Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 3
Offentligt
2180073_0001.png
Fra:
Morten Andersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
15. april 2020 12:53
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Forsvarsministeren taler udsandt
Til Folketingets ombudsmand og Præsidium
Forsvarsminister Trine Bramsen taler usandt.
I forbindelse med fremsættelse af Lovforslag nr. 166 - Lov om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20191/lovforslag/l166/20191_l166_som_fremsat.pdf?fbclid=IwAR
154EBMF2CVEvlYMjIZ9OQOEt2HvZBTzmnC_x5jfDs7YwaSfO-kUcNHHGY
taler forsvarsminister Trine Bramsen usandt.
Baggrund for min interesse og viden om sagen ift. denne henvendelse:
Min adresse er Skovvej 18, Over Jerstal, 6500 Vojens. Min ejendom ligger frit i det åbne land.
Mellem den og Fighter Wing Skrydstrup er der kun åbne marker. Dvs. der er direkte udsigt til
flyvestationen.
I forbindelse med købet af Danmarks nye kampfly F-35’ere,
bliver støjniveauet omkring
flyvestationen højere, da de ny fly støjer mere end de nuværende F-16’ere.
Forsvaret har udarbejdet en såkaldt kompensationsmodel, som har til formål at kompensere de
naboer, der bliver ramt af det øgede lydtryk.
Kompensationsmodellen er ved flere lejligheder blevet betegnet som en politisk aftale. Det vil sige,
det er forsvarsministeren, der indgår den med forligspartierne bag købet af de ny kampfly.
Kompensationsmodellen tager udgangspunkt i
beregninger
af støjen fra de ny kampfly.
Holdes disse beregninger op mod reelle målinger i USA og Norge, hvor de allerede har flyvene, så
ligger de danske beregninger betragteligt
under
de reelle målinger i de to nævnte lande. Forsvaret
har ikke nogen forklaring på dette.
Fakta er, at flyet F-35 er konstrueret meget anderlede end Forsvarets nuværende kampfly F-16.
F-35 har således mulighed for større/tungere last, brændstoftanken er større, motoren er større og
flyet er i sig selv større. Almindelig fysik tilsiger, at det er indlysende, at flyet derfor vil støje mere.
Skal dette omsættes til noget kendt, så kan man placere en lastbil ved siden af en kassevogn og
spørge, hvilken der sandsynligvis vil støje mest. Svaret er åbenlyst.
Stiller man to næsten identiske bilmodeller
den ene dog lidt større, men samtidig 40 år nyere, vil
de fleste nok antage, at den nyeste støjer mindst. Dette er ikke tilfældet med de ny kampfly, og det
er ikke indlysende, at det ville være virkeligheden, at et nyere fly ville støje mere
snarere
tværtimod.
L 166 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 15/4-20 vedrørende støjkompensation for F-35- flystøj, fra Morten Andersen, Vojens
2180073_0002.png
I kompensationsmodellen er området omkring Fighter Wing Skrydstrup inddelt i henholdsvis en rød
og en gul zone.
Beboere i rød zone får tilbudt støjisolering, et kontakt beløb eller opkøb af deres ejendom.
Beboere i gul zone får alene tilbudt et kontant beløb på 70.000,- kroner eller støjisolering med en
del forbehold.
Min ejendom er trods det nære naboskab til flyvestation klassificeret til at ligge i gul zone.
Denne klassificering sker på baggrund af støjberegningen, som, efter min opfattelse, viser et
forkert/for lavt støjniveau. Det er imidlertid ikke baggrunden for at forsvarsminister Trine Bramsen
taler usandt.
Herudover kan naboer kompenseres i forhold til den såkaldte naboretlige tålegrænse, som handler
om, hvor meget en nabo skal kunne tåle uden at blive kompenseret. Her vil jeg lige gøre
opmærksom på, at forsvaret selv erkender, at de med de ny fly ikke kan leve op til Miljøstyrelsens
grænseværdier for flystøj ved flyvestationer, men samtidig siger, at den naboretlige tålegrænse ikke
er overskredet for nogen af Fighter Wing Skrydstrups naboer.
I kompensationsmodellen, se bilag, hedder det: ” Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der i
forbindelse med støjgener fra F-35- kampflyene ikke vil være tale om ulemper, der generelt
overstiger
den såkaldte naboretlige tålegrænse.”
Hertil skal bemærkes, at forsvarsministeren står inde for Forsvarsministeriets vurdering ved at
fremlægge denne. Det er altså forsvarsminister Trine Bramsens aftale.
På trods af forsvarsministeriets vurdering vil ministeriet ikke oplyse mig om, hvor de anser grænsen
for den naboretlige tålegrænse til at gå, på trods af at de nødvendigvis må have et tal for det, når de
kan komme med den vurdering.
I en mail fra den 27. februar 2020, se bilag, oplyser Forsvaret mig om, at de ikke ved, hvor meget
støj de nuværende F-16’ere
laver på min ejendom.
I en debat i Folketingssalen den 4. februar 2020, Se folketingets TV, klokken 15.52.45 i optagelsen:
https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20191/salen/58.aspx?from=04-02-2020&to=04-02-
2020&selectedMeetingType=Salen&committee=&as=1#player
Her siger forsvarsminister Trine Bramsen:
” Oveni det så kommer, såfremt man er
erstatningsansvarlig så vil man blive kompenseret ud fra, hvor man medregner den naboretlige
tålegrænse, og det er jo fordi der flyver fly i forvejen.
Det vil sige, der er støj i forvejen i området
og derfor vil det være gabet op til
altså med den mere støj man udsættes for
og der er
vurdering altså at den model der ligger på bordet er mere givtig for hovedparten af borgerne.”.
Bemærk den røde fremhævning.
Forsvarsministeren siger i kompensationsmodellen, at den naboretlige tålegrænse ikke er
overskredet.
L 166 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 15/4-20 vedrørende støjkompensation for F-35- flystøj, fra Morten Andersen, Vojens
Forsvaret siger og dermed også forsvarsminister Trine Bramsen, de ikke kender det nuværende
støjniveau for min ejendom.
Forsvarsministeren siger (den røde markering), at det er gabet mellem den nuværende og den
kommende støj, der er afgørende for om den naboretlige tålegrænse er overskredet.
Usandheden
Det er i det forsvarsminister Trine Bramsen taler usandt. Når det nuværende støjniveau ikke er
kendt, kan hun ikke konkludere, at den naboretlige tålegrænse ikke er overskredet, når hun selv
siger, at det er forskellen med det nuværende og det kommende støjniveau der er afgørende for om
den naboretlige tålegrænse er overskredet.
Jeg mener i øvrigt, at tilgangen med forskellen mellem de to lydniveauer er helt rigtigt. Jeg har selv
valgt at leve med støjen fra F-16’erne,
mens støjen fra F-35’erne ikke er selvvalgt.
Forsvarsministeren erkender herudover med ovennævnte lovforslag, at Miljøstyrelsens
grænseværdier for støj ved flyvestationer ikke kan overholdes. Men siger omvendt at den
naboretlige tålegrænse ikke er nået uden nogen form for stillingtagen til, hvor den går og hvornår
den er overskredet.
Fakta er,
At Forsvaret selv opfinder en 100 db grænse for maksimalt støjniveau, som grænsen for at ligge i
henholdsvis rød og gul zone. Under = gul zone. Over = rød zone.
At Forsvaret tilsidesætter en anden myndigheds (Miljøstyrelsen) grænseværdi for støj ved
flyvestationer
At Forsvaret ikke erkender, at min ejendom er ramt ift. den naboretlige tålegrænse på trods af, at de
erkender, at de nuværende grænseværdier ikke kan overholdes.
At Forsvaret ikke kender det aktuelle støjniveau for min ejendom, på trods af at det er afgørende
for, med forsvarsminister Trine Bramsens egne ord, om min ejendom er ramt af støj som overgår
den naboretlige tålegrænse.
Dermed:
Pkt. 1
Forsvarsminister Trine Bramsen taler, som ovenfor anført, usandt.
Hun siger, at det er gabet mellem nuværende og kommende støj, som er afgørende for om man er
ramt ift. den naboretlige tålegrænse, men hun kender ikke det nuværende støjniveau for min
ejendom, hvorfor hun ikke kan påstå, at jeg ikke er ramt ift. den. Dermed taler hun usandt.
Herudover:
Pkt. 2
Når man kan vurdere, at den naboretlige tålegrænse ikke er nået, må man også have taget
stilling til, hvor denne ligger.
Pkt. 3 Forsvarsministeren/Forsvaret må i kraft af deres vurderinger have taget stilling til, hvor
meget mere støj naboerne skal tåle, før den naboretlige tålegrænse er overskredet.
L 166 - 2019-20 - Bilag 3: Henvendelse af 15/4-20 vedrørende støjkompensation for F-35- flystøj, fra Morten Andersen, Vojens
At forsvarsminister Trine Bramsen taler usandt, er det mest alvorlige. Hun taler usandt til både mig
som borger i Danmark men også til Danmarks Folketing. Da jeg ikke ved, hvor jeg ellers skal gå
hen med denne viden retter jeg den til Folketingets ombudsmand og Præsidium. Hvis det ikke er
den korrekte instanser, vil jeg gerne henvises til korrekte myndighed.
Men forsvarets lukkethed om forhold som beskrevet i pkt. 2 og pkt. 3
jeg ved ikke, hvordan jeg
skal få Forsvaret til at oplyse mig om disse, hvorfor jeg vil bede Folketingets ombudsmand og
Præsidiet om at henvise mig til rette myndighed eller pålægge Forsvaret at oplyse mig om disse.
Med venlig hilsen
Morten Andersen
Skovvej 18, Over Jerstal
6500 Vojens