Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 167 Bilag 1
Offentligt
2172383_0001.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0002.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0003.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0004.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0005.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0006.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0007.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0008.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0009.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0010.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0011.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0012.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0013.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0014.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0015.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0016.png
4. februar 2020
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1015 København K
[email protected]
Høringssvar – Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse
af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
Tak for muligheden for at afgive høringssvar.
·
Dansk Byggeri finder det afgørende, at der ikke opstilles unødvendige hindringer for
udenlandske arbejdstageres udøvelse af lovregulerede erhverv i Danmark.
Derfor støtter Dansk Byggeri forslaget om at fastsætte en forpligtelse for alle myndig-
heder til at foretage en proportionalitetsvurdering af regler, der begrænser adgangen
til – eller udøvelsen af – lovregulerede erhverv, inden reglerne vedtages.
·
Dansk Byggeri stiller sig gerne til rådighed i forbindelse med ministeriets fastsættelse af det
nærmere indhold i en proportionalitetsvurdering.
Med venlig hilsen
Jakob Krohn-Rasmussen
Chefkonsulent
Nørre Voldgade 106
1358 København K
Telefon: 72 16 00 00
CVR-nr.:26 91 11 25
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
Jyske Bank:
5032 - 0001028719
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0017.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
København den 3. februar 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer
Danmarks Vejlederforening (DVF) takker for muligheden for at afgive høringssvar på
lovændringen.
DVF har ingen bemærkninger til lovændringen.
Med venlig hilsen
på Bestyrelsens vegne
Karina Meinecke
Formand
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0018.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura og Internationale Forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
København den 4. februar 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af
visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar i høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses-
og erhvervsmæssige kvalifikationer.
Foreningerne bifalder forslaget, idet introduktionen af proportionalitetsvurderingen ikke umiddelbart ses at
have nogen umiddelbar konsekvens for autorisationskravet til social- og sundhedsassistenter.
Herudover har foreningerne ingen specifikke bemærkninger til forslagets enkelte elementer.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0019.png
F O A s høringssvar vedr. lov om ændring af lov om anerkendelse af visse
uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
FOA takker for muligheden for at afgive høringssvar angående lov om ændring af lov om anerkendelse af
visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer.
FOA gør opmærksom på, at bemærkningerne er i tråd med høringssvar fra Dansk Sygeplejeråd,
Lægeforeningen, Apotekerforeningen og FADL.
Det er positivt, at der med lovforslaget ønskes mere klarhed og ensrettede rammer omkring
klageadgang i forbindelse med udstedelse af erhvervspas. Uddannelses- og Forskningsministeriet bør i
forlængelse heraf iværksætte tiltag, der sikrer, at samarbejdende myndigheder som fx
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed agerer i tråd med lovforslagets intentioner i
forbindelse med godkendelser af udenlandske sundhedsfaglige uddannelser.
Med proportionalitetstestdirektivet fastsættes der en pligt for alle myndigheder til at foretage en
proportionalitetsvurdering af regler, der begrænser adgangen til og udøvelsen af lovregulerede erhverv,
forud for at reglerne vedtages. Proportionalitetsdirektivet omfatter alle lovregulerede erhverv, herunder
også erhverv inden for sundhedsområdet. Imidlertid er sundhedsområdet af en særlig karakter, og
derfor er regulering af sundhedsområdet også et nationalt anliggende.
Dette særlige forhold for sundhedsområdet fremgår også af proportionalitetsdirektivets artikel 6, stk. 2
og artikel 7, stk.5. Derudover anerkendes sundhedsområdets særlige karakter i direktivets
betragtninger.
I forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer savner FOA dog, at disse betragtninger fremgår mere eksplicit. Dertil bør det fremgå,
hvordan man i forbindelse med implementeringen vil sikre, at der i proportionalitetsvurderingen tages
højde for sundhedsområdets særlige, nationale karakter.
FOA skal på den baggrund opfordre til, at man i lovforslaget, beskriver, at relevante myndigheder ved
gennemførslen af proportionalitetsvurderinger tager hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende
inden for sundhedsområdet.
Endelig ser FOA frem til at blive inddraget, når uddannelses- og forskningsministeren skal fastsætte de
nærmere regler for proportionalitetstest mv.
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0020.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0021.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0022.png
Uddannelses- og forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
1015 København K.
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.: 70 25 77 11
Fax:
70 25 16 37
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 05.02.2020
Sagsbeh: cbe
E-mail: [email protected]
Jounal: hoering001_2020
[email protected]
[email protected]
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om anerken-
delse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 8. januar 2020 sendt udkast til lov-
forslag om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæs-
sige kvalifikationer i høring.
Med lovudkastet lægges der op til implementering af dele af proportionalitetstestdi-
rektivet. Der foreslås ændring til implementering af anerkendelsesdirektivets regler
om klageadgang i forbindelse med manglende afgørelse om udstedelse af erhverv-
spas og i forbindelse med afgørelser om og udsendelse af advarsler og berigtigelse af
advarsler.
Tandlægeforeningen har nedenstående bemærkninger til lovudkastet:
Med lovudkastet fastsættes en pligt for alle myndigheder til at foretage en proportio-
nalitetsvurdering af regler, der begrænser adgangen til/udøvelsen af lovregulerede
erhverv forud for reglernes vedtagelse. Uddannelses- og forskningsministeren be-
myndiges til at kunne fastsætte nærmere regler om indholdet af en sådan proportio-
nalitetsvurdering.
Proportionalitet er et grundlæggende og generelt princip i EU-lovgivningen. Med pro-
portionalitetstestdirektivet fastsættes regler for myndighedernes proportionalitets-
testvurderinger. Formålet er at sikre et velfungerende indre marked, gennemsigtig-
hed og et højt niveau af forbrugerbeskyttelse.
Sundhedsområdet er ikke undtaget fra direktivets anvendelsesområde, men direkti-
vet indeholder en række bestemmelser, navnlig i betragtningerne,
der eksplicit aner-
kender sundhedsområdets særlige karakter, og som giver medlemsstaterne en til-
strækkelig skønsmargin til at sikre et højt beskyttelsesniveau af menneskers sund-
hed, når de regulerer sundhedsprofessioner.
Tandlægeforeningen savner, at der i lovudkastet tages stilling til, hvordan man i for-
bindelse med implementeringen agter at sikre, at der i proportionalitetsvurderingen
tages højde for sundhedsområdets særlige karakter som beskrevet i direktivet, navn-
lig i betragtningerne
19, 24, 28 og 30 samt artikel 6, stk. 2 og artikel 7, stk. 5.
Side 1/2
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0023.png
Betragtning 19 henviser til TEUF artikel 168, stk. 1, hvorefter der skal sikres et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Unionens
politikker og aktiviteter.
Betragtning 30 foreskriver, at der ved vurdering af krav til sundhedserhvervene, så
som aktiviteter forbeholdt erhvervet, titelbeskyttelse, løbende faglig udvikling eller
regler vedrørende tilrettelæggelsen af erhvervet mv. skal tages behørigt hensyn til
målet om at sikre et højt niveau af beskyttelse af menneskers sundhed. Også i be-
tragtning 24 nævnes regulering ved aktiviteter forbeholdt erhvervet og titelbeskyt-
telse nævnes, hvis der er tale om foranstaltninger, som sigter mod at forhindre risiko
for alvorlig skade mod fx folkesundheden, ligesom betragtning 28 angiver eksempler
på regulering, der kan være hensigtsmæssige for at nå mål af samfundsmæssig inte-
resse, herunder fx krav om forsat faglig udvikling og ejerskabsregulering.
Betragtning 30 understreger endvidere, at medlemsstater bør tage hensyn til beho-
vet for at sikre tilgængelighed, service af høj kvalitet og en tilstrækkelig og sikker
forsyning af lægemidler i overensstemmelse med de folkesundhedsmæssige behov i
den pågældende medlemsstat.
Regulering af sundhedsområdet er som bekendt et nationalt anliggende, og EU-dom-
stolen har gentagne gange bekræftet, at det tilkommer medlemsstaterne at fast-
lægge det beskyttelsesniveau man ønsker af hensyn til folkesundheden og den måde
hvorpå dette niveau skal nås.
Derfor er det Tandlægeforeningens opfattelse, at medlemsstaterne fortsat kan be-
skytte folkesundheden og samtidig tilfredsstille patienters behov ved at opstille de
betingelser som medlemsstaterne vurderer passende og nødvendige, herunder også i
relation til betingelser for udlevering af medicin og udførelse af sundhedsydelser. Ved
implementering af proportionalitetstestdirektivet bør det sikres, at dette fortsat
håndhæves.
Tandlægeforeningen opfordrer derfor til, at man i lovforslaget beskriver, hvordan
man sikrer, at relevante myndigheder ved gennemførelsen af proportionalitetsvurde-
ringer tager hensyn til de særlige hensyn, der gør sig gældende for regulering af
sundhedsområdet.
Side 2/2
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0024.png
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Studieservice
Uddannelsesjura og Sekretariat
Fibigerstræde 10
Postboks 159
9100 Aalborg
Sagsbehandlere:
Christina Buhl /
Sine Sø Kristensen
Telefon:
9940 7545 /
9940 7618
Email:
[email protected]
Dato: 09.10.2019
Sagsnr.: 2019-402-00099
Aalborg Universitets høringssvar vedr. høring over forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af
visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
Aalborg Universitet har modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddan-
nelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer.
Aalborg Universitet har ingen kommentarer til udkastet.
Med venlig hilsen
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0025.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Sendt til: [email protected]
Sagsnr. 20-0180
Vores ref. AKA/bho
Deres ref
Den 5. februar 2020
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer
FH takker for muligheden for at afgive bemærkninger til høringssvaret.
Med proportionalitetstestdirektivet fastsættes der en pligt for alle myndigheder til at foretage
en proportionalitetsvurdering af regler, der begrænser adgangen til og udøvelsen af
lovregulerede erhverv, forud for at reglerne vedtages.
I Danmark har vi en række standarder for, hvordan arbejde på forskellige områder skal
udføres. Det gælder typisk på områder, som kræver specialiserede kompetencer og
autorisation. Af hensyn til beskyttelsen af arbejdstagere, forbrugere og den offentlige sundhed
ønsker vi at fastholde disse standarder, og for FH er det afgørende, at indføring af en
proportionalitetsvurdering forud for ny regulering af erhverv ikke lemper på de faglige
kompetencer/niveauer, som er gældende i EUD-grunduddannelser såvel som videregående
uddannelser samt indholdet/uddannelsesniveauet i autorisationsordninger og certifikater.
Betingelserne for proportionalitetsvurdering forud for ny regulering af erhverv, og herunder
visse certificeringer, merit og uddannelse, finder anvendelse efter artikel 3 i
Proportionalitetsdirektivet (2018/958). Artikel 6 i dette direktiv giver enhver medlemsstat ret
til, ud fra samfundsmæssige interesser, at begrænse adgangen til og udøvelse af visse typer
arbejde. En samfundsmæssig interesse er fx beskyttelsen af den offentlige sundhed,
arbejdstagere eller forbrugere.
Derfor forstår FH, at kravet om, at ny regulering af erhverv forudsætter en
proportionalitetstest, ikke svækker Danmarks ret til at stille høje krav eller standarder i forhold
til autorisationer, certifikater mv. Det er dog helt afgørende, at retten til at regulere i
almenvældets interesser er suveræn, også når der anvendes argumenter vedr. fri
bevægelighed og etableringsfrihed. Autorisationer, certifikater og dets lige er med til at sikre
en højere arbejdstagerbeskyttelse samt sikkerhed for forbrugere. En proportionalitetstest kan
og skal ikke svække denne sikkerhed.
I lovforslaget nævnes, at nationale foranstaltninger skal være begrundet i mål af
samfundsmæssig interesse. For FH er det afgørende, at gennemførelsen af
proportionalitetsvurderinger ikke kun tager højde for produkt- og forbrugersikkerhed, men
også hensynet til arbejdstagerens sikkerhed i form af at sikre relevante arbejdsmiljøfaglige
uddannelser, der også gør det muligt at beskytte den offentlige sikkerhed og sundhed, dvs. 3.
part.
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0026.png
Proportionalitetsdirektivet omfatter alle lovregulerede erhverv, herunder også erhverv inden
for sundhedsområdet. Sundhedsområdet er af en særlig karakter, og derfor er regulering af
sundhedsområdet også et nationalt anliggende. Dette særlige forhold for sundhedsområdet
fremgår også af proportionalitetsdirektivets artikel 6, stk. 2 og artikel 7, stk. 5. Derudover
anerkendes sundhedsområdets særlige karakter i direktivets betragtninger.
I forslag til lov om ændring af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige
kvalifikationer savner FH, at disse betragtninger fremgår mere eksplicit, og hvordan man i
forbindelse med implementeringen vil sikre, at der i proportionalitetsvurderingen tages højde
for sundhedsområdets særlige, nationale karakter.
FH skal på den baggrund opfordre til, at man i lovforslaget beskriver, at relevante
myndigheder ved gennemførslen af proportionalitetsvurderinger tager hensyn til de særlige
forhold, der gør sig gældende inden for fx sundhedsområdet.
Endelig ser FH og FH’s
medlemsorganisationer frem til at blive inddraget, når uddannelses- og
forskningsministeren skal fastsætte de nærmere regler for proportionalitetstest mv.
Det er positivt, at der med lovforslaget ønskes at skabe mere klarhed og ensrettede rammer
omkring klageadgang i forbindelse med udstedelse af erhvervspas. Uddannelses- og
Forskningsministeriet bør i forlængelse heraf iværksætte tiltag, der sikrer, at samarbejdende
myndigheder som fx Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed agerer i tråd med
lovforslagets intentioner i forbindelse med godkendelser af udenlandske sundhedsfaglige
uddannelser.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
Næstformand
Side 2 af 2
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0027.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0028.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0029.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0030.png
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0031.png
·
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172383_0032.png
·
·
·