Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2194486_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020 - 7092
Den 19. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 75 til L 164, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse (Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer), stillet
den 15. maj 2020 af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 75 til L 164
Ministeren siger, at de berørte landmænd nu får to år til at tilpasse sig. Hvordan forestiller
ministeren sig, at dette skal ske for de landmænd, der laver stude og slagtekvier? Til dette
formål bruges i høj grad kalve, født af malkekøer i malkekvægsbesætninger, som er
insemineret med sæd fra kødkvægstyre efter aftale mellem den senere opdrætter og ejeren
af malkekvægsbesætningen. En ko er drægtig i 9 måneder og nogle dage, hvorefter
kalven fødes. Stude og kvier sendes til slagtning ved en alder på mellem 24 og 30 måneder.
Det betyder, at de dyr, der skal gå på arealerne efter den 1. juli 2022, allerede er født
eller fødes i disse måneder (altså her i april
juni 2020), og at køerne altså er bedækket i
sommeren og efteråret 2019.
Ministeren bedes oplyse, hvorledes dette forhold er foreneligt med loven, og hvordan
en landmand skal forholde sig i dette tilfælde, når alle (herunder aftagerne af kødet) er
enige om, at når gødskningen stopper, må afgræsningen nødvendigvis også stoppe,
og at der derfor ikke kan sættes nye småkalve ind i besætningerne fra nu af.
Er ministeren således enig i, at loven nødvendigvis må betyde, at de berørte landmænd
omgående må opsige aftalerne med deres leverandører af småkalve, idet kalve,
som de får leveret efter lovens vedtagelse, ikke indenfor det anførte tidsrum kan
nå at blive færdigfedet til slagteriet?
Er ministeren således også enig i, at producenter af stude og slagtekvier omgående
(og reelt med tilbagevirkende kraft) skal ophæve deres aftaler med deres leverandører
(altså malkekvægsbesætningerne) af de aftalte småkalve?
Hvordan forestiller ministeren sig, at en sådan aftale kan ophæves med tilbagevirkende
kraft? Kan ministeren oplyse, at der vil kunne være tale om force majeure? Eller
kan ministeren tillade, at driften af disse arealer fortsætter uændret, indtil de kalve, der
allerede er bestilt, og som ligger i køerne som fostre nu, er færdigfedet?
Har ministeren en plan for, hvad der nu skal ske med de kalve, der efterfølgende ikke
længere aftages af landmændene med kulturengene, eller forventer ministeren, at
markedet selv regulerer dette, og at kalvene derfor sendes til Holland til videreopfedning
til sødmælkskalve der?”
Svar
Jeg kan henvise til svar på spørgsmål nr. 54 til L 164.
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk