning af butikkernes åbningstider, ophæ‐
ves den 15. april 2020, dvs. umiddelbart efter påsken.
Til nr. 4
Som følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foreta‐
ges en ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i § 5.
Der foretages en teknisk ændring, således at det fremgår, at
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2020 og var til 1.
behandling den 31. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
L 168a - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 1. april 2020
2173456_0003.png
3
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5