Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 8
Offentligt
2188882_0001.png
Den 11. maj 2020
Kære Forsvarsminister, Kære Forsvarsudvalg!
På vegne af foreningen tillader vi os at rette henvendelse til Forsvarsministeren og Forsvarsudvalget med
følgende kommentarer og spørgsmål til Forsvarsministerens svar vedr. spørgsmål L 166 nr. 1, tillægsaftale
om kompensation for naboerne til Flyvestation Skrydstrup. Samt til Forsvarsministeriets kommentarer til
foreningens høringssvar.
1. Vi opfordrer Forsvarsministeren til, at der indledes undersøgelser af kampflystøjs indvirkning på
huspriser i små lokalsamfund!
Vi fremsender opfordringen på baggrund af nedenstående svar fra Forsvarsministeren og
Forsvarsministeriet, hvor der i oktober 2019 svares, at: ”det
i f.m. udarbejdelse af
miljøkonsekvensvurderingen ikke været muligt at finde studier, der belyser kampflystøjs indvirkning
på huspriser i små samfund”
1
Og i april 2020 svarer Forsvarsministeren: ”Naboforeningen
foreslår,
at kompensationen til boligejere i rød zone skal udgøre 50 % af boligens værdi, mens den for
boligejerne i en ny orange zone skal udgøre op til 45 %. Dermed vil kompensationen ligge væsentligt
over det værditab, som kan forventes jf. miljøkonsekvensvurderingen, baseret på erfaringerne fra
flere internationale, civile lufthavne”.
2
Forsvarsministeren har således tidlige svaret at kamflystøjs indvirkning på huspriser i små
lokalsamfund ikke er belyst, men afviser samtidig foreningens forslag til et tillæg til gradueret
kompensation som usaglig på baggrund af undersøgelser, som Ministeren tidligere har beskrevet
ikke kan anvendes i nærværende situation. Vi kan derfor kun opfordre Forsvarsministeren og
Forsvarsudvalget til, at der indledes undersøgelser af kampflystøjs indvirkning på huspriser i små
lokalsamfund!
2. Vi opfordrer Forsvarsministeren til, at der indledes undersøgelser af, hvorvidt den foreslåede
støjdæmpning på 5 – 10 dB i rød zone og 3 -5 dB i gul zone er tilstrækkelig?
Forsvarsministeriet svarer på Foreningens høringssvar at:
”Den foreslåede kompensationsordning
indebærer, at boligejere i gul zone kan vælge mellem enten udbetaling af et fast beløb eller
dækning af omkostninger til konkrete støjisoleringstiltag, der samlet vil give en støjdæmpning på
mindst 3 dB og højest 5 dB. Den enkelte boligejer vil således få mulighed for at få dækket sine
omkostninger til støjisolering med et effektmål på op til 5 dB. Denne del af
kompensationsordningen er inspireret af Banedanmarks model for støjisolering af boliger på
Ringsted-Femern-forbindelsen, hvor der arbejdes med et støjisoleringseffektmål på minimum 3 dB.
Forsvarsministeriet undersøger pt., hvilke muligheder der er for at kontrollere effekten af
støjdæmpningen efter udført støjisolering”.
2
L 166 - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse af 11/5-20 vedrørende støjkompensationsordningen, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Foreningen mener, at der bør inddrages uvildige støjeksperter i en sådan vurdering. Foreningen
finder ikke, at de maksimalniveauer området overflyves med, kan sammenlignes med
støjniveauerne langs Banedanmarks skinner.
3.
Vi forventer at Forsvarsministeren præciserer, hvad Ministeren forstår ved signifikante afvigelser
i følgende svar: ”Jeg
vil desuden bemærke, at der i den nuværende aftale er indlagt en ventil, der
betyder, at hvis målingerne af flystøj fra F-35-kampfly i det kommende
flystøjsovervågningssystem afviger signifikant fra den beregnede flystøjsbelastning, så tilbydes
naboerne en genberegning af, hvorvidt deres bolig bør medtages i den gule eller røde zone”.
2
Da Bekendtgørelsen om støj og bekendtgørelsen om kompensation tager udgangspunkt i
Beregningen af flystøjbelastning, april 2019
3
, og da der i disse beregninger er beskrevet en
forholdsvis stor usikkerhed, frygter vi, at afvigelser i fremtidige målinger vil blive kategoriseret som
forventede afvigelser, der er beskrevet i lovgrundlaget, og at der derfor ikke vil blive foretaget
genberegninger.
Vi vil gerne understrege, at vi på ingen måde finder, at der i den indgåede aftale om kompensation,
er taget højde for de usikkerheder, som er beskrevet i flystøjberegningerne.
4.
Forsvarsministeren og Forsvarsudvalget bedes begrunde hvorledes en model, der indeholder en
voldsom forskelsbehandling kan omtales retfærdig?
Om aftalen om kompensation for F-35 støjen udtaler Trine Bramsen den 15.11.2019:
“Vi er nået
frem til en retfærdig og ambitiøs støjkompensationsmodel. En model der sikrer, at flyvevåbnet kan
beskytte Danmark og danskerne samtidig med, at naboerne til Flyvestation Skrydstrup bliver
behandlet ordentligt. Det handler om Danmarks sikkerhed, men det handler også om godt
naboskab. Jeg er tilfreds med, at vi nu står med en markant større og bedre model, end den jeg
overtog fra den tidligere regering".
4
Forsvarsministeren og Forsvarsudvalget bedes begrunde hvorledes en model, der indeholder en
voldsom forskelsbehandling kan omtales retfærdig? Til eksempel kan nævnes, at der i gul zone
tilbydes samme kompensation til boligejere med en beregnet gennemsnitstøj på 52,2 dB og en
beregnet maksimalstøj på 90,8 dB som kompensationen til boligejere med en beregnet
gennemsnitstøj på 59,6 og en maksimalstøj på 99,7 dB. Da dB-skalaen er logaritmisk, er der tale om
en mangedobling af lyden i det nævnte eksempel og dermed en ubegrundet voldsom
forskelsbehandling.
5. Norge vs. Danmark. Hvorledes forholder Ministeren og Forsvarsudvalget sig til, at der i Norge
forberedes at rejse erstatningskrav mod den Norske Stat efter ”nabolovens bestemmelser”
5?
Forsvarsministeren har ved flere lejligheder oplyst, at den danske kompensationsmodel ligner den
norske, der er kendt fra Ørland Kampflybase. Ministeren har hævdet, at den danske model er bedre
end den norske, og at der i Norge er stor tilfredshed med kompensationsmodellen.
Vi mener ikke, at den danske model er bedre end den Norske (dokumentation herfor kan
fremsendes). I Norge forbereder advokatfirmaerne Simonsen Vogt Wiig og Seland Orwall søgsmål
mod den Norske Stat for boligejere i både rød og gul zone. Vi vil opfordre til, at der i den danske
kompensationsmodel indføres et tillæg, der imødekommer naboerne til Flyvestation Skrydstrup, så
efterfølgende opslidende erstatningssager undgås.
L 166 - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse af 11/5-20 vedrørende støjkompensationsordningen, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
2188882_0003.png
På bestyrelsens vegne
Med venlig hilsen
Agnes Østergaard Rosenlund
1)
https://skpnabo.dk/wp-content/uploads/2019/11/Besvarelse-af-FOU-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-26-
vedr.-kommentering-af-materiale-fra-Flyve...-1.pdf
2)
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/l166/spm/1/svar/1653634/2182273.pdf
3)
http://www.fmi.dk/nyt-kampfly/stoj/Pages/flystojsrapport.aspx
4)
https://fmn.dk/Nyheder/Pages/aftale-om-kompensation-for-F-35-stoej-paa-
plads.aspx?fbclid=IwAR0OPA9mIc31RpPSKLXampLHFZ78k4Af7R2L-5vpXL8kwKvpaoKEYNbxVNo
5)
http://www.orlandstoy.no/2020/03/11/erstatning-etter-naboloven-okt-stoy-etter-
kampflybasen/#more-1469