Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 5
Offentligt
2181826_0001.png
Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del - Bilag 43
Offentligt
Den 6. december 2019
Kære Forsvarsudvalg
Efter kompensationsmodellen for F-35 kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup er blevet offentliggjort og
efter borgermødet i Vojens den 21. november 2019 har der blandt vores medlemmer og i lokalbefolkningen
rejst sig en række spørgsmål. Det glæder os at partierne bag aftalen om kompensation for F-35 kampflystøj
fra Flyvestation Skrydstrup ligger vægt på godt naboskab omkring Flyvestationen. Med det gode naboskab in
mente vil vi gerne foreligge og drøfte følgende problemstillinger med forsvarsudvalget.
Det store alt overskyggende spørgsmål, og årsagen til dyb bekymring blandt naboerne er
værdiforringelsen.
I området føler mange, at de er kommet i en situation, de ikke kan se sig ud af. De der bor i den røde zone,
har jo reelt ikke noget valg mellem at sælge eller blive boende. Efter ti år, vil de ikke kunne sælge uden et
stort tab, og derfor bliver de nød til at sælge til staten inden de ti år er gået.
De i gul zone, der bor tættest op ad rød zone, er endnu ringere stillet. Værdiforringelse af deres ejendom er
ganske voldsom. De kan ikke se nogen vej ud af deres situation. Deres pensionsopsparing i boligen er væk,
de føler sig stavnsbundne, kreditvurderingerne falder - et mere markant fald, end vi formoder, der er i andre
sammenlignelige lokalområder. I området er man ganske uforstående over, at der politisk ikke vises nogen
forståelse for disse forhold, og at man politisk ikke engang vil undersøge øget kampflystøjs indvirkning på
huspriser i små lokalsamfund. Dette undrer os især, når vi kigger på en sag, som vi finder, kan sammenlignes
med situationen for naboerne til Flyvestation Skrydstrup. Her afgør Højesteret: ”Elselskab
anset
erstatningsansvarlig på grundlag af naboretlige grundsætninger for værdiforringelse af ejendom ved
opførelse af højspændingsledninger tæt på beboelsesejendom, selv om der ikke var foretaget
ekspropriation.” *
Inden dommen nåede at blive blev afsagt, og ved efterfølgende udvidelser af El-nettet er
der for stuehuse til landbrugsejendomme og andre beboelsesejendomme indført nærføringserstatning
baseret på en aftale, som er indgået mellem SEGES (Landbrug & Fødevarer), Dansk Energi og Energinet –
”Landsaftalen” kaldes den i daglig tale. Vi finder det bekymrende, at man politisk ikke vil forholde sig til
erstatningsansvar på grundlag af naboretlige grundsætninger for værdiforringelse af ejendom.
Er kompensationsmodellen juridisk funderet eller en politisk beslutning?
Forsvarsministeren har både i pressen, såvel som ved et møde vi havde med Forsvarsministeren den 26.
september 2019 tydeligt givet udtryk for, at kompensationsmodellen er juridisk (?) og at Ministeren har
L 166 - 2019-20 - Bilag 5: Tidligere omdelte bilag og besvarelser fra indeværende folketingsår om F-35-kampflyenes placering på Flyvestation Skrydstrup
2181826_0002.png
Kammeradvokatens klare ord for, at der ikke er lovhjeml for at udbetale erstatning. Dette står i modstrid til
de oplysninger, der fremkom på borgermødet i Vojens den 21. november, hvor vi forstod, at det drejer sig
om en politisk beslutning. Vi har fra foreningens side søgt aktindsigt i den korrespondance, der har været
mellem Forsvarsministeren og Kammeradvokaten for at få afklaret, hvilke spørgsmål Kammeradvokaten har
svaret på, men har fået afslag på aktindsigten. Vi finder det rimeligt, at naboerne til Flyvestation Skrydstrup
får et klart svar på, om Kammeradvokaten kun er blevet spurgt om den naboretlige tålegrænse i forhold til
støj, eller om Kammeradvokaten også har forholdt sig til naboretlige grundsætninger for værdiforringelse.
Ligeledes finder vi det rimeligt, at befolkningen får et klart svar på, om kompensationsmodellen er juridisk
funderet eller resultatet af en politisk beslutning.
Rød og gul zone, og videresalg af boliger i rød zone
Der er i området ganske stor undren over zonerne. Der er boliger som åbenlyst burde ligge indefor rød zone,
boliger hvor rød zone slår et slag udenom boligen og naboer hvor intet andet end en hæk afgør om man
ligger i rød eller gul zone. Urimeligheden i at man går fra tilbud om opkøb (som af mange tolkes som 100 %
erstatning) til ganske få meter væk i gul zone, udelukkende får tilbudt støjsikring eller et kontantbeløb på
70.000 er for mange ganske uforståeligt. Der er voldsomme udsving i både maksimalstøjbelastningen og den
beregnede gennemsnitsstøj i gul zone, uden at dette afspejles i kompensationsmodellen. Desuden er der
bekymring over statens planer om at overtage og videresælge (til lavere pris) boliger i rød zone. Det vil få en
katastrofal, supplerende skadeseffekt på værditabet. Ikke kun på de to zoner, men videre ud til
omkringliggende lokalsamfund. Vi ønsker derfor et klart svar på, om staten har planer om at støjisolere og
videresælge alle/en del af de af staten opkøbte boliger i rød zone?
Juridisk bistand
Det hævdes, at den danske kompensationsmodel går videre end den norske. Vi har en anden opfattelse.
Særligt vil vi fremhæve, at den norske stat yder uafhængigt juridisk bistand til området omkring Ørland
Kampflybase. Der er som nævnt stor usikkerhed og bekymring blandt mange i de små lokalsamfund rundt
omkring Flyvestationen. Vi mener derfor, at der behov for uvildig juridisk bistand til de berørte borgere.
Kommenterede [LoAR1]:
Venlig hilsen
PVB
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Agnes Østergaard Rosenlund
Formand
* H1998.11.317/1997 MAD1998.866