Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 167 Bilag 1
Offentligt
2172382_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
(Gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/958 af
28. juni 2018 om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering
af erhverv samt klageadgang i sager om erhvervspas og ved udsendelse af
advarsler)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 8. januar 2020 udsendt det oven-
nævnte udkast til lovforslag blandt relevante institutioner og organisationer. Hørin-
gen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 5. februar 2020, kl. 12, var der indkommet 20 hø-
ringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske SOSU-skoler
og
Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
er positive over for
lovforslaget.
FOA
finder det positivt, at der med lovforslaget ønskes mere klarhed og ensrettede
rammer omkring klageadgang i forbindelse med udstedelse af erhvervspas
2. Gennemførelse af proportionalitetstestdirektivet
Lægeforeningen, Tandlægeforeningen, Danmarks Apotekerforening, Fagbevægel-
sens Hovedorganisation
og
FOA
anfører, at proportionalitetstestdirektivet omfatter
alle lovregulerede erhverv, herunder også erhverv inden for sundhedsområdet.
Imidlertid er sundhedsområdet af en særlig karakter, og derfor er regulering af sund-
hedsområdet også et nationalt anliggende. Dette særlige forhold for sundhedsom-
rådet fremgår af proportionalitetsdirektivets artikel 6, stk. 2 og artikel 7, stk. 5, og
betragtningerne 19, 24, 28 og 30.
Disse høringsparter savner, at dette fremgår mere eksplicit i lovforslaget, og at det
dertil bør fremgå, hvordan man i forbindelse med implementeringen vil sikre, at der
i proportionalitetsvurderingen tages højde for sundhedsområdets særlige, nationale
karakter. Høringsparterne opfordrer på den baggrund til, at det i lovforslaget beskri-
ves, at relevante myndigheder ved gennemførslen af proportionalitetsvurderinger
tager hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende inden for sundhedsområ-
det.
Ministeriet
bemærker indledningsvist, at det efter høringen er blevet besluttet, at
direktivet om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv
foreslås gennemført i dansk ret ved en såkaldt inkorporering, hvilket medfører, at
direktivet i sin helhed vil gælde i Danmark ved vedtagelse af den foreslåede ændring
af lov om anerkendelse af visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer.
13. marts 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2020 - 745
Side 1/3
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172382_0002.png
Dette har medført en række ændringer af lovforslagets bestemmelser og af de led-
sagende bemærkninger til denne del af lovforslaget. Lovforslagets undertitel er li-
geledes blevet revideret med henblik på at afspejle de indholdsmæssige ændringer.
Herudover er ministeriet enig med høringsparterne i, at hensynet til den offentlige
sundhed er et af de hensyn, som medlemsstaterne navnlig skal varetage, når med-
lemsstaterne påtænker at regulere adgangen til og udøvelsen af lovregulerede er-
hverv. Det følger i den forbindelse bl.a. af proportionalitetstestdirektivets artikel 7,
stk. 5, at hvis reguleringen vedrører sundhedserhverv og har konsekvenser for pa-
tientsikkerheden, tages der hensyn til målet om at sikre et højt niveau af beskyttelse
af menneskers sundhed.
Tandlægeforeningen
og
Danmarks Apotekerforening
anfører, at regulering af sund-
hedsområdet er et nationalt anliggende, og at EU-domstolen gentagne gange har
bekræftet, at det tilkommer medlemsstaterne at fastlægge det beskyttelsesniveau,
man ønsker af hensyn til folkesundheden og den måde, hvorpå dette niveau skal
nås. Disse høringsparter anfører videre, at medlemsstaterne fortsat kan beskytte
folkesundheden og samtidig tilfredsstille patienters behov ved at opstille de betin-
gelser som medlemsstaterne vurderer passende og nødvendige, herunder også i
relation til betingelser for udlevering af medicin og udførelse af sundhedsydelser.
Høringsparterne anfører, at det ved implementering af proportionalitetstestdirektivet
bør sikres, at dette fortsat håndhæves.
Ministeriet
bemærker, at det som hidtil vil være op til de enkelte myndigheder på
sundhedsområdet at varetage de hensyn, der gør sig gældende på sundhedsområ-
det i overensstemmelse med det EU-retlige proportionalitetsprincip, når der påtæn-
kes ny eller ændret regulering i forhold til adgangen til og udøvelsen af lovregule-
rede erhverv på sundhedsområdet.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
anfører, at det er helt afgørende, at retten til
at regulere i almenvældets interesser er suveræn, også når der anvendes argumen-
ter vedr. fri bevægelighed og etableringsfrihed. Høringsparten anfører videre, at au-
torisationer, certifikater og dets lige er med til at sikre en højere arbejdstagerbeskyt-
telse samt sikkerhed for forbrugere. En proportionalitetstest kan og skal ikke
svække denne sikkerhed.
Ministeriet
bemærker, at medlemsstaterne også hidtil har været forpligtet til alene
at vedtage regulering vedrørende adgangen til og udøvelsen af lovregulerede er-
hverv, hvor reguleringen ikke er i strid med det EU-retlige proportionalitetsprincip.
Med proportionalitetstestdirektivet fastsættes der nu en analytisk proportionalitets-
ramme, som medlemsstaterne skal anvende i proportionalitetsvurderingerne. Direk-
tivet, der med dette lovforslag foreslås inkorporeret i dansk ret, har således som
udgangspunkt ikke til hensigt at ændre den gældende regulering af erhverv i Dan-
mark. Direktivet har derimod til hensigt at understøtte, at alle medlemsstater foreta-
ger en proportionalitetsvurdering af den regulering, som de ønsker at gennemføre,
på en ensartet måde og efter samme kriterier.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
anfører, at det for denne høringspart er afgø-
rende, at gennemførelsen af proportionalitetsvurderinger ikke kun tager højde for
produkt- og forbrugersikkerhed, men også hensynet til arbejdstagerens sikkerhed i
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
L 167 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2172382_0003.png
form af at sikre relevante arbejdsmiljøfaglige uddannelser, der også gør det muligt
at beskytte den offentlige sikkerhed og sundhed, dvs. 3. part.
Ministeriet
har noteret sig de indkomne bemærkninger og er enig i, at arbejdstage-
res sikkerhed også er et relevant hensyn at varetage, når myndigheder overvejer
regulering af adgangen til og udøvelsen af lovregulerede erhverv.
3. Opfølgning på gennemførelse af anerkendelsesdirektivet
3.1. Klage over afslag på og manglende udstedelse af europæisk erhvervspas
FOA
og
Fagbevægelsens Hovedorganisation
anfører, at Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet i forlængelse af de foreslåede bestemmelser om klageadgang i for-
bindelse med udstedelse af erhvervspas bør iværksætte tiltag, der sikrer, at samar-
bejdende myndigheder som f.eks. Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsik-
kerhed agerer i tråd med lovforslagets intentioner i forbindelse med godkendelser
af udenlandske sundhedsfaglige uddannelser.
Ministeriet
bemærker, at det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, er be-
skrevet, hvordan det er hensigten at udmønte den foreslåede bemyndigelse på be-
kendtgørelsesniveau. I den forbindelse lægges der ikke op til ændring af rammerne
for ordningen om udstedelse af europæisk erhvervspas og administrationen heraf.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3