Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 5
Offentligt
2181853_0001.png
Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
Dato:
28. februar 2020
JSN
2020/001218
55738
Ingen
Folketingets Forsvarsudvalg har den 31. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 62, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 62:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 28/1-20 fra Flyvestati-
ons Skrydstrups Naboer vedrørende kompensationsmodellen for F-35
kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup, jf. FOU alm. del - bilag 61.”
Svar:
I henvendelsen, der er sendt på vegne af Foreningen Flyvestation
Skrydstrups Naboer, anføres det, at kompensationsordningen for F-35-
kampflystøj indeholder en forskelsbehandling af borgere, der rammes
af støj fra F-35-kampflyene. I henvendelsen opfordres til, at kompen-
sationsordningen ændres til en model, hvorefter borgerne i stedet får
erstatning for det værditab, de lider som følge af implementeringen af
F-35-kampflyene. Endvidere foreslås det konkret, at kapitel 4 i forsla-
get til lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup udskydes til
særskilt behandling, således at en alternativ kompensationsmodel vil
kunne overvejes og behandles.
Jeg kan henvise til, at et bredt politisk flertal står bag den kompensati-
onsmodel for F-35-flystøj, som der blev indgået en politisk aftale om
den 15. november 2019. Kompensationsmodellen indeholder tilbud om
støjisolering, tilbud om udbetaling af et kontant beløb samt tilbud om
frivilligt opkøb for de mest støjbelastede naboer til Flyvestation Skryds-
trup. Udgiften til modellen er estimeret til 250 mio. kr.
Den zone, hvor der vil blive tilbudt opkøb af boliger, dækning af om-
kostninger til støjisolering eller udbetaling af et kontant beløb, omfatter
boliger med en beregnet støjbelastning på 55 dB eller mere i gennem-
snitsstøj og 100 dB eller mere i maksimalstøj.
Den zone, hvor boligejere tilbydes dækning af omkostninger til støjiso-
lering eller udbetaling af et kontant beløb, tager udgangspunkt i et
geografisk område, der har en beregnet støjbelastning på 55 dB eller
mere i gennemsnitstøj og 80 dB eller mere i maksimalstøj. Endvidere
tager denne zone højde for lokalsamfund og boligområders placering.
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
Side 1 af 2
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
Partierne bag kompensationsmodellen har besluttet, at der støjisoleres
således, at støjen i boligerne dæmpes med henholdsvis 3-10 dB og 3-5
dB i de to zoner. De konkrete støjisoleringstiltag vil variere fra bolig til
bolig, da der tages udgangspunkt i den enkelte boligs individuelle for-
hold. Partierne har ligeledes valgt at benytte ekspropriationskommissi-
onen til værdifastsættelsen af ejendomme, der opkøbes. Endelig har
boligejerne også mulighed for at vælge at få udbetalt et kontant beløb.
Jeg synes, at der samlet set er tale om en ambitiøs kompensationsmo-
del, som sikrer de berørte borgere en fair kompensation.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører endvidere, at For-
svarsministeriets vurdering af behovet for ekspropriation og erstatning
i forbindelse med F-35-projektet siden 2017 har udviklet sig, således at
der nu alene fremhæves muligheden for kompensation.
Vurderingen af, om der vil være behov for ekspropriation, har bl.a. væ-
ret påvirket af, at det i foråret 2018
under inddragelse af forsvarsfor-
ligskredsen
blev besluttet at flytte de kommende F-35-faciliteter til
en anden placering på Flyvestation Skrydstrup. Beslutningen om at
flytte F-35-faciliteterne skete for at minimere generne fra terminalstøj
fra kampflyene. Den nye placering af F-35-faciliteterne betød ligeledes,
at behovet for at erhverve et areal i tilknytning til flyvestationen
eventuelt ved ekspropriation
ikke længere var tilstede.
Vurderingen af, om der vil være grundlag for erstatning, har ligeledes
udviklet sig og er blevet mere konkret i takt med detailplanlægningen
af F-35-projektet, hvor der bl.a. er blevet udført detaljerede støjbereg-
ninger. Forsvarsministeriets endelige vurdering er på den baggrund, at
der i forbindelse med støjgener fra F-35-kampflyene ikke generelt vil
være tale om ulemper, der overstiger den naboretlige tålegrænse. Det
kan dog ikke udelukkes, at domstolene efter en konkret vurdering vil
kunne nå frem til, at der er boliger i området, hvor den naboretlige
tålegrænse må anses for overskredet. For disse boligers vedkommende
er det Forsvarsministeriets vurdering, at naboen i så fald vil have krav
på erstatning for den del af ulemperne, som overstiger tålegrænsen.
For en nærmere juridisk analyse af erstatningsspørgsmålet henvises til
afsnit 5.1 og 5.2 i de almindelige bemærkninger i udkastet til forslag til
lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup, der tidligere er
fremsendt til Forsvarsudvalget (FOU alm. del, bilag 55).
Med venlig hilsen
Trine Bramsen
Sagsnr.: 2020/001218
Dok.nr.: 55738
Side 2 af 2