Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 16
Offentligt
2203299_0001.png
Fra:
Flyvestations Skrydstrups Naboer <[email protected]>
Dato:
3. juni 2020 kl. 19.59.11 CEST
Emne: Deployering NATO-Tankfly i Skrydstrup
Kære Forsvarsminister, Kære Forsvarsudvalg
Vedr. ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly:
I forbindelse med den planlagte ombygning og udvidelse af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage
større og tungere NATO-tankfly, må vi med beklagelse konstatere, at Forsvarsministeren og
Forsvarsministeriet har tilbageholdt væsentlige oplysninger for offentligheden og hørringsberettigede
parter.
På et godt naboskabsmøde i september 2018 orienterede Fighter Wing Skrydstrup om udvidelse af taxiveje
og ombygning af hydrant (Omtalt som tankanlæg, side 9 og 10 i link)
1
. Vi har efterfølgende spurgt ind til
dette, men ikke fået svar. Hvorfor offentliggøres NATOs investering først nu, 1�½ år senere, hvor
støjberegningerne er lavet og Lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup så godt som vedtaget?
I Forudsætningsnotat til brug for beregning af flystøj oplyses det at:
”I forbi delse ed øvelsesdeltagelse
forventes der afvikling af to perioder årligt med deltagelse af 2 KC-135
ta kfly fra part erla de.”
Dette er
den eneste oplysning om udvidelsen og ombygningen, der er tilgået offentligheden og høringsberettigede
parter forud for de offentlige høringer på miljøkonsekvensvurderingen og Lov om udbygning og drift af
Flyvestation Skrydstrup.
Byggeriet og udvidelserne af Flyvestation Skrydstrup, der skal gøre det muligt at deployere allierede tankfly
til flyvestationen, er ikke nævnt i hyringsmaterialet til miljøkonsekvensvurderingen.
Det er dybt problematisk, at Forsvarsministeren har skjult så vigtige oplysning for offentligheden og
høringsberettigede parter helt frem til nu. Dermed har Forsvarsministeren forhindret, at oplysningerne om
ombygning og udvidelse af Flyvestation Skrydstrup vedr. NATO-tankfly har kunnet indgå i høringssvarene
både på miljøkonsekvensvurderingen og den aktuelle lov L166 med betænkninger.
1)
https://www2.forsvaret.dk/omos/organisation/flyvevaabnet/organisation/fighter-wing-
skrydstrup/stoj/Briefingmateriale/Godt%20naboskabsm%C3%B8de%2027%20SEP%202018.pdf
Vedr. støjberegninger for NATO-tankfly:
Forsvarsministeren fastholder, at støjberegningerne for tankfly af typen KC-135 er korrekt medtaget i
støjberegningerne. Dette mener vi ikke er rigtigt. Bl.a. hører vi, at antallet skulle være fastsat ud fra et
gennemsnit over de senere år, men da tankfly af typen KC-135 på intet tidspunkt er medtaget i de årlige
indberetninger for de senere år, og ikke er beskrevet i scenarie 1A og 2B (F-16)
Forventet trafik i perioden
2020-2022, kan dette vel næppe være tilfældet?
For alle andre flytyper angives kildemateriale for lydeffekten. For typen KC-135 angives ingen kilde. Her
beskrives blot at:
”Lydeffekten
for udenlandske tankfly af typen KC-135 er ækvivaleret med lydeffekten for
F-16 + 3 dB, svarende til at der er to motorer på en KC-135.”
Vi vil gerne oplyse, at KC-135 har fire motorer!!
Der ses ikke angivet nogen TSEL-værdi for KC-135?
L 166 - 2019-20 - Bilag 16: Henvendelse af 3/6-20 vedrørende ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Vi vil gerne understrege, at vi finder denne fremgangsmåde for støjberegninger lemfældig, uprofessionel og
stærkt bekymrende.
Vedr. kke godkendelsespligtig støj / det fulde støjbillede
Det er ikke noget sted beskrevet præcist, hvorvidt støj fra NATO-tankfly og NATO-aktiviteter er omfattet af
Bekendtgørelse om støj fra Flyvestation Skrydstrup og den politiske aftale om kompensation, der omtaler
”det fulde støjbillede”. For uleri ger e vedr. godke delsespligtig støj, ikke godke delsespligtig støj og det
fulde støjbillede er meget upræcise, uigennemsigtige og ganske uacceptable.
Bekendtgørelsen om støj opremser en række flyvninger, på hvilke bekendtgørelsen ikke finder anvendelse.
Ligesom der beskrives undtagelser i forbindelse med udenlandsk øvelsesaktivitet.
”Vejled i g fra Miljøstyrelse , Nr. 199 , Støj fra flyvepladser”, beskriver e række forhold bl.a. vedr.
NATO- fly som ikke omtales i den politiske aftale af 15. november 2019, eller i Bekendtgørelsen om støj.
Bl.a. beskrives vejled i ge at: ”Støj
i forbindelse med militære flyveøvelser er på grund af deres kortvarige
og idlertidige karakter ikke godke delsespligtige.....”og
”udenlandske
militære luftfarttøjer tilhørende
NATO-lande tillades adgang til dansk område uden forudgående tilladelse, når der før flyvningen er
fre se dt behørig flyvepla ”.
Vi finder det yderst problematisk, at bekendtgørelsen om kompensation tager udgangspunkt i et andet
scenarie end bekendtgørelsen om støj. I en tid hvor hele landet støjkortlægges, og med den viden man i
dag har om støjs påvirkning af menneskers helbred og velbefindende finder vi, at det er udtryk for en
forældet tankegang, at noget støj er undtaget godkendelsespligt, altså gratis støj. Vi mener ikke, at det på
nogen måde kan forsvares eller begrundes ud fra et argument om landets sikkerhed at udtage en stor
procentdel af den samlede støj. Tvært i mod påfører det beboerne i området omkring Flyvestation
Skrydstrup en skjult og uigennemsigtig støjbelastning, som efter vores opfattelse ikke er forenelig med de
værdier, der ligger til grund for et åbent og demokratisk samfund.
(Problematikken om ikke godkendelsespligtig støj er beskrevet i foreningens høringssvar på Lov om
udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup)
Forening, Flyvestation Skrydstrups Naboer ønsker et klart svar på, hvor og om støj fra NATO-øvelser såvel
som NATO-tankfly indregnes fremadrettet?
Signifikante afvigelser
Forening ønsker et klart og gennemsigtigt svar på hvorledes følgende svar fra Forsvarsministeren, på
foreningens henvendelse, skal tolkes:
”Det
vurderes
særligt af hensyn til borgerne
at det vil være mest
hensigtsmæssigt, at der ikke på forhånd fastsættes snævre grænser for, hvad der udgør en signifikant
afvigelse. Dermed sikres det, at partierne bag aftalen har det størst mulige råderum, når der skal træffes
beslut i g o , hvorvidt der skal ske e ge bereg i g.”
Med venlig Hilsen
På vegne af bestyrelsen
Agnes Østergaard Rosenlund
L 166 - 2019-20 - Bilag 16: Henvendelse af 3/6-20 vedrørende ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly, fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer
Formand
Yderligere oplysninger samt kildehenvisninger eftersendes gerne.
Henvendelsen er vedhæftet som PDF