Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 5
Offentligt
2181851_0001.png
Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 60
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
BESVARELSE AF SAMRÅDSSPØRGSMÅL F
Tak for at indkalde til samrådet i dag. Det er al-
tid glædeligt at komme her i udvalget og drøfte
Dato:
29. januar 2020
PIM
FMN-KTH
2020/000023
44121
Ingen
vigtige sager. Og dette er en vigtig sag. Det
handler om Danmarks kampfly, der er garant for
Danmarks sikkerhed. Og dermed danskernes
tryghed. Det er i de i dag. Og det skal de også
være i fremtiden.
I en verden med stadig større uro og et øget
trusselsbillede
også rettet imod Danmark
er
det helt afgørende, at vi har de nødvendige ka-
paciteter i det danske forsvar. Det gælder ikke
mindst nye og moderne kampfly. Så for at gøre
det helt klart fra start: Det er ikke for sjov, det
vi drøfter her i dag. Det handler om Danmarks
sikkerhed.
Der har lettet og landet F-16 kampfly i Skryds-
trup siden 1980. De har nu aftjent deres værne-
pligt. Og bliver fra 2023 erstattet med F-35
kampfly. Ganske som det er tilfældet i dag, vil
afviklingen af F-35 flyoperationer typisk foregå
med to daglige flyveperioder i hverdagene. Dog
Enhed:
Sagsbeh.:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Sagsbehandleren direkte:
Tlf.: +45 7281 0281
E-mail: [email protected]
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
normalt kun en enkelt om fredagen. Ligesom
der vil være flyvning med afvisningsberedskabet
i forbindelse med udøvelse af dansk suveræni-
tetshævdelse. Den årlige mængde af flyvetimer,
der afvikles med F-35, vil dog være mindre end
det antal flyvetimer, der afvikles med F-16 i
dag. En væsentlig årsag til det er, at omskoling
af piloter til F-35 vil foregå i USA
og ikke i
Skrydstrup. Yderligere har Forsvaret bestræbt
sig på at finde de flyveveje og såkaldte flyvepro-
filer, som giver de mindste støjgener, men som
selvsagt fortsat muliggør, at flyene kan starte
og lande sikkert og løse deres opgaver.
Når det er sagt, skal Forsvaret selvfølgelig også
være gode naboer. Og derfor er jeg også glad
for, at Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Det Konservative Folkeparti, Liberal Allian-
ce og Socialdemokratiet er blevet enige om at
sætte 250 mio. kr. af til en kompensationsmo-
del, der omfatter ca. 1.600 boliger. Det er en
model, som indeholder tilbud om støjisolering,
et pengebeløb eller et frivilligt opkøbstilbud til
de mest støjbelastede naboer.
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 2 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
Når de nye F-35 fly er fuldt indfaset, vil Flyve-
station Skrydstrup danne rammen for cirka
1.000 offentlige arbejdspladser. Jeg tror ikke,
man skal undervurdere, hvilken positiv konse-
kvens det har for et lokalsamfund med så man-
ge arbejdspladser i området.
Men tilbage til støjen. Den øgede støj ved ud-
skiftningen af F-16 med F-35 overstiger generelt
ikke den såkaldte naboretlige tålegrænse. Altså
er vurderingen, at Forsvaret generelt ikke er er-
statningsansvarlige.
Kompensationen
tilbydes
derfor ud fra et politisk ønske om at kompense-
re de berørte borgere, og ikke ud fra en juridisk
forpligtigelse, herunder til at dække et eventuelt
ejendomsværditab.
Et bredt politisk flertal har netop aftalt at tilbyde
en kompensation i form af støjisolering for at
hjælpe borgerne med at få nedbragt støjgener-
ne. Derudover får de mest støjbelastede tilbudt
frivilligt opkøb. Det havde de ikke fået, med en
ordning baseret på et eventuelt ejendomsværdi-
tab. Dermed ville særligt den sidste gruppe af
borgere være stillet dårligere, såfremt man
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 3 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
valgte en model med kompensation for ejen-
domsværditab i forhold til den model, som der
altså er politisk opbakning til
herunder fra
spørgernes eget parti.
Jeg vil gerne bruge lidt tid på at uddybe kom-
pensationsmodellen
og måske kommer jeg
dermed til at gå lidt over min taletid. Det håber
jeg, går an.
Da kompensationsmodellen og støj i det hele
taget er ret teknisk, vil jeg samtidig tilbyde ud-
valget at oversende min taleseddel efter samrå-
det.
Jeg vil gerne fremhæve, at kompensationsord-
ningen er baseret på det fulde støjbillede
altså
også de flyvninger, som er undtaget fra støjre-
guleringen. Det gælder f.eks. suverænitetshæv-
delse og aktivering af afvisningsberedskabet.
Kompensationsmodellen vil som sagt omfatte
ca. 1.600 boliger, herunder også boliger, hvor
støjen ikke overskrider Miljøstyrelsens vejleden-
de grænseværdier for gennemsnitsstøj. Det er
ud fra et politisk ønske om at modellens dæk-
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 4 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
ningsområde
altså grænsen for den gule zone
ikke gennemskærer lokale bysamfund, som
det ellers ville have været tilfældet, hvis alene
grænseværdierne var lagt til grund.
Kompensationsmodellen giver alle, som er om-
fattet, valget mellem støjisolering eller et pen-
gebeløb. Det er et valg, man har 10 år til at
træffe. Man kan vælge at få støjisoleret med det
samme. Så kan ordningen også bidrage til at
minimere generne fra F-16
som jo flyver i dag
og har gjort det gennem mange år. Eller man
kan vælge at vente, til F-35 flyene er ankommet
og i drift, før man vælger mellem kontanter eller
støjisolering.
Tilbuddet om støjisolering er styret af et effekt-
mål
altså den virkning, som skal søges opnået
det antal decibel støjen skal dæmpes. Der er
altså ikke et økonomisk loft for de enkelte boli-
ger.
Hvis man både oplever en gennemsnitstøj på 55
dB eller mere, som er den vejledende grænse-
værdi i boligområder
i åbent land er den fak-
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 5 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
tisk 60 dB, men den forskel har vi set bort fra i
kompensationsmodellen - og en maksimalstøj
på 100 dB eller mere, så er man i rød zone. Det
betyder, at man dels får et tilbud om frivilligt
opkøb, dels kan få yderligere støjisolering eller
et større kontantbeløb.
Jeg vil gerne i den forbindelse understrege, at
Forsvarsministeriet naturligvis ikke har til hen-
sigt at oversvømme boligmarkedet med billige
boliger. Det vil heller ikke være i vores interesse
som sælger.
100 dB er den grænse for maksimalstøj, som er
fastsat i den norske kompensationsmodel for F-
35 flystøj. Den har vi fra dansk side skelet til. I
Danmark har vi etableret en dobbeltbinding
mellem gennemsnitsstøj og maksimalstøj. Det
er rimeligt, da alle boligejere, der bor tæt på en
flyvestation i Danmark, hvor F-35 måtte være
nødsaget til at lande eller lette fra, ellers der-
med kunne udbede sig kompensation. Det er
naboerne til flyvestation Skrydstrup, som vi har
haft fokus på. De beregningstekniske kriterier
for maksimalstøj er i øvrigt mere lempelige i
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 6 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
Danmark end i Norge, hvor der kræves 3 hæn-
delser pr. uge. I Danmark er det nok med 1 om
året for at være i zonen med 100 dB maksimal-
støj.
Igen har naboerne 10 år til at bestemme sig. Og
man kan vælge støjisolering eller kontanter
først, og alligevel vælge at blive opkøbt senere.
I givet fald sker der selvfølgelig en reduktion i
købstilbuddet.
Kompensationsordningen omfatter også etable-
ring af et flystøjsovervågningssystem, som vil
vise den målte flystøjsbelastning. Det er også
aftalt, at hvis målingerne for F-35 afviger signi-
fikant fra den beregnede flystøjsbelastning, så
vil naboerne blive tilbudt en genberegning. Alt-
så: Ser det helt anderledes ud, når F-35 begyn-
der at flyve, så vil naboernes sag blive kigget på
igen.
Støj er lidt noget mærkeligt noget. For hvordan
støjen opleves, er individuelt. Jeg noterede mig
en rapport, der blev offentliggjort i sidste uge
fra et hollandsk firma baseret på demonstrati-
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 7 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
onsflyvningerne foretaget i maj 2019. Her ople-
vede naboerne ikke, at ét F-35 larmede meget
mere end ét af de nuværende F-16. Men som
sagt kan det være svært at sætte på formel,
fordi støj opfattes individuelt, og der er en for-
skellig tone i den støj, som de to fly udsender.
Der var som nævnt tale om en demonstrations-
flyvning og ikke en videnskabelig undersøgelse,
og det fremtidige støjbillede fremgår af støjbe-
regningerne.
Jeg vil lige her nævne, at den politiske aftale om
støjkompensation også omfatter, at der afsæt-
tes midler til at undersøge evt. konsekvenser af
F-35 flystøj på børns indlæringsevne og sund-
hed. Herudover er det aftalt, at der skal gen-
nemføres en undersøgelse af flystøjens påvirk-
ning af produktionsdyr. Endvidere vil Forsvars-
ministeriet afdække omfang af lavfrekvent støj,
infralyd og vibrationer fra F-35 kampflyene. Det
er alt sammen viden, som jeg mener, vi som
samfund har en generel interesse i at indhente.
For det er jo ikke kun i og omkring Skrydstrup,
der er naboer til støj. Der er flere steder i lan-
det, hvor folk bor tæt ved lufthavne, motorveje
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 8 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
eller tog, selvom de forskellige former for støj
ikke nødvendigvis kan sammenlignes.
Partierne bag aftalen om kampfly har i øvrigt
også besluttet at flytte terminalbygningen til det
sydvestlige hjørne af flyvestationen
igen sker
dette for at minimere generne for naboerne.
Denne flytning vil være positiv for mange af
dem, der oplever støj med den nuværende pla-
cering.
Endelig er der i forlængelse af den politiske af-
tale etableret en sms-service, hvor tilmeldte na-
boer eksempelvis informeres om natflyvningsak-
tiviteter eller ved væsentlige ændringer af den
almindelige træningsflyvning.
Det initiativ supplerer de allerede iværksatte ini-
tiativer lokalt mellem borgerne og flyvestatio-
nen, der har til formål at oplyse borgerne om-
kring de daglige
flyvninger på Flyvestation
Skrydstrup. Afviklingen af mørkeflyvning og
øvelsesaktivitet deles bl.a. på flyvestationens
Facebook-side, hvor borgerne blandt andet in-
formeres omkring omfanget af flyvningerne og
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 9 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
seneste landingstidspunkt. Denne information
udsendes også som pressemeddelelser til lokal
presse og radiostationer. Endelig er der oprettet
et ”Godt Naboskab”-forum
mellem Flyvestation
Skrydstrup og Foreningen Flyvestation Skryds-
trups Naboer, hvor der jævnligt afholdes dia-
logmøder for at drøfte fælles interesseområder
og sikre, at borgerne i lokalområdet inddrages i
flyvestationens virke. Ovenstående initiativer
forventes videreført, når F-35 fra 2023 skal fly-
ve fra Flyvestation Skrydstrup.
Uanset hvilken kompensationsmodel man laver.
Uanset hvor omfattende den måtte være. Så vil
der altid være nogen, der ligger lige på den an-
den side af stregen. Endda meget tæt på den
anden side af stregen. Det ændrer ikke ved, at
Forsvaret ønsker et godt naboskab.
Det næste skridt på vejen er behandlingen af
anlægsloven, der skal bane vejen for byggeriet
af F-35 komplekset, for støjbekendtgørelsen og
for bekendtgørelsen om kompensationsordnin-
gen. Så vi kan tilbyde naboerne den politisk af-
talte kompensation.
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 10 af 11
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
Inden jeg slutter af, synes jeg det er væsentligt,
at vi husker hinanden på, hvorfor vi har kampfly
i Danmark. Verden er i forandring. Det kraftige
missilangreb fra en fremmed stat på Al Asad-
basen i Irak, hvor vores danske soldater er ud-
stationeret, er blot seneste eksempel herpå. En
forandring der også har stor betydning for dansk
sikkerhedspolitik
for de øvelser, vi kommer til
at afholde rundt om i landet. For Forsvarets til-
stedeværelse. Med F-35 får vi et nyt og topmo-
derne kampfly. Et fly, der bliver centralt i Dan-
marks suverænitetshævdelse, for varetagelsen
af danske interesser og for borgernes tryghed.
Tak for ordet
og igen tak for denne mulighed
for at drøfte såvel Danmarks sikkerhed og det
gode naboskab.
Sagsnr.: 2020/000023
Dok.nr.: 44121
Side 11 af 11