Forsvarsudvalget 2019-20
L 166 Bilag 1
Offentligt
2172370_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om udbygning og drift af
Flyvestation Skrydstrup
Et udkast til forslag til lov om udbygning og drift af Flyvestation Skryd-
strup har i perioden fra den 10. januar 2020 til den 7. februar 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Amnesty International, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jæger-
forbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmøllefor-
ening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Skovforening, Danske Advokater, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Regioner, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Data-
tilsynet, Den Danske Dommerforening, FH (Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation), Flyvestation Skrydstrups Naboer, Friluftsrådet, Greenpeace
Danmark, Haderslev Kommune, Institut for Menneskerettigheder, Justi-
tia, KL, Kolding Kommune, Københavns Universitet, Landbrug og Føde-
varer, Landdistrikternes, Fællesråd, NOAH, Parcelhusejernes Landsfor-
ening, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Grøn Om-
stilling, samtlige byretspræsidenter, Støjgruppen omkring Fighter Wing
Skrydstrup, Syddansk Universitet, Tønder Kommune, Vestre Landsret,
WWF Verdensnaturfonden, Østre Landsret, Aalborg Universitet og Aar-
hus Universitet.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation
Skrydstrups Naboer, Datatilsynet, Flyvestation Skrydstrups Naboer,
Gruppen for flystøj omkring Fighter Wing Skrydstrup, Haderslev Kom-
mune, Institut for Menneskerettigheder, Kolding Kommune, Præsiden-
ten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Region Syd-
danmark og Tønder Kommune.
Herudover har Forsvarsministeriet modtaget henvendelser vedrørende
lovforslaget fra en række borgere. Disse henvendelser vedrører pri-
mært individuelle forhold vedrørende konkrete ejendomme, og alle
borgerne har derfor fået individuelle svar. I det omfang henvendelserne
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
28. marts 2020
JSN
2020/000624
60862
Ingen
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0002.png
har indeholdt generelle bemærkninger til lovforslaget, er disse be-
mærkninger afspejlet i den kommenterede høringsoversigt.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
1. Generelle bemærkninger
Præsidenterne for henholdsvis Vestre Landsret og Østre Landsret har
ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget. Advokatrådet har oplyst, at
rådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Haderslev Kommune anerkender, at Forsvarsministeriet vil regulere
forholdene omkring Flyvestation Skrydstrup ved lov, da Danmarks
kampfly er en afgørende del af Danmarks sikkerhed. Derudover be-
mærker Haderslev Kommune, at forholdene omkring udbygning og
drift, herunder støj fra flyvestationen og Danmarks kampfly, samtidig
er af helt særlig karakter.
2. Regulering af støj fra F-35-kampflyene
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at det er udtryk
for en forældet tankegang, at noget støj er undtaget godkendelsesplig-
ten, ligesom foreningen ikke mener, at det kan forsvares eller begrun-
des ud fra et argument om landets sikkerhed at undtage en del af den
samlede støj.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 5, forudsættes
det, at der
som det også i det væsentligste er tilfældet efter de nu-
gældende regler
ikke fastsættes begrænsninger for så vidt angår støj
fra ambulanceflyvninger, flyvninger for politiet, eftersøgning- og red-
ningsmissioner, miljø- og overvågningsflyvninger, flyvninger i forbin-
delse med suverænitetshævdelse, flyvninger i forbindelse med humani-
tære indsatser, flyvninger i forbindelse med internationale opgaver og
flyvninger i forbindelse med intensive uddannelsesperioder med henblik
på internationale opgaver, herunder i relation til opgaver for FN. Endvi-
dere vil det kunne fastsættes, at særlige typer af støj, f.eks. støj fra
skræmmeskud, ikke indgår i de begrænsninger, der fastsættes.
Dermed følger støjreguleringen i det væsentligste principperne i Miljø-
styrelsens vejledning nr. 5/1994 om støj fra flyvepladser.
At de pågældende flyvninger er undtaget fra støjreguleringen skal ses i
lyset af, at der er tale om flyvninger, som enten er akutte eller har en
særlig sikkerhedsmæssig betydning. Det vil således ikke være accepta-
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 2 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0003.png
belt, at støjreguleringen begrænser Forsvarets mulighed for at udføre
f.eks. redningsaktioner eller suverænitetshævdelse.
Det skal dog understreges, at kompensationsordningen er baseret på
det fulde støjbillede, herunder også bl.a. afvisningsberedskabet i for-
bindelse med suverænitetshævdelse.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at noget støj er
undtaget godkendelsespligt, hvilket foreningen betegner som en skjult
og uigennemsigtig støjbelastning. Foreningen mener, at mere end 10
pct. af samtlige flyvetimer udtages som ikke godkendelsespligtige.
Endvidere anfører foreningen, at TDENL-metoden, der anvendes til lø-
bende at kontrollere støjbelastningen omkring en flyveplads, derfor
forhindrer offentligheden i at følge kontrolværdien for den samlede
støjbelastning.
Den beregnede kontrolværdi (den såkaldte TDENL-værdi) for de flyv-
ninger, der er omfattet af støjreguleringen, forventes offentliggjort en
gang om året. TDENL-værdien vil kun inkludere de flyvninger, der er
omfattet af støjreguleringen.
Forsvarsministeriet er imidlertid indstillet på også at opgøre og offent-
liggøre TDENL-værdien inkl. de flyvninger, der er undtaget fra støjre-
guleringen.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer påpeger, at der i støjregu-
leringen tillades afvigelse fra den beregnede terminalstøj 65 dage i
tidsrummet 18.00-22.00 og 10 dage med kampfly og 10 dage med
øvrige fly i tidsrummet 22.00-07.00, hvilket foreningen finder proble-
matisk.
Det er ikke Forsvarsministeriets forventning, at der i forbindelse med
mørkeflyvning vil ske en fravigelse af grænserne for den beregnede
terminalstøjsbelastning i 65 dage om året.
Det operative behov for mørkeflyvning er 40 dage om året, hvilket på
disse dage vil indebære overskridelser af grænseværdierne for termi-
nalstøj.
I praksis forekommer en række tilfælde, hvor planlagte flyvninger må
aflyses eller afbrydes på grund af særlige omstændigheder, f.eks. vejr-
forhold, hvorved det operative behov for træning og flyvning i mørke
ikke kan opfyldes for den pågældende dag.
I disse tilfælde må flyvningerne derfor gennemføres på andre dage,
kaldet ”reservedage”. Forsvarsministeriet
vil i støjreguleringen præcise-
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 3 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0004.png
re, at de op til 65 dage, hvor der tillades fravigelser, ligeledes omfatter
reservedage.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at konsekvensen
af vibrationer, infralyd og lavfrekvent støj ikke er beskrevet i miljøkon-
sekvensvurderingen, men at Forsvarsministeriet oplyser, at der vil blive
udarbejdet et litteraturstudie samt iværksat andre tiltag for at belyse
disse områder nærmere. Foreningen mener, at der bør indføres en for-
pligtigelse til at revurdere støjregulering og kompensationsmodel, når
resultatet af disse undersøgelser foreligger.
Vibrationer, infralyd og lavfrekvent støj har ikke været en del af den
foretagne miljøkonsekvensvurdering.
For at samle op på den eksisterende viden på området vil der blive ud-
arbejdet et litteraturstudie. Der vil endvidere blive taget kontakt til an-
dre lande, der allerede har modtaget F-35-kampfly, med henblik på
indsamling af erfaringer. Når der er et overblik over den eksisterende
viden, vil der med inddragelse af naboer, interesseorganisationer og
forskere blive taget stilling til nærmere afgrænsning af evt. yderligere
undersøgelser. Dette arbejde vil forventeligt tage flere år.
Der vil med hjemmel i lovforslagets § 7, stk. 5, kunne fastsættes be-
grænsninger for lavfrekvent støj og infralyd samt vibrationer. For-
svarsministeriet vil på baggrund af litteraturstudiet og de evt. yderlige-
re undersøgelser tage stilling til, om der er grundlag for at gøre brug af
denne hjemmel.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at Forsvarsmini-
steriet oplyser, at der vil blive foretaget yderligere undersøgelser af
menneskers sundhed og påvirkning af produktionshusdyr. Foreningen
mener, at der bør indføres en forpligtigelse til at revurdere støjregule-
ring og kompensationsmodel, når resultatet af disse undersøgelser fo-
religger.
Der har fløjet kampfly (jetfly) fra Flyvestation Skrydstrup
og dermed
været kampflystøj
siden 1954.
Det er et element i den politiske aftale om kompensation for F-35
kampflystøj fra Flyvestation Skrydstrup, at der afsættes midler til at
undersøge evt. konsekvenser af F-35 flystøj på børns indlæringsevne
og sundhed samt en undersøgelse af flystøjens påvirkning af produkti-
onsdyr. For at få belyst dette, vil der blive iværksat en række tiltag. For
det første vil den eksisterende viden blive afdækket gennem bl.a. litte-
raturstudier og kontakt til andre lande med F-35-kampfly. Herefter vil
den nærmere afgrænsning af yderligere undersøgelser i forhold til bl.a.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 4 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0005.png
menneskers sundhed og produktionshusdyr blive fastlagt med inddra-
gelse af naboer, interesseorganisationer og forskere. Dette vil ske på
en række workshops, som Forsvarsministeriet vil være vært for. Ende-
ligt vil der skulle gennemføres yderligere undersøgelser. Tidshorisonten
vil afhænge af undersøgelsesdesignet, men der kan blive tale om fler-
årige undersøgelser.
Når de pågældende undersøgelser foreligger, vil Forsvarsministeriet
tage stilling til håndteringen heraf.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at der i forudsæt-
ningerne for flystøjberegningerne omtales opdatering af motorer. For-
eningen mener, at der i reguleringen bør indføres en forpligtigelse til
revurdering, såfremt opdateringer påvirker støjbilledet.
Støjreguleringen vil indebære, at alle Forsvarets aktiviteter på Flyve-
station Skrydstrup, der genererer flystøj, skal udføres i overensstem-
melse med de forudsætninger, der følger af den til enhver tid gældende
støjberegningsrapport for Flyvestation Skrydstrup.
Såfremt forudsætningerne ændres i en sådan grad, at de vurderes at
påvirke resultatet af støjberegningerne, f.eks. på grund af en opdate-
ring af flymotorerne, vil der skulle foretages nye støjberegninger.
Gruppen for flystøj omkring Fighter Wing Skrydstrup betegner det som
problematisk, at Miljøstyrelsens vejledning for L
Amax
tilsidesættes i for-
bindelse med flystøj aften/nat.
Det fremgår af Miljøstyrelsens vejledning om støj fra flyvepladser, at i
boligområder og rekreative områder med overnatning bør maksimal-
værdien for starter og landinger om natten (kl. 22.00-07.00) tilstræbes
ikke at overstige 80 dB for lufthavne og flyvestationer.
Der vil med støjreguleringen kunne ske overskridelser af støjens til-
stræbte maksimalværdi i natperioden op til 10 dage om året, hvor der
vil være behov for at træne med kampfly i mørke i natperioden, og op
til 10 dage om året, hvor der vil være behov for at træne med øvrige
fly og helikoptere. Det vil ikke være de samme områder, der overflyves
hver gang, og dermed vil der for store delområder være tale om færre
end 20 dage, hvor maksimalværdien overstiger 80 dB. Derudover vil
overskridelserne primært finde sted i begyndelsen af natperioden fra kl.
22.00 til kl. 24.00 som følge af, at enkelte kampfly i forbindelse med
mørketræningen ikke vil kunne nå at lande inden kl. 22.00.
Der er således tale om, at overskridelserne for de enkelte områder kun
vil forekomme i kortere tidsrum og i et begrænset antal gange om året.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 5 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0006.png
Gruppen for flystøj omkring Fighter Wing Skrydstrup opfordrer til, at
der tages kontakt til Holland og Norge vedrørende disse landes erfarin-
ger med støjmålinger, især ved landing.
Forudsætningerne for udenlandske støjmålinger vil være forskellige fra
forholdene på Flyvestation Skrydstrup. Forsvarsministeriet har derfor
ikke planer om at inddrage udenlandske støjmålinger.
Endvidere bemærkes det, at de gennemførte akkrediterede flystøjsbe-
regninger er baseret på anerkendte beregningsmetoder, som er god-
kendt af Miljøstyrelsen, og tager højde for lokale forhold på Flyvestati-
on Skrydstrup. I de akkrediterede flystøjsberegninger fra april 2019 er
støjen fra landing med F-35-kampfly medtaget.
Det skal dog bemærkes, at Flyvevåbnet generelt indgår i en række
samarbejdsrelationer med erfaringsudveksling med Holland og Norge.
3. Generelt om kompensation for støjgener fra F-35-flystøj
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer kritiserer, at reguleringen
af kompensation tager udgangspunkt i et andet scenarie end regulerin-
gen af støj. Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation
Skrydstrups Naboer problematiserer, at der ikke kompenseres for det
fulde støjbillede, idet støjbekendtgørelsen undtager en række af de
alvorligste støjforekomster, bl.a. ved afværgeberedskabet.
Det følger af de foreslåede § 11, stk. 1 og 2, at forsvarsministeren
fastsætter regler om kompensation til ejere af boliger, der udsættes for
støjgener som følge af regler udstedt i medfør af § 7, stk. 5.
Der vil i medfør af den foreslåede § 7, stk. 5, blive udstedt nærmere
regler om flystøj og terminalstøj fra Forsvarets aktiviteter på Flyvesta-
tion Skrydstrup. Der vil i den forbindelse blive fastsat regler om bereg-
nede grænseværdier, både i relation til flystøj og terminalstøj. Reglerne
forudsættes ikke at omfatte eksempelvis afvisningsberedskabet.
De regler, der vil skulle fastsættes i medfør af § 11, stk. 1 og 2, er en
følge af, at flystøjsberegningerne har vist, at støjbilledet fra F-35-
kampflyene bliver større set i forhold til i dag, hvor der flyves med F-
16-kampfly. Det skal imidlertid understreges, at der i reglerne om
kompensation vil blive kompenseret for det fulde støjbillede som følge
af Forsvarets anvendelse af F-35-kampfly.
Kompensationsordningen er derved baseret på alle former for flystøj
fra F-35-kampflyene. De særlige flyvninger med F-35-kampflyene, der
er undtaget i støjreguleringen, indgår således i grundlaget for kompen-
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 6 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0007.png
sationsordningen. Dermed sikres det, at Flyvestation Skrydstrups na-
boer kompenseres for det fulde flystøjsbillede.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at den gennem-
førte miljøkonsekvensvurdering gennem litteraturstudier beskriver, at
øget flystøj har en negativ effekt på boligpriser. Foreningen mener, at
denne værdiforringelse i visse områder i gul zone overstiger naboretli-
ge grundsætninger for værdiforringelse.
Spørgsmålet om erstatning, hvis en ejer råder over sin ejendom på en
måde, som påfører de omkringboende gener eller ulemper, f.eks. i
form af støjgener, vurderes efter de naboretlige regler, som er udviklet
gennem mange års rets-
og taksationspraksis. ”Naboer” omfatter i
denne sammenhæng ikke kun de umiddelbare naboer, men også ejere
eller brugere af fjernereliggende ejendomme. De naboretlige regler
indebærer, at visse ulemper skal tåles af naboerne. Hvis mindstemålet
den naboretlige tålegrænse
er overskredet, vil der være tale om en
naboretlig krænkelse.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der i forbindelse med støjge-
ner fra F-35-kampflyene ikke generelt vil være tale om ulemper, der
overstiger den naboretlige tålegrænse.
Ved denne vurdering har Forsvarsministeriet særligt lagt vægt på, at
det for naboer til en flyvestation må kunne påregnes, at der som led i
den samfundsmæssige udvikling sker overgang til en anden og nyere
flytype, som kan have en anden støjprofil. Dette må efter Forsvarsmi-
nisteriets opfattelse særligt gælde på Forsvarets område, herunder i
relation til kampfly, da materiel skal være tidssvarende og egnet til at
kunne forsvare Danmark. Der henvises også til, at Flyvestation Skryds-
trup blev en del af det danske flyvevåben i 1953, og at der også tidlige-
re har været udskiftninger af kampfly til nyere modeller med en anden
støjprofil. Forsvarsministeriet bemærker desuden, at F-35-kampflyene
samlet set forventes at give den mindste flystøjsbelastning af de kan-
didater til nye kampfly, som blev vurderet forud for valget af F-35-
kampfly, hvilket særligt skyldes, at pilotomskolingen ikke vil foregå i
Danmark (modsat de øvrige kandidater til nye kampfly).
Forsvarsministeriet har desuden lagt vægt på, at der ikke med over-
gangen fra de nuværende F-16-kampfly til F-35-kampfly sker en for-
øgelse af aktivitetsniveauet på Flyvestation Skrydstrup. Antallet af fly-
vetimer for F-35-kampfly vil således ikke blive udvidet i forhold til de
nuværende F-16-kampfly. Tværtimod forventes det samlede antal fly-
vetimer med kampfly på Flyvestation Skrydstrup at falde med ca. 25
pct., mens antallet af operationer forventes at falde med ca. 20 pct.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 7 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0008.png
Det kan dog ikke udelukkes, at domstolene efter en konkret vurdering
vil kunne nå frem til, at der er boliger i området, hvor den naboretlige
tålegrænse må anses for overskredet. For disse boligers vedkommende
er det Forsvarsministeriets vurdering, at naboen vil have krav på er-
statning for den del af ulemperne, som overstiger tålegrænsen.
Gruppen for flystøj omkring Fighter Wing Skrydstrup anfører, at grup-
pen mener, at alle boliger i gul zone skal tilbydes en vurdering af deres
ejendomsværditab og på baggrund heraf en kompensation.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance indgik den 15.
november 2019 aftale om en kompensationsmodel for flystøjen fra F-
35-kampflyene. Lovforslaget implementerer den kompensationsmodel,
som er fastlagt i den politiske aftale.
Modellen omfatter støjkompensation til mere end 1.600 boliger i områ-
det omkring Flyvestation Skrydstrup. Modellen består af tre forskellige
former for kompensation, hvor beboerne i både rød og gul zone kan
vælge mellem dækning af omkostninger til støjisolering eller udbetaling
af et fast beløb. Endvidere får beboerne i det mest støjbelastede områ-
de
rød zone
et tilbud om, at staten opkøber deres boliger med til-
hørende grunde. Modellen giver ikke mulighed for en individuel vurde-
ring af et evt. værditab.
Haderslev Kommune opfordrer Forsvarsministeriet til at genoverveje
modellen for kompensation i overgangen mellem ejendomme i rød og
gul zone. Kommunen henviser til, at der efter kommunens opfattelse
umiddelbart op ad den røde zone ligger et mindre antal ejendomme,
der ligger så tæt på grænsen, at det inden for en rimelighedsbetragt-
ning vil være berettiget at tilbyde frivilligt opkøb til ejerne af disse
ejendomme, så naboer inden for få meter ikke stilles så forskelligt, som
der ses tilfælde af i den forelagte model. Haderslev Kommune anfører
videre, at kommunen forventer, at borgerne i Haderslev Kommune kan
have tillid til, at den forelagte model for kompensation er teknisk kor-
rekt, så alle ejendomme, der lever op til kriterierne for tilbud om frivil-
ligt opkøb, fremgår af reguleringen. Foreningen Flyvestation Skryds-
trups Naboer finder, at skellet mellem rød og gul zone er ganske vold-
somt, og at de boligejere, der ligger nærmest rød zone, oplever en
værdiforringelse, som ikke udelukkende kan tilskrives den generelle
konjunkturudvikling. Foreningen foreslår en model med gradueret
kompensation, som bør tage udgangspunkt i konkrete vurderinger for
den enkelte ejendom samt verificerede støjberegninger og målinger.
Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Na-
boer finder, at den præsenterede kompensationsmodel skaber en dra-
matisk forskelsbehandling mellem principielt ligestillede borgere.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 8 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0009.png
Den røde zone omfatter de boliger, hvor støjbelastningen vil være
størst, og hvor boligejerne derfor vil blive tilbudt opkøb af deres boliger
med tilhørende grunde. Denne zone omfatter boliger med en beregnet
støjbelastning på 55 dB eller mere i gennemsnitstøj og 100 dB eller
mere i maksimalstøj. Zonens afgrænsning er således fastsat på grund-
lag af objektive kriterier.
Ved en opdeling i zoner vil der i sagens natur altid være boliger, der
ligger tæt på grænsen mellem zonerne. Det gælder i forhold til boliger i
rød zone, der ligger tæt på grænsen til gul zone, og det gælder i for-
hold til boliger i gul zone, der ligger tæt på grænsen til rød zone. Det
gælder tilsvarende for boliger i gul zone, der ligger tæt på zonens ydre
grænse, og for boliger, der ligger udenfor gul zone, men tæt på den
ydre grænse. Dette ville fortsat gøre sig gældende, hvis der skete en
højere grad af graduering (f.eks. ved oprettelse af en orange zone).
Hvis boliger, der ligger tæt på rød zone, blev medtaget i rød zone, ville
konsekvensen ligeledes være, at der vil være nye boliger, som så ville
ligge tæt på grænsen til en redefineret rød zone. Hertil kommer, at
tilbud om opkøb ikke kan gradueres, hvorfor det under alle omstæn-
digheder vil være en ”skarp” grænse.
Zoneinddelingen er baseret på støjberegningerne i den offentliggjorte
og akkrediterede flystøjsrapport, som firmaet SWECO Danmark A/S har
udarbejdet. Flystøjsrapporten har været underkastet ekstern kvalitets-
sikring ved firmaet FORCE Technology. Både SWECO Danmark A/S og
FORCE Technology er anført på listen over godkendte laboratorier til
flystøjsberegninger hos Miljøministeriets Referencelaboratorium for
støjmålinger.
For at sikre, at der ikke er boliger i gul zone, som er forkert placeret, er
der desuden gennemført en kontrolberegning for boliger, der ligger i et
bælte på op til 50 meter fra den røde zone. Forsvarsministeriet flyttede
i den forbindelse fire boliger fra gul til rød zone.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer finder, at den usikkerhed
Forsvarsministeriet oplyser, at der kan være i forhold til flystøjbereg-
ningerne, ikke er afspejlet i skellet mellem rød og gul zone.
Kriterierne for at være omfattet af rød zone er 55 dB gennemsnitsstøj
og 100 dB maksimalstøj, som det er besluttet i den politiske aftale. Der
er ifølge den offentliggjorte og akkrediterede flystøjsrapport en usik-
kerhed forbundet med støjberegningerne på ±3 dB for gennemsnitsstø-
jen og ±4 dB for maksimalstøjen. Den samme usikkerhed gælder for
punktberegningerne og i forbindelse med afgrænsningen af den gule og
den røde zone, da disse bygger på flystøjsberegningerne.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 9 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0010.png
For at sikre at der ikke er boliger i gul zone, der er forkert placeret, er
der gennemført en kontrolberegning for boliger, der ligger i et bælte på
op til 50 meter fra den røde zone. Forsvarsministeriet flyttede i den
forbindelse fire boliger fra gul til rød zone.
Usikkerhed i flystøjsberegninger kan ikke helt elimineres. Men det
fremgår af den politiske aftale, at hvis målingerne for F-35-kampflyene
i det kommende flystøjsovervågningssystem afviger signifikant fra den
beregnede flystøjsbelastning, vil naboerne blive tilbudt en genbereg-
ning af, hvorvidt deres bolig bør medtages i den gule eller røde zone.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer og Berg Advokater på
vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer henviser til, at
det fremgår af den politiske aftale af 15. november 2019, at partierne
er enige om, at såfremt målingerne for F-35 afviger signifikant fra den
beregnede flystøjbelastning, vil naboerne blive tilbudt en genberegning
af, hvorvidt deres bolig bør medtages i den gule eller røde zone. For-
eningen mener, at det i støjreguleringen og kompensationsordningen
bør præciseres, hvad der betegnes som en signifikant afvigelse, lige-
som der bør indføres en forpligtigelse til revurdering, når resultatet af
målingerne foreligger.
Det fremgår af den politiske aftale, at der etableres et flystøjsovervåg-
ningssystem, som vil vise den målte flystøjsbelastning. Flystøjbelast-
ningen for F-35 vil blive målt ved hjælp af både faste og mobile måle-
stationer.
Det fremgår ligeledes af aftalen, at partierne er enige om, at såfremt
målingerne for F-35 afviger signifikant fra den beregnede flystøjbelast-
ning, vil naboerne blive tilbudt en genberegning af, hvorvidt deres bolig
bør medtages i den gule eller røde zone.
Hvis der er afvigelser, vil man i første omgang kontrollere, at flyvesta-
tionen overholder de forudsætninger, som er lagt til grund for støjbe-
regningerne. Hvis forudsætningerne er overholdt, vil en genberegning
kunne være aktuel. Hvor meget målingerne skal afvige
og i hvor lang
tid
før der tages initiativ til en genberegning, vil bero på en konkret
vurdering.
Forsvarsministeriet finder det mest hensigtsmæssigt
særligt af hen-
syn til borgerne
at der ikke ved lov fastsættes snævre grænser for,
hvad der udgør en signifikant afvigelse. Dermed sikres det, at partierne
bag aftalen har det størst mulige råderum, når der skal træffes beslut-
ning om, hvorvidt der skal ske en genberegning.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 10 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0011.png
Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Na-
boer anfører, at kravet om, at ejeren skal have folkeregisteradresse og
bo på ejendommen, vil have den uønskede virkning, at hverken arvin-
ger til en afdød eller panthaverne til en overtaget ejendom kan gøre
brug af modellen.
Forsvarsministeriet er opmærksom på, at kravet om, at det alene er
ejere af boliger, der har folkeregisteradresse på ejendommen, og som
bor i den pågældende bolig, der kan få udbetalt et fast beløb, vil bety-
de, at eksempelvis panthavere eller arvinger, der ejer en ejendom, ikke
kan modtage kompensation i form af et fast beløb. Disse ejere vil i ste-
det kunne få kompensation i form af dækning af omkostninger til kon-
krete støjisoleringstiltag eller
såfremt boligen er beliggende i rød zo-
ne
–overtagelse
af ejendommen. Det skal ses i lyset af, at kompensati-
onsmodellen er en kompensation til naboer til Flyvestation Skrydstrup
for de støjgener, som opleves som følge af F-35-kampflystøj.
Det bemærkes endvidere, at såfremt panthaveren eller arvingen sælger
ejendommen, vil en ny ejer kunne gøre brug af tilbuddet om et fast
beløb, forudsat, at vedkommende har folkeregisteradresse på ejen-
dommen og bor i den pågældende bolig.
Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Na-
boer anfører, at borgere og domstole ikke har mulighed for at vurdere,
om en konkret zoneopdeling følger de aftalte støjgrænser.
I medfør af lovforslagets § 11, stk. 1 og 2, vil der blive udstedt en be-
kendtgørelse, hvor den enkelte boligejer vil kunne se, om vedkommen-
des bolig vil være omfattet af den røde zone eller den gule zone. Den
røde zone omfatter boliger med en beregnet støjbelastning på 55 dB
eller mere i gennemsnitstøj og 100 dB eller mere i maksimalstøj og den
gule zone tager udgangspunkt i et geografisk område, der har en støj-
belastning på 55 dB eller mere i gennemsnitstøj og 80 dB eller mere i
maksimalstøj, idet der dog vil blive taget højde for lokalsamfunds og
boligområders placering, således at lokalsamfund eller boligområder
ikke opdeles uhensigtsmæssigt i forhold til tilbuddet om kompensation.
De enkelte boligejere vil med udgangspunkt i de offentliggjorte punkt-
beregninger kunne efterprøve grundlaget for indplaceringen af boliger i
henholdsvis rød zone og gul zone.
4. Dækning af omkostninger til støjisolering
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer stiller spørgsmål ved, om
støjdæmpning i niveauet 3-5 dB vil have en tilstrækkelig effekt, og så-
fremt en støjdæmpning i dette niveau ikke vurderes at have nogen
effekt, mener foreningen, at det vil være spild af statens penge.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 11 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0012.png
Den foreslåede kompensationsordning indebærer, at boligejere i gul
zone kan vælge mellem enten udbetaling af et fast beløb eller dækning
af omkostninger til konkrete støjisoleringstiltag, der samlet vil give en
støjdæmpning på mindst 3 dB og højest 5 dB. Den enkelte boligejer vil
således få mulighed for at få dækket sine omkostninger til støjisolering
med et effektmål på op til 5 dB. Denne del af kompensationsordningen
er inspireret af Banedanmarks model for støjisolering af boliger på
Ringsted-Femern-forbindelsen, hvor der arbejdes med et støjisole-
ringseffektmål på minimum 3 dB.
Forsvarsministeriet undersøger pt., hvilke muligheder der er for at kon-
trollere effekten af støjdæmpningen efter udført støjisolering.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anbefaler, at Forsvarsmi-
nisteriet konsulterer støjeksperter på området for en konkret og mere
præcis vurdering af nødvendige tiltag.
Den foreslåede ordning om kompensation for støjisolering af boliger er
inspireret af Banedanmarks model for støjisolering af boliger på Ring-
sted-Femern-forbindelsen. Der er således tale om tiltag, der er kendt
fra allerede eksisterende ordninger.
Alle boligejere, der ønsker støjisolering, vil få udarbejdet en individuel
støjrapport for deres bolig med angivelse af tiltag, der er nødvendige
for at opnå det politisk fastsatte effektmål. Dette sikrer, at der i den
enkelte sag om støjisolering inddrages den fornødne ekspertise i for-
bindelse med vurderingen af mulige tiltag.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer finder det betænkeligt, at
det er en støjkonsulent udpeget af Forsvarsministeriets Ejendomssty-
relse, der skal udarbejde rapporten med støjisoleringsbeskrivelse og
prisoverslag samt godkende tilbud på arbejdet. Endvidere finder for-
eningen det uacceptabelt, at klager over støjkonsulentens afgørelser
skal indbringes for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, der vil træffe
afgørelse i sagen, uden at denne afgørelse kan påklages til anden
myndighed. Foreningen opfordrer til inddragelse af uvildige eksperter
og myndigheder.
Ansøgning om dækning af omkostninger til konkrete støjisoleringstiltag
vil skulle indgives til Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse. En støj-
konsulent fra et privat firma, der er udpeget af Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, vil herefter besigtige den pågældende bygning og
udarbejde en støjrapport med støjisoleringsbeskrivelse og prisoverslag.
Ejeren indhenter herefter mindst to tilbud på støjisoleringsarbejdets
udførelse. Tilbuddene fremsendes til støjkonsulenten med henblik på
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 12 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0013.png
godkendelse. Ejeren kan iværksætte støjisoleringstiltagene, når støj-
konsulenten har godkendt et indhentet tilbud. Når et støjisoleringstiltag
er udført, kontrollerer støjkonsulenten det udførte arbejde.
Ejeren kan indbringe støjkonsulentens rapport og prisoverslag for For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse, der herefter træffer afgørelse i
sagen. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses afgørelse kan ikke på-
klages til anden administrativ myndighed. Forsvarsministeriets Ejen-
domsstyrelses afgørelse kan derimod indbringes for domstolene.
Modellen, hvor der anvendes en støjkonsulent fra et privat firma, an-
vendes bl.a. også af Banedanmark i tilsvarende sager vedrørende støj-
isolering som følge af togstøj. Med modellen sikres det desuden, at der
er mulighed for en genvurdering, da støjkonsulentens vurdering kan
indbringes for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer henviser endvidere til, at
der kun tilbydes støjisolering i visse rum. Foreningen vurderer, at man-
ge boligejere dermed vil stå i en situation, hvor kun en del af husets
vinduer bliver udskiftet. Samtidig vurderer foreningen, at ejerne vil
kunne have svært ved at få lån til at udskifte de resterende vinduer.
Derfor mener foreningen, at tilskud til støjisolering bør gælde hele boli-
gen.
Det fremgår af den politiske aftale, at støjkompensationsordningen
omfatter boliger, der er godkendt til helårsbeboelse. For disse boliger
tilbydes dækning af omkostninger til støjisolering af opholdsrum. Ved
opholdsrum forstås stuer, soverum, værelser, kamre og køkkener. Det
fremgår ligeledes af den politiske aftale, at der således ikke tilbydes
støjisolering til badeværelser, bryggerser, inddækkede terrasser, kæld-
re og udestuer, som ikke er registreret som boligareal.
Den foreslåede ordning, hvorefter boligejere tilbydes dækning af om-
kostninger til konkrete støjisoleringstiltag, er inspireret af Banedan-
marks støjisolering af boliger på Ringsted-Femern-forbindelsen, hvor
der også tilbydes støjisolering af opholdsrum, men ikke af badeværel-
ser, bryggerser, inddækkede terrasser, kældre og udestuer, der ikke er
registreret som boligareal.
5. Tilbud om frivillig overtagelse af boliger
Haderslev Kommune betegner det som bekymrende, hvis man kan fo-
restille sig et scenarie, hvor mange boliger i området kommer til salg
på samme tid, så der i området kommer et markant prisfald. Kommu-
nen henviser til, at der på nuværende tidspunkt er forholdsvis lange
liggetider på boliger omkring flyvestationen, og at priserne må siges at
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 13 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0014.png
være relativt lave. Kommunen udtrykker bekymring for, at området vil
opleve et større prisfald, der vil bevirke, at boligspekulanter udefra vil
opkøbe billige ejendomme til fremleje uden ordentligt vedligehold.
Gruppen for flystøj omkring Fighter Wing Skrydstrup anfører, at grup-
pen ikke mener, at Forsvaret skal opkøbe og gensælge tommer boliger
fra rød zone, da dette efter gruppens vurdering vil presse priserne
yderligere i et i forvejen presset boligmarked. Gruppen ser hellere, at
boligerne udlægges til naturområder, som kan være med til at forskøn-
ne området for både mennesker og dyr. Foreningen Flyvestation
Skrydstrups Naboer anfører, at foreningen frygter, at et videresalg af
121 boliger, til formentlig nedsat pris, vil have en yderligere negativ
effekt på boligmarkedet og kan belaste alle lokalområder rundt om-
kring Flyvestation Skrydstrup både økonomisk og socialt.
Forsvarsministeriet har igangsat et arbejde med at undersøge mulighe-
derne for at rejse skov på de specifikke områder, der evt. opkøbes i rød
zone ved Flyvestation Skrydstrup. Arbejdet skal bl.a. belyse, om ek-
sempelvis operative hensyn, kommunal planlægning, beskyttet natur
eller andet kan bevirke, at skovrejsning ikke vil være hensigtsmæssig.
Såfremt der ikke rejses skov, er det Forsvarsministeriets hensigt at
gensælge de opkøbte boliger, men det vil skulle ske til en ordentlig
pris. Forsvarsministeriet har således ingen interesse i at påvirke bolig-
markedet i Skrydstrup og omegn negativt med et stort udbud af billige
boliger. Forsvarsministeriet vil selvsagt altid forsøge at opnå den sam-
let set bedste pris for boligerne.
Haderslev Kommune udtrykker bekymring for, om opkøbte ejendomme
vil henstå ubeboede og forfalde. Derfor er det for kommunen afgøren-
de, at Forsvarsministeriet også afsætter midler til nedrivning af de bo-
liger, der ikke kan gensælges inden for en given frist eller uden prisre-
duktion, og i samråd med Haderslev Kommune forpligter sig til at ned-
rive de billigste af dem. Kommunen tilføjer, at det forudsættes, at For-
svarsministeriet selv afholder disse udgifter og ikke f.eks. kan søge
kommunalt tilskud hertil.
Forsvarsministeriet har endnu ikke lagt en nærmere plan for, hvad der
skal ske med opkøbte boliger i området. Det vil bl.a. afhænge af antal-
let af boliger, der ønskes opkøbt, og hvornår det sker.
Det er muligt, at Forsvarsministeriet vil vælge at nedrive enkelte boli-
ger, som er i meget dårlig stand. Der kan også være ejendomme, som
Forsvarsministeriet vælger at beholde i første omgang, bl.a. for ikke at
påvirke boligpriserne negativt. Evt. udgifter til nedrivning vil blive af-
holdt af Forsvarsministeriet, og det er ikke forventningen, at der vil
blive søgt om kommunalt tilskud til nedrivning.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 14 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0015.png
Haderslev Kommune oplyser, at kommunen ser en mulighed for, at
landbrugsvirksomheder kan fortsætte deres drift, hvis ejere af land-
brugsejendomme, der er omfattet af tilbud om frivilligt opkøb, får mu-
ligheden for at lave et delsalg, hvor de for eksempel sælger et byg-
ningssæt, men kan beholde landbrugsjord. Dette vil gøre det muligt for
landbrugsvirksomheder at fortsætte landbrugsdrift, hvis de ejer en an-
den landbrugsejendom, hvilket kommunen anbefaler at give mulighed
for.
Ejeren af en bolig, som er beliggende i rød zone, kan anmode For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse om at overtage den ejendom, hvori
boligen indgår. For landbrugsejendomme kan overtagelse, såfremt eje-
ren ønsker det, også omfatte eventuelle tilhørende jordstykker, drifts-
bygninger, løsøre, beholdninger og produktionsdyr. Det forudsættes
således, at tilbud om overtagelse af boliger på landbrugsejendomme vil
omfatte den samlede landbrugsejendom samt eventuelle tilhørende
jordstykker, som er registreret til landbrugsejendommen. Ejeren af
boligen på landbrugsejendommen vil dog kunne vælge, at tilhørende
jordstykker ikke skal omfattes af tilbuddet om overtagelse. Udover
landbrugsejendommen vil ejeren kunne vælge, at tilbuddet om overta-
gelse også skal omfatte driftsbygninger, løsøre, beholdninger og pro-
duktionsdyr.
I det omfang den generelle lovgivning på området giver mulighed for
opdeling af en landbrugsejendom, vil Forsvarsministeriet efter opdelin-
gen kunne overtage en bolig med tilhørende grund, mens en eller flere
grunde uden en bolig ikke vil være omfattet af muligheden for overta-
gelsen.
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer kritiserer, at staten vil
videresælge boliger, som staten har følt en forpligtigelse til at opkøbe
på grund af støjgener.
Det er Forsvarsministeriets vurdering, at der i forbindelse med støjge-
ner fra F-35-kampflyene ikke generelt vil være tale om ulemper, der
overstiger den naboretlige tålegrænse. Overtagelsespligt antages end-
videre normalt ikke at være en reaktionsmulighed efter de almindelige
naboretlige regler.
Da flystøjsberegningerne har vist, at støjgenerne fra F-35-kampflyene
bliver større i forhold til i dag, hvor der flyves med F-16-kampfly, er
det fra politisk side ønsket at fastsætte en særlig kompensationsord-
ning for Flyvestation Skrydstrups naboer
uanset at det ikke vurderes,
at der er en generel juridisk forpligtelse hertil.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 15 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0016.png
Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer mener, at terminologien
”boligen med tilhørende grund” er upræcis, og at det er usikkert, om
der kan ske overtagelse af både den matrikel, som boligen ligger på,
og tilhørende matrikler. Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyve-
station Skrydstrups Naboer finder, at det er væsentligt, at betegnelsen
”boliger med tilhørende grunde” omfatter en matrikulær enhed, således
at der tages højde for, at visse parcelhuse kan have grunde med flere
matrikler, ligesom landbrugsejendomme ofte har mere end én matrikel
tilknyttet.
Forsvarsministeriet vil i reguleringen præcisere, at tilbud om frivillig
overtagelse omfatter den ejendom, hvori boligen indgår. For land-
brugsejendomme kan overtagelse, såfremt ejeren ønsker det, omfatte
eventuelle tilhørende jordstykker, driftsbygninger, løsøre, beholdninger
og produktionsdyr. For øvrige ejendomme kan overtagelse, såfremt
ejeren ønsker det, bl.a. omfatte direkte tilstødende matrikler med
samme ejer.
6. Øvrige bemærkninger
Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Na-
boer anfører, at den fulde kompetence til at bestemme indhold og ræk-
kevidde af såvel kompensationsmodellen som støjmodellen ved lov-
forslaget tillægges forsvarsministeren, og at der stort set ikke er nogen
begrænsninger eller retningslinjer indlagt i loven.
Forsvarsministeriet kan oplyse, at et lovforslag består af lovteksten
samt af de almindelige og specielle bemærkninger. Bemærkningerne
indgår som en del af lovens forarbejder og udgør en væsentlig retskilde
ved fortolkning af loven. Bemærkningerne til et vedtaget lovforslag har
således i almindelighed væsentlig betydning for bl.a. domstolenes og
andre myndigheders fortolkning og anvendelse af den pågældende lov.
Rammerne for kompensationsordningen er detaljeret beskrevet i be-
mærkningerne til lovforslaget. Der henvises i den forbindelse til afsnit 5
i de almindelige bemærkninger samt bemærkningerne til § 11.
Rammerne for udstedelsen af nærmere regler om flystøj og terminal-
støj er tilsvarende udstukket i bemærkningerne til lovforslaget. Der
henvises i den forbindelse til afsnit 3.6 i de almindelige bemærkninger
samt bemærkningerne til § 7, stk. 5.
Berg Advokater på vegne af Foreningen Flyvestation Skrydstrups Na-
boer fremfører, at borgerne indledningsvist var blevet stillet en løsning
med ekspropriation og erstatning i udsigt og først på et meget frem-
skredent tidspunkt blev præsenteret for en kompensationsmodel.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 16 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0017.png
Der har ikke været udarbejdet en egentlig model for erstatning og ek-
spropriation i forbindelse med F-35-projektet. Der har på et tidligt tid-
punkt været overvejelser om ekspropriation, men det blev ikke aktuelt,
bl.a. fordi det blev besluttet at flytte F-35-komplekset til en anden pla-
cering på flyvestationen. Vurderingen af, om der vil være grundlag for
erstatning, har også udviklet sig i takt med, at der er blevet udført de-
taljerede støjberegninger.
Den juridiske vurdering, som er baseret på det endelige projekt, er, at
der i forbindelse med støjgener fra F-35-kampflyene ikke generelt vil
være tale om ulemper, der overstiger den naboretlige tålegrænse. Det
kan dog ikke udelukkes, at domstolene efter en konkret vurdering vil
kunne nå frem til, at der er boliger i området, hvor den naboretlige
tålegrænse må anses for overskredet. For disse boligers vedkommende
er det Forsvarsministeriets vurdering, at naboen vil have krav på er-
statning, for den del af ulemperne, som overstiger tålegrænsen. For en
nærmere beskrivelse af den juridiske vurdering af erstatningsspørgs-
målet henvises til afsnit 5.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget samt bemærkningerne til den foreslåede § 11.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at der sikres de omkringbo-
ende en klageadgang i de tilfælde, hvor afgørelser truffet i anlægsfasen
medfører potentielt alvorlige tilfælde af miljøforurening, som kan udgø-
re en hindring for nydelsen af hjemmet.
Forsvarsministeriet skal indledningsvist bemærke, at der ikke som led i
udbygningen af Flyvestation Skrydstrup forventes at blive truffet afgø-
relser eller blive foretaget anlægsarbejder, der potentielt vil kunne
medføre alvorlige tilfælde af miljøforurening.
Lovforslaget indebærer en regulering af klageadgangen efter bygge-,
natur- og miljølovgivningen m.v., idet erfaringer fra andre anlægsar-
bejder har vist, at klagesagsbehandling i forbindelse med tilladelser og
godkendelser efter bygge-, natur- og miljølovgivningen m.v. kan med-
føre betydelige forsinkelser i anlægsarbejdet. Den foreslåede ordning
svarer af samme årsag i det væsentligste til ordningerne i andre an-
lægslove.
Tønder Kommune opfordrer Forsvarsministeriet til at tage direkte kon-
takt til de berørte husejere og vejlede dem i forbindelse med ansøgning
om erstatning.
Forsvarsministeriet vil, såfremt lovforslaget vedtages af Folketinget,
efter den vedtagne lovs ikrafttræden rette direkte henvendelse til alle
boligejere, der er omfattet af kompensationsordningen, og vejlede dem
om det videre forløb.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 17 af 18
L 166 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2172370_0018.png
Tønder Kommune opfordrer endvidere Forsvarsministeriet til at være
opmærksom på øvelsesterrænet på Rømø, og kommunen anfører, at
der kan være husejere på Rømø, som bliver generet, hvis flyvninger i
fremtiden skal foregå dér.
Lovforslaget om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup har til
formål at skabe rammerne for, at de nye F-35-kampfly kan modtages
på og operere fra flyvestationen fra 2023. Lovforslaget har således til
formål at skabe den bevillingsmæssige hjemmel til udbygningen af F-
35-faciliteterne på flyvestationen. Derudover har lovforslaget til formål
at sikre, at byggeriet kan realiseres inden for den planlagte tidsmæssi-
ge ramme. Lovforslaget har desuden til formål at regulere støjforhold i
driftsfasen for Flyvestation Skrydstrup.
Frem mod 2023 vil Forsvarsministeriet i samarbejde med Fighter Wing
Skrydstrup vurdere, om der vil være behov for reguleringsmæssige
tiltag som følge af øvelser med F-35-kampflyene.
Haderslev Kommune påpeger, at der fremadrettet vil være behov for
koordinering mellem de myndigheder, der har opgaver relateret til Fly-
vestation Skrydstrups aktiviteter, og kommunen stiller sig til rådighed
for et fremadrettet samarbejde i forhold til at kunne afklare eventuelle
tvivlsspørgsmål og snitflader.
Forsvarsministeriet er enig i, at der fremadrettet vil være et stort koor-
dinationsbehov mellem særligt Forsvarsministeriet, Miljøstyrelsen og
Haderslev Kommune, herunder i forhold til at få afklaret tvivlsspørgs-
mål og snitflader.
Fremover bør der således afholdes løbende koordinationsmøder mellem
de tre parter, og Forsvarsministeriet vil snarest tage initiativ til et ind-
ledende møde.
Sagsnr.: 2020/000624
Dok.nr.: 60862
Side 18 af 18